Mies ja teinit ei suostu syömään edellisen päivän ruokaa
Yritä tässä nyt sitten sääsää aikaa ja rahaa, kun mies ja teinit ei suostu syömään kuin samana päivänä tehtyä ruokaa. Eivätkä osallistu sen ruuan tekemiseenkään. En itsekään ole mikään himokokkaaja ja käyttäisin aikani paljon mielummin johonkin muuhun, mutta sen verran ruokaa arvostan, että teen sen alusta asti itse, enkä osta eineksiä.
Jos vaikka on keittoa tai laatikkoruokaa, niin se kelpaa perheelle hyvin sen yhden päivän ja loppu jää pilaantumaan, koska seuraavana päivänä se ei kelpaa ja sitten syödään vain leipää tai mies ottaa kaupasta jotain valmista. Myös pakastettu ruoka tai leivät ei kelpaa. Jugurteista ja muista kaivavat jääkaapista se, missä on eniten päivämäärää jäljellä, eikä päinvastoin! Vitsit, että ärsyttää heittää niin paljon ruokaa roskiin =(
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:45"]
Siinä edellisten päivien ruokien tuunaamisessa menee se idea, ettei tarvi joka päivä laittaa ruokaa. Jos ei tarvi laittaa joka päivä ruokaa = mun ei tarvi päivystää siellä keittiössä ennenkuin kukin halukas voi syödä. Meillä on arkisin hyvin erilaiset työ/koulu/harrastusaikataulut. Vaikka tarvisi vain sulattaa pakastimsesta, tehdä kastike ym, niin se on yhtä kuin ruuanlaittoa.
ap,
[/quote]
Se on ihan SINUN oma valitntasi, että olet päättänyt ITSE ruokkia perheesi, maksoi mitä maksoi. Sinä olet se, joka tahdot keittiössä päivystää etkä salli sitä, että teinit lämmittävät itse ruokansa - tai ovat syömättä.
Ymmärrä nyt , hyvä nainen jo sinäkin, että et sinä ole sen perheen keittäjä, et sisäkkö etkä mitään muutakaan palveluskuntaa. Olet aivan yhtä täysivaltainen perheenjäsen kuin kaikki muutkin. Kun (huomaa, EI jos) sinulla on omaa menoa, ilmoitat jo pari päivää aikaisemmin, että sinä et ole palveluksessa sinä päivänä vaan odotat, että joku muu vuorostaan tarjoaa ruokaa sinullekin.
Ei ole helppoa, tiedän. Neljännesvuosisadan olen yrittänyt noita opettaa, ja nyt ollaan vasta siinä vaiheessa, että osaavat laittaa ruokaa.
anna ola nälässä tai kokatkoon itse[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:42"]
Yritä tässä nyt sitten sääsää aikaa ja rahaa, kun mies ja teinit ei suostu syömään kuin samana päivänä tehtyä ruokaa. Eivätkä osallistu sen ruuan tekemiseenkään. En itsekään ole mikään himokokkaaja ja käyttäisin aikani paljon mielummin johonkin muuhun, mutta sen verran ruokaa arvostan, että teen sen alusta asti itse, enkä osta eineksiä.
Jos vaikka on keittoa tai laatikkoruokaa, niin se kelpaa perheelle hyvin sen yhden päivän ja loppu jää pilaantumaan, koska seuraavana päivänä se ei kelpaa ja sitten syödään vain leipää tai mies ottaa kaupasta jotain valmista. Myös pakastettu ruoka tai leivät ei kelpaa. Jugurteista ja muista kaivavat jääkaapista se, missä on eniten päivämäärää jäljellä, eikä päinvastoin! Vitsit, että ärsyttää heittää niin paljon ruokaa roskiin =(
[/quote]
Ongelman ydin on tuossa mielestäni mies, joka näyttää huonoa esimerkkiä ja saa lapsetkin tähän mukaan.
Yritäiin puhua hänen kanssaan aikuisten kesken ja löytää ratkaisua ongelmaan.
sanot miehelle ja teineille että ne kokkaa joka toinen pv. ja teet vähemmän sitä ruokaa niin ei jää yli ja pakasta loput
Ei syö samaa ruokaa ylihuomenna vaikka miten muuttaisin sitä. En tee paljon ruokaa vaan sen verran , et riittää 2 päivälle. Enkä halua totuttaa sitä elämään kuin hotellissa .esim tänään tein lihakeiton, jossa on possua ja vihanneksia ja mustikka piirakan. Keittoa ei syö, koska possusuikaleet on pahoja ( maistamatta) , lihapullatkin lähti roskikseen. Joudun kokkaa kaikille erikseen ja joka pv?
Itse laittoi einesruokia viimeisen kerran tasan 3 v sitten. Puhuin anopin kanssa , niin häm sanoi, ettei mun mies ollut lapsena tuollainen.
Herra varjelkoon, millaisia miehiä olette löytäneet! Minunkin mies on nirso, mutta hän sentään tekee omat ruokansa. Jos kokkaan itselleni ja tytölle, ei ole niin nuukaa. Mutta mies tekee pidemmän kaavan mukaan, kun ei hän oiken minun pöperöistäni piittaa. Minulla on jäänyt ruuanlaitto aika vähälle, kun mies on tuollainen nirppanokka.
Itsestään selvää on, että minä ja tyttö 13-vee ollaan miehen apukokkeja, silloin kun hän kokkaa. Tehdään salaattia tai pilkotaan vihanneksia, mitä milloinkin. Välillä tyttö kokkaa itsekin jotain simppeliä, tai leipoo. Minä teen sitten enemmän muita kotitöitä, siivoan ja pyykkään.
Meilläkin on joskus niin, että muut eivät pitkään jaksa samaa ruokaa syödä ja jos on tehty liikaa, viimeistään kolmannesta päivästä minä joudun syömään niitä tähteitä yksin. Uunissa tehdyn pestolohen kanssa tuppaa usein käymään näin, ei pitäisi tehdä niin paljon kerralla. Sitten taas joku thaikanakeitto tai gruusialainen kaalipata syödään hyvillä mielin loppuun, vaikka olisi isompikin satsi.
Arkena tehdään simppeliä perusruokaa. Paistetaan joku liha/kala/kana ja lisukkeena on joko salaatti tai keitettyä parsakaalia/herneitä/papuja. Ja ne menee kaikki kerralla ja valmistuu hetkessä. Kelpaa sille nirsolle miehellekin.
Ei minunkaan rakas lapseni syö toista kertaa samaa ruokaa, no tämä mamma syö. Teen lapselle uutta ruokaa. Sen verran ettei jää mitään.
Eihän se kokkaa
Mitään . Vaan valittaa ja valittaa kuinka kaikki maistuu pahalle, mikään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät suostu, niin sitten on parempi vain alkaa heidän tehdä itse ruokiaan. Piste!
Meillä toimii se että mä syön monta päivää siitä ruuasta ja mies ja lapset käy hesellä tms. En jaksa tehdä joka ilta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on samanlainen , ei halua syödä eilistä ruokaa, sano : että en syö js piste ja tilaa vaikka pizzan itselle . Harmittaa ku näyttää meidän pojalle huonon esimerkin
Hyvänen aika näitä juttuja. Mies ja lapset elää kuin hotellissa. Vaimo raataa.
Tähänkin asiaan on ratkaisu: älä osta niin paljon ruokaa pilaantumaan, jos kuitenkin sitten mies käy kaupasta jotain. Toinen keino on se,että teet täsmälleen sen verran ruokaa, että kaikki saavat riittävästi. Kolmas se, että älä tarjoa samaa huomenna, vaan tuunaa se joksikin muuksi ruuaksi vasta ylihuomenna - ja tee täsmälleen riittävästi, että ei enää jää.
Meilläkin syödään sitä, mitä on tarjolla tai sitten tehdään itse. Lapset ovatkin oppineet ihan kunnon kokkaajiksi.