Teinin rangaistus
Meidän 16-vuotias jäi kiinni alkoholin käytöstä nyt vappuna. Meillä on ehdoton nollatoleranssi alkoholin suhteen ja rangaistuksena on jonkinlainen kotiaresti kesäloman alkuun asti. Miten te muut vanhemmat olette valvoneet arestia tällaisten lukioikäisten kanssa? Itse ajattelin asettaa säännöksi, että koulusta tullaan suoraan kotiin ja viikonloput vietetään vanhempien kanssa kotona tai mökillä. Harrastuksissa saa kuitenkin käydä normaalisti. Ajattelin, että yksi mahdollisuus arestin valvomiseen voisi olla tytön seuraaminen jollakin puhelimen paikannussovelluksella. Tiedättekö tähän tarkoitukseen sopivia sovelluksia?
Kommentit (62)
Voi tsiisus, join jo 13 vuotiaana enemmän kuin teinisi ja ihan hyvä veronmaksaja minusta on tullut. Siis 2,5 lonkeroa ja huikka viinaa, mitäs olit itse juonut? Ja vappupiknik räntäsateessa oli tärkeämpää kuin teini? Nyt ap pistä vähän asioita kohdalleen, mieti enemmän omaa esimerkkiäsi sen viinalla lotraamisen kanssa kuin 16 vuotiaan paria lonkeroa. Tehkää vaikka yhteinen päätös olla kaikki juomatta vuosi, siis myös sinä. Ei taida onnistua sinulta, mutta teiniltä kyllä.
Ota teini mukaan mökille ja otatte sauna sidukat ja juttelette asiat halki :) Kerrot omia juttuja nuoruudestasi.
Ja numerolle 37 tiedoksi, että olimme itse perhetuttavien luona viettämässä vappuiltaa hyvän ruuan parissa. Vapun kunniaksi skoolasimme myös kuohuviinillä ja ruuan kanssa joimme niille sopivia viinejä. Minä join illan aikana yhteensä 4 lasillista viiniä, samoin mieheni. Eli, ei, emme olleet ajokunnossa. Paikalla oli myös lapsia, mukaan lukien ala-asteikäinen kuopuksemme, eikä kyseessä todellakaan ollut mikään ryyppyjuhla. Meillä kohtuullinen määrä alkoholia kuuluu aikuisten juhlaan. Emme koskaan ole mieheni kanssa humalassa ja haluamme opettaa lapsillemme sivistynyttä ja vastuullista alkoholin käyttöä. Tyttömme eilinen käytös ei kuitenkaan missään nimessä ollut sitä, eikä 16 vuotiaan juomista muutenkaan voi mitenkään verrata lähemmäs 50-vuotiaiden aikuisten illanviettoon.
Mökille joka viikonlopuksi. Siitä se alkaa yksi kalja 2 kaljaa ja sitten koko satsi.
Eihän se paha ole jos tyttärelle tarjoaa yhen joskus.Kotona on hyvä opetella.
Ei 2,5 lonkeroa miltään ördäämiseltä kuulosta? Eikä tuon ikäisille oo muita vaihtoehtoja kun kotibileet. Mikä niissä on niin kamalaa?
Hei, aika moni tuossa iässä maistaa.... SO WHAT??? Toki, tuota ei saa sanoa nuorelle vaan pitää olla perusnega. Eiköhän puhuttelu silti riitä ja tarkempi kyttäys seuraavina viikonloppuina. Sinänsä on väärin tökkiä sovitusta silmään nuortakaan. Yksi vahinko on tapahtunut, mutta ei siitä tarvi ikuisesti natkuttaa ja muistuttaa.
Eli puhuttelu ja siinä samassa, että olette luottaneet jne. Sitten toteatte lopuksi, että eiköhän tää ollut tässä ja toivottavasti ei toistu. Ei sitä sitten enää uudelleen puheeksi.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:32"]
Ja numerolle 37 tiedoksi, että olimme itse perhetuttavien luona viettämässä vappuiltaa hyvän ruuan parissa. Vapun kunniaksi skoolasimme myös kuohuviinillä ja ruuan kanssa joimme niille sopivia viinejä. Minä join illan aikana yhteensä 4 lasillista viiniä, samoin mieheni. Eli, ei, emme olleet ajokunnossa. Paikalla oli myös lapsia, mukaan lukien ala-asteikäinen kuopuksemme, eikä kyseessä todellakaan ollut mikään ryyppyjuhla. Meillä kohtuullinen määrä alkoholia kuuluu aikuisten juhlaan. Emme koskaan ole mieheni kanssa humalassa ja haluamme opettaa lapsillemme sivistynyttä ja vastuullista alkoholin käyttöä. Tyttömme eilinen käytös ei kuitenkaan missään nimessä ollut sitä, eikä 16 vuotiaan juomista muutenkaan voi mitenkään verrata lähemmäs 50-vuotiaiden aikuisten illanviettoon.
[/quote] Hahaa, vähän menee selittelyksi! :-D Okei, olitte "maistissa" miehen kanssa kuopus mukana ja teillä on silti nollatoleranssi alkoholille. Juon todella harvoin noin paljon alkoholia kuin sinä joit, joten jos sinä juot tuohon tapaan, juot mitä luultavimmin muutenkin ja enemmän kuin nyt joit. Katsokaas siis peiliin. Olette opettaneet lapsillenne, että viina on hyvää, viinaa juodaan kun pidetään hauskaa, viina kuuluu juhliin ja että juotte enemmän kuin ajokunto sallii. Lapsille kuitenkin toitotatte, että ei saa juoda, viina on pahaksi, viinaa ei saa edes maistaa ennenkuin aikuisena jne. Alkaako kuva hahmottua ap vai väännänkö vielä? Lopettakaa itse viinin latkiminen nyt tähän paikkaan, eläkää niin kuin opetatte! Pitäkää teini vaikka kahden viikonlopun yli arestissa, mutta älkää liioitelko. Olkaa onnellisia, että mitään ei tapahtunut, teini sai vain oppia, että kotiin ei ole tulemista vaikka mitä tapahtuisi, mielummin lähtee pidemmäksi ajaksi piiloon kuin menee kotiin natsien räkytystä kuuntelemaan. Muista, että teinisi muistaa tämän teidän kohtauksen aina, se ei unohdu vaikka mitä tekisitte.
Edellinen lisää: Itse olen juonut ensimmäiset kännini 15-vuotiaana, 16-vuotiaana käytiin jo baareissa. Ja samassa meni parhaimmat kaveritkin. kaikki käytiin lukio, yliopisto ja kaikki olemme hyvissä työpaikoissa vailla mitään päihdeongelmaa nyt nelikymppisinä. Mentiinkö me nyt sitten pilalle tuosta?
Eilen meillä oli kylässä sukulaistyttö, joka intoutui kertomaan siitä, kun alaikäisenä joi. Kerran vanhemmat haki joltain selviämisasemaltakin. No, nyt on 27-vuotias ja työskentelee sairaanhoitajana ensiavussa. Ei mitään ongelmia elämässään tai muutenkaan. Ihan normaali nuorinainen.
Onhan se totta että lapsi ottaa mallia juomiseen kotoa vaikka alkoholinkäyttö vanhemmilla olisi aivan kohtuullista, mutta turha siitä nyt on enää palstalla mäkättää ap:lle kun vahinko on jo tapahtunut!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:40"]
Eihän se paha ole jos tyttärelle tarjoaa yhen joskus.Kotona on hyvä opetella.
[/quote]olet tarjoamassa kaljaa lapselle, siinä on taas mallikelpoinen äityli.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:32"]
[/quote] Hahaa, vähän menee selittelyksi! :-D Okei, olitte "maistissa" miehen kanssa kuopus mukana ja teillä on silti nollatoleranssi alkoholille. Juon todella harvoin noin paljon alkoholia kuin sinä joit, joten jos sinä juot tuohon tapaan, juot mitä luultavimmin muutenkin ja enemmän kuin nyt joit. Katsokaas siis peiliin. Olette opettaneet lapsillenne, että viina on hyvää, viinaa juodaan kun pidetään hauskaa, viina kuuluu juhliin ja että juotte enemmän kuin ajokunto sallii. Lapsille kuitenkin toitotatte, että ei saa juoda, viina on pahaksi, viinaa ei saa edes maistaa ennenkuin aikuisena jne. Alkaako kuva hahmottua ap vai väännänkö vielä? Lopettakaa itse viinin latkiminen nyt tähän paikkaan, eläkää niin kuin opetatte! Pitäkää teini vaikka kahden viikonlopun yli arestissa, mutta älkää liioitelko. Olkaa onnellisia, että mitään ei tapahtunut, teini sai vain oppia, että kotiin ei ole tulemista vaikka mitä tapahtuisi, mielummin lähtee pidemmäksi ajaksi piiloon kuin menee kotiin natsien räkytystä kuuntelemaan. Muista, että teinisi muistaa tämän teidän kohtauksen aina, se ei unohdu vaikka mitä tekisitte.
[/quote]
Ap vastaa vielä tähän ja lähtee sitten nukkumaan. En koskaan lähti ajamaan autoa edes yhden viinilasillisen jälkeen. Luulen, että meidän tapa suhtautua alkoholiin ja alkoholin käyttöön ja teinien alkoholin käyttöön on aika normaali. Varmaan hiukan ennen kuin tyttö täyttää 18, hän saa esimerkiksi juhlissa maistaa kuohuvaa. Mutta emme ole niitä vanhempia, jotka opettavat lapsensa juomaan jo 16-vuotiaina.
Kuten jo tuolla aikaisemmin mainitsinkin, olin erityisen pettynyt tuohon viinan juontiin, koska kirkaat ovat niin vaarallisia. Niillä saa aikuinenkin itsensä todella helposti huonoon kuntoon. Ja kun joku kyseli vielä omista alkoholikokeiluistani teininä, niin myönnettävä on, että join toki itsekin alaikäisenä toisinaan alaikäisenä ja kerran jopa niin huonoon kuntoon, että sammuin. Onneksi mitään pahaa ei sattunut, mutta ikävä muisto tapauksesta jäi. Omat vanhempani joivat todella vähän, mutta käytännössä minulla ei ollut enää 16 vuotiaana minkäänlaisia rajoja. En olisi kehdannut mennä humalassa kotiin, mutta eräs silloinen koulukaverin oli muuttanut koulun takia yksin omaan kotiin jo 16-vuotiaana ja olin usein hänen luonaan yötä. Omia lapsia haluan varjella ikäviltä alkoholikokemuksilta, ja mielestäni se onnistuu parhaiten sillä, ettei hyväksy teinien keskinäisiä alkoholikokeiluja eikä edes mahdollista niitä jättämällä lapsia valvomatta kuten omat vanhempani tekivät.
Itse maistelin ensimmäiset "teinikännini" suunnilleen saman ikäisenä ja kahdella siiderillä olin jo selvästi humalassa, joten älkääs nyt ihmetelkö tuota määrää.
Mä painottaisin tuolle teidän teinille, että valehtelusta meni luottamus, mutta että toisaalta osa luottamuksesta vain kasvoi kun huomasitte, että tyttö soitti kotiin kun oli hätä. Näin varmistaisitte sen, että jos joskus tulevaisuudessa tapahtuu joku muu moka niin tyttö tietää, että siellä on ne kaksi ihmistä, joihin voi aina luottaa, kävi miten kävi. Mulle ainakin teininä vanhemmat painottivat, että mitä ikinä tapahtuukaa niin AINA saa soittaa kotiin ja tulla kotiin, vaikka olis miten mokaillut. Se oli näin jälkeenpäin ajatellen uskomaton turva kun tiesi, että vaikka mikä olisi niin isä hyppää autoon ja tulee paikalle ja auttaa.
Yhtä asiaa jäin miettimään. Teittekö tytölle selväksi, että hän on rikkonut lakia? Toki se on teinillä tiedossa, että alaikäinen ei saa alkoholia juoda, mutta mitäs jos kävisitte sen asian vielä läpi? Ei tietenkään mitenkään poliisilla pelotellen vaan ihan vain kysymällä, että tuliko hän ajatelleeksi, että se on myös rikos. Itse teininä kyllä myöskin tiesin tuon lain, mutta jotenkin sitä ei ajatellut silti lain rikkomisena. Jos sen olisi ajatellut sitä kautta eikä vain "ärsyttävien vanhempien natsimaisuudella" niin olisi paremmin ymmärtänyt teon vääryyden.
Onko teini muuten joka ikinen yö kotona vai saako hän jäädä kavereilleen yöksi? Veikkaan ensimmäistä, mutta jos on toka, niin ette olisi saaneet edes tietää lonkeron latkimisesta jos tyttö olisi ollut kaverillaan yötä. Housut saa nopeasti pestyä ja lonkerohumala häviää yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Nyt ap:n onneksi tytär soitteli ja kyseli hädissään kyytiä kotiin ettei myöhästy sovitusta kotiintuloajasta - ja jäi kiinni tietäen sen itsekin. Nuoret ovat nuoria ja olisin lähes huolissani jos tuon ikäinen ei olisi alkoholista hieman kiinnostunut vaan nyhjöttäisi kotona illat.
Raakaa viinaa tytär oli juonut kulauksen ja se ei ilmeisesti ollut hyvälle maistunut, joten se on nyt maistettu. Entä tupakka? Seksi? Vielä on monta nuoruuden juttua ilmeisesti kokeilematta, mutta sinä ap voit vain varoitella ja antaa niistä asiallista tietoa, et muuta. Pyri ap siis asiallisuuteen, faktoihin ja ole aikuinen, mutta mieti samalla sitä omaa nuoruuttasi ja löysää hihnoja niin, että tajuat mitä teet. Sen paikantamisen unohtaisin kokonaan, se olisi sinulta erittäin noloa.
Voiko joku oikeasti antaa tuollaisen rangaistuksen ja kuvitella että se on lapsen kasvattamista. Miten hukassa ihmiset voi olla?
Olen aivan järkyttynyt, ajatteleeko ap oikeasti että lapsen seuraaminen kännykässä olevalla seurantasovelluksella on lapsen kasvattamista. Sääliksi käy teiniä. Juuri tuolla lailla pilaat välisi lapseen lopullisesti.
Eikös keskusteleminen riitä? Tuskin se kyllä teillä enää riittää, koska todennäköisesti kasvatuksessa on menty jo alusta asti ihan hakoteille.
Miten niin on mennyt? Eikö se ole aika normaalia, että teinit kokeilee alkoholia? Ja suurin osa niistä nuorista ei tule ongelmakäyttäjiksi, laiminlyö kouluaan, saa isättömiä lapsia ja sammu lumihankeen. Teini-ikään kuuluu seikkailut ja kokeilut järjen rajoissa...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:31"]
Voiko joku oikeasti antaa tuollaisen rangaistuksen ja kuvitella että se on lapsen kasvattamista. Miten hukassa ihmiset voi olla?
Olen aivan järkyttynyt, ajatteleeko ap oikeasti että lapsen seuraaminen kännykässä olevalla seurantasovelluksella on lapsen kasvattamista. Sääliksi käy teiniä. Juuri tuolla lailla pilaat välisi lapseen lopullisesti.
Eikös keskusteleminen riitä? Tuskin se kyllä teillä enää riittää, koska todennäköisesti kasvatuksessa on menty jo alusta asti ihan hakoteille.
[/quote]
jos oma äitini olisi tehnyt samalla tavalla kuin ap, en olisi varmaan koskaan antanut anteeksi sitä. mieti nyt hyvänen aika tyttö on jopa USKALTANUT soittaa itkuisena kotiin mikä kertoo luottamuksesta sekä kunnioituksesta vanhempia kohtaan. osoittaisit ap sinäkin luottamusta ja kunnioitusta häntä kohtaan. me kaikki teemme virheitä ja jos tuo oli ensimmäinen hänen kohdallaan, suosittelisin miettimään asiaa tarkasti uudelleen, esimerkiksi yksi viikonloppu mökillä ja yksi kotona ja kaverit saisi käydä teillä mutta ap:n teini olisi esimerkiksi vaikka vain viikon sidottuna kotiin. niin minä tekisin koska olen anteeksiantava ihminen joka tietää että kaikki tekee virheitä eikä niistä pidä skitsota tuolla lailla.
Ei oo nyt ihan kaikki muumit laaksossa.
R.I.P Sinun 16 v lapsesi
Liian tiukoilla rangastuksilla ja säännöillä voi olla sellainenkin ikävä vaikutus, että lapsi karkaa. Minä keskustelisin ja keskustelen kaikista asioista 17-vuotiaani kanssa. ei ole rangaistuksia koskaan antaa kun en usko niihin eikä kyllä ole ollut mitään syytä antakaan! Kerran on lapsi ottanut illanvietossa muutaman alkoholiannoksen, tuli sovitusti kotiin ja aamulla lähti tennistä pelaamaan sovitusti senkin. Ei tullut mieleenkään antaa rangaistusta alkoholin kokeilusta, vaikka itse absolutisti olenkin, eikä meillä juoda. Se oli nuoren kokeilu ja tarpeellinen ilmeisesti hänelle. eipä ole sen jälkeen maistellut :)