Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä jotkut ihmiset perustelee sitä että ei mennyt lukioon sillä että "että ei ollut varaa"

Vierailija
11.12.2020 |

Lukio on Suomessa ilmaista eikä maksa opiskelijalle penniäkään kun ei ole lukukausimaksuja, joten miten jollakin ei voi muka olla varaa mennä lukioon?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat, tarvikkeet, läppäri, matkat...

Ja jos on koulussa, ei voi olla töissä. Tai voi kuten minä mutta helvetin raskasta oli.

Vierailija
82/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lukiota vuosituhannen alussa ja jo silloin koin, että se oli yh-äidilleni iso kuluerä. Kirjat ostin mahdollisuuksien mukaan käytettynä ja möin eteenpäin, kun kurssit oli suoritettuna. Omaa läppäriä ei silloin onneksi vielä tarvinnut, joten pärjäsin meidän ainoalla pöytäkoneellamme.

Kun lapsilisä loppui sain kotona asuvan 2. asteen opiskelijan opintotukea, olisiko ollut joku 57e kuussa. Se meni ensisijaisesti bussilippuun ja puhelinlaskuun eikä loppurahoilla enää maksettu opiskeluja. Muistan, että jossain vaiheessa minun piti täyttää oma toimeentulohakemus, kun minua ei enää ikäni puolesta huomioitu äitini tt-hakemuksella. Nostin myös opintolainan äitini käyttöön.

Muistan yo-tutkintomaksujen olleen korkeita, mutta onneksi hajautin kirjoitukset kolmeen kertaan niin kaikki laskut eivät tulleet samaan aikaan maksettavaksi. Lisäksi jätin vanhojen tanssit väliin, koska en kokenut että äitini olisi kuulunut kustantaa mekkoni ja kampaukseni.

Kamalaa. Mitä äitisi teki opintotuellasi? Miten kukaan äiti edes voi tehdä noin?

Opintotukihan meni tuolle opiskelijalle, ei äidille...

Jeps, opintoraha tuli omaan käyttööni, opintolaina ja toimeentulotuki puolestaan äitini käyttöön. Eipä sitä tuolloin tullut ajateltua, että vastasin tuhansien eurojen lainasta, jonka äitini olisi hyvin voinut jättää maksamatta. Hän kuitenkin maksoi lainan minulle takaisin sovitusti.

Äidilläsi oli takuulla todella tiukkaa, joten käytti kaikki keinot että saisi pidettyä talouden kasassa. Onneksi oli kuitenkin ilmeisen hyvä äiti, eikä jättänyt lainaa sun maksettavaksi. Keinot on monet, toivottavasti tilanteenne on nyt parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion aloitus maksaa noin 1600e. Ainakin täällä.Ja kyllä pelkkä aloitus,siis läppäri,kirjat ym.tarvikkeet/pakolliset/osa käytettynä.Naapurilta kuultua.Tämän kesän ylioppilaita. Ei todellakaan olisi ollut varaa,työmarkkinatuella laittaa.Onneksi opiskelee nyt hyvin työllistävään ammattiin,josta pääsee pitkälle,amk jatkamalla.Tulevaisuudessa hyvä palkka.Harvinaisempi ala...

Vierailija
84/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läppäri pakollinen. Kirjat 40 e kappale, vähintään 5-6 kirjaa/jakso, 5 jaksoa vuodessa.

Ostaa käytettynä. Esim vanhat kirjat aiempien vuosien oppilailta ja läppärin kirpparilta.

Kirjojen pitää olla sähköisenä, paperiversio ei monille opettajille käy, kun se ei ole yhtä laaja. E-kirjoja ei tietenkään voi ostaa käytettynä, mutta ei ne kyllä ihan neljääkymppiä maksa kaikki.

Käytettyjä kirjoja ei riitä kaikille halukkaille.

e-kirjan voi joutua lisensoimaan uudestaan, jotta pystyy lukemaan kokeisiin.

Ihmettelen, että tässä on esim. lukiotason matematiikka ollut käytössä jo muutaman vuosisadan, mutta vieläkään ei ole tehty sellaista kirjaa, johon ei tarvitsisi tehdä muutoksia. Ihan kuin tuo olisi business joillekin ja sen takia laitetaan opiskelijat maksamaan turhasta.

Vierailija
85/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellista joulua Jeesuksen syntymä juhlaa .

Vierailija
86/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan, kun minä olin nuori, kauan sitten, kotikaupunki kustansi lukiolaisille kaikki oppikirjat. Tällaista ei kai enää nykyään ole missään.

On kyllä. Ihan tässä muutaman vuoden sisään luin artikkelin jostain lehdestä että lukio osti sekä kirjat että läppärit opiskelijoille. Sinne lukioon haettiin melko kaukaakin opiskelemaan. Pitääpä googlata jos löytyisi se juttu vielä jostain.

Joo mutta missäs ne kaukaa tulevat lukiolaiset sitten asuu? Ja kuka sen maksaa? Tai ne matkat?

Siis mun mielestä on ihan turha vängätä sitä faktaa vastaan että nykymuotoinen lukio on kallis. Onneksi on järjestelmiä jotka auttavat vähävaraisia mahdollistaen lukio-opiskelut mutta aika raskas taloudellinen taakka on kyllä tämmöiselle keskiluokkaiselle perheelle joka ei saa tukia mistään. Olen laittanut kaikki kuitit talteen lukion alusta ja nelinumeroinen luku niistä muodostuu.

Vierailija
87/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan, kun minä olin nuori, kauan sitten, kotikaupunki kustansi lukiolaisille kaikki oppikirjat. Tällaista ei kai enää nykyään ole missään.

On kyllä. Ihan tässä muutaman vuoden sisään luin artikkelin jostain lehdestä että lukio osti sekä kirjat että läppärit opiskelijoille. Sinne lukioon haettiin melko kaukaakin opiskelemaan. Pitääpä googlata jos löytyisi se juttu vielä jostain.

Joo mutta missäs ne kaukaa tulevat lukiolaiset sitten asuu? Ja kuka sen maksaa? Tai ne matkat?

Siis mun mielestä on ihan turha vängätä sitä faktaa vastaan että nykymuotoinen lukio on kallis. Onneksi on järjestelmiä jotka auttavat vähävaraisia mahdollistaen lukio-opiskelut mutta aika raskas taloudellinen taakka on kyllä tämmöiselle keskiluokkaiselle perheelle joka ei saa tukia mistään. Olen laittanut kaikki kuitit talteen lukion alusta ja nelinumeroinen luku niistä muodostuu.

Asuvat rakastavan ja huolehtivan äitin ja iskän luona kuten nuoren lukiolaisen vielä kuuluukin.

Vierailija
88/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ei ole varaa odottaa, että pääsee sitten joskus tulevaisuudessa töihin. Yo-tutkinto ei valmista ammattiin, niin ei välttämättä pääse heti valmistumisen jälkeen tienaamaan, vaan on opiskeltava lisää, kun taas amis pääsee heti valmistuttuaan tienaamaan. jos on työllistävällä alalla. Töistä on nykyään lähes turha haaveilla jos ei ole työkokemusta/-harjoittelukokemusta tai verkostoja.

Vierailija
89/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on näin nyt. Kaksoistutkinto olisi ollut vaihtoehto, mutta nyt lapsi meni amiksen, että saa mahdollisimman nopeasti ammatin ja työn. Sitten iltalukioon. Lukio vaikka 4 vuotta, niin jollain pitää elää muutenkin kuin pelkillä kirjoilla ja läppärillä. Itselläni on niin pienet tulot, että tämä ratkaisu on nyt paras. Opintolaina pitää siltikin ottaa.

Lukiolainen on yleensä vielä sen verran nuori että sen ikäisen kuuluu asua kotona rakastavien vanhempienen luona eikä omillaan heitteille jätettynä. Vanhemmat maksavat lukiolaisen elämisen ja asumisen, se kuuluu vastuullisen huoltajan tehtäviin.

Aika monella ei ole rakastavia vanhempia.

Vierailija
90/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, säästin lapseni lukiota + ajokorttia varten 5 vuotta. Nyt on helppo maksaa kirjat, läppäri ym. kun lukion syksyllä aloitti. Minulle ei tullut yllätyksenä että lukio maksaa tai se että lapsi sinne halusi ja pääsi. Haluan antaa lapselleni parhaat mahdolliset eväät tulevaisuuteen. Pieni hinta oli muutama vuosi olla käymättä kampaajalla, bilettämässä, ostamassa kalliita turhakkeita jne. Terveisin säästäväinen äiti

Vierailija
91/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh, säästin lapseni lukiota + ajokorttia varten 5 vuotta. Nyt on helppo maksaa kirjat, läppäri ym. kun lukion syksyllä aloitti. Minulle ei tullut yllätyksenä että lukio maksaa tai se että lapsi sinne halusi ja pääsi. Haluan antaa lapselleni parhaat mahdolliset eväät tulevaisuuteen. Pieni hinta oli muutama vuosi olla käymättä kampaajalla, bilettämässä, ostamassa kalliita turhakkeita jne. Terveisin säästäväinen äiti

Säästökuuri täälläkin menossa. Jätän välillä itse kokonaan syömättä, kaytetään koko perhe sukulaisten vanhoja vaatteita ja esim en ole ostanutkaan nyt kymmeneen vuoteen synttäri- ja joululahjoja jotta lapsi pääsee muutaman vuoden päästä lukioon. Lapselle tämä on sopinut tai ei ainakaan ole osoittanut mielipidettä sitä vastaan.

Vierailija
92/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästökuuri täälläkin menossa. Jätän välillä itse kokonaan syömättä, kaytetään koko perhe sukulaisten vanhoja vaatteita ja esim en ole ostanutkaan nyt kymmeneen vuoteen synttäri- ja joululahjoja jotta lapsi pääsee muutaman vuoden päästä lukioon. Lapselle tämä on sopinut tai ei ainakaan ole osoittanut mielipidettä sitä vastaan.

Eli lapsi on nyt 12-13 eikä ole kymmeneen vuoteen saanut synttäri- tai joululahjoja?! Ei kai hänellä sitten ole mielipidettä lahjoista, kun ei kerran muista niitä koskaan saaneensakaan. Tai ehkä hän sitten saa riittävästi lahjoja kummeilta tai sukulaisilta, ettei osaa ihmetellä asiaa.

Vierailija
93/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee maksuton toinen aste, niin miten kirjankustantajien käy?

Kunnat varmasti kilpailuttaa sähköiset kirjat. Kuka muka alkaisi huolehtimaan jossain 800 opiskelijan lukiossa kirjoista? Ja missä ne säilytettäisiin?

Vierailija
94/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kävi lukion ja meni yliopistoon, valmistui nopeasti. Mutta lukio: kirjat olivat tosi vaikeita löytää käytettyinä. Nyt voin tunnustaa (rikos on jo vanhentunut), että kopioin osan niistä töissä ja mapitin kapeaan mappiin luettavaksi. Samoin koulutarvikkeita toin töistä. Matkat tiettyyn erityislukioon hän pyöräili n. 15 km yhteen suuntaan.  Ei vaan ollut varaa kirjoihin eikä aina kuukausilippuun ja nyt olisi vielä vähemmän. Onnneksi hän menestyi hyvin ja olen siitä tosi iloinen sekä toivon, että vakituinen työ löytyisi. Nyt tekee kotona projektiluontoisia hommia.

Vierailija
95/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskoja ja tyhmiä. Hyvä, että karsiutuivat heti alussa amikseen.

Kirjoja voi lainata ja läppärin ostaa käytettynä. Lainaa saa lähes korottomana, eli itsestä kii.

T: Persaukisen alkoholistiperheen tyttö

Ei ole myöskään mikään pakko ostaa omaa tai lainata. Monessa kirjastossa on tietokone asiakaskäyttöön.

Sinne kirjastoonko menet suorittamaan yo-kirjoitukset? Läppäriä tarvitaan myös tunneilla.

Vierailija
96/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut ilmaista. Oli lukukausimaksu, ruokailusta piti maksaa erikseen ja kirjat sekä kaikki muut tarvikkeet piti hankkia itse.

Millä vuosisadalla lukion ruokailusta on pitänyt maksaa? Olin lukiossa 1979-1982 ja ruokailu oli maksuton.

Vierailija
97/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakaverini kävi 90-luvulla lukion sossun piikkiin. Silloin ei omneksi tarvinnut olla tietokonetta, mutta kirjat hänelle maksettiin. Hyvä niin, sillä hän oli ihan hyvä oppilas.

Vierailija
98/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läppäri pakollinen. Kirjat 40 e kappale, vähintään 5-6 kirjaa/jakso, 5 jaksoa vuodessa.

Ostaa käytettynä. Esim vanhat kirjat aiempien vuosien oppilailta ja läppärin kirpparilta.

Kirjojen pitää olla sähköisenä, paperiversio ei monille opettajille käy, kun se ei ole yhtä laaja. E-kirjoja ei tietenkään voi ostaa käytettynä, mutta ei ne kyllä ihan neljääkymppiä maksa kaikki.

Käytettyjä kirjoja ei riitä kaikille halukkaille.

e-kirjan voi joutua lisensoimaan uudestaan, jotta pystyy lukemaan kokeisiin.

Ihmettelen, että tässä on esim. lukiotason matematiikka ollut käytössä jo muutaman vuosisadan, mutta vieläkään ei ole tehty sellaista kirjaa, johon ei tarvitsisi tehdä muutoksia. Ihan kuin tuo olisi business joillekin ja sen takia laitetaan opiskelijat maksamaan turhasta.

Olen edelleen katkera lukion äidinkielenopettajalleni. Pakotti meidät ostamaan kolme eri kirjaa kurssille, ja näistä YKSI oli välillä käytössä. Ne kaksi muuta taitaa vieläkin lojua jossain avaamattomina. Kun tulisi pimeällä kujalla vastaan, tunkisin niin mieluusti ne kirjat sille tiedätte minne...

Vierailija
99/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut ilmaista. Oli lukukausimaksu, ruokailusta piti maksaa erikseen ja kirjat sekä kaikki muut tarvikkeet piti hankkia itse.

Millä vuosikymmenellä ruoasta piti maksaa tai oli lukukausimaksu lukiossa? Täytyy olla aika vanha, jos näin oli.

Vierailija
100/101 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rikos kopioida kirjoja omaan tai perheenjäsenen käyttöön.

Kyllä meilläkin skanneri lauloi. Oman lapsen lukiossa kelpasivat sekä paperi- että sähköiset versiot. Lisenssejä ostettiin muistaakseni kaksi. Nekin e-kirjat olivat todella kömpelöitä käyttää.

Äitinä olen sitä mieltä, että oppilaiden tulee lukiossa oppia asioita eikä tiettyjä kirjoja. Mutta voin tunnustaa olevani tyhmä.

Omien laskelmieni mukaan lukio maksoi 2500 euroa. Lukiovuosina meni peli- ja valmennusmaksuihin sekä urheiluvälineisiin tuplasti enemmän rahaa. Tingimme omista menoistamme miehen kanssa ja lapsi teki töitä aika ajoin. Pidimme tärkeinä mahdollisuutta jatko-opintoihin yliopistossa ja tuimme mielellämme hyviä harrastuksia. Joissain asioissa myös isovanhemmat sponsoroivat.

Ollaan keskituloisia ja lapsen lukiovaiheessa oli vielä asuntolainaa maksamatta. Ei se elämiseen jäävä netto kaksinen ollut.