Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ikään asti lasta kuuluu nukuttaa?

Vierailija
30.04.2014 |

Juurihan oli lehdessä psykologin juttu siitä, että lapsi pitäisi vain laittaa sänkyyn sanoa hyvää yötä ja lähteä. Ei mitään silittelyjä ym!?!

Ei meidän 1-vuotiasta ainakaan voi! Kiljuisi hädissään tuntikausia... nyt istutaan sängyn vieressä ja pidetän lapsesta kiinni. Mutta onkotämäkin virhe? Kun nukuttamisessa menee sitten helposti 1-2h. Miten pitäisi toimia?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse istun hiljaa vieressä ja kun lapsi nukahtanut, häivyn. Mukula vähän yli yksi

Vierailija
2/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kannattaa viedä nukkumaan vasta sitten kun lapsi on väsynyt niin ei tarvitse nukuttaa. Yksin ei saa pelokasta lasta jättää minkään ikäisenä petiinsä valvomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä mitä haittaa siitä olisi lapselle, vaikka istuisi vuosia joka ilta siinä lapsen sängyn vieressä silittelemässä. Vanhemmille tietty voi olla rauhoittavaa.

Tiedän yhden, jonka vieressä äiti istui vielä teini-ikäisenä juttelemassa iltaisin. Oli jäänyt nukuttamisrutiinista tavaksi. Hänellä oli läpi teini-iän ja yhä aikuisena harvinaisen hyvät ja avoimet välit vanhempiensa kanssa, liekö sitten sen ansiota, että heille muodostui äännöllinen tapa jutella iltaisin rauhassa päivän tapahtumia ja muutenkin ajatuksia joka ilta.

Vierailija
4/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:15"]

Minä en tiedä mitä haittaa siitä olisi lapselle, vaikka istuisi vuosia joka ilta siinä lapsen sängyn vieressä silittelemässä. Vanhemmille tietty voi olla rauhoittavaa.

Tiedän yhden, jonka vieressä äiti istui vielä teini-ikäisenä juttelemassa iltaisin. Oli jäänyt nukuttamisrutiinista tavaksi. Hänellä oli läpi teini-iän ja yhä aikuisena harvinaisen hyvät ja avoimet välit vanhempiensa kanssa, liekö sitten sen ansiota, että heille muodostui äännöllinen tapa jutella iltaisin rauhassa päivän tapahtumia ja muutenkin ajatuksia joka ilta.

[/quote]

Piti sanoa, että vanhemmille voi olla rasittavaa nukuttaa ja olisi rauhoittavaa viettää illalla ennemmin omaa aikaa.

Vierailija
5/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti sitten vein meidän puolivuotiaan sänkyyn, sanoin hyvää yötä ja vähän silitin päätä. Sinne jäi eikä inahdustakaan kuulu. Onneksi tyttö nukahtaa helposti :)

Toisia pitää nukuttaa, toisia ei. Ihan yksilöllistä.

Vierailija
6/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissas. Kenellä on aikaa istua noin kauan joka ilta ja vielä lisäksi puolen päivän aikaan lapsessa kiinni?

Meillä yksi lapsi oppi nukahtamaan itsekseen 8 kk iässä, yksi 1v iässä ja yhtä luulimme, että pitää nukuttaa - siis luulimme. Melkein 1,5-vuotiaaksi nukutettiin, kun oli aivan erilainen kuin toiset ja hirmuinen takiainen. Nukahtamissessiot saattoi venyä jopa puoleen tuntiin tai kolmeen varttiin, mikä ei taas sopinut meille vanhemmille. Aloitettiin itsekseen nukahtamisharjoitukset. Ja ensimmäisen kerran, kun lapsi jätettiin itsekseen sänkyyn, hän nukahti alle viidessä minuutissa. Sen jälkeen palautettin sänkyynsä 3-5 iltana seuraavan kuukauden aikana, kun ei kerrasta jäänyt, mutta on muuten - ja siltikin - nukahtanut sen jälkeen aina alle vartissa omaan sänkyynsä itse. Nukuttaminen olikin ehkä aikuisesta lähtenyt tarve tms.

Vierailija
7/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pikkuvauvasta asti opetettu siihen että nukutetaan, niin kyllä saatte istua mukulan vieressä niin kauan, kunnes se oppii sanomaan, että mä käyn nyt nukkumaan, niin että ala vetää siitä.

Vierailija
8/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:15"]Minä en tiedä mitä haittaa siitä olisi lapselle, vaikka istuisi vuosia joka ilta siinä lapsen sängyn vieressä silittelemässä. Vanhemmille tietty voi olla rauhoittavaa.

[/quote]

Meillä ihan samanlainen tapa aina johonkin 12-vuotiaaksi saakka. Toki aina pystyi ihan pienestä pitäen nukahtamaan yksinkin mutta minä tykkäsin ja äiti tykkäsi joten en näe mitään ongelmaa. Pienenä äiti silitteli ja lauleli, vanhempana vaan juteltiin hetki ja sitten pusut ja valot pois.

Vierailija
9/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nukuttanut ikinä.

Vierailija
10/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten pääsemme nukuttamisesta eroon? Jos lapsen jättää yksin sänkyyn nousee 100 kertaa seisomaan ja kiljuu niin kauan, että tullaan hakemaan tai pidetään hänestä kiinni.

Ap

Vierailija
11/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas. Opetin esikoisen vahingossa ja tietämättömyyttäni nukahtamaan tissille. Olihan se ihanaa, se nukkuva vauva siinä tissillä, kaivattu esikoinen, mutta siitä tavasta olikin sitten hankala päästä eroon Vahingosta viisastuimme ja toinen opetettiin nukahtamaan itsekseen. Ja sitten siihen tupsahtikin jonon jatkoksi vielä kaksoset... Aika ongelma mulla ois ollut, kun olisin kolmessa eri huoneessa olevia neljää lasta joutunut nukuttelemaan.

Eli kun lapsi laitetaan sänkyyn, ei saa olla vielä unessa mutta ei enää oikein hereilläkään. Eli lapsi ymmärtää että nyt mennään omaan sänkyyn nukkumaan ja nukahtaa siihen sitten parissa minuutissa kunnon uneen itsekseen.

Ja juu, tiedän kyllä, että meidän tenavat on olleet tässä suhteessa suht helppoja. Luojan kiitos, koska muuten me ois oltu pahemmassa kuin pulassa tän katraan kanssa!

Vierailija
12/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meidän lapsi hilluu tyytyväisenä ylhäällä vielä klo 23, jos odoteltaisiin väsymystä... eikä tänäänkään ole nukkunut kuin tunnin päikkärit. Nyt olen 30min istunut vieressä...

Ap

Vierailija
13/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole nukutettu yli puolivuotiasta. Kumpaakaan lapsista. Illalla aika käytetään ihan aikuisille. Ja lapset nukkuvat hyvin omissa sängyissään.

Vierailija
14/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen on omineen viihtyvää sorttia, nyt 5-vuotias, ja luulen että ehkä pari-kolme vuotiaaksi nukutettiin, sitten halusi käydä omineen nukkumaan pienen sadun jälkeen.

Kuopus on pian neljä, mutta tarvitsee nukuttajan. Niinpä nukutan tytön parisänkyyn, luen jonkun pikku kirjan, sen jälkeen lueskelen lehteä ja hän nukahtaa viereen. Sitten kannan omaan sänkyyn. En viitsi itkettää lasta, ja toisaalta kuitenkin makailisin sohvalla töllön ääressä sen saman ajan.

Vierailija
15/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri luulin, että lapsi nukahti ja vedin varovasti kättä pois. Heti nappasi kädestä kiinni vaikka muuten makaa jo hiljaa tyytyväisenä.

Ap

Vierailija
16/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tekee niin koska hänet on opetettu siihen. Kotiopetuksessa menee noin viikko että lapsi oppii itse nukahtamaan.

Aina kun lapsi nousee seisomaan, laske hänet takaisin, vaikka se 100 kertaa. Älä ota katsekontaktia tai juttele enää mitään. 

Lapsi oppii tämän mutta kokeilee aluksi rajojaan.

PÄiväunia ei kannata ottaa liian myöhään eikä nukkumisesta tehdä liian isoa numeroa. 

Vierailija
17/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:17"]

Tunti sitten vein meidän puolivuotiaan sänkyyn, sanoin hyvää yötä ja vähän silitin päätä. Sinne jäi eikä inahdustakaan kuulu. Onneksi tyttö nukahtaa helposti :)

Toisia pitää nukuttaa, toisia ei. Ihan yksilöllistä.

[/quote]

Kyllä meilläkin oli tuollaista puolivuotiaana :D mutta ei enää yksivuotiaana, ei todellakaan. 

Vierailija
18/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parivuotias ymmärtää jo puhetta vähän paremmin, ap:n kuvailema takiainen oli mun tenava nro 4, ainoa jota täällä on tarvinnut nukuttaa. Parivuotiaana sain vihdoin jäämään sänkyynsä nukuttamatta niin, että ovi oli auki ja itse touhusin oven ulkopuolella jotain (mm. ripustin pyykkiä, puhuin puhelimessa yms.) ja siit sitten hiljalleen pääsin kauemmas, lupauksella, että tulen ihan kohta katsomaan (ja ramppasinkin n. 5min välein), muutamassa kuukaudessa rupesi sitten jäämään sänkyyn ja nukahtamaan itsekseen.

Kaikki muut meillä on vain pistetty sänkyyn ja toivotettu hyvät yöt, ei paniikkia sänkyyn jäämisestä.

Vierailija
19/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukutetaan edelleen 4-vuotias. Vieressä ollaan kunnes nukahtaa. Minä tässä samalla surffailen tabletilla netissä, ja tyttö antoi äskettäin suukon ja sanoi:äiti mä rakastan sua :)

Vierailija
20/47 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, sulla vaan voi olla siinä lapsi joka tarvitsee nukahtaessaan läheisyyttä. Jotkut taas eivät tarvitse. Omien lapsieni kokemuksella se on aika pitkälle synnynnäinen taipumus.

Minä olen nukuttanut esikoisen (joka tarvitsi läheisyyttä) kolmevuotiaaksi asti, ja ne on olleet hyviä yhteisiä hetkiä. Näin jälkeenpäin ajatellen en olisi voinut tehdä mitään tärkeämpää kuin silitellä selkää ja laulella. :)