Teinin rangaistus
Meidän 16-vuotias jäi kiinni alkoholin käytöstä nyt vappuna. Meillä on ehdoton nollatoleranssi alkoholin suhteen ja rangaistuksena on jonkinlainen kotiaresti kesäloman alkuun asti. Miten te muut vanhemmat olette valvoneet arestia tällaisten lukioikäisten kanssa? Itse ajattelin asettaa säännöksi, että koulusta tullaan suoraan kotiin ja viikonloput vietetään vanhempien kanssa kotona tai mökillä. Harrastuksissa saa kuitenkin käydä normaalisti. Ajattelin, että yksi mahdollisuus arestin valvomiseen voisi olla tytön seuraaminen jollakin puhelimen paikannussovelluksella. Tiedättekö tähän tarkoitukseen sopivia sovelluksia?
Kommentit (62)
Et saa mitään hyvää aikaiseksi noin pitkällä arestilla ja teinin paikantamisella.
Et voi tuhota hänen sosiaalista elämäänsä kokonaan. Keskustelkaa asiat halki ja annat jonkun kevyemmän rangaistuksen. Muuten kapina vaan moninkertaistuu.
Miten jollekulle voi tulla edes mieleen seurata lasta paikannusohjelmalla? Eikö teillä ole mitään tajua yksityisyydestä?
Liian pitkä rangaistus.
Kun tyttöni oli 15 otettiin yhdessä muutama paukku ja sai kokea pienen humaltumisen kotona tutussa ympäristössä.
Koskaan en ostanut hänelle alkoholijuomia "evääksi" tms.
Nyt on täysi-ikäinen ja ryyppääminen ei kiinnosta. Voi ottaa pari siideriä ja se on siinä. Juovuksissa häntä en ole nähnyt eikä ole koskaan ollutkaan.
Turhalla nipotuksella et saa aikaan muuta kuin uhmaa ja pyrkimystä sääntöjen rikkomiseen. Löysää pipoa ap.
Voi kuulostaa ehkä rankemmalta kuin on, mutta tässä on ennen kesälomaa vain 4 viikonloppua, joista ainakin kaksi ollaan kuitenkin mökillä. Tyttö ei ole vielä koskaan ollut viikonloppua yksin kotona. Nyt olisimme ehkä voineet harkita tätä ensimmäisen kerran, mutta tämän juomistapauksen jälkeen se ei tule enää kysymykseenkään. Arki-illoista taas 3 menee kuitenkin harrastuksissa, eikä niinä iltoina muutenkaan ehdi oikein ehdi tehdä muuta. Eli oikeastaan aresti tuntuu ehkä yhteensä kahdeksana arkipäivänä ja kahtena viikonloppuna. Paikantamisen antaisin tytölle vaihtoehdoksi, jos hän ei halua soitella aina kotiin tultuaan minulle tai isälleen.
Ettekö itse oli iltaisin/viikonloppuisin kotona valvomassa teinin arestia? Mihin tarvitsette paikantamista?
Mielestäni rangaistuksenne kuulostaa kaikesta huolimatta kovin pitkältä. Kaikki teinit mokaa joskus ja vaikka kuinka kotona on painotettu raittiutta, se ei käytännössä toteudu. Teinit haluavat kokeilla asioita ja se on täysin normaalia. Toki jokin rangaistus sopimusrikkomuksesta on paikallaan, mutta luulen pitkän rangaistuksen aiheuttavan lisää kapinointia. Peilaan ajatuksia itseeni, sillä olin kokeileva teini ja kotona tiukat säännöt. Kaikesta kuitenkin selvittiin ja olen ihan täyspäinen kolmekymppinen perheenäiti tänä päivänä :) Tsemppiä teille!
Ei ole liian pitkä rangaistus. Mutta ehkä voisit yrittää kotiarestiviikonloppuihin järkätä sisältöä=yhteistä tekemistä, joka rangaistuksen sijaan palkitsisi siten että kotiviikonlopuista tulisi mukavampi vaihtoehto.
Siis ei mitään kallista tai ihmeellistä vaan jotain kivaa.
Voi luoja, vai että oikein nollatoleranssi alkoholin suhteen? Itse olen saanut aina tulla missä kunnossa vain kotiin, ja tunnen hyvin vähän ihmisiä jotka olisivat ensimmäisen kerran juoneet vasta täysi-ikäisenä. Ja ihan kunnollisia ihmisiä on näistä alaikäisenä ryyppäilleistä tullut (varsinkin siinä 16v aloittaneista, esim 13v on kyllä aivan liian varhain).
Nollatoleranssi alkoholin suhteen on kurjinta ehkä siksi että sitten ne teinit menee vaikka puskaan tai jonkun vanhemman amiksen (enkä tarkoita ammattikoululaista, vaan pillurallia ajavaa humalaisen teinitytön jahtaajaa, tyypillistä amis-kulttuurin edustajaa) luo yksi kännissä ja saa kupan kun ei USKALLA mennä hönössä kotiin. Omasta kaveripiiristäni oltiin usein vaikka ojassa yö mieluummin kuin kotiin saamaan rangaistus juomisesta :(
Olen surullinen lapsesi/lapsiesi puolesta.
Iltaisin olemme kotona, mutta tyttö pääsee koulusta jo kahden tai kolmen aikaan. Usein hän on harrastuksettomina päivinä jäänyt kavereiden kanssa jonnekin kauppakeskuksiin pyörimään ja juuri tällaisen hengailun aion nyt kieltää. Ehkä voimme miettiä jonkinlaista vaihtoehtoa siitä, että hyvällä käytöksellä vapautuu arestista aikaisemmin, mutta eilen tyttö rikkoi sen verran pahasti luottamuksen, ettei tästä kyllä millään yhdellä mökkiviikonlopulla selviä.
ap
Lisään vielä että olen sanonut lapsilleni että aina voi tulla kotiin reilusti olipa kunto mikä tahansa. Nuorimmainen on 17 ja ei ole koskaan halunnut maistaa mitään alkoholijuomaa.
Olen onnekas kun lapset ovat kunnollisia.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:52"]
Liian pitkä rangaistus.
Kun tyttöni oli 15 otettiin yhdessä muutama paukku ja sai kokea pienen humaltumisen kotona tutussa ympäristössä.
Koskaan en ostanut hänelle alkoholijuomia "evääksi" tms.
Nyt on täysi-ikäinen ja ryyppääminen ei kiinnosta. Voi ottaa pari siideriä ja se on siinä. Juovuksissa häntä en ole nähnyt eikä ole koskaan ollutkaan.
Turhalla nipotuksella et saa aikaan muuta kuin uhmaa ja pyrkimystä sääntöjen rikkomiseen. Löysää pipoa ap.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 20:05"]
Voi luoja, vai että oikein nollatoleranssi alkoholin suhteen? Itse olen saanut aina tulla missä kunnossa vain kotiin, ja tunnen hyvin vähän ihmisiä jotka olisivat ensimmäisen kerran juoneet vasta täysi-ikäisenä. Ja ihan kunnollisia ihmisiä on näistä alaikäisenä ryyppäilleistä tullut (varsinkin siinä 16v aloittaneista, esim 13v on kyllä aivan liian varhain).
Nollatoleranssi alkoholin suhteen on kurjinta ehkä siksi että sitten ne teinit menee vaikka puskaan tai jonkun vanhemman amiksen (enkä tarkoita ammattikoululaista, vaan pillurallia ajavaa humalaisen teinitytön jahtaajaa, tyypillistä amis-kulttuurin edustajaa) luo yksi kännissä ja saa kupan kun ei USKALLA mennä hönössä kotiin. Omasta kaveripiiristäni oltiin usein vaikka ojassa yö mieluummin kuin kotiin saamaan rangaistus juomisesta :(
Olen surullinen lapsesi/lapsiesi puolesta.
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta nollatoleranssi alkoholin käytön suhteen ei kyllä missään nimessä tarkoita sitä, etteikö teini uskaltaisi tulla kotiin. Sinun ajatuksesi kuulosti lähinnä siltä, että hyväksytään teiniltä minkälainen käytös tahansa ja todetaan vaan, että hyvä kun tulit kotiin.
Meillä on ollut teinin kanssa selkeästi sovitut säännöt siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Vapauksia on saanut sitä mukaan kun sääntöjä on noudattanut ja tyttö on mielestäni saanut mennä ja tehdä juttuja aika vapaasti. Meillä on kaksi mielestäni reilua, mutta ehdotonta sääntöä. Niistä ensimmäinen on, että aina pitää kertoa, missä ja keiden kanssa on. Toiseksi alkoholia ei juoda. Tyttö rikkoi eilen molempia näistä kahdesta ja lähti salaa kaverinsa kanssa toiselle paikkakunnalle, joihin isoihin tuttavan tuttavan bileisiin. Meille vanhemmille hän oli sanonut, että on yhden kaverin luona viettämässä leffailtaa. Kotiintuloaikaan (kahdeltatoista) saamme itkuiselta tytöltä puhelun, ettei hän tiedä, miten pääsisi enää kotiin sieltä toiselta paikkakunnalta, kun ei ollut rahaa ja joku tyyppi, jonka kyydillä olivat sinne tulleet ei ollut enää todellakaan ajokunnossa. Soitettiin sitten tytölle ja hänen kaverilleen taksi kotiin. Ja sinäkö ihan tosissasi ehdotat, että tyttö pitäisi jättää tästä kokonaan rangaistuksetta?
Jospa arestin aikana tyttö saisi kutsua kaverin tai kavereita teille sovitusti niinä viikonloppuina jolloin olette kotona tai joinain arki-iltoina?
Miksi rangaista? Itse keskustelin ko tilanteessa lapseni kanssa (poika) ja se riitti. Rangaistuksia harrastavat vanhemmat ovat mielestäni todella avuttomia ja hukassa vanhemmuutensa kanssa. Lasten ja nuorten kanssa pitää keskustella kaikesta elämään ja ihmisenä olemiseen liittyvästä ja heiltä pitää kysellä heidän motiivejaan tekemisilleen ja sitten neuvoja voi antaa ja omia mielipiteitään kertoa perusteluineen. Kuuntelemisen taito on tärkein.
En ymmärrä sinun vanhemmuuttasi. Tietenkin otat nyt vapaata töistä, jotta pystyt valvomaan tyttöä tarkemmin. Aamulla saatat kouluun, iltapäivällä haet pois ja olet vierellä koko ajan, koska vain siten voi estää lastasi nauttimasta alkoholia uudestaan. Ja ennen kuin lapsi lähtee kouluun, tarkastat, ettei repussa ole viinaa, koska sitä voi juoda vaikka missä, koulun vessa on yksi tavallisimpia paikkoja.
Myös harrastuksiin menet mukaan pukuhuoneeseen, koska tunnetusti en ovat paikkoja, joissa alkoholi vaihtaa omistajaa ja pullot kiertävät. Ethän halua, että lapsestasi tulee alkoholisti?
Ja koska yöt ovat teinien klassista ryyppäämisaikaa, valvot tietenkin miehesi kanssa vuorotellen tyttösi avoimen makuuhuoneenoven vierellä, ettei hän lankea alkoholin pauloihin silloin, kun te laiskat vanhemmat nukutte yönne kuvitellen, että jollain rangaistuksella saadaan hyvää aikaiseksi. Ei, kyllä siihen tarvitaan vanhempien viitsimistä ja se teiltä on tähän asti puuttunut.
Jos säännöt on selvät ja nuori pettää luottamuksen sekä valehtelee suunnitelmallisesti, minusta nuoren pysäyttäminen kuukauden mittaisella kotiarestilla on kohtuullista. Tunnen vanhempia jotka ovat evänneet nuorelta esim. aiemmin sovitun matkan, konsertin tai jonkin uuden 'lelun' hankkimisen rangaistuksena, ja minusta sellainen on huomattavasti karumpaa kuin kotiaresti.
Kotiaresti on sitä, että asetetaan määräajaksi rajat nuoren menemisille, koska hän ei ole itse niitä osannut asettaa. Kysehän on nuoren turvallisuudesta.
Vaikka nyt rankaisisitkin tyttöäsi, hän todennäköisesti tulee juomaan kavereidensa kanssa uudelleen. Voihan olla että on ennenkin juonut muttei ole kiinni jäänyt.
Varmasti olet itsekin ollut tuon ikäinen ja mennyt porukan ja alkoholin mukana ?;)
Tottakai rangaistus tuosta tulee, esim tiukemmat kotiintuloajat ja vahtimiset, mutta voin kertoa ettei ole viimeinen kerta kun joi ennen täysikäisyyttä :)
Paras olisi jos juttelisitte asiat läpi ja päättäisitte yhdessä miten asia ratkeaa, eikä alkaa niinsanotusti vakoilemaan jokaista liikettä :)
AP:lle, että onhan noita sovelluksia. Esimerkiksi http://elisa.fi/perhe/
Mutta minä itse en koe, että tuo valvonta on oikea kasvatusmalli. Pyrkisin mielummin käymään tyttären kanssa asiat läpi ja kasvattamaan luottamusta välillemme.
Viikko riittää kyllä ihan hyvin. Tuon ikäiselle se tuntuu ikuisuudelta.