Miten katkaista haluttomuudesta syntynyt negatiivisuuden ja välinpitämättömyyden kierre parisuhteessa?
Olen 45-vuotias varustettu, pitkässä, perustaltaan onnellisessa avioliitossa oleva nainen. En ole koskaan ollut erityisen seksuaalinen ja seksiin syttyminen on vaatinut minulta aina tietynlaisia olosuhteita, voimakasta henkistä yhteyttä kumppanin kanssa sekä ihan konkreettisesti pitkää virittelyä hieromisineen ym. Tämä puoli minussa on korostunut vanhemmiten, kun mukaan on tullut lapsiperhe-elämän ja työelämän kiireet ja stressi. Näistä seikoista johtuen seksielämämme ei ole viime vuosina ollut erityisen aktiivista (seksiä keskimäärin kerran kuussa). Myönnän myös avoimesti, että seksiä meillä on ainoastaan silloin kun minä haluan ja mies joutuu aloitteineen torjutuksi hyvin usein. Tiedän, että tämä on miehelle erittäin turhauttavaa.
Viimeisen ehkä n. puolen vuoden aikana olen huomannut, että tästä asiasta on tullut "virtahepo olohuoneeseemme" ja se on synnyttänyt negatiivisen ilmapiirin ja kireän tunnelman kierteen suhteeseemme. Mies on käytännössä lopettanut myös omien aloitteiden tekemisen, joten se vähäinenkin seksi uhkaa loppua kokonaan. Tästä olemme myös puhuneet avoimesti ja ymmärrän tämän kyllä hyvin. Nyt edellisestä seksikerrasta on 2 kuukautta ja kynnys siihen ainakin minun puolelta on valtava. Mies puolestaan on sanonut suoraan, että hänelle on aivan sama loppuuko seksi kokonaan, jos vaihtoehtona on harrastaa sitä maksimissaan kerran kuukaudessa.
Valitettavasti myös muu läheisyys (iltahieromiset television ääressä ym.) välillämme on vähentynyt ja emme enää edes samalla tavalla vaikkapa katso Netflixiä yhdessä, vaan teemme molemmat omia juttujamme.
Koska tämä asia koskettanee monia ihmisiä tälläkin palstalla, kaipaisin vertaistukea/vinkkejä siitä, miten tällaisesta kierteestä päästäisiin pois. Ja kerrottakon vielä sen verran, että meillä on hyvin avoin keskusteluilmapiiri ja pystymme juttelemaan kaikesta. Olen myös tietoisesti yrittänyt haluta enemmän ja panostaa siihen, että seksiä olisi säännöllisemmin, mutta jostakin syystä aina palataan samaan "kerran kuukaudessa" -rytmiin. Muuten parisuhteemme toimii erittäin hyvin ja rakastamme toisiamme kovasti.
Kiitos paljon jo etukäteen asiallisista vastauksista!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäisestä tekstistäni unohtui tärkeä pointti: nautin kyllä seksistä paljon, kun pääsen tunnelmaan, mutta ongelma on juuri siinä etten kovinkaan usein pääse siihen tunnelmaan eikä minua "paneta" käytännössä koskaan ilman muuta läheisyyttä ym. Eli minun haluttomuuteni syy ei suinkaan ole siinä ettenkö nauttisi seksistä.
Ja tätä et sitten saa kiukuttelevalle miehellesi sanottua? Että hän on niin surkea seksissä ettet sinä pääse tunnelmaan ja nauti siitä. Ei tähän tarvita muuta terapiaa kuin se, että ukko alkaa huomioimaan munansa lisäksi kumppaninsa toiveet. Ja tämän kumppanin pitää saada suunsa auki toiveistaan.
Nyt on luetunymmärtämisessä pahoja ongelmia. Sanoin juuri, että nautin kovasti seksistä ja saan esim. useita orgasmeja helposti, jos vain pääsen tunnelmaan, mutta ongelma on siinä etten käytännössä koskaan pääse. Mieheni on myös erinomainen, taitava ja huomioiva rakastaja.
Jos miehesi olisi erinomainen, taitava ja huomioiva rakastaja pääsisit joka kerta tunnelmaan ja nauttidit kovasti. Koska näin ei ole miehesi on vaan surkea sekä seksissä että sinun huomioimisesta. MOT
Selkeästi joko äijästä on tullut epähaluttava läski tai kalju tai sitten se ei osaa vietellä naista seksiin.
Ap, jos nautit seksistä niin mikä on ongelmasi? Teidän liitto ajaa karille, jos et ota itseäsi niskasta kiinni ja ala harrastamaan seksiä miehesi kanssa useammin. Todella outoa että sanot seksin olevan hyvää ja rakastat miestäsi, mutta vaadit jonkun tunnelman alkuun päästäksesi? Mielestäni olet todella itsekäs, mikset voi vaan heittäytyä tilanteeseen ilman tätä vaatimaasi tunnelmaa? Ei normaali arkiseksi ole mitään jatkuvaa ilotulitusta alusta loppuun. Olen itsekin nainen ja on aika helppoa vaan ”antautua” miehelle vaikkei oikeesti edes mieli aina tekisi, kyllä se siitä sitten lähtee sujumaan ja tuntuu aina hyvältä kuitenkin. Joku näissä kertomuksissasi ei täsmää.
Seksittömyyteenkin tottuu. Pahempaa antaa tikkari ja viedä heti pois. En itse halua aloittaa seksielämää enää uudelleen ellei tiedossa ole sitä joka päivä.
N28
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos nautit seksistä niin mikä on ongelmasi? Teidän liitto ajaa karille, jos et ota itseäsi niskasta kiinni ja ala harrastamaan seksiä miehesi kanssa useammin. Todella outoa että sanot seksin olevan hyvää ja rakastat miestäsi, mutta vaadit jonkun tunnelman alkuun päästäksesi? Mielestäni olet todella itsekäs, mikset voi vaan heittäytyä tilanteeseen ilman tätä vaatimaasi tunnelmaa? Ei normaali arkiseksi ole mitään jatkuvaa ilotulitusta alusta loppuun. Olen itsekin nainen ja on aika helppoa vaan ”antautua” miehelle vaikkei oikeesti edes mieli aina tekisi, kyllä se siitä sitten lähtee sujumaan ja tuntuu aina hyvältä kuitenkin. Joku näissä kertomuksissasi ei täsmää.
Turhaa syyllistää stää hslutonta haluttomuudesta. Seksi on kahden kauppa. Jos se toinen ei osaa herättää halua ja vietellä seksiin saakin olla ihan oikeutetusti ilman seksiä. Äijä ei vaan tässä tapauksessa viitsi tätä esileikkiä vaan haluaa suoraan hypätä tunkemaan mukaansa reikään. Suuri osa naisista tarvitsee alkulämmittelyä halun heräämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Seksittömyyteenkin tottuu. Pahempaa antaa tikkari ja viedä heti pois. En itse halua aloittaa seksielämää enää uudelleen ellei tiedossa ole sitä joka päivä.
N28
No ei kyllä totu. Yleensä lopputulos on enemmän haluavalle on sivusuhde, ero tai sisällä kytevä viha, masennus ja katkeruus. Tätä ei voi kukaan kiistää.
Mitäpä sitä enään yhdessä edes on, mikäli toisesta tykkääminen tuolla tasolla. Haluja kun viritellään pitkin päivää ja viikkoja
. Ei se toimi mikäli muuten ollaan kuin kämppiksiå ja sitten pitäisi miehen hypätä kalu kovana päälle kun leidille sattuu juolahtamaan kerran kuussa mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
No ei kyllä totu. Yleensä lopputulos on enemmän haluavalle on sivusuhde, ero tai sisällä kytevä viha, masennus ja katkeruus. Tätä ei voi kukaan kiistää.
No kuinkahan monta vuotta totuttelit?
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa syyllistää stää hslutonta haluttomuudesta. Seksi on kahden kauppa. Jos se toinen ei osaa herättää halua ja vietellä seksiin saakin olla ihan oikeutetusti ilman seksiä. Äijä ei vaan tässä tapauksessa viitsi tätä esileikkiä vaan haluaa suoraan hypätä tunkemaan mukaansa reikään. Suuri osa naisista tarvitsee alkulämmittelyä halun heräämiseen.
Miten voi olla haluton, jos nauttii tosi paljon seksistä? Mielestäni tässä nimenomaisessa tapauksessa pihtaaminen on päätös, ei mikään asia jota pitää ”herätellä”. Kyllähän seksuaaliterapeutitkin suosittelevat lähtemään vaan hommaan mukaan, vaikkei heti tee mieli. Tietää kuitenkin että kun asiaan pääsee sisälle, se alkaa tuntua todella hyvältä. Naisille se on tosi helppoa vielä kaiken lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
N28
0 vuotta, koska en halunnut kohdalleni osuvan mitään noista asioista.
Eroamalla ja aloittamalla uusi suhde sopivamman kumppanin kanssa, tai olemalla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
N28
0 vuotta, koska en halunnut kohdalleni osuvan mitään noista asioista.
Niin.
Eli et voi tietää että siihen lopulta tottuu.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein vinkki: yritän asettua miehesi asemaan. Miltä tuntuu tulla torjutuksi kerta toisensa jälkeen, vuodesta toiseen?
Mikähän takia sen halukkaamman osapuolen ei ikinä tarvitse asettua sen haluttomamman osapuolen asemaan ja ymmärtää häntä. Jos jostain toiminnasta ei saa itselleen mitään niin on täysin luonnollista olla tekemättä sitä. Miksi ei hoideta kuntoon sitä halukasta niin että ymmärtäisi antaa kumppaninsa rauhassa ahdistelematta jatkuvasti.
Halukkaampi osapuolina joutuu aina lähestyessään haluttomampaa, että jospa tänaan... asettumaan hänen asemaansa ja luopumaan omista haluistaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla haluton, jos nauttii tosi paljon seksistä?
Kysehän on tässä viime kädessä hormoneista. Jos niitä ei erity, niin ei ole haluja. Jos toinen saa toiminnallaan hormonit erittymään, niin sitten toinen voi nauttia vaikka kuinka paljon. Haluttomuus ja nauttiminen eivät sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on tässä viime kädessä hormoneista. Jos niitä ei erity, niin ei ole haluja. Jos toinen saa toiminnallaan hormonit erittymään, niin sitten toinen voi nauttia vaikka kuinka paljon. Haluttomuus ja nauttiminen eivät sulje toisiaan pois.
Siinä vaiheessa kun seksistä nauttii niin paljon kuin Ap sanoo nauttivansa, niin voidaan olettaa niitä hormoneja erittyvän, eikö vaan? Se on vaan siitä kiinni, vaatiiko ap itselleen jotain turhaa aloitusseremoniaa päästäkseen tunnelmaan. Tässähän Ap miettii, kuinka palauttaisi läheiset välit mieheensä, joka seksiä kuitenkin vielä haluaa. Oma mielipiteeni on, että harrastamalla sitä seksiä. Mielestäni Ap on itse nyt ongelmansa aiheuttanut, sillä sitä ei ole oikeasti vaikeaa korjata. En olisi tätä mieltä, jos Ap ei nauttisi seksistä ollenkaan miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttoman tehtävä on hoitaa itsensä kuntoon mikäli haluaa suhteen jatkuvan. Vai onko myös miehen impotenssi naisen syytä?
Kerron vertauksen. Minulla on parikymppisestä asti ollut on-off-suhde kestävyysurheiluun. Menee muutamia vuosia niin, että treenaan aktiivisesti ja tykkään siitä, varsinkin olosta joka tulee pitkän harjoituksen aikana ja sen jälkeen. Sitten alkaa käydä niin, että lenkille lähteminen tuntuu vastenmieliseltä, mutta jos saan pakotettua itseni siihen, niin saan edelleen sen hyvän olon ja ihmettelen, miksi en muka halunnut lähteä. Sitten se treenaaminen alkaa harventua kunnes loppuu kokonaan vuodeksi tai pariksi, kunnes taas joku kipinä saa innostuksen heräämään ja aloitan alusta. Ja taas tuntuu yhtä ihanalta.
Tästä ajoittaisesta haluttomuudesta kun ei voi syyttää ketään muuta, kuten jotkut tällä palstalla seksiasioiden kohdalla aina haluavat tehdä, niin on mielestäni helppo nähdä, että se syy ei välttämättä ole puolisossa, vaan ihan vaan siinä haluttomassa osapuolessa itsessään. En oikein tiedä, mikä minulle tuota vaihtelua aiheuttaa, mutta tiedän että ainoa mitä tarvitaan on kipinä uudelleen aloittamiseen, ja siitä se sitten lähtee taas omalla painollaan.
Vierailija kirjoitti:
N28
Tästä olen samaa mieltä. Minustakin kerran kuussa on vielä pahempi kuin ei ollenkaan seksiä. Kerran kuussa saat muistaa, millaista se voisi olla ja sitten se taas viedään pois :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun seksistä nauttii niin paljon kuin Ap sanoo nauttivansa, niin voidaan olettaa niitä hormoneja erittyvän, eikö vaan? Se on vaan siitä kiinni, vaatiiko ap itselleen jotain turhaa aloitusseremoniaa päästäkseen tunnelmaan. Tässähän Ap miettii, kuinka palauttaisi läheiset välit mieheensä, joka seksiä kuitenkin vielä haluaa. Oma mielipiteeni on, että harrastamalla sitä seksiä. Mielestäni Ap on itse nyt ongelmansa aiheuttanut, sillä sitä ei ole oikeasti vaikeaa korjata. En olisi tätä mieltä, jos Ap ei nauttisi seksistä ollenkaan miehensä kanssa.
Eli mielestäsi halukkaamman osapuolen pitää saada ra is kata miten haluaa kun kyllä se uhri lopulta nauttii? Pitää alistua mihin tahansa, suhteen säilyttämiseksi ja toisen ei tarvitse osaltaan tehdä muuta kuin syyllistää ja vongata.
Mitä ap mahtaa tarkoittaa, kun mainitsee viestinsä alussa olevansa varustettu?
Jos miehesi olisi erinomainen, taitava ja huomioiva rakastaja pääsisit joka kerta tunnelmaan ja nauttidit kovasti. Koska näin ei ole miehesi on vaan surkea sekä seksissä että sinun huomioimisesta. MOT