Voiko joku ystävällisesti selittää vasemmiston ja oikeiston eron politiikassa?
Ja mitkä puolueet kuuluvat mihinkin?
Kommentit (78)
Oikeisto haluaa maksoimoida rikkaiden voiton esim. orjatyöllä, vasemmisto taas korostaa enemmän sitä, että ketään ei jätetä ojaan kuolemaan ja työstä maksettava myös sellaista palkkaa, että sillä on mahdollisuus elää. Oikeisto syyttää työttömiä näiden tilanteesta, eikä niitä markkavoimia joita nämä kannattavat. Se sama insinööri, joka äänesti oikeistoa kun työtä tälle täällä riiitti, ei välttämättä äänestä samoin, jos tämän työ myydään vaikka Intiaan. Oikeisto haluaa teettää työn mahdollisimman halvalla ja kerätä voitot itse veroparatiiseihin ja nostaa elannokseen vaikka niitä vuokria, joita valtio osaksi tukee ja loput menee työntekijän pussista. Oikeistolle menee sieltä valtion kassasta suoraan omaan taskuun enemmän kuin vasurille tai sossupummille vuokrien muodossa, mutta vielä pitäisi saada lisää vaikka ilmaisena työvoiman muodossa, sitähän myös valtio tukee.
Suomen poliittinen jako perua kylmän sodan ajalta jolloin piti niin miellyttää neuvostoliittoa eikä silti aivan täysin pyllistää lännelle.
Mitään todellista merkitystä ei nykyajan politiikassa eri puolueilla ei ole eivätkä ne mitenkään erityisesti aja mitään sen erityisempää asiaa oman aatteensa perusteella. Eivät ainakaan poliittisesti jos ajatellaan oikeistoa tai vasemmistoa, vaan jotain omia nyassejaan kuten että kepu hyyssää jyväjemmareita, ruotsalaiset ruotsinkielisiä, kristilliset omia normejaan.
Oli pääministeri Urpilainen tai Katainen, ei se mitään eroa olisi itse politiikan toteutumisessa, vaan aivan samat höpinät olisi.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:23"]Vasemmistolainen ja oikeistolainen ovat samaa mieltä.
Oikeistolainen haluaa elää rahoillaan. Myös vasemmistolainen haluaa elää oikeistolaisen rahoilla.[/quote]
Olen vasemmistolainen ja opiskelen tällä hetkellä yliopistossa, jotta saisin sopivia töitä. Vasemmistolaisuus merkitsee minulle sitä, että olen tähän asti saanut käydä koulut ilmaiseksi, on turvallista vaikka asunkin slummissa tällä hetkellä, vanhukset ja sairaat saavat tarpeeksi rahaa ja hoitoa, jos itse joutuisin työttömäksi saisin tarpeeksi rahaa. Pyrin kuitenkin koko ajan nettveronmaksajan asemaan. Ei todellakaan ole niin, että vasemmistolaiset ovat sossupummeja jotka haluavat elää muiden rahoilla. -7
[/quote]Niinhän moni muukin nuori ja vanhempikin idealisti seisoo käsi ojossa vaatimassa vasemmalla, mutta kun rooli vaihtuu nettosaajasta maksajaksi ja tulee aika jakaa omistaan, niin kummasti muuttuu se poliittinen elämänkatsomuskin...
Vasuri=opportunisti.
Vasemmistohan on oikeasti aika pitkälti syynä siihen että Suomessa on s*atanan kallista asua.
Hirveät verot, rajoitukset, kiellot, yrittäjyyden torppaaminen... Ei ihmekään ettei normipalkka riitä elämiseen, kun tuloista varmaan 60-90% palaa erilaisiin veroihin.
Oikeesti verratkaa vaikka Saksaan, jossa yhden ihmisen palkalla elättää koko perheen helposti.
Vasemmisto tosiaan tykkää jakaa toisten rahoja.
Minusta kyse on siitä, pitääkö tärkeämpänä sitä, että ihmisillä olisi samat mahdollisuudet ja heikommistakin välitetään, vai onko jokainen vastuussa vain itsestään ja heikommista viis. Jos viitataan Neuvostoliittoon jne., niin pieleen meni se, että valtaan nousi itsekäs eliitti. Pohjoismaissa vasemmistolaisia arvoja on käytännössä saatu toteutettua aika hyvin: on ilmainen koulutus, lapsilisät jne.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:23"]Vasemmistolainen ja oikeistolainen ovat samaa mieltä.
Oikeistolainen haluaa elää rahoillaan. Myös vasemmistolainen haluaa elää oikeistolaisen rahoilla.[/quote]
Olen vasemmistolainen ja opiskelen tällä hetkellä yliopistossa, jotta saisin sopivia töitä. Vasemmistolaisuus merkitsee minulle sitä, että olen tähän asti saanut käydä koulut ilmaiseksi, on turvallista vaikka asunkin slummissa tällä hetkellä, vanhukset ja sairaat saavat tarpeeksi rahaa ja hoitoa, jos itse joutuisin työttömäksi saisin tarpeeksi rahaa. Pyrin kuitenkin koko ajan nettveronmaksajan asemaan. Ei todellakaan ole niin, että vasemmistolaiset ovat sossupummeja jotka haluavat elää muiden rahoilla. -7
[/quote]Niinhän moni muukin nuori ja vanhempikin idealisti seisoo käsi ojossa vaatimassa vasemmalla, mutta kun rooli vaihtuu nettosaajasta maksajaksi ja tulee aika jakaa omistaan, niin kummasti muuttuu se poliittinen elämänkatsomuskin...
Vasuri=opportunisti.
[/quote]Moni joka luulee olevansa nettomaksaja on kyllä saaja. Ihmiset eivät tajua, miten paljon jokainen verovaroilla saa. Minä olen keskituloinen ja maksan ihan mielelläni veroja, eikä veroprosenttini tosiaankaan ole 60-90 niinkuin joku ylempänä väitti :D.
Yleensä vasemmistolaisesta tulee oikeistolainen siinä vaiheessa, kun hän ymmärtää talouden realiteetit ja sen, että ihminen on itse vastuussa omasta pärjäämisestään. Valitettavasti vain suuri osa vasemmistolaisista ei koskaan sitä ymmärrä, vaan jää ikuiseen katkeruuden ja saamattomuuden tilaan. Kommentti; "Oikeistolainen haluaa tehdä mahd. paljon rahaa duunarin selkänahasta!" kuvaa tätä vasemmistoänkyrän tilaa oikein hyvin.
Tiedän ihmisiä, jotka ovat olleet vasemmistolaisia, mutta ovat kääntyneet oikeistolaisiksi, mutta tietääkö kukaan oikeistolaista, kenestä olisi tullut vasemmistolainen?
Se vanha vitsi ja vertaus vastasyntyneistä ja silmänsä avaamattomista kissanpennuista ja vasemmistolaisista osuu kyllä hyvin. ;)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:42"]
Vasuri=opportunisti.
[/quote]Moni joka luulee olevansa nettomaksaja on kyllä saaja. Ihmiset eivät tajua, miten paljon jokainen verovaroilla saa. Minä olen keskituloinen ja maksan ihan mielelläni veroja, eikä veroprosenttini tosiaankaan ole 60-90 niinkuin joku ylempänä väitti :D.
[/quote]
Luuletko raukka että veroprosenttisi on ainut millä maksat veroja? Veroja menee joka ikisestä asiasta minkä ostat, kiinteistöverot ja kaikki. Perintöverotkin vielä maksat. Kyse oli kokonaisveroprosentista, joka tuloistasi päätyy valtiolle.
Urpo.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:42"]
Vasuri=opportunisti.
[/quote]
Luuletko raukka että veroprosenttisi on ainut millä maksat veroja? Veroja menee joka ikisestä asiasta minkä ostat, kiinteistöverot ja kaikki. Perintöverotkin vielä maksat. Kyse oli kokonaisveroprosentista, joka tuloistasi päätyy valtiolle.
Urpo.
[/quote]
Älä nyt naurata. Olen kyllä maksanut perintöveronkin ja sen kestän, edelleen ollaan aika kaukana 60-90:sta. Et itse taida tajuta mitä verorahoilla saa.
Villissä lännessä veroprosentti oli nolla.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:47"]
Se vanha vitsi ja vertaus vastasyntyneistä ja silmänsä avaamattomista kissanpennuista ja vasemmistolaisista osuu kyllä hyvin. ;)
[/quote]
Voitko kertoo sen vitsin, kaikki ei sitä tiedä
Minun näkemykseni: Vasemmisto haluaa, ettei yrityksiä ole, kaikki saavat saman verran ja valtio johtaa kaikkea. Oikeisto haluaa, että mitään julkisia palveluja ei ole, ihminen on aina vastuussa itsessään ja kaikki pitää yksityistää, mutta niin, että suurimmat tulot menee heidän väkeensä kuuluville johtajille.
Kummankin pääsuunta on ahterista. Enkä kannata keskustaa tai persujakaan, sillä nämä ovat sekoitus edellisiä. Vihreät ovat vitsi, he leikkivät luontoystävällistä ja ajelevat taksilla. Sitten on se Jessepuolue ja ruotsalaiset, ei kiitos. Koetan äänestää pahiten vaihtoehtoa henkilön perusteella.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:48"]
Vasuri=opportunisti.
[/quote]
Urpo.
[/quote]Edes miljoonaluokan ansio- ja osinkotuloilla ei veroprosentiksi tule yli 60, eikä minkään palvelun tai hyödykkeen verokaan ole niin paljon. Joten mistäköhän revit tuon keskiarvon?
Oikeistolainen on joko syntynyt kultalusikka suussa tai hänellä on käynyt nykymittakaavan mukaan harvinaisen hyvä tuuri. Siksi hän pitää itseään valioyksilönä ja uskoo kovalla työllä ja terävällä älyllä saavuttaneensa tilanteen. Oikeistolainen parkuu verorahojensa perään ja kadehtii alkoholisoitunutta sossupummia joka saa ilmaista rahaa, joka on tietysti ristiriitaista, sillä oikeistolainenhan ei myönnä olevansa rahan perään vaan reippaan työnteon ja tervehenkisen asenteen. Oikeistolainen kadehtii myös vammaisia ja sairaita joiden elatukseen hän joutuu mielestään kustantamaan ihan kokonaan ja ihan yksin. Oikeistolaisen mukaan pääministeriksi sopii koulukiusaaja tai väkivaltainen rattijuoppo, mutta oikeistolainen paheksuu suuresti vasemmistolaisten kansalaistottelemattomuutta tai persukansanedustajan lomakännäilyä. Oikeistolaisen mielestä työttömyys on vain ja ainoastaan työttömän omaa syytä, siksi oikeistolainen ei yritäkään luoda kotimaahan työpaikkoja vaan hankkii halvan työvoiman ja tuotannon ulkomailta.
Eläinten oikeuksista oikeistolainen on huolissaan silloin kun mielenosoittaja huitaisee poliisihevosta mutta turkistarhaus on oikeistolaisen mielestä järkevä elinkeino.
Kuuluisa oikeistolainen, Super-Marjo on hyvä esimerkki tästä hyveellisyydestä ja reippaudesta.
Minä luulen että nämä veroprosentista vaahtoajat tuskin itse ovat oikeasti niin hyvätuloisia että olisivat nettomaksajia. Moni luulee olevansa, mutta itkisi jos joutuisi itse maksamaan lastensa koulutuksen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:53"]
Edes miljoonaluokan ansio- ja osinkotuloilla ei veroprosentiksi tule yli 60, eikä minkään palvelun tai hyödykkeen verokaan ole niin paljon. Joten mistäköhän revit tuon keskiarvon?
[/quote]
Miljoonaluokalla ei ehkä tulekaan, kun kaikki liikenevät rahat jotka on pakko kuluttaa voidakseen tehdä edes työnsä ei mene esim. ajoneuvoon ja sen polttoaineeseen.
Oikeistolainen kuvittelee itse pärjäävänsä tilanteessa missä hyvänsä ja kannattaa kilpailua, muiden polkemista ja palkan alennuksia. Vasemmistolainen on yhteisöllisempi ja vähemmän minä-keskeinen ja ajattelee myös muita, myös niitä heikommin pärjääjiä, joitka oikeistolainen näkee syyksi sille, ettei ole jo miljonääri. Harva suomalainen tienaa sen verran, että olisi varaa pistää omat lapset yksityiseen kouluun ja yliopistoon ja ostaa näille sileä tie menestykseen, mutta silti kannatavat tätä ideaa täysin järjenvastaisesti. Kun rahaa löytyy hieman, niin tekee mieli pilkata ja kampittaa muita sen nimissä, että josko vaikka sillä tulisi itselle lisää rahaa. Ja näin ollaan myös parempia kuin muut. Vasemmisto on sosiaalisen oikeuden mukaisuuden kannalla, oikeisto ei kannata tätä lainkaan. Oikeisto myös lietsoo tiukkoja tuloeroja ja pienimuotoista sotaa valtion sisällä, eräänlaista kastijärjestelmää jopa. Tavoitehan näillä on se ilmainen orja, jonka työnteolla rikastuu itse. Risikko keksi tälle sitten uuden nimen sittemmin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 20:09"]
Oikeisto myös lietsoo tiukkoja tuloeroja ja pienimuotoista sotaa valtion sisällä, eräänlaista kastijärjestelmää jopa. Tavoitehan näillä on se ilmainen orja, jonka työnteolla rikastuu itse.
[/quote]
Eli todellisuudessa kommunistijohtajat ovat siis oikeistolaisia? Kun tässä joku väitti ettei vertaus Neuvostoliittoon toimi koska eliitti keksi itselleen omat säännöt niin eikö ole parempi, että niitä luokkia on monta kuin se että niitä on kaksi: erittäin harvalukuinen eliitti joka elää leveästi ja kaikki muut, joista kenelläkään ei mene hyvin?
Olen vasemmistolainen ja opiskelen tällä hetkellä yliopistossa, jotta saisin sopivia töitä. Vasemmistolaisuus merkitsee minulle sitä, että olen tähän asti saanut käydä koulut ilmaiseksi, on turvallista vaikka asunkin slummissa tällä hetkellä, vanhukset ja sairaat saavat tarpeeksi rahaa ja hoitoa, jos itse joutuisin työttömäksi saisin tarpeeksi rahaa.
[/quote]
Viitsitkö laittaa koordinaatit slummiin Suomessa?
Wikipedia-lainaus:
YK:n määritelmien mukaan ihminen elää slummissa, jos häneltä puuttuu yksi tai useampi seuraavista:
mahdollisuus käyttää puhdasta vettä (vettä on oltava riittävästi, se ei saa olla liian kallista ja sitä on saatava ilman kohtuutonta vaivaa)
toimiva viemäröinti (käymälän ei tarvitse olla perheen oma, mutta sen käyttäjiä ei saa olla kohtuuttoman suurta määrää)
riittävästi elintilaa (yhtä huonetta ei saa olla jakamassa useampi kuin kolme ihmistä)
pysyvään käyttöön tarkoitettu asunto (kodin tulee suojata erilaisilta sääolosuhteilta ja sen on sijaittava asumiseen tarkoitetulla alueella)
oikeus hallinnoida omaa asuntoa (asukkaita ei voida häätää mielivaltaisesti) [2]
Slummit koostuvat lähinnä esimerkiksi pahvista, kankaasta, pellistä tai muista vastaavista materiaaleista kyhätyistä hökkeleistä. Slummeihin ei yleensä tule juoksevaa vettä, sähköä, viemäröintiä eikä jätteidenkuljetus toimi.