Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua ihmetyttää miten joillakin ei ole rahaa ostaa jouluksi ruokaa

Vierailija
11.12.2020 |

Olen itsekin tällä hetkellä työtön ja oon varautunut etukäteen, että voin ostaa muutaman pienen lahjan jne. ( Kallein 100€ ) Osan ostin jo viime kuun puolella. Ihan vilpittömästi siis ihmettelen, kun jotkut sanovat, ettei ole rahaa ostaa jouluksi MITÄÄN. Ei ruokia, lahjoja lapsille. Kertokaa miten tuollainen tilanne on tullut? Kyllähän työtönkin tai sairas saa tukia ja niitä voi käyttää säästeliäästi. Syön silti ihan terveellisesti ja monipuolisesti. Tupakka ja alkoholi eivät kuulu ostoslistalleni ollenkaan.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä niin on kirjoitti:

Ei omakohtaista kokemusta, mutta tiedän perheitä joissa on nuoruuden hölmöilyt vienyt luottotiedot ja on ulosotossa velkoja. Eipä siihen muuta tarvita. Lapsiperheen menot on yllättävän isot ja asuminen on Suomessa kallista.

No, meillä on molemmilla luottotiedot menneet ja silti saadaan melkein kaikki haluamamme.

Ei toki autoa uutena, mutta eipä oteta (saada) myöskään lainaa eli kaikki, niin ruoka, lahjat kuin autotkin, ostetaan käteisellä.

Se että ei ole luottotietoja, ei tarkoita että ei olisi rahaa.

Ei luottotietoisella ole yhtään sen parempi kaiken maailman luottojen ja lyhennysten kanssa. Luotolle on helppo ostaa turhaa. Kokemusta on.

En haluaisi olla luottotiedoton, ja vaikka minulla on monenlaiset luottokortit ja korkeat luottorajat, niin ei se ole houkutellut ostelemaan turhaa. Tänä vuonna ei ole tarvinnut paljon "turhuuteen" käyttää luottokortteja, koska lomamatkoja, hotelleja ja auton vuokrauksia ei ole ollut. Arkikäytössä tietenkin käytetään luottokorttia kaikkeen mahdolliseen ostamiseen ja maksamiseen, koska siitä saa hyviä etuja. Kuluja ei kuitenkaan tule korttien käytöstä, koska niissä ei ole vuosimaksuja, eikä koskaan ole korkoja maksettu, kun maksaa koko summan sen erääntyessä. Eihän sitä luottotiedottomana saisi asuntolainaakaan, ja saako edes kunnon vuokra-asuntoa. Miten puhelin- ja sähköliittymät? Vakuutukset ym.

Vierailija
62/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat käyttävät oman/t ja lastensa perusosat johonkin muuhun kuin ruokaan. Kun on oikeutettu toimeentulotukiin, niin silloin on todellakin köyhin.

Se, onko se muu välttämättömyys onkin sitten ihan eri juttu. Kohtuulliset asumiskulut ja sairaanhoitokulut kuitenkin maksetaan perustoimeentulotuesta, joten niihin kustannuksiin perusosat eivät mene. Ulosotossa on suojaosuus, joten siihenkään ei perusosat mene.

Toimeentulotuessa oletetaan, että köyhä käyttää perusosansa vain niihin menoihin, joita perusosalla on lueteltu katettavaksi. Köyhä on kuitenkin taloudellisesti tiukilla, jos kuvittelee, että perusosa riittäisi kaikkiin luettelossa mainittuihin menoihin. Perusosa on riittävä vain, jos sen käyttää erittäin säästeliästi ruokaan, vaatteisiin, kulkemiseen ja erittäin halpoihin harrastuksiin. Jo lähes välttämättömäksi miellettävät puhelin ja netti voi viedä isohkon osan käytettävistä varoista (ellei valitse tai ei ole valittavissa halvinta mahdollista vaihtoehtoa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me mennään ruokabudjetissa minimillä..yritetään syödä monipuolisesti, mutta edullisesti. Ruoka haetaan pää-asiassa tehtaanmyymälöistä, resq-kasseina ja hyvin harvoin ostan mitään normihinnalla ja silti syödään kuitenkin suht hyvin, mutta koskaan ei tiedä mitä edullisesti tulee.Eli itselleni jouluruuan tekee kalliiksi se, että ne pitää ostaa ns.normihinnalla jos haluaa tiettyjä juttuja jouluna ostaa.

Juurekset ovat juuri nyt tarjouksessa, osta, säilyvät jouluun. Ne jouluruuat eivät ole kalliita. Mutta toki ymmärrän että suhteellisuus tärvääntyy jos aina syö vain itselle ilmaista ruokaa.

Vierailija
64/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoka on halvempaa kuin tavallinen. Lanttu, porkkana, peruna ja punajuuri ovat jouluruokien ydin, ja ovat todella edullisia. Ja kinkku on lihoista halvinta.

Todella harva varmaan rupeaa itse vääntämään niitä laatikoita. Varsinkin kun muutenkaan ei ole mitään joulumieltä kun ei ole rahaa edes niihin lahjoihin.

Aina pitäisi saada vaan kaikkea ja istua itse sohvalla vai? Se joulumieli voisi syntyä kun yksin / lasten kanssa alkaisi ruokia laittelemaan, ihanat tuoksut ja muut. Mutta ei, kaikki pitää saada valmiina.

Joo, AINA KAIKKI VALMIINA, siitähän tässä oli kyse. Miksi edes vaivaudut kyselemään mitään, kun kerran tiedät jo kaiken kaikesta ja kaikkien asioista. Helppoahan se tuollainen oraakkelin elämä on, kun tietää aina jo tulevat lottonumerotkin.

Näitä ketjuja tehtaillaan juuri tuon takia että saadaan haukkua ja päteä. En tiedä mikä ihmistyyppi saa nautintoa tosta, mutta täällähän noita pyörii.

Minäpäs kerron mikä ihmistyyppi. Se joka raataa niska limassa töitä ja hyvä kun jää hieman tukia enemmän kaikkien oheiskulujen jälkeen käteen (työmatkakulut, työvaatteet jne.). Sitten tulee kotiin ja tekee itse ne laatikot iltamyöhään, jotta säästää. Ja samalla pitäisi köyhäksi itsensä lukevan saada kaikki valmiina ja sääliä päälle.

Ihmiset , jotka ovat väsyneitä tähän tilanteeseen. Ja ei, tähän ei liity keskustelu palkkojen korotuksesta ja että "miksi te hyökkäätte itseänne huonommassa asemassa olevia kohtaan" argumentti. Vaan yksinkertaisesti se ihmisten kiittämättömyys siitä, mitä yhteiskunta tarjoaa.

Amen.

Vierailija
65/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä niin on kirjoitti:

Ei omakohtaista kokemusta, mutta tiedän perheitä joissa on nuoruuden hölmöilyt vienyt luottotiedot ja on ulosotossa velkoja. Eipä siihen muuta tarvita. Lapsiperheen menot on yllättävän isot ja asuminen on Suomessa kallista.

No, meillä on molemmilla luottotiedot menneet ja silti saadaan melkein kaikki haluamamme.

Ei toki autoa uutena, mutta eipä oteta (saada) myöskään lainaa eli kaikki, niin ruoka, lahjat kuin autotkin, ostetaan käteisellä.

Se että ei ole luottotietoja, ei tarkoita että ei olisi rahaa.

Ei luottotietoisella ole yhtään sen parempi kaiken maailman luottojen ja lyhennysten kanssa. Luotolle on helppo ostaa turhaa. Kokemusta on.

En haluaisi olla luottotiedoton, ja vaikka minulla on monenlaiset luottokortit ja korkeat luottorajat, niin ei se ole houkutellut ostelemaan turhaa. Tänä vuonna ei ole tarvinnut paljon "turhuuteen" käyttää luottokortteja, koska lomamatkoja, hotelleja ja auton vuokrauksia ei ole ollut. Arkikäytössä tietenkin käytetään luottokorttia kaikkeen mahdolliseen ostamiseen ja maksamiseen, koska siitä saa hyviä etuja. Kuluja ei kuitenkaan tule korttien käytöstä, koska niissä ei ole vuosimaksuja, eikä koskaan ole korkoja maksettu, kun maksaa koko summan sen erääntyessä. Eihän sitä luottotiedottomana saisi asuntolainaakaan, ja saako edes kunnon vuokra-asuntoa. Miten puhelin- ja sähköliittymät? Vakuutukset ym.

No ei mun pointti nyt ollutkaan mainostaa että kannattaa alkaa luottotiedottomaksi.

Ymmärsit varmaan että vastasin tuohon ap:n kirjoitukseen jossa kerrottiin luottotietojen menetyksen olevan mahdollisesti syynä siihen ettei ole rahaa jouluruokaan tai -lahjoihin.

Ja hyvin me ollaan nuo mainitsemasi kaikki saatu. Myös etelän omilla pärjätty ihan ilman luottokortteja, kaikki ollaan sielläkin saatu, auton vuokrauksesta alkaen.

Vierailija
66/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuat todellakin saa edullisesti, jos niin haluaa.

Kotona tä tehdyt laatikot ovat myös paljon makuisia, kuin eineslaatikot.

Suklaakonvehteja on ollut hyvissä tarjouksissa jo pitkään, jos herkkuja haluaa.

Kirppiksiä kannattaa kiertää ja sieltäkin usein löytää jopa niitä lahjoja.

Vierailija
67/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jouluruoka on melko edullista. Mutta normaalisti köyhä tekee sitä halvimmista halvinta ruokaansa pienen määrän ja syö monta päivää. Esim perunat ja halvin mahdollinen jauhelihakastike = 3,3€ (1kg perunoita, 400g jauheliha, ruokakerma, mausteet). Tästä köyhä syö 2 päivää eli tulee 1,65€/päivä ruuan hinnaksi. Aamulla ja illalla kaurapuuro vaikka itse poimituilla mustikoilla. Päivähinta on alle 2€.

Sitten se joulu, jos nyt ajattelee että pitää tehdä useampaa sorttia, kuten jouluna on tapana (vai syökö joku jouluna vaikka vain lanttulaatikon ja siivun kinkkua?). Vaikka pari eri laatikkoa, kinkku ja rosolli, jälkkäriksi pipareita. Helposti maksaa ainekset lähemmäs 20€.

Aika iso ero oikeasti köyhälle.

Ja mulla ainakin se ruoka on se mikä tekee joulun, joten vaikka mentäis minimibudjetilla, niin meille tulee kinkku, paljon perunalaatikkoa, joululimppua, rosollia + kastike, uunijuustoa ja pipareita. Kaikki itse tehtynä.

Vierailija
68/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voi tehdä laatikot, leivät, pullat, tortut, piparit ja kinkku ei mahottomia maksa. Jättää lahjat ostamatta. 

Vierailija
69/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voi tehdä laatikot, leivät, pullat, tortut, piparit ja kinkku ei mahottomia maksa. Jättää lahjat ostamatta. 

rosolli tietenkin ja on helppo tehdä. 

Vierailija
70/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihin laatikoihin ei riitä pelkkä porkkanapussi..tarvitaan muutakin tai tulee ankee laatikko, valmislaatikot on kalliita

Kilo puuroriisiä 1,09e, riittää sekä porkkanalaatikkoon että joulupuuroksi. Siirappi 1,39e, riittää myös parin seuraavan joulun laatikoihin. Kuohukerma 0,79e/2dl, saattaa tarvita kaksi jos tekee isommat laatikot. Suolaa löytynee jo valmiiksi. Perunat 0,79e/kg. Punajuuret 1,19e/kg, eikä rosolliin montaa punajuurta mene. Kinkku on tietysti kertaostoksena kallis, mutta sen kilohinta on muistaakseni pienempi kuin jauhelihan.

rosolli, perunaa, porkkanaa, punajuurta, herkkukurkkua, omenaa, kastike kermaa ja punajuuri lientä. 

Vierailija
71/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihin laatikoihin ei riitä pelkkä porkkanapussi..tarvitaan muutakin tai tulee ankee laatikko, valmislaatikot on kalliita

Kilo puuroriisiä 1,09e, riittää sekä porkkanalaatikkoon että joulupuuroksi. Siirappi 1,39e, riittää myös parin seuraavan joulun laatikoihin. Kuohukerma 0,79e/2dl, saattaa tarvita kaksi jos tekee isommat laatikot. Suolaa löytynee jo valmiiksi. Perunat 0,79e/kg. Punajuuret 1,19e/kg, eikä rosolliin montaa punajuurta mene. Kinkku on tietysti kertaostoksena kallis, mutta sen kilohinta on muistaakseni pienempi kuin jauhelihan.

rosolli, perunaa, porkkanaa, punajuurta, herkkukurkkua, omenaa, kastike kermaa ja punajuuri lientä. 

tietenkin sipulia, silliä erikseen jos haluaa

Vierailija
72/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisipuuro, riisiä, maitoa, suolaa, teen useesti riisipuuroa koska tykkään. 

Vierailija
73/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kalkkunaa, kinkkua, teen itse rosollin, laatikot ostan kaikkien mutsien tekemät, graavi lohta, graavaan itse, eiköhän tää jo rioitä. En osta yhtään joululahjaa ja en halua, liikaa on jo tavaraa. 

Vierailija
74/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei ymmärrä, että se työssä käyväkin voi olla se köyhä.. kun et saa mitään tukia, mutta olet juuri ja juuri siinä rajalla, että maksat kaikesta..päivähoidot, sairauskulut yms. Sairaskuluissa on toki maksukatto, mutta meillekkin kävi niin, että se tuli just nyt täyteen. Mikä tarkoittaa, että se alkaa tammikuussa alusta. Puskuria ei millään kerry vaikka kuinka yrittää, milloin hajoaa autosta akku tai hampaaseen iskee hullu kipu. Jos joskus jää jtn ylimääräistä on pakko ostaa listalla jo vino pino mitä oikeesti tarvitsee. Velaksi/osamaksulla ei haluta ostaa.

Vierailija
75/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla sitten rahaa ruokaan muulloin, ei muka kuitenkaan jouluna. Jouluruoka on edullista, laatikot, rosollit, kinkku.

Vierailija
76/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä olen ulosotossa. Käyn töissä, palkasta menee 1/3 ulosottoon. Molemmat lapset asuu kotona, toinen täysi-ikäinen ja toinen 17 v. Saan palkan lisäksi toimeentulotukea, koska ulosoton jälkeen siitä ei jää tarpeeksi käteen. Mutta toimeentulotuessa ei huomioida sitä että täysi-ikäinen lapsi on edelleen samassa taloudessa, eikä sitä että tarvitsen autoa jotta voin käydä töissä. Juuri meni 600€ auton korjaukseen, joten voin kertoa että mitään joululahjoja tai ruokia ei tänä vuonna osteta.

Toimeentulotuessa ei huomioida autoa tai sen ylläpitokuluja, mutta työmatkakulut pitäisi laskea menoksi, joka siis tarkoittaa lisätukea.

Hiukan tietoa, miten toimeentulotuessa toimintaan:

Ellei täysi-ikäistä lasta lasketa toimeentulotukea myönnettäessä samaan talouteen kuuluvaksi, niin silloin täysi-ikäinen itse voi hakea itselleen toimeentulotukea. (Näin ei kuitenkaan kannata tehdä, jos täysi-ikäinen lapsi saa työmarkkinatukea tai opintososiaalisia tukia tai hänellä on säästöjä tai rahaksi muutettavaa omaisuutta tai hänellä on palkkatuloja tai äiti on vain päättänyt maksaa omasta kukkarosta täysi-ikäisen lapsensa asumis- ja ruokakulut.)

Täysi-ikäinen lapsi voi saada toimeentulotukea, vaikka vanhemmat käyvät palkkatyössä tai ovat yrittäjiä.

Mikäli täysi-ikäinen lapsi saa toimeentulotukea, niin hänen katettavakseen lasketaan asukasluvulla jaetut asumiskulut, jotka tietenkin vähennetään muiden toimeentulotukea saavien asumiskuluista (ellei muu talous saa toimeentulotukea, niin täysi-ikäiselle kuuluvaksi laskettavat asumiskulut ovat lisätukea). 

Vierailija
77/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat käytetty vääriin kohteisiin. Jos on varaa ruokaan on varaa jouluruokaan.

Vierailija
78/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäs sitten ihmettelet. 

Mä ihmettelen sitä, että oletko tyhmä vai ilkeä vai molempia.

Itsehän sinä olet ilkeä tuon vastauksesi perusteella. Minähän kerroin aloituksessa että olen itsekin tällä hetkellä työtön ja siis myöskin tukien varassa ja minua kiinnostaa mikseivät nuo tuet riitä muilla elämiseen. Että mikä on sellanen tilanne ettei saa jouluksi ruokaa tai mitään. - Ap

Vierailija
79/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä osa kommentoijista syyttää heti minua tyhmäksi ja ilkeäksi kertomatta perusteluita ollenkaan, mikä on johtanut siihen ettei lapsille ole varaa ostaa mitään tai laittaa yhtään joulua kotiin. Osuiko nuo tupakointi ja alkoholi sitten kohdalleen vai mikä suututti? - Ap

Vierailija
80/90 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat käyttävät oman/t ja lastensa perusosat johonkin muuhun kuin ruokaan. Kun on oikeutettu toimeentulotukiin, niin silloin on todellakin köyhin.

Se, onko se muu välttämättömyys onkin sitten ihan eri juttu. Kohtuulliset asumiskulut ja sairaanhoitokulut kuitenkin maksetaan perustoimeentulotuesta, joten niihin kustannuksiin perusosat eivät mene. Ulosotossa on suojaosuus, joten siihenkään ei perusosat mene.

Toimeentulotuessa oletetaan, että köyhä käyttää perusosansa vain niihin menoihin, joita perusosalla on lueteltu katettavaksi. Köyhä on kuitenkin taloudellisesti tiukilla, jos kuvittelee, että perusosa riittäisi kaikkiin luettelossa mainittuihin menoihin. Perusosa on riittävä vain, jos sen käyttää erittäin säästeliästi ruokaan, vaatteisiin, kulkemiseen ja erittäin halpoihin harrastuksiin. Jo lähes välttämättömäksi miellettävät puhelin ja netti voi viedä isohkon osan käytettävistä varoista (ellei valitse tai ei ole valittavissa halvinta mahdollista vaihtoehtoa).

Täsmällisemmin kirjoitettuna: Ulosoton viemää tuloa ei huomioda tuloksi, joten siihen ei perusosat mene.

Nurinkurisesti huonosta taloudenhoidosta tavallaan palkitaan: Mikäli sakko tai muu velkaantuminen menee ulosottoon, niin ulosoton viemää osuutta ei lasketa tuloksi ja toimeentulotukea maksetaan miniminormin mukaisesti. Mikäli toimeentulotukea saava maksaa sakon tai velkansa ilman ulosottoa, niin silloin sen sakon tai velan joutuu maksamaan omalla perusosallaan. Olisi järkevämpää, että tuen myöntämisperusteita muutettaisiin siten ettei ulosottoa voisi suorittaa, jos se johtaa lisätoimeentulotuen myöntämiseen.