Minua ihmetyttää miten joillakin ei ole rahaa ostaa jouluksi ruokaa
Olen itsekin tällä hetkellä työtön ja oon varautunut etukäteen, että voin ostaa muutaman pienen lahjan jne. ( Kallein 100€ ) Osan ostin jo viime kuun puolella. Ihan vilpittömästi siis ihmettelen, kun jotkut sanovat, ettei ole rahaa ostaa jouluksi MITÄÄN. Ei ruokia, lahjoja lapsille. Kertokaa miten tuollainen tilanne on tullut? Kyllähän työtönkin tai sairas saa tukia ja niitä voi käyttää säästeliäästi. Syön silti ihan terveellisesti ja monipuolisesti. Tupakka ja alkoholi eivät kuulu ostoslistalleni ollenkaan.
Kommentit (90)
Samaa mietin itsekin toisinaan. Kyllähän muinakin kuukausina ruokaa kuitenkin syödään.
Ei tietenkään niin yltäkylläistä joulupöytää kuin heillä ”jotka eivät joudu rahasta stressaamaan”.
Aidosti toivon kuitenkin, että ihan jokainen saisi viettää stressittömän joulun niin halutessaan, etenkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä olen ulosotossa. Käyn töissä, palkasta menee 1/3 ulosottoon. Molemmat lapset asuu kotona, toinen täysi-ikäinen ja toinen 17 v. Saan palkan lisäksi toimeentulotukea, koska ulosoton jälkeen siitä ei jää tarpeeksi käteen. Mutta toimeentulotuessa ei huomioida sitä että täysi-ikäinen lapsi on edelleen samassa taloudessa, eikä sitä että tarvitsen autoa jotta voin käydä töissä. Juuri meni 600€ auton korjaukseen, joten voin kertoa että mitään joululahjoja tai ruokia ei tänä vuonna osteta.
Onko tässäkään mitään järkeä. Itse sössii raha-asiansa ja ostelee kaikkea turhaa. Sitten yhteiskunta antaa tukia korvaamaan sitä osaa palkasta mikä menee niihin itse hankittuihin velkoihin. Toisin sanoen yhteiskunta maksaa velkasi eli se velaksi ostettu pikavippitavara oli sinulle ilmaista.
Niihin laatikoihin ei riitä pelkkä porkkanapussi..tarvitaan muutakin tai tulee ankee laatikko, valmislaatikot on kalliita
Jouluruoka on edullista. Riisipuuroa, juureksia eri muodoissa , no vähän silliä ja luumusoppaa.
Ruoka on halvinta joulussa ellei lähde ostelemaan lohta, poroa ynnä muuta hyvää. Mielestäni noita se juuresmössö ja possu kaverikseen vaatii ja ostankin ne. Mutta jos voi syödä arkena, varmasti voi syödä joulunpyhinä. Rosolli, riisipuuro, joulutortut, piparit. Halvempaa vaikea edes keksiä!
Pitkäaikaissairaus voi viedä taloudelta pohjan. Esim jos selkä vioittuu ja et kykene töihidi, tiput jo 3 kk jälkeen pienelle sairauspvrahalle. Erikoisairaanhoidon polikäynnit on kalliita, lääkkeet maksaa. Asumisen ja elämisen kulut on maksettava niistä pienistä rahoista. Ei tarvitse kuin esim pyykkikoneen rikkoutua niin talous menee miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka on halvempaa kuin tavallinen. Lanttu, porkkana, peruna ja punajuuri ovat jouluruokien ydin, ja ovat todella edullisia. Ja kinkku on lihoista halvinta.
Todella harva varmaan rupeaa itse vääntämään niitä laatikoita. Varsinkin kun muutenkaan ei ole mitään joulumieltä kun ei ole rahaa edes niihin lahjoihin.
Ööööm, kuka muka haluaa syödä EINEKSIÄ jouluna?
En käsitä, miten joillekin voi joulu olla lahjoista kiinni. Itse en ole vuosiin ostanut lahjoja, ja olen kieltänyt ostamasta mitään minulle.
Jouluun kuuluu perinteiset itsetehdyt jouluruuat, jotka tehdään rakkaudella. Niihin ei mene kuin muutama kymppi.
Käymme haudoilla ja kirkossa, tosin tänä vuonna ei kirkkoon pääse.
Ihanko tosissaan on ihmisillä joulun vietto rahasta kiinni? En voi käsittää. Joulu on varmaan edullisin juhla.
Uusivuosi tulee kallliiksi, jos raketteja aikoo ostaa. Maksavat maltaita. Mutta joulu... kynttilät riittävät ja muut koristeet on vuodesta toiseen samat.
Tänään laitoin joululiinat pöydille ja tein piparitaikinaa. Kuuntelen joululauluja täällä itsekseni ja tosi hyvä fiilis. Raha ei muuttaisi mitään!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärtää, ettei lahjoja välttämättä pysty ostamaan ja se on tietysti ikävää lapsille, mutta että miten ei muka ole rahaa jouluruokaan, jos muuten pystyy ruokkimaan itsensä?
Koska se on ns. ylimääräistä. Ja kalliimpaa kuin normiruoka. Ja sitten toisaalta ottaa päähän syödä jouluruokia kun ei ole mitään joulua muutenkaan, ei lahjoja, ei kuusta eikä mitään.
Millä lailla ylimääräistä? Syötkö sinä muka jouluna ns. normaalit ateriat erikseen ja jouluruuat vielä siihen päälle, vai mitä tarkoitat? Perinteiset jouluruuat eivät ole sen kalliimpia kuin normiruoka, voi olla jopa halvempaakin.
Täällä saa diakoniasta 40e maksulapun Lidliin kun näyttää tiliotteen että rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä olen ulosotossa. Käyn töissä, palkasta menee 1/3 ulosottoon. Molemmat lapset asuu kotona, toinen täysi-ikäinen ja toinen 17 v. Saan palkan lisäksi toimeentulotukea, koska ulosoton jälkeen siitä ei jää tarpeeksi käteen. Mutta toimeentulotuessa ei huomioida sitä että täysi-ikäinen lapsi on edelleen samassa taloudessa, eikä sitä että tarvitsen autoa jotta voin käydä töissä. Juuri meni 600€ auton korjaukseen, joten voin kertoa että mitään joululahjoja tai ruokia ei tänä vuonna osteta.
Onko tässäkään mitään järkeä. Itse sössii raha-asiansa ja ostelee kaikkea turhaa. Sitten yhteiskunta antaa tukia korvaamaan sitä osaa palkasta mikä menee niihin itse hankittuihin velkoihin. Toisin sanoen yhteiskunta maksaa velkasi eli se velaksi ostettu pikavippitavara oli sinulle ilmaista.
No toivottavasti kuolen pian pois, niin helpottaa kaikkia.
Ihan ilkeilemättä, joulukoristeita voi tehdä mistä vaan, vaikka kaupan paperipussista, tuikkukynttilät eivät ole kalliita. Pienen pöytäkuusen voi lapsi vaikka piirtää ja värittää pahville.
Kyllä joulun tunnelman saa laitettua helposti ilman rahaa.
Johan ne lapset niitä päiväkodista ja koulustakin ovat joka vuosi roudanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka on halvempaa kuin tavallinen. Lanttu, porkkana, peruna ja punajuuri ovat jouluruokien ydin, ja ovat todella edullisia. Ja kinkku on lihoista halvinta.
Todella harva varmaan rupeaa itse vääntämään niitä laatikoita. Varsinkin kun muutenkaan ei ole mitään joulumieltä kun ei ole rahaa edes niihin lahjoihin.
Aina pitäisi saada vaan kaikkea ja istua itse sohvalla vai? Se joulumieli voisi syntyä kun yksin / lasten kanssa alkaisi ruokia laittelemaan, ihanat tuoksut ja muut. Mutta ei, kaikki pitää saada valmiina.
Joo, AINA KAIKKI VALMIINA, siitähän tässä oli kyse. Miksi edes vaivaudut kyselemään mitään, kun kerran tiedät jo kaiken kaikesta ja kaikkien asioista. Helppoahan se tuollainen oraakkelin elämä on, kun tietää aina jo tulevat lottonumerotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä vääntänyt vaikka kuinka monena vuonna. Mutta sitten ei pidä edes väittää, ettei ole rahaa, vaan ettei viitsi tai ei kiinnosta. Se on ihan eri asia.
Täysin samaa mieltä. Ihan turha valittaa, kun ei itse viitsitä edes yrittää. En meidänkään perhe rahassa kylve, mutta jouluruuat on aina pöytään saatu ja enimmäkseen ihan itse tekemällä.
Me mennään ruokabudjetissa minimillä..yritetään syödä monipuolisesti, mutta edullisesti. Ruoka haetaan pää-asiassa tehtaanmyymälöistä, resq-kasseina ja hyvin harvoin ostan mitään normihinnalla ja silti syödään kuitenkin suht hyvin, mutta koskaan ei tiedä mitä edullisesti tulee.Eli itselleni jouluruuan tekee kalliiksi se, että ne pitää ostaa ns.normihinnalla jos haluaa tiettyjä juttuja jouluna ostaa.
Veikkaan, että moni niistä, joilla ei meinaa olla ruokaan rahaa, on ylivelkaantunut sitten joutunut työttömäksi/sairastunut ja yrittää viimeiseen asti taistella, ettei joutuisi ulosottoon.
Sitä paitsi joulun tärkeintä sanomaa voisi olla paikallaan muistella jos tuntuu siltä että kaikki ahdistaa ja mistään eikä millään saa tunnelmaa.
Joululaulut, kynttilä ja joulun sanoma. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärtää, ettei lahjoja välttämättä pysty ostamaan ja se on tietysti ikävää lapsille, mutta että miten ei muka ole rahaa jouluruokaan, jos muuten pystyy ruokkimaan itsensä?
Koska se on ns. ylimääräistä. Ja kalliimpaa kuin normiruoka. Ja sitten toisaalta ottaa päähän syödä jouluruokia kun ei ole mitään joulua muutenkaan, ei lahjoja, ei kuusta eikä mitään.
Millä lailla ylimääräistä? Syötkö sinä muka jouluna ns. normaalit ateriat erikseen ja jouluruuat vielä siihen päälle, vai mitä tarkoitat? Perinteiset jouluruuat eivät ole sen kalliimpia kuin normiruoka, voi olla jopa halvempaakin.
Mulle ne on ylimääräistä.
Aina pitäisi saada vaan kaikkea ja istua itse sohvalla vai? Se joulumieli voisi syntyä kun yksin / lasten kanssa alkaisi ruokia laittelemaan, ihanat tuoksut ja muut. Mutta ei, kaikki pitää saada valmiina.