Kuinka vaikeaa on vaihtaa opiskelukaupunkia?
Sain opiskelupaikan yliopistosta haluamaltani alalta, mutta huonosta kauoungista. Kuinkakohan mahdotonta on myöhemmin vaihtaa kaupunkia?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä hakea seuraavana keväänä siihen haluamaansa paikkaan
Mutta siinä tapauksessa ei kannata ottaa sitä ekaa paikkaa vastaan.
Ihan kiinnostaa että mikä on huono kaupunki?
Aika vaikeaa on. Vaikeampaa kuin yleisesti luullaan.
Onnistuu vain uuden valintakokeen kautta ja siinä vaiheessa olet menettänyt ensikertalaispisteet jos otat nyt saamasi paikan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut paitsi Helsinki
Mä en usko, että on ihan helppoa. Muutenhan porukka siirtyisi aina ns. huonoista yliopistoista parempiin. Yliopiston sisällä siirrot toisinaan onnistuu suht helpolla. Oma näkemykseni on, että siirtyjät menevät hakujen kautta, mutta tämän jälkeen voivat anoa kurssien korvaamista suoritetuilla opinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaukana kaikista tutuista oleva kaupunki.
T. Ap
Miten pöljä pitää olla, että hakee opiskelupaikkaa paikkakunnalta, jonne ei halua muuttaa? Tuliko sinulle vasta opiskelupaikan saamisen jälkeen mieleen, että opiskeluja varten pitäisi ihan asua siellä paikkakunnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Sieltä voi saada uusia tuttuja :) Mutta kysymykseesi: siirtohaku on aika epätodennäköinen reitti.
Siirtohaulla pääsee ehkä 1-2 opiskelijaa vuodessa. Sitäkään ei kaikilla aloilla, koska eri paikkakunnilla on eri painotuksia koulutuksissa. Ota selvää oman alasi tilanne äläkä arvo vauvapalstalla. Ei täällä kukaan osaa sinulle vastata kun et edes kerro mitä opiskelet.
Hyvin vaikeaa. Siirtohaku onnistuu vain harvoille ja valituille. Seuraavassa yhteishaussa sinulla ei enää ole ensikertalaisuutta, jos olet ottanut opiskelupaikan tänä vuonna vastaan. Ensikertalaisuuskiintiö on valtavan suuri.
Parhaiten siirtohaku onnistuu maisteri aiheeseen siirtyessä - mutta siinä vaiheessa olet jo opiskellut tuolla toisessa kauoungissa kolme vuotta ja kaikki sun kaverit on siellä.
Yliopisto-opintojen alussa jaa helposti uusia tuttuja ja kavereita, mutta mitä pitemmälle opinnot etenevät, sitä vaikeammaksi se muuttuu. Vuosikurssit hajoavat, kaikki käyvät eri luennoilla ja ei vaan tule tarpeeksi sellaisia tilaisuuksia, missä kunnolla tutustuisi. Tältä pohjalta kannattaa tähdätä siihen, että missä sitten aloittaakin opinnot, suorittaa siellä myös loppuun.
Opiskelijapaikoille on tietyt kiintiöt, joita ei voi ylittää. Jos ei ole vapaita paikkoja, ei ole myökään mitään toiveita päästä siirrolla toiseen kouluun. Ei se muutenkaan kovin todennäköistä ole. Jätät siis vain pakan vastaanottamatta ja olet ensi kerralla sen verran fiksu, että haet vain sinne, minne oikeasti haluat.
Minä ja lukiokaverini aloitimme jatko-opinnot ysärillä ja silloin oli ihan tavallista muuttaa opiskelupaikan perässä kuka minnekin. Opintojen myötä tuli uudet tutut.
Kolmekymppisenä muutin keskikokoiseen kaupunkiin ja olin ihan äimän käkenä, kun jossain leikkipuistoissa äititutut kertoivat, että olivat itse kotoisin paikkakunnalta. Siis toki joku oli muuttanut, mutta olin elänyt siinä kuplassa, että melkeinpä kaikki muuttaa :) Ehkä amistaustalla ei niin usein muuteta, en tiedä. Mutta jotain yliopisto-opintoja ei kovin monessa kaupungissa voi suorittaa.
Pelko pois ap, hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Ja tämä selvisi sinulle vasta nyt? - Ymmärrän mutta toisaalta huomsutan, että opiskeluaika on myös mahdollisuus saada uusia tuttavuuksia ja jopa eliniläisiä ystäviä.
Kautta-aikain nuoret ovat muuttaneen enemmän ja vähemmän kauemmaksi lapsuuden kotipesästä voidakseen opiskella. Luultavasti muuttoja in läjhivuosina kiihtyvämmällä tahdilla viime vuosiin tottuun verrattuna kun keskittämisvimmassa pienempiä paikkoja suljetaa ja ajetaan alas. (Toki tästä on mähty jo esimakua)
Myös mm.yhä useampi lukio ja amnatikoulut erikoistuu, eikä kailkkienn;kotiseudulle millään saada jokaista oppilaitosta tai yliopiston tiedekuntaa.
Toisaalta mm. netti mahdollistaa yhä enemmän monille opiskeliijoille mahdollisuuksia suorittaa, ainakin osan opinnoista etänä
Yksi syy miksi opiskelupaikan vaihtoon ei suhtauduta kovin myönteisesti on julkisvallan vähän perverssi tapa jakaa rahoitusta niin, että n.n opiskelupaikka saa rahaa ensin kun opiskelija ottaa vastaan opiskelupaikan ja toisen kerran kun opiskelija valmistuu ja saa tutkintonsa valmiiksi.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Minä ja lukiokaverini aloitimme jatko-opinnot ysärillä ja silloin oli ihan tavallista muuttaa opiskelupaikan perässä kuka minnekin. Opintojen myötä tuli uudet tutut.
Kolmekymppisenä muutin keskikokoiseen kaupunkiin ja olin ihan äimän käkenä, kun jossain leikkipuistoissa äititutut kertoivat, että olivat itse kotoisin paikkakunnalta. Siis toki joku oli muuttanut, mutta olin elänyt siinä kuplassa, että melkeinpä kaikki muuttaa :) Ehkä amistaustalla ei niin usein muuteta, en tiedä. Mutta jotain yliopisto-opintoja ei kovin monessa kaupungissa voi suorittaa.
Pelko pois ap, hyvin se menee!
Ohis Onhan sitä kuluvalla vuosituhannella tullut käsite kohtaanto ongelma, jolla kuvataan sitä kuinka eityisesti nuoret naiset ovat valmiita ja kykeneviä muuttamaan (lähinnä) korkeakoulu ja yliopisto -opintojensa perässä isompiin (yliopiso)kaupunkeihin ja nuorten jäädessä maaseutumaisempiin paikkoihon..Ja sama jatkuu vielä sittenkin kun naiset ova saaneet opintonsa päätökseen (koska maaseutu ei tarjoa tarpeeksi mahdollisuuksia heille, niin että voisivat mm. hyötyä suorittamistaan opinnoista).
Uskovainen mies
Ei ole vaikeaa. Tee perus- ja aineopinnot kiitettävin tai vähintään hyvin arvosanoin ja sitten hän siirtoa haluamaasi yliopistoon. Kandin jälkeen voit myös hakea toiseen yliopistoon maisteriopintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten pöljä pitää olla, että hakee opiskelupaikkaa paikkakunnalta, jonne ei halua muuttaa? Tuliko sinulle vasta opiskelupaikan saamisen jälkeen mieleen, että opiskeluja varten pitäisi ihan asua siellä paikkakunnalla?
Ei tullut yllätyksenä. Väliviosia on jo useampi ja todellakin haluan alalle, josta paikan nyt sain, vaikka sitten toisella paikkakunnalla.
Kyllähän se 5 vuotta eri osoitteessa puolison kanssa kuulostaa aika pitkältä ajalta, vaikka iloinen opiskelupaikasta olenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Entä sitten, kun ne 'kaikki tutut' lähtevät opiskelemaan Rovaniemelle, Vaasaan, Lappeenrantaan, Turkuun ... ? Siellä sitten vanhalla paikkakunnalla kökötät niitten tuttujen keskellä, jotka eivät ole koskaan lähteneet mihinkään.
Kaikki tutut ja varsinkin nykyinen poikaystävä ovat todella huonoja perusteluja opiskelupaikan valinnalle. Sitä on moni katunut siinä vaiheessa, kun on huomannut olevansa jonakin päivänä yksin.
Voihan sitä hakea seuraavana keväänä siihen haluamaansa paikkaan