Voisiko Suomessa pärjätä ilman mitään tukia?
Siis ei nostaisi yhtään mitään tukea ollenkaan, vaan koettaisi elää niillä töillä mitä sattuu saamaan ja luonnonantimilla.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan palvelut EIVÄT ole tukia. huoh.
Kaikki, mitä maksetaan verovaroin, on tulonsiirtoa, eli tukea niille, joilla ei ole varaa rakentaa omia teitä, palkata omaa lääkäriä tai opettajaa, tai ostaa niitä satoja kirjoja omaksi, joita lainaa kirjastosta.
En ole koskaan ajatellut, että frisbeegolfrata on minulle suunnattu tuki.
Oletko itse rakennuttanut sen? Et, joten se on kustannettu sinun käyttöösi verovaroin, mikä on tukea valtiolta. Jos vanhempasi ostavat sinulle auton, niin eikö sekin ole taloudellista tukea? Käyttäjien määrä ei tässä ratkaise, koska sinulla on aina periaatteessa koko rata käytössäsi.
Eiköhän se tuki ole sellainen asia, mistä on olemassa sille Pirkolle päätös oli se sitten kelassa tai sosiaalitoimistossa ja siinä lukee sen Pirkon nimi.
Päätös on valtion budjetti.
Oletko tosiaan niin typerä, ettet pidä esim. ilmaista peruskoulua ja lähes ilmaista terveydenhuoltoakaan valtion tukimuotona? Jos pidät, niin mihin se raja pitäisi sinun mielestäsi vetää? Ja miten se frisbeegolfrata poikkeaa esim. terveydenhuollosta? Kumpaakaan ei välttämättä tarvitse kertaakaan, tai sitten molempia käyttää lähes viikottain tai jopa useamminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä maksetaan verovaroin, on tulonsiirtoa, eli tukea niille, joilla ei ole varaa rakentaa omia teitä, palkata omaa lääkäriä tai opettajaa, tai ostaa niitä satoja kirjoja omaksi, joita lainaa kirjastosta.
Oletko itse rakennuttanut sen? Et, joten se on kustannettu sinun käyttöösi verovaroin, mikä on tukea valtiolta. Jos vanhempasi ostavat sinulle auton, niin eikö sekin ole taloudellista tukea? Käyttäjien määrä ei tässä ratkaise, koska sinulla on aina periaatteessa koko rata käytössäsi.
Eiköhän se tuki ole sellainen asia, mistä on olemassa sille Pirkolle päätös oli se sitten kelassa tai sosiaalitoimistossa ja siinä lukee sen Pirkon nimi.
Päätös on valtion budjetti.
Oletko tosiaan niin typerä, ettet pidä esim. ilmaista peruskoulua ja lähes ilmaista terveydenhuoltoakaan valtion tukimuotona? Jos pidät, niin mihin se raja pitäisi sinun mielestäsi vetää? Ja miten se frisbeegolfrata poikkeaa esim. terveydenhuollosta? Kumpaakaan ei välttämättä tarvitse kertaakaan, tai sitten molempia käyttää lähes viikottain tai jopa useamminkin.
Se moottoritie, peruskoulu tai sen Eduskunnan siivous ovat olemassa siellä vaikka isäsi olisi käyttänyt kortsua sinua tehdessään. Tuki on henkilökohtainen, edellyttää päätöstä viranomaisessa ja siinä on sinun nimesi tuensaajana.
Riippuu siitä, minkä ikäinen ihminen on. Elämän alku- ja loppuvaiheessa on käytännössä mahdotonta olla ilman yhteiskunnan kassasta tulevia tukia. Alkuvaiheessa on lapsilisää, maksutonta neuvolaa ja muuta sellasta, koulujen ja opiskelujen aikaan opintotukea, asumistukea ym ja elämän loppupäässä lääkkeiden Kela-korvauksia, asumislisää, vammaistukea ym. Vanhainkoti/hoivakotimaksuistakin yhteiskunta maksaa 60-100%.
Työikäisenä yhteiskunnan maksamat tuet ovat vähimmillään, ainakin, jos henkilö tekee osansa eli palkallista työtä. Jotain tukea saaattaa silloinkin päästä nauttimaan, mutta tukia saa silloin vähemmän, mitä veroja maksaa.
Ihminen on siis:
Noin 25-vuotiaaksi nettosaaja;
Noin ikävuodet 25-65 nettomaksaja;
ja 65-kuolemaan asti jälleen nettosaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu miten laajasti asiaa haluaa ajatella. Kukaan ei pärjäisi nykyoloissa jos joutuisi pyörittämään paskalaitoksen, sähkölaitoksen ja kaikki muut toiminnot aivan yksin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nostanut muita tukia kuin kahdesta lapsesta lapsilisät. Opiskellut olen ja nekin rahoittanut omalla työllä. Hyvin on pärjännyt. Olen aina hankkinut lisätuloja. Kerännyt pulloja, käynyt siivouskeikoilla ym. Ym.
Monet ovat maksaneet talolainansa lyhennykset lapsilisillä, joten tukea se on.
Sairaana ei mitenkään jos ei ole saanut esim.suuria perintöjä!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Olisi ehkä pitänyt jä lisätä jos jää työttämäksi eikä saa uutta työtä niin voisiko pärjätä omillaan. No om tilanne on se, että nyt on vielä töitä ja säästöjä sen verran, että pihistellen pärjäisi vuoden. Jos vielä saisi myytyä asunnon ja ostaisi halvemmalla pienen mummon mökin jostain kirkonkylän läheltä, pärjäisi toisen vuoden. Siellä olis kauppa ja marjamaat pyörämatkan päässä. Mutta pystyisikö marjanpoiminnasta saaduilla tuloilla ja luonnonantimilla sekä omat juurekset kasvattamalla elämään? Töitä on ikäiseni vaikeaa saada hoitoalalle minusta ei ole enkä enää tässä iässä aloita uutta koulutusta. Vaihdoin alaa 10 vuotta sitten ja sain töitä, mutta pian loppuu.
Valtio on varastanut meiltä maapallolle syntyneiltä mm. maat joka tarkoittaa että ilman maan ostamista sitä ei ole lupa viljellä eikä kotiaan saa rakentaa minne sattuu. Koska yhteiskunta omistaa lähtökohtaisesti kaiken, se sitten kompensoi tätä varkautta maksamalla jonkun minimirahan jolla saa läävän ja ruokaa. Olet idiootti jos suostut tähän orjuuteen etkä edes sitä miniminhintaa ota tästä varkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Liikenteestä kerätään ainakin kahdeksankertaisesti veroja verrattuna siihen, kuinka paljon tieliikenteeseen laitetaan verovaroja. Että revi siitä tukiaisia.
Kuntien katuverkon rakentamiseen ja ylläpitoon ei päädy senttiäkään siitä rahasta, joka autoulusta kerätään. Sinne meni jo 2-3 miljardia per vuosi. Loput autoilulta "liikaa" kerätyistä veroista menee sotesektorille, joka joutuu korjaamaan autossa istumisesta aiheutuvia esim. tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia. Toisin sanoen, Autoilu tuottaa yhteiskunnalle enemmän menoja kuin tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pärjää ilman tukia.
Yksi suurimmista tukimuodoista on lähes ilmainen terveydenhuolto. Sitten pitää tietysti huomioida materiaalinen tuki, kuten tieverkosto, jota pitkin ihmiset kulkevat töihin. Näistä molemmista esim. Yhdysvalloissa joutuu maksamaan suolaista hintaa.
Miksi kuvittelet, että tieverkosto on tuki?
Onhan se tuki, koska se on verovaroin rakennettu. Miten se eroaa esim. työttömyyskorvauksesta, joka sekin kustannetaan verovaroin?
Ja kuten sanoin, Yhdysvalloissa tienkäytöstäkin pitää maksaa erikseen, sillä siellä on tietulleja meilko tiheästi.
Suomessa on tuhansia kilometrejä yksityisteistä, joiden käytöstä pitää maksaa.
Ja jos lähtökohtana on se, että johonkin on käytetty verovaroja, niin juomavetesi on tuki.
Asun yksityistiellä, vesi tulee omasta kaivosta. Ensi vuonna osan sähköstä tuottaa aurinkopanelit. Säjö muuten on tosi vaikeaa tuottaa kokonaan itse. Mutta jos ajatellaan että tuki on vain sellainen joka tulee tilille rahan muodossa niin on helppo elää ilman tukia jos saa palkkaa.
Kyllä voi pärjätä, jos on asiallinen palkka. tai edes riittävä. Aika monella kyllä onkin.
Siis mitähän tässä nyt tarkoitettiin? Jos ihan sellaisia rahallisia tukia, joita erikseen haetaan, niin en saa mitään. Olen saanut lapsilisät lapsista, äitiyspakkauksen ja äitiyspäivärahan. Nuorena sain opintotukea ja asumislisää. Mutta siis nyt en mitään enää moneen vuoteen. Mutta toki käyn hammaslääkärissä julkisella puolella, lääkärissäkin silloin kun on tarvetta, eli n. kerran 10 vuodessa olen käynyt, mitään korvattavia lääkkeitä en ole käyttänyt 30 vuoteen. Tietenkin käytän teitä, käyn kirjastossa yms. Joten jos ne katsotaan tueksi, niin sitten saan paljonkin tukia, mutta maksan kyllä aika paljon verojakin.
Lähtökohtahan pitää olla se, että terve ihminen ei hae varsinaisia rahallisia tukia kuin todelliseen tarpeeseen, esim. opintotukea ja työttömyysturvaa. Työstä se elanto pitää ensisijaisesti tietysti saada.
Vastahan tästä "mitä jos muutan mummonmökille" on käyty parikin keskustelua täällä. En nyt jaksa etsiä niitä, mutta muutama keskusteluun osallistunut oli kokeillut tätä paluuta ihanaan maaseudun rauhaan. Ilman kuljetusvälinettä poimittujen marjojen saaminen myyntipaikalle, kotiviljelyn kustannukset, sähkön siirtomaksut, kuinka monta kymmentä tai sataa kilometriä lähimpään apteekkiin tai terveyskeskukseen. Ja mitä kaikkea muuta nämä asian konkreettisesti kokeilleet saivat siellä landella ympärivuotisesta asumisesta irti. Ei kuullostanut mun korviin kovin halvalta tai idylliseltä.
Pärjää kyllä, mutta silloin joutuisi tosissaan miettimään ja laskemaan asioita. Pakko on paras motivaattori - sanotaan. Käynti vaikkapa Delhin kaduilla avaa kummasti silmiä. Ihminen keksii myydä vaikka pullonkorkeista tehtyjä elefantteja jos se päivän leipä on siitä kiinni. Silloin ei tee mieli ulista siitä, että miksei valtio maksa nettiliittymää.
riippuu mitkä asiat laskee tuiks. itse en ole nostanu mitään tukia opiskelun jälkeen eli 20 vuoteen. ja on ollu aikoja et oon ollu työtön ja yksin ja eläny sillon säästöillä( jokka säästetty netto 1500e palkasta hki asues, vuokra noin 700e). nyt eletään miehen kans vaan hänen palkallaan, netto 2500e. eli en nosta mitään tukia vaikken ole töissä. omakotitalo riihimäel josta viel lainaa 70000e plus kalliit sähkölaskut ja pärjätään loistavasti ja saatu säästettyykin 30000e. eli ilman tukia voi elää hyvinkin pienil tuloil jos niitä on edes sillon tällön. jos ei ole koskaan tehny mitään elämässään ni ei voi elää ilman. mulle ilman tukia eläminen mahdollistaa vapauden päättää ite elämästäni( ei te toimisto), plus kunnia asia enkä halua myöskään kuulua niihin paskoihin jokka hyväkskäyttää systeemiä, niku sopeutumiseläkkeitä nostavat poliitikot vaikka. en ole rikas eli tukien nostaminen olisi ymmärrettävää jokseenkin mutta haluan olla mieluummin hyvä ihminen kuin ahne. en tarkoita että joku olisi paha joka samassa tilanteessa kuin minä nostaisi tukia mutta halveksin niin paljon esim noita poliitikkoja että haluan ihan periaatteesta elää niin että minulla todellakin on varaa kritisoita heitä hirviöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista tukimuodoista on lähes ilmainen terveydenhuolto. Sitten pitää tietysti huomioida materiaalinen tuki, kuten tieverkosto, jota pitkin ihmiset kulkevat töihin. Näistä molemmista esim. Yhdysvalloissa joutuu maksamaan suolaista hintaa.
Miksi kuvittelet, että tieverkosto on tuki?
Onhan se tuki, koska se on verovaroin rakennettu. Miten se eroaa esim. työttömyyskorvauksesta, joka sekin kustannetaan verovaroin?
Ja kuten sanoin, Yhdysvalloissa tienkäytöstäkin pitää maksaa erikseen, sillä siellä on tietulleja meilko tiheästi.
Suomessa on tuhansia kilometrejä yksityisteistä, joiden käytöstä pitää maksaa.
Ja jos lähtökohtana on se, että johonkin on käytetty verovaroja, niin juomavetesi on tuki.
Asun yksityistiellä, vesi tulee omasta kaivosta. Ensi vuonna osan sähköstä tuottaa aurinkopanelit. Säjö muuten on tosi vaikeaa tuottaa kokonaan itse. Mutta jos ajatellaan että tuki on vain sellainen joka tulee tilille rahan muodossa niin on helppo elää ilman tukia jos saa palkkaa.
Saatat juu asuakin yksityistien varrella, mutta tuskin sinä sitä pelkkää yksityistietä edestakas höyläät. Välittömästi, kun kurvaat siltä yksityistieltä verovaroin rakennetulle ja ylläpidetylle baanalle, niin sinä muutut tuen saajaksi.
Eihän tietenkään voi ajatella, että yhteiskunnan tuki on pelkkää "sinun tilillesi maksettua rahaa", jos kerran yhteiskunta tukee sinua suoraan esimerkiksi rakentamalla väyliä, tai terveyskeskuksia ja kouluja.
kristiinaaaaa kirjoitti:
riippuu mitkä asiat laskee tuiks. itse en ole nostanu mitään tukia opiskelun jälkeen eli 20 vuoteen. ja on ollu aikoja et oon ollu työtön ja yksin ja eläny sillon säästöillä( jokka säästetty netto 1500e palkasta hki asues, vuokra noin 700e). nyt eletään miehen kans vaan hänen palkallaan, netto 2500e. eli en nosta mitään tukia vaikken ole töissä. omakotitalo riihimäel josta viel lainaa 70000e plus kalliit sähkölaskut ja pärjätään loistavasti ja saatu säästettyykin 30000e. eli ilman tukia voi elää hyvinkin pienil tuloil jos niitä on edes sillon tällön. jos ei ole koskaan tehny mitään elämässään ni ei voi elää ilman. mulle ilman tukia eläminen mahdollistaa vapauden päättää ite elämästäni( ei te toimisto), plus kunnia asia enkä halua myöskään kuulua niihin paskoihin jokka hyväkskäyttää systeemiä, niku sopeutumiseläkkeitä nostavat poliitikot vaikka. en ole rikas eli tukien nostaminen olisi ymmärrettävää jokseenkin mutta haluan olla mieluummin hyvä ihminen kuin ahne. en tarkoita että joku olisi paha joka samassa tilanteessa kuin minä nostaisi tukia mutta halveksin niin paljon esim noita poliitikkoja että haluan ihan periaatteesta elää niin että minulla todellakin on varaa kritisoita heitä hirviöiksi.
lainaan itteäni. siis olen säästänyt vähästä niin yksin et olen pärjännyt vuoden pisimmillään. nyt miehen rahoilla eläessä kuin sain traumaperäisen stressihäiriön ollaan tuo rahasumma säästetty hänen tuloista yksinomaan 5 vuodessa. nyt olen palaamassa töihin. emmekä ole edes eläneet kituuttaen tai leipäjonos. emme vain ole tuhlareita. elämä ollut hyvää.
Vierailija kirjoitti:
"Materiaalinen tuki kuten tieverkosto" =D =D, siellä taas av- älykkö vauhdissa. Se on infra.
Jos ei Wahlroossit ja kamutkaan pärjää ilman yritystukia, niin ei.
Aika moni jo syntyessään käyttää terveydenhuoltopalveluja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Materiaalinen tuki kuten tieverkosto" =D =D, siellä taas av- älykkö vauhdissa. Se on infra.
samma på svenska?
https://yle.fi/uutiset/3-10848579
Mihin tuo lukeutuu?
Kyllä voi. - Jos ajattelee vaikka niin, että päätoimisena opiskelijana saan erilaisia tukia korkeintaan 700 €:/ kk - Olen pärjännyt tuolla summalla kaikista menoistani kuukauden aikana.
Veikkaan, että aika monella pelkäsään palkkatulo on kuukaudessa huomattavasti suurempi. Miksei sillä sitten voisi pärjätä yhtä hyvin? Se kuinka kauan on eriasia ja varmasti vaatii hieman enempi vaivaa pärjääkseen. Ja tietysti on merkitystä silläkin missä päin Suomea asuu. Tai mikä on ns. sosiaalinen viiteryhmä. On eriasia olla köyhä opiskelija, jolla sanoaan olevan valoa tunnellin päässä kuin pitkäaikaistyötön maisteri, jolle sanotaan, että miksi opiskeli väärää alaa yliopisossa, eikä sellaisa jossa yöllsiymienn olisi ollut 99% varmaa.
Niin ja ei pidä unohaa sitäkään, että vaikka opiskelijana olen saanu korkeintaan 700€ kuukaudessa tuloja, tai oikemannn tulonsiirtoja e. erilaisia tukia, niin olen opiskelijana ollut oikeutettu saamaan erilaisia alennuksia, joista moni työtätekevä ja työtön maksaa täyden hinnan. - Esimerkkinä vaikka mahd. saada halvemmalla junalippuja ja liikutna ja kuluuripaikkoihin, kuten näyttelyihin ja museoihin alennuslippuja.
Yliopisto-opiskelija