Mies ja teinit ei suostu syömään edellisen päivän ruokaa
Yritä tässä nyt sitten sääsää aikaa ja rahaa, kun mies ja teinit ei suostu syömään kuin samana päivänä tehtyä ruokaa. Eivätkä osallistu sen ruuan tekemiseenkään. En itsekään ole mikään himokokkaaja ja käyttäisin aikani paljon mielummin johonkin muuhun, mutta sen verran ruokaa arvostan, että teen sen alusta asti itse, enkä osta eineksiä.
Jos vaikka on keittoa tai laatikkoruokaa, niin se kelpaa perheelle hyvin sen yhden päivän ja loppu jää pilaantumaan, koska seuraavana päivänä se ei kelpaa ja sitten syödään vain leipää tai mies ottaa kaupasta jotain valmista. Myös pakastettu ruoka tai leivät ei kelpaa. Jugurteista ja muista kaivavat jääkaapista se, missä on eniten päivämäärää jäljellä, eikä päinvastoin! Vitsit, että ärsyttää heittää niin paljon ruokaa roskiin =(
Kommentit (72)
Sairasta ruoanhamstraamista, jossain maissa nähdään nälkää ja täällä ruokaa lentää roskiin. Lapset liika hyvälle opetettu. Joissain talouksissa sentään vielä tiskivuorot, siivousvuorot ym. Itse ostan useimmiten -50% tuotteita kaupasta
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:42"]
Yritä tässä nyt sitten sääsää aikaa ja rahaa, kun mies ja teinit ei suostu syömään kuin samana päivänä tehtyä ruokaa. Eivätkä osallistu sen ruuan tekemiseenkään. En itsekään ole mikään himokokkaaja ja käyttäisin aikani paljon mielummin johonkin muuhun, mutta sen verran ruokaa arvostan, että teen sen alusta asti itse, enkä osta eineksiä.
Jos vaikka on keittoa tai laatikkoruokaa, niin se kelpaa perheelle hyvin sen yhden päivän ja loppu jää pilaantumaan, koska seuraavana päivänä se ei kelpaa ja sitten syödään vain leipää tai mies ottaa kaupasta jotain valmista. Myös pakastettu ruoka tai leivät ei kelpaa. Jugurteista ja muista kaivavat jääkaapista se, missä on eniten päivämäärää jäljellä, eikä päinvastoin! Vitsit, että ärsyttää heittää niin paljon ruokaa roskiin =(
[/quote]Jollei maistu, niin nalkiintykoon! Kylla meidan kuusihenkisessa perheessa lasagna aina maistuu paremalle seuraavana paivana!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:49"]
Ei meilläkään kukaan halua syödä eilistä ruokaa, joskus näin kuitenkin tehdään, mutta siis vain jonkun keiton osalta. Tee vähemmän ruokaa, ei sitä keittoakaan tarvii tehdä isoa kattilallista.
[/quote]
Mun pitäisi sitten JOKA päivä kokata, ja muut ei edelleenkään tee mitään =(
ap.
[/quote]
Anna heidän syödä mitä syö. Kukaan ei sinua pakota kokkaamaan
Tosi inhottavalta kuulostaa tuollainen ruuan aliarviointi, edellispäivän ruoka ei ole mitään jätettä herranjumala..!
Jos ei ap:n perheelle nykytyyli kelpaa, niin ukko ja kersat kaikki kokkaamaan vuorollaan. Oli harrastuksia tai ei. Jospa sitten valkenis heillekin se aika ja vaiva, minkä äiti upottaa ruuanlaittoon.
Meillä syödään usein "öilöstä", ei siitä vaan oteta niitä mutinoita vastaan. Piste.
Minkä ikäisiä lapsia?
Teinille voit antaa vastuulle huolehtia yhden päivän ruokailistasta ja anna budjetiksi 20e. (Oletan että teitä on 4-5henkeä). Aamiainen, päiväruoka, välipala, iltaruoka, iltapala.
Ruokaraha erikseen käyttöön. Miksi sinun muuten pitää säästää ruokakustannuksissa jos mies ostaa kaupasta valmisruokia ja lapset hampurilaisia ja pizzaa? Rupea ottamaan rahaa itsellesi sivuun ja ihmettele sitten että mitenkäs tili on nollilla....
Anna teineille päivän ruokarahaksi 7e.
Tarjoa vaihtoehdot: syö kotona aamiainen hintaan 1e, lounas 2e, välipala 1e, päivällinen 2e ja iltapala 1e. TAI ruokkii itse itsensä - mikä tarkoittaa että kotoa ei tartte tulla ottamaan leipää tai jääkaapin antimia.
Meillä ei ole vielä lapsia mutta suhteen alussa mies teki tuota samaa. Otin tiukan linjan eli joka kerta kun mies kieltäytyi syömästä jotain perus kotiruokaa, tai arvosteli ruokia perusteetta, minä olin kaksi viikkoa tekemättä lainkaan ruokaa tai käymättä kaupassa. Muutaman ruokalakon jälkeen loppui nurina eilisistä ruuista täysin.
Samalla tein selväksi, että en aio olla mikään äiti miehelle, eli yhtenä päivänä ruoka on hänen vastuullaan. Ehtona oli vain, että ruuan täytyy olla itsetehtyä, eikä esimerkiksi nakit ja ranskalaiset pussista kelvanneet päivän ateriaksi. Helppoa se ei ollut mutta nyt muutama vuosi eteenpäin homma sujuu hienosti ja valmista ruokaa ilmestyy kaappiin ilman mitään kokkausvuorojen jakoakin:)
On aika alkaa muun perheen tekemään joka toinen päivä ruuat. Siihen varataan sama summa minkä ap itse käyttää päivän aterioiden laadintaan. Ehkä siinä hiljalleen miehen ja nuorisojaoston aivosolut tapaavat toisensa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:42"]
[/quote]
Tän on pakko olla provo. Ja jos ei ole, niin sitten kaivat munasarjasi esiin ja ilmoitat perheelle että valmistettu, syöntikelpoinen ruoka syödään ensin pois ja jos se ei miellytä on parempi opetella laittamaan ihan itse sitä ruokaa.
Komppaan edellisiä. Jos ei kelpaa tehkööt itse ruokansa. Se edellisen päivän ruoka on vielä ihan hyvää. Söisin itse sitä ja muut ruokkikoot itsensä miten osaavat. En katselis moista nirsoilua.
Niin ja parin päivän reissuun lähtiessä jos teinit jäisi yksin en antais ruokarahaa vaan edellisen päivän ruuan lopun ja tyyliin jauhelihaa, makaronia tai kanaa mitä valmistaa ihan itse. Jos tahtoo käydä mäkkärissä tai pizzalla voi maksaa ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:33"]
Siis onko jonkun perheessä teinejä, jotka eivät tee vuorollaan perheelle ruokaa? Vielä tänäkin päivänä? Oikeita kermaperseitä tuollaiset!
[/quote]
Monilla on vaativia harrastuksia.
[/quote]
ööö, mikä selitys se tuo on? Jos on ajatuksena että se harrastus tulee kantamaan läpi elämän sitä suuremmalla syyllä on aihetta oppia laittamaan ruokaa. Vai onko kenties tarkoitus ettei teini ikinä muuta kotoa vaan asuu nelikymppisenäkin nurkissa?
Nyt perhettä on jo myöhäistä koulia. Olet itse tehnyt vuosien saatossa itsestäsi piian. Harmi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 20:40"]
Ei syö samaa ruokaa ylihuomenna vaikka miten muuttaisin sitä. En tee paljon ruokaa vaan sen verran , et riittää 2 päivälle. Enkä halua totuttaa sitä elämään kuin hotellissa .esim tänään tein lihakeiton, jossa on possua ja vihanneksia ja mustikka piirakan. Keittoa ei syö, koska possusuikaleet on pahoja ( maistamatta) , lihapullatkin lähti roskikseen. Joudun kokkaa kaikille erikseen ja joka pv?
[/quote]
Miksi se olet juuri sinä, jonka pitäisi kokata erikseen jokaiselle joka päivä?
Sinun sijassasi lopettaisi ruuanlaiton kokonaan sen sijaan, että alkaisin laittaa sitä kaikille erikseen. Mutta onhan sekin kivaa, jos olisi jokaiselle oma annos, niin kuin muinaisen ex-anoppini luona. Niistä tosin taisi kaikki olla aiemmin tehtyjen lämmityksiä, joita ei olisi ollut kaikille riittävästi.
Mulla menee hermoon mun ukkoon. Otin tänään viikko sitten pakastimeen laitetut lihapullat , tein uuden kermakastikkeella ja keitin nuudeleita . Mies söi ehkä 2 niitä, sit alkoi vääntää naamaa, että lihapullat maistuu riistalle , sit esitti oikein oksennuskihtauksen ja kaatoi kaiken roskikseen. Tuli riita . Mä en kestä. Mikään ei kelpaa . Eilen paistettiin uunissa Buffalo wingsejä ja nekin kuulemma maistui riistalta( vaikka ei ole koskaan sitä maistanut) musta oli oikein hyvät. Mikä sitä vaivaa? Joka päivä ei suostu syömään samaa ruokaa. Pelkään et näyttää lapsellemme huonon esimerkin. Oikein kermaperse. Sanoin sille, etten kokkaa sille enää. Koko ajan valittaa, kahvi on liian vahvaa, eväsleipien päällä saa olla yksi viipale enemmän . Tänään suututti mua todella paljon, kaadoin laittamani huomiselle kahvit pois ja eväsleivät piiloon. Täyshoito on nyt loppu
Olen niin vihainen, mikään ei kelpaa , sit valittaa töissä, ettei vaimo tee ruokaa.
Ihme kun pizzaa jaksaa syödä joka pv ja heseruokia.
Ja se vielä , et maistamatta kaataa puol purkkia majoneesia ruokaan , sit syö. Musta tuntuu, ettei se edes tiedä mikä miltäkin maistuu oikeasti ilman sitä majoneesia .
Luojan kiitos meillä kelpaa kaikki mikä ei ole pilaantunutta. Ruokaa syödään niin kauan kuin sitä on. Osaavat lämmittää jääkaapista ja pakastettukin kelpaisi mutta sitä harvoin on. Eineksiä ja puolivalmiitakin välillä käytän, koska en ole mikään himokokki. Mieskin kykenee kokkaamaan mutta tekee pitkää päivää ja siksi jää useimmiten minulle.