Miksi ihmeessä jotkut ihmiset perustelee sitä että ei mennyt lukioon sillä että "että ei ollut varaa"
Lukio on Suomessa ilmaista eikä maksa opiskelijalle penniäkään kun ei ole lukukausimaksuja, joten miten jollakin ei voi muka olla varaa mennä lukioon?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Ei ammattikoulu sen halvempi ole.
Mulla oli oikeasti ilmainen noin 20 vuotta sitten. Koulu tarjosi kirjat. Itse piti muistaakseni vihot, kynät, kumit ja laskin hommata ja niitäkin taisi saada koululta, jos oikeasti tarvitsi.
Lukion kirjoihin meni vajaa pari tonnia, käytettynä ei saanut kuin muutaman ostettua, kun ops vaihtui juuri. Ja vaihtuu taas syksyllä. Läppäri pitää olla oma, kirjaston kone ei oikein tunnilla auta, ja kaikilla kouluilla ei ole lainakoneitakaan tarpeeksi. Lisäksi laskin, yo-maksut, vanhojen päivä, penkkarit. Juu tiedän, näihin kahteen saa menemään sen verran rahaa, kun vaan haluaa laittaa.. Samaan aikaan loppuu lapsilisät ja mahdolliset elatusmaksut, jos olet sellaista saanut. Lisäksi autokoulu tulee samaan aikaan, jos sen ajaa heti. Nythän tämän lukion pitäisi myös muuttua maksuttomaksi syksyllä, että siinä mielessä pitäisi monella madaltaa kynnystä tuolta osin.
Leila Koo kirjoitti:
Voi olla, että nuoren piti valmistua mahdollisimman npeasti ammattiin, jolla tienaa itse leipänsä ja ehkä pystyy auttamaan perhettäkin.
Ylioppilas ei ole vielä ammatti, vaan vaatii lisäkouluttautumista.
Amen.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan, kun minä olin nuori, kauan sitten, kotikaupunki kustansi lukiolaisille kaikki oppikirjat. Tällaista ei kai enää nykyään ole missään.
Nykyään moni pienempi kunta/kaupunki houkuttelee oppilaita jäämään oman paikkakunnan lukioon ilmaisilla kirjoilla.
Itse kävin lukioni vielä paperikirjojen aikaan, ja niitä kyllä kivasti uusittiin muutaman vuoden välein. Joissain aineissa vaihtui koko kirkasarja. Joissain opttajat uskottelivat, ettei saman sarjan edellinen painoskaan käy, vaikka sitten vertaillessa erot olivat ihan muutaman muokatun lauseen luokkaa. Ettäh. Muutaman vuoden ikäeron takia en vpinut käyttää vanhempien sisarusteni kirjoja.
Ettäh. Maolin taululkokin oli kuulemma muuttunut muka jotenkin olennaisesti, eikä sitä vanhaa voinut kirjoituksissa käyttää.
Nykyään on sitten koneet ja e-kirjat, mutta varmaan niistäkin painokset päivittyvät, eivätkä ole ilmaisia nekään. Ja e-sisältöjä ei ehkä pysty edes lainaamaan kaverille, niin kuin paperista kirjaa voi.
Oikeasti kirjoihin ja läppäriin on mahdollista saada tukea, jos perheellä ei ole oikeasti rahaa. Esimerkiksi Pelastakaa Lapset -järjestön Eväitä elämään -projekti maksaa näitä vähävaraisten perheiden nuorille. Myös sossusta voi saada harkinnanvaraista tt-tukea.
Usein kuitenkin näissä perheissä on muitakin ongelmia eikä tarjolla olevista tukimahdollisuuksista tiedetä eikä tukia osata hakea.
No toki läppäri on kallis hankinta, siihenkin tosin moni köyhä perhe on saanut harkinnanvaraista avustusta. Kirjoja saa aika hyvin käytettynä, meidän lasten lukiossa ainakin on linjana, että paperikirjaa suositaan (toki eroja on koulukohtaisesti).
No nää on niitä joita me elätetään: Ei mulla ole rahaa käydä koulua, niin en käy ja en saa töitä niin yhteiskunta on mulle pystyssä!
No miksi kaikki sitten ei ole köyhiä? Miksi juuri sinä olet köyhä jo nyt eikä sinulla ole varaa käydä koulua ja muuttaa tilannetta? Onko se AINA jonkun muun syy? Jos nyt et viitsi aloittaa niistä hanttihommista niin et ikinä tule muuta tekemäänkään, jos nyt ylipäätänsä töitä kouluja käymättömänä saisit.
Tää on kumma yhteiskunta: Pitäisi olla vaan oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Minua ei huvita tukea moista veroeuroillani!
Vierailija kirjoitti:
Kävin kyllä iltalukion myöhemmin elämässä ja pääosin kirjaston tarjonnalla mutta ei siihen ollut mahdollisuutta eikä suoraan sanottuna kiinnostustakaan heti peruskoulun jälkeen.
Näin on monessa tapauksessa.
Silloin, kun olin lukioiässä, niin lukio maksoi. Ei ollut ilmaista mikään.
Keskikoulun sain käytyä köyhänä vapaaoppilaana ja töitä tehden 12v lähtien.
Se oli niin rankkaa, että lukioon menin sitten, kun se tuli ilmaiseksi, iltalukioon nimittäin.
Minulla oli jo perhe siinä vaiheessa, mutta lukio oli kyllä todella helppo vanhan keskikoulun käyneelle, mutta peruskoulusta tulleet kaverit saivat tehdä todella töitä koulun eteen.
Tässä ap sinulle vähän syitä.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni tekee kaksoistutkintoa, eli hän opiskelee vain neljää lukion kurssia. Koulu on nyt puolessa välissä, ja hänellä on mennyt kirjoihin varmaan 100 euroa. Opettajilla on paljon matkskua netissä. Matikkakin opiskellaan kisällioppiminen.fi ilmaissivuilla.
No, tietokone pitää olla, mutta kellä ei sellaista nykypäivänä ole?
No oma lapsi myös aloitti syksyllä kaksoistutkinnon. Meillä ei kyllä ollut läppäriä vaan pojalla on pelikone joka on pöytäkone joten läppäri piti ostaa. Lisäksi tämän syksyn aikana kirjoihin on mennyt yli 200€. Eivät käytä mitään ilmaissivuja vaan matikassa on ihan kirja jokaiselle kurssille. Joten jos käy normaalia lukiota niin kyllähän noihin kirjoihin uppoaa rahaa. Lisäksi meille tulee päälle vielä junamatkat kun tuota pojan valitsemaa linjaa ei ollut kotikaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni tekee kaksoistutkintoa, eli hän opiskelee vain neljää lukion kurssia. Koulu on nyt puolessa välissä, ja hänellä on mennyt kirjoihin varmaan 100 euroa. Opettajilla on paljon matkskua netissä. Matikkakin opiskellaan kisällioppiminen.fi ilmaissivuilla.
No, tietokone pitää olla, mutta kellä ei sellaista nykypäivänä ole?
No oma lapsi myös aloitti syksyllä kaksoistutkinnon. Meillä ei kyllä ollut läppäriä vaan pojalla on pelikone joka on pöytäkone joten läppäri piti ostaa. Lisäksi tämän syksyn aikana kirjoihin on mennyt yli 200€. Eivät käytä mitään ilmaissivuja vaan matikassa on ihan kirja jokaiselle kurssille. Joten jos käy normaalia lukiota niin kyllähän noihin kirjoihin uppoaa rahaa. Lisäksi meille tulee päälle vielä junamatkat kun tuota pojan valitsemaa linjaa ei ollut kotikaupungissa.
Kelalta saa matkoihin tukea, jos vanhempien tulot ovat tarpeeksi pienet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ammattikoulu sen halvempi ole.
Riippuu alasta. Ja ammattikouluun sijoittamalla saa huomattavasti nopeammin työelämäkelpoisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kirjat on kalliita. Tosi kalliita
Kirjoja saa monesti käytettynäkin, ei silloin niin hirveitä maksa, mutta monille tulee myös matkakustannukset. Kaikki ei suinkaan asu kävely-tai pyörämatkan päässä koulusta.
Tuo matkojen maksaminen on kalliimpaa, kuin kirjat. Ainakin meillä, kun matka jäi juuri sen kilometrimatkan alle, että kela olisi korvannut matkoista suurimman osan.
Jotkut vanhemmat laittoivat lapsensa naapurikunnan lukioon, jolloin matka tuli niin pitkäksi, että joutui itse maksamaan vain 1e/per matka ja kela maksoi loput.
Eihän se lukio liian kalliiksi tule, edes noiden matkojen ja kirjojen takia, jos vanhemmat käy töissä, mutta työttömän lapselle voi tulla. Meillä lapset pääsi monesti kouluun samalla, kun itse menin töihin, niin matkat ei hirveästi kustantaneet, mutta jos linja-autolla olisi pitänyt joka aamu/ilta mennä olisi matkoihin mennyt reilu 100e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja saa monesti käytettynäkin, ei silloin niin hirveitä maksa, mutta monille tulee myös matkakustannukset. Kaikki ei suinkaan asu kävely-tai pyörämatkan päässä koulusta.
Tuo matkojen maksaminen on kalliimpaa, kuin kirjat. Ainakin meillä, kun matka jäi juuri sen kilometrimatkan alle, että kela olisi korvannut matkoista suurimman osan.
Jotkut vanhemmat laittoivat lapsensa naapurikunnan lukioon, jolloin matka tuli niin pitkäksi, että joutui itse maksamaan vain 1e/per matka ja kela maksoi loput.
Eihän se lukio liian kalliiksi tule, edes noiden matkojen ja kirjojen takia, jos vanhemmat käy töissä, mutta työttömän lapselle voi tulla. Meillä lapset pääsi monesti kouluun samalla, kun itse menin töihin, niin matkat ei hirveästi kustantaneet, mutta jos linja-autolla olisi pitänyt joka aamu/ilta mennä olisi matkoihin mennyt reilu 100e/kk.
Kelan raja on 10 km, joten jos matka jää Kelan rajan alle, koulu on vielä pyöräilymatkan päässä.
No omat vanhemmat erosi ollessani 16v. Kumpaakaan ei kiinnostanut kuin oma napa siinä vaiheessa, toinen alkoholisoitui kokonaan ja toinen muutti uuden puolison kanssa, itse ”jouduin” muuttamaan poikaystävälle ollessani vielä alaikäinen. Sain ammattikoulun jotenkin käytyä, mutta ala oli väärä. Poikaystävästä tuli ero. Hakeuduin toiselle amisalalle, ihan päästäkseni nopeasti työelämään, ei ollut ketään auttamassa rahallisesti noissakaan opinnoissa. Muistan erään joululoman kun en saanut töitä enkä ilmaista ruokaa koululla, keräsin pulloja saadakseni makaronipussin ostettua..
Päästessäni 3v päästä työelämään, oli jo kymppitonnin opintolaina niskassa. Joten koulutus jäi siihen, maksoin matalapalkasta tuota lainaa pois 6 vuotta. Jos olisin käynyt lukion ja sen perään amk:n tai ylipiston, ei varmaan työura olisi riittänyt opintolainojen maksuun... No, tuon lainanmaksun jälkeen alkoi perheen perustaminen, olin hyvin tyytyväinen elämääni siinä kohtaa. Palkkakin nousi pikkuhiljaa. Nyt lähes 40-vuotiaana ei ole enää omalla alalla järkevää edes kouluttautua, kun palkka ei juuri nousisi eikä opintotuella maksella omien lasteni elatusta, kun puolisonkaan palkka ei päätä huimaa. Eikä töitä monellakaan alalla ole tänä päivänä, riskinottoon en ole valmis enää. Näillä mennään, omia lapsia aion tukea opinnoissaan niin pitkälle kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan raja on 10 km, joten jos matka jää Kelan rajan alle, koulu on vielä pyöräilymatkan päässä.
Sanotaanko näin, että läppärin ja hirvittävän kirjakasan kanssa ei ole hyvä pyöräillä säkkipimeässä vesisateessa tai talvisin monesti aamuisin siihen aikaan vielä auraamatonta tietä, jossa ei ole pyörätietä, ja jossa kuitenkin kulkee bussit ja rekkoja aika paljon. Hyvin se pyöräily varmasti kaupunkialueella onnistuisi.
Itse sain sossusta rahat kirjoihin kun kävin lukion. Nykyään myös vanhempiensa luona asuva saa opintotukea, jos vanhempien tulot eivät ole hyvät ja lainaa saa aina.
Varaa olisi ollut, vaan halusin amikseen. Nyt ikää 22v, bruttotulot 4200€. Tietysti lukion ja ylempien tutkintojen kautta voisi päästä paremmillekkin palkoille. Vaan silloin ei olisi nyt tämän ikäisenä omaa asuntoa, ja vakaata taloutta.
Minulla on edelleen opintolainaa, noin 6000e lukiosta. Kaikki eivät voi asua vanhemmillaan lukion loppuun. Ja lukiolaisen opintotuki on paljon pienempi kuin yliopistolaisen. Vanhemmat eivät halunneet auttaa taloudellisesti ja asuin omillani. Ymmärrän hyvin miksi kaikki eivät tahdo elää lainalla kolmea vuotta.
Pakko olla oma läppäri, koska konetta käytetään tunneilla jatkuvasti. Samoja kirjoja ei välttämättä voi sisarukset käyttää, koska opsin mukaiset kirjat vaihtuvat melko usein. Toivottavasti tämä tulee nyt muuttumaan, kun lukio tulee maksuttomaksi ja kunnat maksumiehiksi.