Minua ihmetyttää miten joillakin ei ole rahaa ostaa jouluksi ruokaa
Olen itsekin tällä hetkellä työtön ja oon varautunut etukäteen, että voin ostaa muutaman pienen lahjan jne. ( Kallein 100€ ) Osan ostin jo viime kuun puolella. Ihan vilpittömästi siis ihmettelen, kun jotkut sanovat, ettei ole rahaa ostaa jouluksi MITÄÄN. Ei ruokia, lahjoja lapsille. Kertokaa miten tuollainen tilanne on tullut? Kyllähän työtönkin tai sairas saa tukia ja niitä voi käyttää säästeliäästi. Syön silti ihan terveellisesti ja monipuolisesti. Tupakka ja alkoholi eivät kuulu ostoslistalleni ollenkaan.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaissairaus voi viedä taloudelta pohjan. Esim jos selkä vioittuu ja et kykene töihidi, tiput jo 3 kk jälkeen pienelle sairauspvrahalle. Erikoisairaanhoidon polikäynnit on kalliita, lääkkeet maksaa. Asumisen ja elämisen kulut on maksettava niistä pienistä rahoista. Ei tarvitse kuin esim pyykkikoneen rikkoutua niin talous menee miinukselle.
Tuo on jo niin omaa tymyyttä että sietääkin olla pa. Yksit. tapaturmavakuutus omasta takaa, työnantajan tapaturmavakuutus kattaa työmatkatkin, ammattiliitto maksaa 1,5v ansiosidonnaista, kela maksaa 200pv ansiosidonnaista, sitten voit mennä uuteen ammattiin koulutukseen, taas ansiosidonnaista maksimi 3v.
Tämän polun olen läpikäynyt, joten omaa tyhmyyttäsi jos et ole yhtään valmistautunut vastoinkäymisiin.
Vierailija kirjoitti:
Niihin laatikoihin ei riitä pelkkä porkkanapussi..tarvitaan muutakin tai tulee ankee laatikko, valmislaatikot on kalliita
Kilo puuroriisiä 1,09e, riittää sekä porkkanalaatikkoon että joulupuuroksi. Siirappi 1,39e, riittää myös parin seuraavan joulun laatikoihin. Kuohukerma 0,79e/2dl, saattaa tarvita kaksi jos tekee isommat laatikot. Suolaa löytynee jo valmiiksi. Perunat 0,79e/kg. Punajuuret 1,19e/kg, eikä rosolliin montaa punajuurta mene. Kinkku on tietysti kertaostoksena kallis, mutta sen kilohinta on muistaakseni pienempi kuin jauhelihan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka on halvempaa kuin tavallinen. Lanttu, porkkana, peruna ja punajuuri ovat jouluruokien ydin, ja ovat todella edullisia. Ja kinkku on lihoista halvinta.
Todella harva varmaan rupeaa itse vääntämään niitä laatikoita. Varsinkin kun muutenkaan ei ole mitään joulumieltä kun ei ole rahaa edes niihin lahjoihin.
Aina pitäisi saada vaan kaikkea ja istua itse sohvalla vai? Se joulumieli voisi syntyä kun yksin / lasten kanssa alkaisi ruokia laittelemaan, ihanat tuoksut ja muut. Mutta ei, kaikki pitää saada valmiina.
Joo, AINA KAIKKI VALMIINA, siitähän tässä oli kyse. Miksi edes vaivaudut kyselemään mitään, kun kerran tiedät jo kaiken kaikesta ja kaikkien asioista. Helppoahan se tuollainen oraakkelin elämä on, kun tietää aina jo tulevat lottonumerotkin.
Näitä ketjuja tehtaillaan juuri tuon takia että saadaan haukkua ja päteä. En tiedä mikä ihmistyyppi saa nautintoa tosta, mutta täällähän noita pyörii.
En ole eläissäni montaa kuukautta työtä tehnyt ja mulle on työmarkkinatuesta kertynyt n. 50 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaissairaus voi viedä taloudelta pohjan. Esim jos selkä vioittuu ja et kykene töihidi, tiput jo 3 kk jälkeen pienelle sairauspvrahalle. Erikoisairaanhoidon polikäynnit on kalliita, lääkkeet maksaa. Asumisen ja elämisen kulut on maksettava niistä pienistä rahoista. Ei tarvitse kuin esim pyykkikoneen rikkoutua niin talous menee miinukselle.
Tuo on jo niin omaa tymyyttä että sietääkin olla pa. Yksit. tapaturmavakuutus omasta takaa, työnantajan tapaturmavakuutus kattaa työmatkatkin, ammattiliitto maksaa 1,5v ansiosidonnaista, kela maksaa 200pv ansiosidonnaista, sitten voit mennä uuteen ammattiin koulutukseen, taas ansiosidonnaista maksimi 3v.
Tämän polun olen läpikäynyt, joten omaa tyhmyyttäsi jos et ole yhtään valmistautunut vastoinkäymisiin.
Taasko ukko on käynyt vieraissa kun olet noin kiukkuinen? Relaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Totta ja ymmärrän hyvin että on tilanteita joihin ei itse ole syyllinen eikä voi vaikuttaa. Joskus rahaa ei ole.
Mutta syödä täytyy jokaisen tai käy kuin mustilaisen hevoselle. Juuri kun oppi olemaan syömättä, se kuoli. Ja joulunakin on jotain kuitenkin syötävä jokaisen.
Minä en käsitä miten siihen perusruokaan saa menemään rahaa ilman kalliita herkkuja
Tee itse laatikot. Juurekset soseenakin lähes ilmaisia, kerma toki maksaa vähäsen. Suolaa.
Pipari- ja torttutaikina kummankin saat valmiina alle 2e.
Kinkkua ei tarvi kilokaupalla, sinkku tai köyhä ostaa valmiin kimpaleen muutamalla eurolla ja sinappia jääkaapista tai eurolla kaupasta.
Miten te jouluruoan kalleudesta valittajat elätte arkena? Kyllä se näkkärikin maksaa jos sitä nälkäänsä syö.
Tottakai on mahdollista laittaa ties kuinka paljon rahaa jouluruokiin mutta se ydin, josta saa tuoksut sun muut lapsuuden makumuistot ovat todella halpoja.
Vierailija kirjoitti:
En ole eläissäni montaa kuukautta työtä tehnyt ja mulle on työmarkkinatuesta kertynyt n. 50 000 €.
No niin, tätähän tässä jo odotettiinkin =DD Ei vuttu mitä sakkia täällä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta ja ymmärrän hyvin että on tilanteita joihin ei itse ole syyllinen eikä voi vaikuttaa. Joskus rahaa ei ole.
Mutta syödä täytyy jokaisen tai käy kuin mustilaisen hevoselle. Juuri kun oppi olemaan syömättä, se kuoli. Ja joulunakin on jotain kuitenkin syötävä jokaisen.
Minä en käsitä miten siihen perusruokaan saa menemään rahaa ilman kalliita herkkuja
Tee itse laatikot. Juurekset soseenakin lähes ilmaisia, kerma toki maksaa vähäsen. Suolaa.
Pipari- ja torttutaikina kummankin saat valmiina alle 2e.Kinkkua ei tarvi kilokaupalla, sinkku tai köyhä ostaa valmiin kimpaleen muutamalla eurolla ja sinappia jääkaapista tai eurolla kaupasta.
Miten te jouluruoan kalleudesta valittajat elätte arkena? Kyllä se näkkärikin maksaa jos sitä nälkäänsä syö.
Tottakai on mahdollista laittaa ties kuinka paljon rahaa jouluruokiin mutta se ydin, josta saa tuoksut sun muut lapsuuden makumuistot ovat todella halpoja.
Lihavoin tuon vastauksen tuosta valmiiksi.
Kirpasreilta saa joulukoristeet lähes ilmaiseksi, kuusi maksaa muutaman kympin jne. Onko valittaja ilman ruokaa normaalisti vai syökö ruokaa? Ruuan yhdessä tekeminen luo myös tunnelmaa. Netti on täynnä hyviä ohjeita.
Eipä sillä onnettomalla palkalla, ja lisillä muulloinkaan ostella monen sadan eruon merkkivaatteita ja puhelimia.
Se on joko tai.
Naurattaa nämä ihmiset, jotka ihmettelevät asiaa.
Tuliko mieleen, että esim. Koronan takia ainakin, monelta perheeliseltä on loppuneet työt etkä hetkeen tule saamaan töitä? Ja että kukaan ei ota töihin nyt koronaaikana, kun yrityksillä menee huonosti, eikä ole edes tarvikkeita varaa hommata niin mistä sä nyt vielä työntekijöille palkkaa maksaisit? Siitä aluksi vähän ajattelemista...
Mielestäni tärkeintä ois, että se lähipiiri auttais huonosti pärjäävämpää edes näin loman ja joulun alla.
Enkä nyt tarkoita, että sun pitäis itte pärjätä sitten loppukuu tyyliin kaurapuurolla, vaan voisit kysyä että tarvitsetko pari kymppiä kauppaan tai haluatko että himmaan lapselle vaikkapa lahjakortin kauppaan.
Pieneenkin köyhä on tyytyväinen, ja varmasti ottaa avun vastaan.
Kylmä tosi asia on, että vaikka jokainen haluaisi sitä ja tätä ja yrittäisi kaikesta säästellä niin ei sille köyhyydelle vain voi mitään.
Joku 4 henkinen perhe.
Ensin maksat joka kuukausi pakolliset laskut, ruuat ja joskus jos tarvii niin ostat sukkia yms, niin ei siitä satoja euroja jää.
Ja kyllä, kyllä kaikin tavoin köyhissä perheissä yritetään joka asiassa säästää.
Esimerkiksi sähköä ja vettä ei tuhlata, käydään kirpoareilla ensin tsekkaa ja sieltä jos ei löydy niin vasta sitten pakon edessä kauppaan. Kaupassa kyylätään kaikki, kaikki tarjoukset.
Bussilla kuljetaan, ja kävellen, tai pyörällä koska tulee halvemmaksi kuin oman auton pito.
Lääkärissä ei huvikseen juosta.
Lista jatkuu...
Että lähdetäänpä etelänmatkoille, nii missäs mallissa oltais.
Kestäiskö omat ja varastetut vai ei.
(huo. Sarkasmi, en harrasta varastelua vaikka köyhä olenkin. T yh)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka on halvempaa kuin tavallinen. Lanttu, porkkana, peruna ja punajuuri ovat jouluruokien ydin, ja ovat todella edullisia. Ja kinkku on lihoista halvinta.
Todella harva varmaan rupeaa itse vääntämään niitä laatikoita. Varsinkin kun muutenkaan ei ole mitään joulumieltä kun ei ole rahaa edes niihin lahjoihin.
Aina pitäisi saada vaan kaikkea ja istua itse sohvalla vai? Se joulumieli voisi syntyä kun yksin / lasten kanssa alkaisi ruokia laittelemaan, ihanat tuoksut ja muut. Mutta ei, kaikki pitää saada valmiina.
Joo, AINA KAIKKI VALMIINA, siitähän tässä oli kyse. Miksi edes vaivaudut kyselemään mitään, kun kerran tiedät jo kaiken kaikesta ja kaikkien asioista. Helppoahan se tuollainen oraakkelin elämä on, kun tietää aina jo tulevat lottonumerotkin.
Näitä ketjuja tehtaillaan juuri tuon takia että saadaan haukkua ja päteä. En tiedä mikä ihmistyyppi saa nautintoa tosta, mutta täällähän noita pyörii.
Minäpäs kerron mikä ihmistyyppi. Se joka raataa niska limassa töitä ja hyvä kun jää hieman tukia enemmän kaikkien oheiskulujen jälkeen käteen (työmatkakulut, työvaatteet jne.). Sitten tulee kotiin ja tekee itse ne laatikot iltamyöhään, jotta säästää. Ja samalla pitäisi köyhäksi itsensä lukevan saada kaikki valmiina ja sääliä päälle.
Ihmiset , jotka ovat väsyneitä tähän tilanteeseen. Ja ei, tähän ei liity keskustelu palkkojen korotuksesta ja että "miksi te hyökkäätte itseänne huonommassa asemassa olevia kohtaan" argumentti. Vaan yksinkertaisesti se ihmisten kiittämättömyys siitä, mitä yhteiskunta tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärtää, ettei lahjoja välttämättä pysty ostamaan ja se on tietysti ikävää lapsille, mutta että miten ei muka ole rahaa jouluruokaan, jos muuten pystyy ruokkimaan itsensä?
Koska se on ns. ylimääräistä. Ja kalliimpaa kuin normiruoka. Ja sitten toisaalta ottaa päähän syödä jouluruokia kun ei ole mitään joulua muutenkaan, ei lahjoja, ei kuusta eikä mitään.
Millä lailla ylimääräistä? Syötkö sinä muka jouluna ns. normaalit ateriat erikseen ja jouluruuat vielä siihen päälle, vai mitä tarkoitat? Perinteiset jouluruuat eivät ole sen kalliimpia kuin normiruoka, voi olla jopa halvempaakin.
Mulle ne on ylimääräistä.
No älä sitten tee niitä jos teet jo muuta ruokaa ja sitä ei voi vaihtaa jouluruokaan. Problem solved.
Ei ole mitään ruokaa mitä vaihtaa, kun ei ole sitä rahaa ostaa niitä normiruokiakaan.
Sellanen on maailma - joillekin käy taloudellinen konkurssi, toisille henkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpäs kerron mikä ihmistyyppi. Se joka raataa niska limassa töitä ja hyvä kun jää hieman tukia enemmän kaikkien oheiskulujen jälkeen käteen (työmatkakulut, työvaatteet jne.). Sitten tulee kotiin ja tekee itse ne laatikot iltamyöhään, jotta säästää. Ja samalla pitäisi köyhäksi itsensä lukevan saada kaikki valmiina ja sääliä päälle.
Ihmiset , jotka ovat väsyneitä tähän tilanteeseen. Ja ei, tähän ei liity keskustelu palkkojen korotuksesta ja että "miksi te hyökkäätte itseänne huonommassa asemassa olevia kohtaan" argumentti. Vaan yksinkertaisesti se ihmisten kiittämättömyys siitä, mitä yhteiskunta tarjoaa.
Hieno tarina, mutta kusipää sinä olet, et mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sillä onnettomalla palkalla, ja lisillä muulloinkaan ostella monen sadan eruon merkkivaatteita ja puhelimia.
Se on joko tai.
Naurattaa nämä ihmiset, jotka ihmettelevät asiaa.
Tuliko mieleen, että esim. Koronan takia ainakin, monelta perheeliseltä on loppuneet työt etkä hetkeen tule saamaan töitä? Ja että kukaan ei ota töihin nyt koronaaikana, kun yrityksillä menee huonosti, eikä ole edes tarvikkeita varaa hommata niin mistä sä nyt vielä työntekijöille palkkaa maksaisit? Siitä aluksi vähän ajattelemista...
Mielestäni tärkeintä ois, että se lähipiiri auttais huonosti pärjäävämpää edes näin loman ja joulun alla.
Enkä nyt tarkoita, että sun pitäis itte pärjätä sitten loppukuu tyyliin kaurapuurolla, vaan voisit kysyä että tarvitsetko pari kymppiä kauppaan tai haluatko että himmaan lapselle vaikkapa lahjakortin kauppaan.
Pieneenkin köyhä on tyytyväinen, ja varmasti ottaa avun vastaan.Kylmä tosi asia on, että vaikka jokainen haluaisi sitä ja tätä ja yrittäisi kaikesta säästellä niin ei sille köyhyydelle vain voi mitään.
Joku 4 henkinen perhe.
Ensin maksat joka kuukausi pakolliset laskut, ruuat ja joskus jos tarvii niin ostat sukkia yms, niin ei siitä satoja euroja jää.
Ja kyllä, kyllä kaikin tavoin köyhissä perheissä yritetään joka asiassa säästää.
Esimerkiksi sähköä ja vettä ei tuhlata, käydään kirpoareilla ensin tsekkaa ja sieltä jos ei löydy niin vasta sitten pakon edessä kauppaan. Kaupassa kyylätään kaikki, kaikki tarjoukset.
Bussilla kuljetaan, ja kävellen, tai pyörällä koska tulee halvemmaksi kuin oman auton pito.
Lääkärissä ei huvikseen juosta.
Lista jatkuu...Että lähdetäänpä etelänmatkoille, nii missäs mallissa oltais.
Kestäiskö omat ja varastetut vai ei.
(huo. Sarkasmi, en harrasta varastelua vaikka köyhä olenkin. T yh)
Kuka käski ostaa merkkivaatteita ja satasten puhelinta? nekö sulle tekee joulun?
Ai että, ei meilläkään ostella noita vaikka jouluruokaan on varaa vaikka koko helkatin joulukuun ajan.
Aika moni vähävarainen ostaa osamaksuilla tavaraa ja vaatetta. Saattaa olla pesukoneet, puhelimet, tietokoneet ynnä muut osamaksuilla ostettu. Äkkiä niistä tulee useampi satanen kuussa laskuja. Näin minä veikkaan.
Monessa perheessä talouden hallinta ihan hunningolla. Se on ruoka sitten ainoa asia missä voidaan enää säästää.
Ikävä kyllä niin on kirjoitti:
Ei omakohtaista kokemusta, mutta tiedän perheitä joissa on nuoruuden hölmöilyt vienyt luottotiedot ja on ulosotossa velkoja. Eipä siihen muuta tarvita. Lapsiperheen menot on yllättävän isot ja asuminen on Suomessa kallista.
Se lapsiperhe syö myös marraskuussa ja tammikuussa ihan samoilla tuloilla. Miten ei ole varaa syödä juuri jouluna? Perinteiset jouluruuat, etenkin jos on taitoa tehdä itse, ovat edullisinta ruokaa.
AINA KAIKKI VALMIINA 2020
Never forget.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on sairas = työkyvytön, ei kyllä todellakaan saa mitään ansiosidonnaisia.
No älä sitten tee niitä jos teet jo muuta ruokaa ja sitä ei voi vaihtaa jouluruokaan. Problem solved.