Teinin rangaistus
Meidän 16-vuotias jäi kiinni alkoholin käytöstä nyt vappuna. Meillä on ehdoton nollatoleranssi alkoholin suhteen ja rangaistuksena on jonkinlainen kotiaresti kesäloman alkuun asti. Miten te muut vanhemmat olette valvoneet arestia tällaisten lukioikäisten kanssa? Itse ajattelin asettaa säännöksi, että koulusta tullaan suoraan kotiin ja viikonloput vietetään vanhempien kanssa kotona tai mökillä. Harrastuksissa saa kuitenkin käydä normaalisti. Ajattelin, että yksi mahdollisuus arestin valvomiseen voisi olla tytön seuraaminen jollakin puhelimen paikannussovelluksella. Tiedättekö tähän tarkoitukseen sopivia sovelluksia?
Kommentit (62)
Natsi-Saksa soitti, se haluaa sääntönsä takaisin.
16 vuotias vasta ja alkoholia juonut. Voi voi, olisi pitänyt pitää aiemmin säännöistä kiinni. Miksi päästit tytön juopotteleen
Ei alkoholia alle 18 vuotiaalle sanoohan se järkikin. Miksi pilata terveys jo noin nuorena?
Asiaankuuluva rangaistus voisi olla, että maksaisi omista rahoistaan sen tilaamanne taksin. Harmittaa tyttöä varmaan muutenkin tuo tilanne, onneksi soitti kotiin.
Kuinka paljon tyttö oli juonut? Peräti yhden kaljan? Jos tyttö ei kerran ollut kaatokännissä niin voisit vähän rauhoittua! Tyttö selkeästi pelkää (!!!) teitä natsivanhempia ja siksi itkuisena kotiin soitteli. Hän tiesi kyllä varsin hyvin mitä oli tehnyt ja mitä ilmeisemmin on rangaistuksen saanut teidän nalkutuksena, kylmänä ja etäisenä käytöksenä ja varmasti myös jatkuvasti muistatte häntä muistuttaa kuinka pettyneitä olette hänen käytökseensä - kuulostaako tutulta? Kaatuiko maailma? Tuliko edes mustelmia? Ei tullut, kotiin tuli vain pelokas itkeskelevä tyttö, jolla oli huono omatunto.
Ja mitä te meinaatte tehdä? Viedä vähäinenkin vapaus tytöltä, vahtia häntä kuin murhan tehnyttä vankia! Meinasitteko tällä rangaistuksella saada tytön elämä niin, että hän ei enää ikinä juo? Että sitten kahden vuoden päästä hän ei lähde ravintolaan kavereiden kanssa normaalin nuoren tavoin? Rauhoittukaa! Jutelkaa asiasta, tosin olette sitä varmasti tehneet ihan kyllästymiseen saakka. Pistäkää asia oikeisiin mittasuhteisiin NYT ja antakaa tytön olla normaali ja elämäniloinen nuori, eikä mikään sairaan tarkkojen vanhempien häkkiin suljettu lapsi.
En ymmärrä näitä vanhempia, jotka ehdottavat ovat sitä mieltä, ettei teineille saa antaa rangaistusta. Tottakai olemme tänään keskustelleet asiasta tytön kanssa. Teimme hänelle selväksi, että hänen vapautensa ovat riippuneet luottamuksesta siihen, että yhteisesti sovituista säännöistä pidetään kiinni. Olen sanonut, että äitinä minulle tärkeintä on tietää, missä hän on ja keiden kanssa, jottei minun tarvitse turhaan olla huolissani. Tähän asti olen voinut luottaa häneen, mutta nyt tuo luottamus on rikottu. Kun luottamusta ei ole, en voi antaa hänen
mennäkään mihinkään, ennen kuin se on uudelleen ansaittu. On selvää, että teoilla pitää olla seurauksia myös teineille.
Samanikäisten äitinä sanoisin että meillä 4 viikonloppua mökillä ja nuo muut arestit olisivat kyllä liioitrelua. Ja kyllä...olemme hoitaneet ongelmallisia tilanteita. Ootteko keskustelleet asiasta? Onko teinin mielestä ok rangaistus? Tiukemmat vahtimiset ja kotiintuloajat voisi ajaa saman asian kuin eristämine .
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:27"]
Kuinka paljon tyttö oli juonut? Peräti yhden kaljan? Jos tyttö ei kerran ollut kaatokännissä niin voisit vähän rauhoittua! Tyttö selkeästi pelkää (!!!) teitä natsivanhempia ja siksi itkuisena kotiin soitteli. Hän tiesi kyllä varsin hyvin mitä oli tehnyt ja mitä ilmeisemmin on rangaistuksen saanut teidän nalkutuksena, kylmänä ja etäisenä käytöksenä ja varmasti myös jatkuvasti muistatte häntä muistuttaa kuinka pettyneitä olette hänen käytökseensä - kuulostaako tutulta? Kaatuiko maailma? Tuliko edes mustelmia? Ei tullut, kotiin tuli vain pelokas itkeskelevä tyttö, jolla oli huono omatunto.
Ja mitä te meinaatte tehdä? Viedä vähäinenkin vapaus tytöltä, vahtia häntä kuin murhan tehnyttä vankia! Meinasitteko tällä rangaistuksella saada tytön elämä niin, että hän ei enää ikinä juo? Että sitten kahden vuoden päästä hän ei lähde ravintolaan kavereiden kanssa normaalin nuoren tavoin? Rauhoittukaa! Jutelkaa asiasta, tosin olette sitä varmasti tehneet ihan kyllästymiseen saakka. Pistäkää asia oikeisiin mittasuhteisiin NYT ja antakaa tytön olla normaali ja elämäniloinen nuori, eikä mikään sairaan tarkkojen vanhempien häkkiin suljettu lapsi.
[/quote]
Tämä viesti on hyvä esimerkki siitä kuinka kypsiä ja arvostelukykyisiä teinit ovat.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:30"]
Samanikäisten äitinä sanoisin että meillä 4 viikonloppua mökillä ja nuo muut arestit olisivat kyllä liioitrelua. Ja kyllä...olemme hoitaneet ongelmallisia tilanteita. Ootteko keskustelleet asiasta? Onko teinin mielestä ok rangaistus? Tiukemmat vahtimiset ja kotiintuloajat voisi ajaa saman asian kuin eristämine .
[/quote]
Ap taisi sanoa että yksi viikonloppu neljästä tulisi olemaan mökillä.
Ap: kuinka paljon teini oli juonut? Entä hänen kaverinsa, tuliko hänelle rangaistus? Kuinka paljon olette asiaa vatvoneet? Mitä tyttö on kertonut illasta? Vastaa, niin saamme kuvan asiasta, mutta älä liioittele vaikka kuinka niin haluaisit tehdä.
Keskustele asiasta ja tee selväksi, että jos sama toistuu, niin valvonta tiukentuu esim. kotiintuloajat. Mutta anna nyt hänelle kuitenkin toinen mahdollisuus. Liian tiukasta kurista loppupeleissä varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä.
Mitä seuraavasta kerrasta? Puolivuotta arestia ja kaverikielto? Entä kun mokaa pahemmin? Sulla loppuu kohta asteikko. Koska teinit nyt vaan mokailevat. Se vähän niinkuin kuuluu siihen kasvamiseen.
Teillä on (ainakin tähän asti) ollut läheiset välit, kun tyttö uskalsi soittaa kotiin, vaikka tiesi mokanneensa. Et varmastikaan halua, että se muuttuu? Ja haluatko todella tehdä perheen kanssa olemisesta rangaistuksen..?
Hyvä että joku vielä asettaa rajoja, eikä yritä olla lapsensa kaveri. Sen sijaan että mietit kuinka oikeasti seurata missä lapsi liikkuu, niin laita tehtäviä. Esim essee siitä miten alkoholi vaikuttaa kehossa: aivot, maksa, rasva-arvot, lihominen (erityisen haitallista teineille joiden aivoissa kasvuspurtti) ja siitä miten ihmisen käyttäytymisen arviointikyky muuttuu alkoholin vaikutuksen alaisena ja mitä kaikkea siitä voi seurata...
En ole ikinä kuullut, että joku seuraisi lastensa tekemisiä paikannussovelluksella. Mitä ihmettä? Voit vaan miettiä, miltä susta tuntuisi, jos joku seuraisi sinua? Aika moista liiottelua.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:29"]
Tähän asti olen voinut luottaa häneen, mutta nyt tuo luottamus on rikottu. Kun luottamusta ei ole, en voi antaa hänen
mennäkään mihinkään, ennen kuin se on uudelleen ansaittu.
[/quote] Miksi ihmeessä ette lähteneet hakemaan häntä itse? Minä olisin ihan tasan varmasti pompannut autoon sillä sekunnilla ja käynyt hakemassa teinit kotiin, olitteko itse edes ajokunnossa? Minkälaista esimerkkiä te olette näyttäneet tytölle? Tässä olisi jo hyvä ls-ilmoituksen paikka, vanhemmat ovat niin jurrissa kotona, että pistävät lapsen tulemaan kotiin taksilla. Miten teini voi luottamuksen nyt takaisin saada? Kerropa esimerkkejä. Lyömällä lyötyä ei teinin luottamus teihin parane koskaan, tästä saattaa tulla jopa hyvin pitkälle ajalle luottamuspula teinin ja teidän välillä, siis myös näin päin. Mitä teini teille enää ikinä uskaltaa kertoa? Hän ei ikinä uskalla kertoa teille mistään, ei hyvästä eikä pahasta kun kerran potkitte jo maassa makaavaa ja suunnittelette hänen kyttäämistään. Näin maailma paranee ihan varmasti. Olkaa itse esimerkillisiä ihmisiä, vain sillä voitte vaatia muilta samaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:52"]
Liian pitkä rangaistus.
Kun tyttöni oli 15 otettiin yhdessä muutama paukku ja sai kokea pienen humaltumisen kotona tutussa ympäristössä.
Koskaan en ostanut hänelle alkoholijuomia "evääksi" tms.
Nyt on täysi-ikäinen ja ryyppääminen ei kiinnosta. Voi ottaa pari siideriä ja se on siinä. Juovuksissa häntä en ole nähnyt eikä ole koskaan ollutkaan.
Turhalla nipotuksella et saa aikaan muuta kuin uhmaa ja pyrkimystä sääntöjen rikkomiseen. Löysää pipoa ap.
[/quote] Juu, tiesin omassa lapsuudessani myos kaltaisiasi aitieja, jotka halusivat olla cooleja kavereita, ja perustelivat sen silla, etta tietavat MITA teini juo, ja KUINKA paljon. Aha sanon mina. Vanhemman se tarvitsee eika kaveria....kavereita noilla teineilla jo lienee riittavasti.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:29"]
En ymmärrä näitä vanhempia, jotka ehdottavat ovat sitä mieltä, ettei teineille saa antaa rangaistusta. Tottakai olemme tänään keskustelleet asiasta tytön kanssa. Teimme hänelle selväksi, että hänen vapautensa ovat riippuneet luottamuksesta siihen, että yhteisesti sovituista säännöistä pidetään kiinni. Olen sanonut, että äitinä minulle tärkeintä on tietää, missä hän on ja keiden kanssa, jottei minun tarvitse turhaan olla huolissani. Tähän asti olen voinut luottaa häneen, mutta nyt tuo luottamus on rikottu. Kun luottamusta ei ole, en voi antaa hänen
mennäkään mihinkään, ennen kuin se on uudelleen ansaittu. On selvää, että teoilla pitää olla seurauksia myös teineille.
[/quote] Samaa mielta, kunhan rangaistus vastaa rikosta. Anna teinille kotitoita, ja viikko arestia. Luulen, etta se pelkka tieto, etta aidin luottamus meni, on jo kova kolahdus hanelle myos....
Tytöllä oli kaverinsa kanssa yhteinen sikspäkki lonkeroita. Näistä tyttö sanoi juoneensa 2 ja puoli. Lisäksi kaveri oli varastanut vanhemmiltaan vähän 40 % viinaa, josta tyttö sanoi maistaneensa yhden huikan. Tätä viinaa pidän erityisen vaarallisena. Tyttö ei vaikuttanut olevan mitenkään erityisen humalassa, mutta haisi kyllä selvästi oluelta. Hän sanoi, että joltain oli kaatunut kaljaa hänen housuilleen. Tämä oli varmasti totta, sillä housut haisivat erityisen pahalle. Tytön kaveri oli selvästi enemmän humalassa. Soittelin hänen äitinsä kanssa eilen yöllä tästä, ja hän sanoi, että hänenkin tyttärensä saa varmasti jonkun rangaistuksen.
Eilen kotiin tullessa emme hirveästi puhuneet asiasta, vaan tyttö meni aikalailla suoraan suihkun kautta nukkumaan. Olimme tänään päivällä vappupiknikillä tuttavien kanssa. Siellä emme puhuneet asiasta mitään, vaan yritimme viettää mukavaa vappua. Kotiin tultuamme keskutelimme asiasta vajaan tunnin. Tyttö oli selkeästi häpeissään (mutta ennen kuin joku ehtii muuta väittämään, ei ollut mitenkään pelokas tai traumatisoitunut), eikä osannut sanoa, miksi oli toiminut näin. Hän lupasi, ettei enää toiste valehtelisi. Keskustelimme myös siitä, kuinka vaarallisia kirkaat juomat ovat ja miten hyvinkin pienellä määrällä saa itsensä nopeasti todella huonoon kuntoon. Sanoimme myös, että jos joskus aikoo juoda enemmän, pitää aina juoda turvallisessa ympäristössä tuttujen ihmisten kanssa. Juuri tuollaiset isot teinibileet, joissa on paljon tuntemattomia eikä ketään selväpäistä valvomassa, ovat kaikista vaarallisimpia paikkoja. Kehuimme, että tyttö oli tehnyt oikein, kun oli soittanut kotiin ja oli huolehtinut myös kaverinsa taksiin. Rangaistuksesta sanoimme, että tytön pitää nyt toukokuussa ansaita luottamuksensa takaisin, ja siksi hänen täytyy tulla suoraan koulusta kotiin ja olla viikonloppuisin perheen kesken.
Ihme porukkaa täällä. Lapsia ei saisi rankaista ja opettaa, vaan päätä vaan silitellä ja ymmärtää. Niin kasvaa vastuuntunnottomia, kusipäisiä aikuisia.
Hyvät keinot ootte keksineet. Vahtimiseen ei tule mullekaan mieleen muuta kuin Elisa Vahti.
Pahoin pelkään, että liian tiukat rangaistukset, pelko niistä, vaan lisää tuota valehtelua (kun ei voi kertoa missä oikeasti on).