Mies ja teinit ei suostu syömään edellisen päivän ruokaa
Yritä tässä nyt sitten sääsää aikaa ja rahaa, kun mies ja teinit ei suostu syömään kuin samana päivänä tehtyä ruokaa. Eivätkä osallistu sen ruuan tekemiseenkään. En itsekään ole mikään himokokkaaja ja käyttäisin aikani paljon mielummin johonkin muuhun, mutta sen verran ruokaa arvostan, että teen sen alusta asti itse, enkä osta eineksiä.
Jos vaikka on keittoa tai laatikkoruokaa, niin se kelpaa perheelle hyvin sen yhden päivän ja loppu jää pilaantumaan, koska seuraavana päivänä se ei kelpaa ja sitten syödään vain leipää tai mies ottaa kaupasta jotain valmista. Myös pakastettu ruoka tai leivät ei kelpaa. Jugurteista ja muista kaivavat jääkaapista se, missä on eniten päivämäärää jäljellä, eikä päinvastoin! Vitsit, että ärsyttää heittää niin paljon ruokaa roskiin =(
Kommentit (72)
sama meillä, teini nyrppäilee ruoan kanssa muutenkin. ei syö kastiketta, ei papuja, ei riisiä, järki lähtee. kanaa söisi, mutta eihän sitä voi joka päivä olla.
Sitten ovat syömättä, jos eilinen ruoka ei kelpaa. Tai sitten tekevät itse uutta. Älä alennu tekemään joka päivä uutta ruokaa.
Mulla exä teki yleensä sellaista ruokaa että jos sitä seuraavana päivänä lämmitti, se maistui hirveältä. Koska mausteet imeytyvät paremmin ruokaan, kun se oli yön yli jääkaapissa. Heti sitä kyllä pystyi syömään, eikä maistunut niin pahalta. :D
No en usko että AP;lla kuitenkaan samasta kyse. Tuli vaan mieleen tuo.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:52"]
Mulla exä teki yleensä sellaista ruokaa että jos sitä seuraavana päivänä lämmitti, se maistui hirveältä. Koska mausteet imeytyvät paremmin ruokaan, kun se oli yön yli jääkaapissa. Heti sitä kyllä pystyi syömään, eikä maistunut niin pahalta. :D
[/quote]Niin, ehkä se perunakeittokaan ei ole ihan parasta kaikkien mielestä lämmitettynä, meillä syödään keittoja niin vähän, mutta muistikuva vuosikymmenien takaa on vähän tällainen. Että riippuu paljon ruokalajistakin ehkä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:51"]
Mun pitäisi sitten JOKA päivä kokata, ja muut ei edelleenkään tee mitään =(
ap.
[/quote]
Ei tarvitse. Syöt itse edellisen päivän ruokia. Muut voi olla ilman.
Typerää ja kallista!! Ruoka mene miksikään parissa päivässä... Tee ruoka vain joka toinen päivä ja syöt itse 2 pv, muut on syömättä jos ei kelpaa. Velvollisuutesi on hoidettu. Vois ne kyllä opetella tekemään sitä ruokaa....
Ei kai niiden miehen ja lapsien edes tarvitse tietää onko ruoka tuoretta vai pakkasesta. Vai norkuvatko kokoajan keittiössä? ei kun tietenkin teillä on avokeittiö ja ainahan ne siinä vieressä on. Mutta jos sitten mennään todellisuuteen: esim. ne jonkun jo mainitsemat lihapullat.
Teet viikonloppuna lihapullia, niistä puolet pakkaseen. Tarjoat sen puolikkaan jonka nyt syötte vaikka muusin kanssa. Esim. keskiviikkoaamuna otat ne loput lihapullat pakkasesta pois ja kun pääset kotiin teet tomaattimurskasta yms. kastikkeen (tai vaikka käytät valmiskastiketta) ja heität lihapullat siihen sekaan lämpeämään. Pasta tulelle ja ruoka valmis. Ei kestä kauaa. Oikeastiko meinaat että perhe ei suostuisi tätä syömään kun on vanhaa?
Jne.
En minäkään syö vanhaa ruokaa, yök
Meidän pojan herkkuruokaa on eilinen perunajauhelihalaatikko paistinpannulla lämmitettynä.
Ei suostu meilläkään, mutta .... konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki (kirnua ei ole). Se on sitten toinen juttu, miksi juuri sinä (meillä minä) on se perheen ainoa ruuanlaittaja. Pysytään nyt kuitenkin tässä ketjussa vain ruuan lämmityksessä.
Eihän sitä jäljelle jäänyttä ruokaa tarvitse tarjota heti seuraavana päivänä uudestaan. Pidä pari-kolme päivää jääkaapissa ja tuunaa se jotenkin. On olemassa ruokia, jotka suorastaan paranevat lämmittäessä juuri siksi, että mausteet ja maut ovat paremmin 'kypsyneet'. Esimerkkinä lihakeitto ja lasagne.
Kun vielä vähän tuunaat ruokia uuteen muotoon, perhe ei edes huomaa mitään. Esimerkiksi tähteeksi jääneistä keitetyistä perunoista voi tehdä vaikka mitä, samoin muusista.
Myös tarjoiluastioilla naamioit ruokia uusiksi. Et suinkaan tarjoa vaikka makaronilaatikkoa siitä vuoasta, jossa on jäljellä puolet toissapäiväisestä vaan asettelet sen uuniin lämpenemään niin, että (pienempi) vuoka on täynnä ja ripottelet päälle vielä uutta juustoraastetta, jotta yleisvaikutelma on "tänään paistettu".
Siis onko jonkun perheessä teinejä, jotka eivät tee vuorollaan perheelle ruokaa? Vielä tänäkin päivänä? Oikeita kermaperseitä tuollaiset!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:00"]
[/quote]Niin, ehkä se perunakeittokaan ei ole ihan parasta kaikkien mielestä lämmitettynä, meillä syödään keittoja niin vähän, mutta muistikuva vuosikymmenien takaa on vähän tällainen. Että riippuu paljon ruokalajistakin ehkä.
[/quote]
Keitto itse asiassa on hyvää lämmitettynä, kun lämmittää hellalla kattilassa ja riittävän matalalla lämmöllä ja oikeasti kuumaksi.
Siinä edellisten päivien ruokien tuunaamisessa menee se idea, ettei tarvi joka päivä laittaa ruokaa. Jos ei tarvi laittaa joka päivä ruokaa = mun ei tarvi päivystää siellä keittiössä ennenkuin kukin halukas voi syödä. Meillä on arkisin hyvin erilaiset työ/koulu/harrastusaikataulut. Vaikka tarvisi vain sulattaa pakastimsesta, tehdä kastike ym, niin se on yhtä kuin ruuanlaittoa.
ap,
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:00"]
[/quote]
Keitto itse asiassa on hyvää lämmitettynä, kun lämmittää hellalla kattilassa ja riittävän matalalla lämmöllä ja oikeasti kuumaksi.
[/quote]Niin no, ehkä se on niin makuasia. Itse rakastan tähteeksi jääneitä pottuja paistettuna, eivätkä keitot muutenkaan tosiaan maistu, joten ei ole tullut lämmiteltyä, kaikkea muuta kuitenkin. Kaikki kuitenkin mitä jää laitetaan jääkaappiin odottamaan ja yleensä joku ne syö, roskiin en suostu laittamaan. Ja monia ruokia teen tarkoituksellakin esim. seuraavan päivän lounaaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:33"]
Siis onko jonkun perheessä teinejä, jotka eivät tee vuorollaan perheelle ruokaa? Vielä tänäkin päivänä? Oikeita kermaperseitä tuollaiset!
[/quote]
Monilla on vaativia harrastuksia.
Mä en myöskään syö "käytettyä ruokaa" eli uudestaan lämmitettyä, en edes samana päivänä illalla tms. Ja pakastettu ruoka on yksi oksettavimmista asioista mitä tiedän. Pakkaseen voi laittaa ne ruuat, mitkä jo kaupassa on pakastimessa, mutta ei valmiiksi tehtyä ruokaa tai vaikka päiväyksen saavuttanutta makkarapakettia (pakastettu makkara,... Yök).
Mä oon yksinkertaisesti opetellut ostamaan sen verran ruokaa, että kaikki tulee syötyä ennen kuin päiväykset paukkuu, ja kokkaamaan ruokaa sen verran että kaikki tulee syötyä kerralla.
Totuus on että jos itse on nirso, tai perheessä on joku nirso, pitää vaan tehdä vähän enemmän töitä, tehdä sellaista ruokaa mikä tulee syötyä, ja tarvittaessa kokata joka päivä
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:33"]
[/quote]
Monilla on vaativia harrastuksia.
[/quote]
Jos vinkuu ruuan takia, voi jättää harrastukset vähemmälle ja ruveta ottamaan osaa kotitöihin eikä elää kuin hotellissa.
Mun mies on samanlainen , ei halua syödä eilistä ruokaa, sano : että en syö js piste ja tilaa vaikka pizzan itselle . Harmittaa ku näyttää meidän pojalle huonon esimerkin
Ilmoita miehellesi että josseivät edellisen päivän pöperöt kelpaa saa hän itse alka tehdä ruokaa joka toinen päivä ja roskaruoka yms. einekset eivät kelpaa arjen ruuaksi lapsille. Jos miehen saa syömään sopivasti niin teinit syövät mitä on tarjolla kun tajuavat ettei kiukuttelu auta. Etenkin jos harrastavat paljon ja tarvitsevat vielä enemmän energiaa kuin joku kasvava nuori joka jumittaa paljon tietokoneella.
Minun serkkuni eivät syö melkein mitään nyt aikuisiälläkään, ja kaikki on lähtenyt siitä ettei täti ole pakottanut kun setäkään ei tykkää mistän eikä suostu syömään...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:51"]
Meillä syödään sitä, mitä on tarjolla. Jos ei ole nälkä, ei ole pakko syödä. Mahaa ei kuitenkaan täytetä myöskään leivällä tms eli jos ei ruoka kelpaa, on ilman. Yksinkertaista ja toimii.
[/quote]
Miten komennat aikuista miestä??
[/quote]Minä ainakin komennan. Raskastahan se tuppaa olemaan, mutta minkäs teet. Sama koskee toki tuoreissakin esim. vihanneksia yms., mutta miten ne lapset söisivät mitään jos vanhempi saa vapaasti näyttää huonoa esimerkkiä...