Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua ihmetyttää miten joillakin ei ole rahaa ostaa jouluksi ruokaa

Vierailija
11.12.2020 |

Olen itsekin tällä hetkellä työtön ja oon varautunut etukäteen, että voin ostaa muutaman pienen lahjan jne. ( Kallein 100€ ) Osan ostin jo viime kuun puolella. Ihan vilpittömästi siis ihmettelen, kun jotkut sanovat, ettei ole rahaa ostaa jouluksi MITÄÄN. Ei ruokia, lahjoja lapsille. Kertokaa miten tuollainen tilanne on tullut? Kyllähän työtönkin tai sairas saa tukia ja niitä voi käyttää säästeliäästi. Syön silti ihan terveellisesti ja monipuolisesti. Tupakka ja alkoholi eivät kuulu ostoslistalleni ollenkaan.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omakohtaista kokemusta, mutta tiedän perheitä joissa on nuoruuden hölmöilyt vienyt luottotiedot ja on ulosotossa velkoja. Eipä siihen muuta tarvita. Lapsiperheen menot on yllättävän isot ja asuminen on Suomessa kallista.

Vierailija
2/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän ihmettelet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä niin on kirjoitti:

Ei omakohtaista kokemusta, mutta tiedän perheitä joissa on nuoruuden hölmöilyt vienyt luottotiedot ja on ulosotossa velkoja. Eipä siihen muuta tarvita. Lapsiperheen menot on yllättävän isot ja asuminen on Suomessa kallista.

Ei kai niitä ulosoton velkoja tietääkseni kelan tuesta voida ulosmitata. - Ap

Vierailija
4/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkäaikais työtön ja lisäksi muita ongelmia kuten mt-juttuja, niin ei sitä rahaa etenkään yh:lla todellakaan ole.

Ja useinmiten siinä on taustalla rankkoja elämänhallinnan ongelmia.

On eriasia olla tilapäisesti työtön ja satunnaisesti työtön, kuin työttömänä vuositolkulla.

Silloin sitä ylimääräistä rahaa ei todellakaan ole enää.

Säästötkin menneet, ansiopäivärahaa ei saa, vain peruspäivärahan ja asumistuen ja tarvittaessa toimeentulotukea.

Tämä saattaa tuntua joistakin käsittämättömältä, mutta aivan totta Suomessa tänäkin päivänä.

Tukijärjestelmästä huolimatta Suomessa on todella vähävaraisia ihmisiä.

Ja näitä ovat myös yksinäiset pieneläkeläiset, joilla ei puolisosta mitään turvaa asumisessa eikä elämisessä.

Vierailija
5/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja eikös lapsistakin makseta lapsilisiä. - Ap

Vierailija
6/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletpa aika typerä, kun luulet, että kaikilla on sama tilanne kuin sinulla.

7/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä joku lanttu- ja porkkanalaatikko maksaa, pari euroa? Kilon kinkku ehkä 5 euroa? Halvin konvehtirasia 3 euroa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
8/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja eikös lapsistakin makseta lapsilisiä. - Ap

Varmaan tiedätkin, että toimeentulotuessa ne lasketaan tuloksi eli eivät hyödytä kaikista pienituloisimpia.

Vierailija
9/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäs sitten ihmettelet. 

Mä ihmettelen sitä, että oletko tyhmä vai ilkeä vai molempia.

Vierailija
10/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärtää, ettei lahjoja välttämättä pysty ostamaan ja se on tietysti ikävää lapsille, mutta että miten ei muka ole rahaa jouluruokaan, jos muuten pystyy ruokkimaan itsensä?

Vierailija
11/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minä olen ulosotossa. Käyn töissä, palkasta menee 1/3 ulosottoon. Molemmat lapset asuu kotona, toinen täysi-ikäinen ja toinen 17 v. Saan palkan lisäksi toimeentulotukea, koska ulosoton jälkeen siitä ei jää tarpeeksi käteen. Mutta toimeentulotuessa ei huomioida sitä että täysi-ikäinen lapsi on edelleen samassa taloudessa, eikä sitä että tarvitsen autoa jotta voin käydä töissä. Juuri meni 600€ auton korjaukseen, joten voin kertoa että mitään joululahjoja tai ruokia ei tänä vuonna osteta.

Vierailija
12/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka on halvempaa kuin tavallinen. Lanttu, porkkana, peruna ja punajuuri ovat jouluruokien ydin, ja ovat todella edullisia. Ja kinkku on lihoista halvinta.

Vierailija
13/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ymmärtää, ettei lahjoja välttämättä pysty ostamaan ja se on tietysti ikävää lapsille, mutta että miten ei muka ole rahaa jouluruokaan, jos muuten pystyy ruokkimaan itsensä?

Koska se on ns. ylimääräistä. Ja kalliimpaa kuin normiruoka. Ja sitten toisaalta ottaa päähän syödä jouluruokia kun ei ole mitään joulua muutenkaan, ei lahjoja, ei kuusta eikä mitään.

Vierailija
14/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoka on halvempaa kuin tavallinen. Lanttu, porkkana, peruna ja punajuuri ovat jouluruokien ydin, ja ovat todella edullisia. Ja kinkku on lihoista halvinta.

Todella harva varmaan rupeaa itse vääntämään niitä laatikoita. Varsinkin kun muutenkaan ei ole mitään joulumieltä kun ei ole rahaa edes niihin lahjoihin.

Vierailija
15/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.

Minäkin ihmettelen, miten AP on päässyt peruskoulusta läpi.

Vierailija
16/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä on molemmilla luottotiedot menneet ja silti saadaan melkein kaikki haluamamme.

Ei toki autoa uutena, mutta eipä oteta (saada) myöskään lainaa eli kaikki, niin ruoka, lahjat kuin autotkin, ostetaan käteisellä.

Se että ei ole luottotietoja, ei tarkoita että ei olisi rahaa.

Ei luottotietoisella ole yhtään sen parempi kaiken maailman luottojen ja lyhennysten kanssa. Luotolle on helppo ostaa turhaa. Kokemusta on.

Vierailija
17/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitkäaikaistyötön ja olen säästänyt 800e jouluun.

Vierailija
18/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harva varmaan rupeaa itse vääntämään niitä laatikoita. Varsinkin kun muutenkaan ei ole mitään joulumieltä kun ei ole rahaa edes niihin lahjoihin.

Minä olen kyllä vääntänyt vaikka kuinka monena vuonna. Mutta sitten ei pidä edes väittää, ettei ole rahaa, vaan ettei viitsi tai ei kiinnosta. Se on ihan eri asia.

Vierailija
19/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtämättömyys johtuu yleensä tiedon puutteesta (tai tyhmyydestä, mutta sitä ei ole syytä heti alkuun epäillä).

Vierailija
20/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on ns. ylimääräistä. Ja kalliimpaa kuin normiruoka. Ja sitten toisaalta ottaa päähän syödä jouluruokia kun ei ole mitään joulua muutenkaan, ei lahjoja, ei kuusta eikä mitään.

Siis anteeks millä tapaa kalliimpaa?

Sehän on kirjaimellisesti 80 prosenttisesti juureksia. 😂

Miten niin ylimääräistä? Pitäähän pyhinäkin syödä.