Voiko joku ystävällisesti selittää vasemmiston ja oikeiston eron politiikassa?
Ja mitkä puolueet kuuluvat mihinkin?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:10"]
Vasemmisto kannattaa hyvää sosiaaliturvaa, korkeampaa verotusta ja kannattaa sitä että valtio säätelee markkinoita enemmän. Oikeisto kannattaa vapaampia markkinoita, pienempää verotusta ja heikompaa sosiaaliturvaa.
Vasemmistopuolueiksi on perinteisesti laskettu Vasemmistoliitto ja SDP mutta käytännössä myös vihreät ja perussuomalaiset toteuttavat enemmän vasemmistolaista kuin oikeistolaista politiikkaa. Joissakin yhteyksissä maahanmuuton rajoittamista on pidetty oikeistolaisena, jolloin perussuomalaisia on saatettu kutsua yleisestä poliittisesta linjastaan huolimatta jopa äärioikeistoon kuuluviksi.
[/quote]
tämä vastaus kyllä meni ihan poskelleen :DDDD
Ovatko kansallissosialistit aka natsit siis vasemmistoa, kun kannattavat vasemmistolaista talouspolitiikkaa?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:06"]No vasemmistolaiset haluaa että kaikilla on tasan saman verran kaikkea vaikka osa makaisi kotona ja osa painaisi duunia 24/7. Yleensä siis että kaikilla on yhtä kurjaa.
Oikeisto taas kannattaa yritteliäisyyttä ja sitä, että työn teosta pitää saada jotan vastinetta (siis rahaa) enemmän kuin kotona makaamisesta.
[/quote]
No minä olen sosiaalipoliittisesti vasemmistolainen ja pidän sopivana sosiaaliturvan tasona vuokraa ja 500 euroa, joka nykyinen minimisosiaaliturva on esimerkiksi yksinasuvan tapauksessa. Järjestelmän yksinkertaistamiseksi kannatan 1100 euron perustuloa. Aikamoinen työ on jos sitä tekee 37 h viikossa ja saa alle tuhat euroa kuussa. Perus suorittavasta työstäkin saa jo vähintään 1 600 euroa kuussa netto.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:10"]
Vasemmisto kannattaa hyvää sosiaaliturvaa, korkeampaa verotusta ja kannattaa sitä että valtio säätelee markkinoita enemmän. Oikeisto kannattaa vapaampia markkinoita, pienempää verotusta ja heikompaa sosiaaliturvaa.
Vasemmistopuolueiksi on perinteisesti laskettu Vasemmistoliitto ja SDP mutta käytännössä myös vihreät ja perussuomalaiset toteuttavat enemmän vasemmistolaista kuin oikeistolaista politiikkaa. Joissakin yhteyksissä maahanmuuton rajoittamista on pidetty oikeistolaisena, jolloin perussuomalaisia on saatettu kutsua yleisestä poliittisesta linjastaan huolimatta jopa äärioikeistoon kuuluviksi.
[/quote]
[/quote]
Haluatko perustella?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:14"]
[/quote]
Hyvä että sentään kerroit millä tavalla.
Karkeasti yksinkertaistaen:
Vasemmisto: katso Venäjää/Neuvostoliittoa, Kiinaa, Pohjois-Koreaa. Punalippu liehuu.
Oikeisto: katso USA:ta. The land of the free and the home of the brave.
Päin helvettiä on asiat molemmilla.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:06"]No vasemmistolaiset haluaa että kaikilla on tasan saman verran kaikkea vaikka osa makaisi kotona ja osa painaisi duunia 24/7. Yleensä siis että kaikilla on yhtä kurjaa.
Oikeisto taas kannattaa yritteliäisyyttä ja sitä, että työn teosta pitää saada jotan vastinetta (siis rahaa) enemmän kuin kotona makaamisesta.
[/quote]
No minä olen sosiaalipoliittisesti vasemmistolainen ja pidän sopivana sosiaaliturvan tasona vuokraa ja 500 euroa, joka nykyinen minimisosiaaliturva on esimerkiksi yksinasuvan tapauksessa. Järjestelmän yksinkertaistamiseksi kannatan 1100 euron perustuloa. Aikamoinen työ on jos sitä tekee 37 h viikossa ja saa alle tuhat euroa kuussa. Perus suorittavasta työstäkin saa jo vähintään 1 600 euroa kuussa netto.
[/quote]
Onko oikein että toinen makaa kotona ja saa tuon ehdottamasi 1100e/kk ja toinen käy töissä, netto 1600e/kk? Työstä käynnistä voi helposti jo tulla tuo erotus kuluina (esim. autoa on pakko pitää jne...). Eli +-0.
Tätä on vasemmistolainen politiikka.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:06"]No vasemmistolaiset haluaa että kaikilla on tasan saman verran kaikkea vaikka osa makaisi kotona ja osa painaisi duunia 24/7. Yleensä siis että kaikilla on yhtä kurjaa.
[/quote]
[/quote]1600-verot =netto ehkä 1300. Siitä pois asuminen ja työmatkakulut... Käteen jää saman verran kuin mitä kotona makaavalle sossupummille maksetaan. Tämä juuri on se vasemmistolaisten aikaansaama kannustinloukku.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:15"]Ovatko kansallissosialistit aka natsit siis vasemmistoa, kun kannattavat vasemmistolaista talouspolitiikkaa?
[/quote]
Tässä on juuri se ongelma että oikeisto voi tarkoittaa vapaita markkinoita ja heikkoa sosiaaliturvaa ja toisaalta oikeisto, erityisesti äärioikeisto, voi viitata rasistiseen ajatteluun. -4
Vasemmistolainen ja oikeistolainen ovat samaa mieltä.
Oikeistolainen haluaa elää rahoillaan. Myös vasemmistolainen haluaa elää oikeistolaisen rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:06"]No vasemmistolaiset haluaa että kaikilla on tasan saman verran kaikkea vaikka osa makaisi kotona ja osa painaisi duunia 24/7. Yleensä siis että kaikilla on yhtä kurjaa.
[/quote]
[/quote]
Onko oikein että toinen makaa kotona ja saa tuon ehdottamasi 1100e/kk ja toinen käy töissä, netto 1600e/kk? Työstä käynnistä voi helposti jo tulla tuo erotus kuluina (esim. autoa on pakko pitää jne...). Eli +-0.
Tätä on vasemmistolainen politiikka.
[/quote]
Ongelma on tällöin mielestäni liian pieni palkka. Perustulomallissa työssäkäyvä, joka saa palkkaa 1600 netto, saa lisäksi osan tuosta 1100 euron perustulosta. 1100 euron sosiaaliturva on mielestäni minimitaso.
Oikeistolainen haluaa tehdä mahd. paljon rahaa duunarin selkänahasta!
Siivoojan tuntipalkka 9,25. Ei siitä tule 1600 nettoa millään... kesätyöt osa-aikaisena siivoojana odottaa, saisin jopa enemmän rahaa sossusta mutta ei sitä jaksa viedä tietojaan sinne näytille...
Vasemmalla puolella halutaan auttaa lapsiperheitä, työttömiä, sairaita, vanhuksia, matalapalkkaisia, ym. heikommassa asemassa olevia.
Oikealla puolella nakataan p*skat tuollaisista ja juodaan lattea pikkusormi ojossa.
Vasemmalle kallellaan ovat esim. demarit, vassarit, kommarit, vihreät...
Oikealle kallellaan ovat sekoomus, rkp, kristilliset ja nykyään keskustakin.
Persut heiluvat siinä välissä.
Jos mä saisin perustuloa 1100/kk, lopettaisin työnteon siihen paikkaan. Tolla tulis jo hyvin toimeen, kun vois luopua autosta. Töitä tekisin silloin tällöin ihan vaan huvin vuoksi, tai jos haluaisin extrarahaa johonkin tulevaan kivaan tai tarpeeseen.
Kyllä huomaa miten irrallaan vasurit on todellisuudesta, kun kehtaavat väittää että mistä tahansa suorittavan tason kokopäivätyöstä jää NETTONA vähintään 1600e käteen. Moni ei saa tuota täysillä tunneilla edes ennen veroja.
700e perustulo kaikille, myös rikkaille! Kaikki mitä siihen tekee duunia päälle olisi plussaa. Tulisi varmaan halvemmaksikin kuin nykysysteemi, jos muut tuet poistettaisiin
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:30"]
Kyllä huomaa miten irrallaan vasurit on todellisuudesta, kun kehtaavat väittää että mistä tahansa suorittavan tason kokopäivätyöstä jää NETTONA vähintään 1600e käteen. Moni ei saa tuota täysillä tunneilla edes ennen veroja.
[/quote]Ja siis nimenomaan työläisten todellisuudesta, siis ihmisten joiden edustajia teidän pitäisi olla.
Joko tuet liian korkeita tai palkat liian pieniä jos kotona makaaminen jopa kannattavampaakuin töissä käynti. Suurin osatyöttömistä varmasti tekisi töitä jos niitä.olisi ja työnteko palkitsisi myös rahallisesti. Sitten on pieni lusmujen joukko jota nyt ei työelämään saa kivin eikä kirvein.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:23"]Vasemmistolainen ja oikeistolainen ovat samaa mieltä.
Oikeistolainen haluaa elää rahoillaan. Myös vasemmistolainen haluaa elää oikeistolaisen rahoilla.[/quote]
Olen vasemmistolainen ja opiskelen tällä hetkellä yliopistossa, jotta saisin sopivia töitä. Vasemmistolaisuus merkitsee minulle sitä, että olen tähän asti saanut käydä koulut ilmaiseksi, on turvallista vaikka asunkin slummissa tällä hetkellä, vanhukset ja sairaat saavat tarpeeksi rahaa ja hoitoa, jos itse joutuisin työttömäksi saisin tarpeeksi rahaa. Pyrin kuitenkin koko ajan nettveronmaksajan asemaan. Ei todellakaan ole niin, että vasemmistolaiset ovat sossupummeja jotka haluavat elää muiden rahoilla. -7