Miksei lapsi voi liittyä kirkkoon, vaikka vanhemmat ovatkin "pakanoita"?
Tämä asia jaksaa ihmetyttää, mutta tulikin mieleen, että liittyykö jotenkin kirkollisveroon?Lastahan ei voi verottaa.Tietääkö joku, vai olisko muita spekulaatioita?
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:43"]
Ei tietoa mutta veikkaisin kanssa tuota kirkollisveroa. Lapsesta veroa ei mene joten kulujakaan ei saisi tulla. Joten "pakotetaan" vanhempi kirkon piiriin jotta saadaan verot kerättyä. Itse liityin takaisin kirkkoon jotta saan lapsen kirkon piiriin ja päästiin muskareihin ja muuhun toimintaan mukaan.
[/quote]
Turhaan. oma lapšeni kävi kerhoa joka muutettiin yhtäkkiä seurakunnan järjestämäksi. Kysyin et miten nyt kun ei kuuluta kirkkoon niin sanoivat että lapsi on yhtä tervetullut ja että meille kuuluu kaikki palvelut diakonista lähtien, sanoi että kuuluu myös muihin uskontoihin kuuluville. Sen takia ei tarvii kirkkoon liittyä.
Lain mukaan lasta ei voi liittää mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, johon vanhemmat eivät itse kuulu, tai ainakin toinen heistä. Siis muihinkaan kuin ev.lut. kirkkoon.
Tuota tuota...minkä ihmeen takia uskonnottomat vanhemmat haluaisivat liittää lapsensa kirkkoon? Miksi haluaisi liittää lapsen seurakuntaan, jos itse ei usko? Ainakaan itse en missään nimessä niin tekisi. Enkä halua lapselleni uskonnollista opetusta päiväkodissa tai koulussakaan.
Lasta ei varmaan voi liittää kuulumaan kirkkoon ilman vanhempiaan siksi, että se olisi järjenvastaista. Pieni lapsi seuraa uskontokunnassa luonnollisesti toista tai molempia vanhempia. Aivan selvä ja hyvä asia, ettei ainakaan pieni lapsi voi yksin liittyä uskonnollisiin yhteisöihin.
Itse kyllä liityin vähän ennen rippikouluikää kirkkoon 13-vuotiaana, vaikka kumpikaan vanhemmista ei siihen kuulunut. Otin kasteen ja kaikki. Halusin riparille, niin kuin kaveritkin ja tämä oli vanhemmille ok. Myöhemmin on tullutkin useasti mietittyä miksi ihmeessä liityin koko kirkkoon, kun en edes usko Jumalaan ja nyt aikuisena olenkin kirkosta eronnut. Teini-iän höpsötyksiä, mutta ilmeisesti täysin mahdollista jos vanhemmat asian hyväksyvät.
Erosin kirkosta, mutta pienen lapsen ei tarvinnut erota? Miten se eroaa tuosta aloituksen tapauksesta? Isä ei ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:58"]
Erosin kirkosta, mutta pienen lapsen ei tarvinnut erota? Miten se eroaa tuosta aloituksen tapauksesta? Isä ei ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan.
[/quote]
Noin päin se kyllä onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:51"]
Tuota tuota...minkä ihmeen takia uskonnottomat vanhemmat haluaisivat liittää lapsensa kirkkoon? Miksi haluaisi liittää lapsen seurakuntaan, jos itse ei usko? Ainakaan itse en missään nimessä niin tekisi. Enkä halua lapselleni uskonnollista opetusta päiväkodissa tai koulussakaan.
[/quote]
Minun Jumalani ei asu kirkossa tai sen riennoissa, vaikka raamattua luenkin, mutta haluaisin että lapseni kastettaisiin, onko siinä jotain pahaa joka ei ole tiedossani? Se etten kuulu kirkkoon, ei liity uskooni.ap
Muutenkin kirkosta eroaminen on helpompaa (netissä yhdellä klikkauksella) kuin kirkkoon liittyminen. Aika hölmöä kirkolta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:08"]
[/quote]
Minun Jumalani ei asu kirkossa tai sen riennoissa, vaikka raamattua luenkin, mutta haluaisin että lapseni kastettaisiin, onko siinä jotain pahaa joka ei ole tiedossani? Se etten kuulu kirkkoon, ei liity uskooni.ap
[/quote]
Miksi haluat lapsellesi kasteen, jos kerran itseäsikään ei kirkon riennot kiinnosta? En vain ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:47"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:43"]
Ei tietoa mutta veikkaisin kanssa tuota kirkollisveroa. Lapsesta veroa ei mene joten kulujakaan ei saisi tulla. Joten "pakotetaan" vanhempi kirkon piiriin jotta saadaan verot kerättyä. Itse liityin takaisin kirkkoon jotta saan lapsen kirkon piiriin ja päästiin muskareihin ja muuhun toimintaan mukaan.
[/quote] Turhaan. oma lapšeni kävi kerhoa joka muutettiin yhtäkkiä seurakunnan järjestämäksi. Kysyin et miten nyt kun ei kuuluta kirkkoon niin sanoivat että lapsi on yhtä tervetullut ja että meille kuuluu kaikki palvelut diakonista lähtien, sanoi että kuuluu myös muihin uskontoihin kuuluville. Sen takia ei tarvii kirkkoon liittyä.[/quote]
Hieno homma. Ethän sitten valita, kun siellä kerhossa luetaan alku- ja loppurukous ja puhutaan Raamatun kertomuksista?
[/quote]
[/quote]
Ja jos käytät otsikossa sanaa pakana, tietysti kaikki olettavat etteivät vanhemmat usko.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:47"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:43"]
[/quote] Turhaan. oma lapšeni kävi kerhoa joka muutettiin yhtäkkiä seurakunnan järjestämäksi. Kysyin et miten nyt kun ei kuuluta kirkkoon niin sanoivat että lapsi on yhtä tervetullut ja että meille kuuluu kaikki palvelut diakonista lähtien, sanoi että kuuluu myös muihin uskontoihin kuuluville. Sen takia ei tarvii kirkkoon liittyä.[/quote]
Hieno homma. Ethän sitten valita, kun siellä kerhossa luetaan alku- ja loppurukous ja puhutaan Raamatun kertomuksista?
[/quote]
Ei haittaa, samat jutut olen itse lapsena kuunnellut, harvapa niihin uskoo. Meidän lapset käy mös uskonnontunneilla, hyvin arvosanoin. Hyvä se on ymmärtää näitä juttuja, eiäb niitä kukaan muutenkaan usko.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:11"]
[/quote]
Oletko siis lainauksen eka? Ei kai kirkkoon liittyminen kohdallasikaan uskoa tuonut kun pakosta tavallaan liityit?
Kirjoitin aloitukseen kylläkin "pakana".ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:17"]
[/quote]
Ja noiden lainausmerkkienkö luulet riittävän selventämään asian? Hah.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
Miksi haluat lapsellesi kasteen, jos kerran itseäsikään ei kirkon riennot kiinnosta? En vain ymmärrä.
[/quote]
Jotkin kirkon riennot voivat olla jopa vahingollisia, riippuu raamatun tulkitsijasta eli papin omasta mielipiteestä.Omalla paikkakunnallani on muutama naispappeutta vastustava hörhöilijä, ja muutama asiallinen työtään rakastava pappi.ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:17"]
[/quote]
Ja noiden lainausmerkkienkö luulet riittävän selventämään asian? Hah.
[/quote]
Olen kyllä huomannut, että tällä palstalla niitä viljellään ihan syyttä suotta, joten en ihmettele niiden tarkoitusten hämärtymistä.Kysymällä minulta heti, asia olisi selvinnyt.ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:17"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:11"]
[/quote] Oletko siis lainauksen eka? Ei kai kirkkoon liittyminen kohdallasikaan uskoa tuonut kun pakosta tavallaan liityit?[/quote]
En ole eka vaan ihan muu kommentoija. Minut on liitetty kirkkoon vauvana enkä ole katsonut tarpeelliseksi erota, koska olen kasvanut uskoon nuorena pikkuhiljaa itsekseni asioita pohtien. Itse en koskaan käynyt missään srk:n jutuissa tai lastenkerhoissa eivätkä vanhempanikaan kuuluneet kirkkoon tai puhuneet uskonasioista. Päinvastoin uskovia vähän halveksittiin kotonani, joten olen jo varhain oppinut pitämään tämän puolen itsestäni piilossa. Myös oma lapseni on kastettu. Uskon Jumalaan, mutta minulle on ihan se ja sama, mihin joku muu uskoo.
Raamatun kertomuksissa on tarkoitus opetella, miten ollaan hyviä ihmisiä ja otetaan muut huomioon. Nehän ovat vertauskuvia. Alkurukous ja loppurukous ja mahdollisesti ruokarukous puolipäivähoidossa ovat sitä varsinaista uskonnollista toimintaa kerhoissa. Minua sapettaa se, että ei-uskovat ihmiset, jotka tuovat lapsensa seurakunnan kerhoon, alkavat valittaa siitä, että siellä on uskonnollista toimintaa. Sitä vain miettii sitten, että lapset voisi viedä jonnekin muualle kuin srk:n toimintaan, jos ei halua uskonnollista sisältöä kerhopäivään.
Jos kerran uskonnollinen sisältö ei haittaa sinua, niin sittenhän asia on kunnossa. Muista kuitenkin pitää kielesi kurissa, sillä aika moni muu siellä kerhossa oikeasti uskoo niihin asioihin.
Ei mulla muuta.