Voisiko Suomessa pärjätä ilman mitään tukia?
Siis ei nostaisi yhtään mitään tukea ollenkaan, vaan koettaisi elää niillä töillä mitä sattuu saamaan ja luonnonantimilla.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tavikset saadaan yleensä vain lapsilisä. Yksityislääkäreistä saa automaattisesti Kela-korvauksen ja lääkkeistä, mutta jos niitä pitäisi erikseen hakea, jää monelta se hakematta. Harva meistä julkisella itseään tai perhettään hoidattaa.
Kouluja kuitenkin useimpien lapset käy ihan julkisella puolella. Ja niitä yksityiskoulujakin valtio yleensä jollain tavalla tukee.
Ei Suomessa kukaan elä ilman verovaroin ylläpidettyjä palveluita. Niihin kuuluu mm. koulut ja tieverkosto.On aika lailla eri asia, jos yhteiskunta on mukana vaikka lapsen yliopisto-opinnoissa kuin perusylläpidossa kuten asumisessa ja ruuassa. Jos ei edes perusasioitaan saa itse hoidettua, niin ei se tarkoita, että pitää vaatia, että varakkaampi tekee itse itselleen sydämensiirtoleikkaukset.
Niin on, enkä mielestäni kommentissani mitään muuta väittänytkään? Kunhan totesin, että Suomessa jokainen nauttii verovaroin kustannetuista etuuksista. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Itse kuulun jälkimmäisiin.
Liikenteestä kerätään ainakin kahdeksankertaisesti veroja verrattuna siihen, kuinka paljon tieliikenteeseen laitetaan verovaroja. Että revi siitä tukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pärjää ilman tukia.
Yksi suurimmista tukimuodoista on lähes ilmainen terveydenhuolto. Sitten pitää tietysti huomioida materiaalinen tuki, kuten tieverkosto, jota pitkin ihmiset kulkevat töihin. Näistä molemmista esim. Yhdysvalloissa joutuu maksamaan suolaista hintaa.
Aijjaa.
No miten asiat sitten pitäisi hoitaa, siis täällä Suomessa?
Yhteiskunnan palvelut EIVÄT ole tukia. huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista tukimuodoista on lähes ilmainen terveydenhuolto. Sitten pitää tietysti huomioida materiaalinen tuki, kuten tieverkosto, jota pitkin ihmiset kulkevat töihin. Näistä molemmista esim. Yhdysvalloissa joutuu maksamaan suolaista hintaa.
Miksi kuvittelet, että tieverkosto on tuki?
Onhan se tuki, koska se on verovaroin rakennettu. Miten se eroaa esim. työttömyyskorvauksesta, joka sekin kustannetaan verovaroin?
Ja kuten sanoin, Yhdysvalloissa tienkäytöstäkin pitää maksaa erikseen, sillä siellä on tietulleja meilko tiheästi.
Suomessa on tuhansia kilometrejä yksityisteistä, joiden käytöstä pitää maksaa.
Yksityisteistä maksavat ne, jotka sitä käyttävät, ja se maksu tarkoittaa sitä, että he huolehtivat tien kunnosta, parantelevat tietä ja auravaat tien talvisin.
Yksityistä teitä hoitavat niiden talojen talonomistajat jotka tietä käyttävät.
Eivät muut maksa siitä centtiäkään.
Mitään muita yksityisteitä ei Suomessa ole.
Ja jos lähtökohtana on se, että johonkin on käytetty verovaroja, niin juomavetesi on tuki.
Verovaroin rakennetut palvelut on yhtä kuin hyvinvointiyhteiskunta. Kaikille samalla tavalla tarjottavia palveluita, joista parempi tulokset maksaa ison osan (veroina).
Pienituloiset ja "ei kiinnosta työnteko" - tyypit vaativat lisäksi lisää tukia itselleen, kun ei tuki riitä luksukseen. Aika kieroutunutta.
Olen keskituloinen. Maksan kaikesta täyden hinnan. Mitään tukia en ole opiskeluajan jälkeen saanut. Joskus tuntuu hullulta, että se ei näy missään, että itse tekee työnsä ja elättää perheensä. Työllä uuvuttaa itsensä. Toiset nauttii vapaasta ja viitsii vielä vaatia lisätukia ja vapautuksia ties mistä maksuista, kun on vähän tiukkaa...
Eiköhän aika iso osa suomalaisista elä ilman tukia? Aika suuri osuus käy palkkatyössä ja osaa sovittaa menot tuloihin. Itsenkin olen selvinnyt 36 vuotta ilman senttiäkään Kelan rahoja. Lapsilisiä en nyt laske mukaan, koska ne maksettiin äidilleni, ei minulle.
Kyllä vaan. Rahoittaa opinnot työllä ja maksaa muutenkin elämisensä palkkarahoilla. Ei se vaikeaa ole.
Luulenpa, että esim. Herlinin tai vastaavan suvun jäsenet eivät ainakaan tukia tarvitse. Pärjäävät vallan hyvin ilmankin :)
Ap tässä. Olisi ehkä pitänyt jä lisätä jos jää työttämäksi eikä saa uutta työtä niin voisiko pärjätä omillaan. No om tilanne on se, että nyt on vielä töitä ja säästöjä sen verran, että pihistellen pärjäisi vuoden. Jos vielä saisi myytyä asunnon ja ostaisi halvemmalla pienen mummon mökin jostain kirkonkylän läheltä, pärjäisi toisen vuoden. Siellä olis kauppa ja marjamaat pyörämatkan päässä. Mutta pystyisikö marjanpoiminnasta saaduilla tuloilla ja luonnonantimilla sekä omat juurekset kasvattamalla elämään? Töitä on ikäiseni vaikeaa saada hoitoalalle minusta ei ole enkä enää tässä iässä aloita uutta koulutusta. Vaihdoin alaa 10 vuotta sitten ja sain töitä, mutta pian loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä maksetaan verovaroin, on tulonsiirtoa, eli tukea niille, joilla ei ole varaa rakentaa omia teitä, palkata omaa lääkäriä tai opettajaa, tai ostaa niitä satoja kirjoja omaksi, joita lainaa kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä maksetaan verovaroin, on tulonsiirtoa, eli tukea niille, joilla ei ole varaa rakentaa omia teitä, palkata omaa lääkäriä tai opettajaa, tai ostaa niitä satoja kirjoja omaksi, joita lainaa kirjastosta.
Se on yhteiskunnan infrastruktuuria. Ei Eduskuntatalon siivouskustannuksetkaan ole Keravan Pirkolle sosiaalituki, vaikka Pirkko ei maksakaan suoraan yhtään moppia. Onko tuilla elävät näin kujalla yhteiskunnan toiminnasta?
En ole koskaan nostanut muita tukia kuin kahdesta lapsesta lapsilisät. Opiskellut olen ja nekin rahoittanut omalla työllä. Hyvin on pärjännyt. Olen aina hankkinut lisätuloja. Kerännyt pulloja, käynyt siivouskeikoilla ym. Ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että tieverkosto on tuki?
Onhan se tuki, koska se on verovaroin rakennettu. Miten se eroaa esim. työttömyyskorvauksesta, joka sekin kustannetaan verovaroin?
Ja kuten sanoin, Yhdysvalloissa tienkäytöstäkin pitää maksaa erikseen, sillä siellä on tietulleja meilko tiheästi.
Suomessa on tuhansia kilometrejä yksityisteistä, joiden käytöstä pitää maksaa.
Yksityisteistä maksavat ne, jotka sitä käyttävät, ja se maksu tarkoittaa sitä, että he huolehtivat tien kunnosta, parantelevat tietä ja auravaat tien talvisin.
Yksityistä teitä hoitavat niiden talojen talonomistajat jotka tietä käyttävät.
Eivät muut maksa siitä centtiäkään.
Mitään muita yksityisteitä ei Suomessa ole.
Ja jos lähtökohtana on se, että johonkin on käytetty verovaroja, niin juomavetesi on tuki.
Yksityisteitä käyttävät monet muutkin kuin ne, jotka tienpidosta maksavat. Lain mukaan kun vähäinen käyttö on maksutonta, mutta esim. moni mökkiläinen on maksajana, vaikka ei ole osa tiekuntaa. Jos valitsee mökkipaketilleen muun reitin kuin rasitteen, niin kustantaa tielle aiheutuvat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut, että frisbeegolfrata on minulle suunnattu tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yhteiskunnan infrastruktuuria. Ei Eduskuntatalon siivouskustannuksetkaan ole Keravan Pirkolle sosiaalituki, vaikka Pirkko ei maksakaan suoraan yhtään moppia. Onko tuilla elävät näin kujalla yhteiskunnan toiminnasta?
Kukaan tavallinen kansalainen ei hyödy eduskuntatalosta rakennuksena yhtään mitään, joten se on eri asia, kuten ovat virastorakennuksetkin. Minä en sitä paitsi elä tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse rakennuttanut sen? Et, joten se on kustannettu sinun käyttöösi verovaroin, mikä on tukea valtiolta. Jos vanhempasi ostavat sinulle auton, niin eikö sekin ole taloudellista tukea? Käyttäjien määrä ei tässä ratkaise, koska sinulla on aina periaatteessa koko rata käytössäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse rakennuttanut sen? Et, joten se on kustannettu sinun käyttöösi verovaroin, mikä on tukea valtiolta. Jos vanhempasi ostavat sinulle auton, niin eikö sekin ole taloudellista tukea? Käyttäjien määrä ei tässä ratkaise, koska sinulla on aina periaatteessa koko rata käytössäsi.
Eiköhän se tuki ole sellainen asia, mistä on olemassa sille Pirkolle päätös oli se sitten kelassa tai sosiaalitoimistossa ja siinä lukee sen Pirkon nimi.
On aika lailla eri asia, jos yhteiskunta on mukana vaikka lapsen yliopisto-opinnoissa kuin perusylläpidossa kuten asumisessa ja ruuassa. Jos ei edes perusasioitaan saa itse hoidettua, niin ei se tarkoita, että pitää vaatia, että varakkaampi tekee itse itselleen sydämensiirtoleikkaukset.