IL: Kuka avaa "rahakirjeet" Vantaalla? Postinkantaja?
Kaksi samaan taloon lähetettyä onnittelupostia hävisi marraskuussa. Toisessa kuoressa oli 200 euroa.
Helsingin Konalassa postinkantaja tipautti postiluukusta kirjekuoren puoliksi avoimena. Osa lähetyksen sisällöstä oli kadoksissa.
Jo nyt on kumma kun ei postiinkaan voi enää luottaa Suomessa.
Kommentit (133)
Kelan sairauspäivärahapäätös sekä verokortin sisältänyt kuori oli avattu. Myös kirjapaketit tulleet aukinaisina. Yksi meikkipaketti oli kerran selvästi avattu kun sain sen. Sisältä puuttui kallis ripsari ja seerumi, edullisemman brändin tuotteet oli paketissa.
Tuttu tekee postissa keikkaa ja sanoi, että siellä kyllä varastetaan. Jos jollekin menee paljon paketteja, koetaan että ihan okei pölliä jotain. Plus puhuvat rikkaista kapitalisteista ja riistäjistä siellä duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisemmin joku lajittelun työntekijöistä, joka ehtii rauhassa pyöritellä noita kirjeita ja katsella valoa vasten.
Ei tarvitse katsoa valoa vasten. Seteleissä on se metalli lanka. Sen voi havaita tunnistimella. Koko nippu kerralla, jos tunnistaa metallia niin sitten tarkemmin kirje kerrallaan. Helppoo ja nopeeta. Postinkantaja piipahtaa näkymättömiin muutamaksi minuutiksi ja tehtävä suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tuota jo kauan että millä löytävät ne rahakirjeet. Näitä varkaita ei edes yritetä etsiä, kun rahaa ei saa kirjeissä lähettää, joten rosvot voi ihan rauhassa jatkaa.
Kaikki kirjeet jokohöyrytetään auki tai läpivalaistaan, jotta villinä rehottava rahan lähettely saadaan kuriin. Epäilyttävistä kirjesisällöitsä tiedotetaan poliisille ja ohranalle sekä jos ulkovaltoja koskeva kirje, niin Haavistolle.
Älä valehtele
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa setelin kanssa jotain glitteriä joka levähtää avaajan päälle
Tai vaika happoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti oli vielä 20v sitten virallinen valtion instituutio, jossa työskenteli vain valtion virallisia virkamiehiä. Posti on tärkeä valtiollinen tiedonvälittäjä, mm. kaikki virkaposti ja jopa armeijan liikekannallepano tehdään sitä tietä.
Kuka on syyllinen siihen, että nykyisellään se on aivan järkyttävä alihankkijoiden kansoittama sirkus, jossa työskentelee vaikka minkälaista kielitaidotonta ja kouluja käymätöntä säheltäjää?
Reserviläisiltä on kuulunut havaintoja avattuina saapuneista kertausharjoituskäskyistä, eli juurikin liikekannallepanomääräyksistä.
Hyvin mielenkiintoista, jos tämän luokan salassapidettävä virkapostikaan ei ole turvassa postin käsittelyssä...
Muistakaa sitten käyttää postiäänestystä.
Itse olen ollut Postilla kesätöissä ja jouluna lajittelijana useampana vuonna ja ei kyllä ikinä törmännyt tai edes kuullut juttuja että joku availisi niitä lähetyksiä. Usein kiire myös sellainen ettei siinä kerkeä kirjeitä tunnustelemaan saati availemaan. Ja tilatkin sellaisia ettei niitä siinä lajitellessa voi alkaa availemaan ilman että joku näkisi.
Jakajat sitten eri asia kun voivat yksinään niitä plärätä autoissa tai rappukäytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä on saada omaa postia , joka on revitty auki.Näin minulle tulleessa kalenteri kuori oli avattu , muttei onneksi varastettu. VASTUU PITÄÄ LÖYTYÄ POSTISTA ja lajittelijoista , emme sentään elä viidakonlakien armoilla.
Ei se vika aina ole Postin työntekijöissä! Joskus kirjeet esimerkiksi lajitellaan väärin ja siten menevät vaikkapa naapurin osoitteeseen. Kaikki eivät katso ensimmäisenä sitä, onko kirjelähetyksessä omaa nimeä, vaan avaavat kuoren ja sen jälkeen ihmettelevät sisältöä.
Itselleni on käynyt muutamaan otteeseen tämä, että kirje on palautettu avattuna naapurin toimesta.
Kukahan se ne kirjeet lajittelee - sinäkö vai postin työntekijät? Ja kuka sen kirjeen sinne väärään osoitteeseen kantaa, ettei vain olisi postin työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta "katosi" nettikaupasta tilattu PS4-peli. Minulle lähetettiin uusi peli ja se saapui Posti muovipussissa tekstillä "lähetyksesi on vahingoittunut koneellisessa lajittelussa, pahoittelemme". Haluaisin nähdä sen lajittelukoneen, joka osaa avata kuoren samalla tavalla, kuin ihminen sen varovaisesti avaa! Aika lähellä siis ollut, ettei toinenkaan peli olisi tullut perille! Ilmeisesti oli niin tylsä lasten peli, ettei ollut kelvannut pitkäkyntiselle. En luota Postiin yhtään!
Minulla sama. Oli tulossa lähetys, jonka sisällön tiesin. Lähettäjä kertoi ja minä aloin kysellä perään. Sisälti ihan "tavallista" pientä käyttötavaraa. Kyselyn jälkeen tuli tuollainen "vahingoittunut koneessa" lapulla varustettu lähetys. Kaikki tallessa ja ei kuoressakaan vahinkoja näkynyt. Ihmetyttää vaan miksi ei suoraan voi laittaa vahinkotarraa ja palauttaa lähetystä jakoon kun ei halpa tavara kiinnostanutkaan avajaa :D
Muutama viikko sitten tuli postin kautta puhelin. Paketti oli avattu, mutta nähtävästi oli tullut jotakin häiriöitä niin oli jäänyt ottamatta. Tai sitten oli sen verran laatutietoinen postirosvo, ettei kelvannut kun ei ollut Omenan tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Posti oli vielä 20v sitten virallinen valtion instituutio, jossa työskenteli vain valtion virallisia virkamiehiä. Posti on tärkeä valtiollinen tiedonvälittäjä, mm. kaikki virkaposti ja jopa armeijan liikekannallepano tehdään sitä tietä.
Kuka on syyllinen siihen, että nykyisellään se on aivan järkyttävä alihankkijoiden kansoittama sirkus, jossa työskentelee vaikka minkälaista kielitaidotonta ja kouluja käymätöntä säheltäjää?
Äänestäjät. Kun tyhmästi äänestää, niin saa mitä tilaa. Kato kun se julkinen sektori on huono ja pitää yksityistää, niin kaikki halpenee ja paranee — tai sitten ei, kuten nähtiin.
Nauttikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti on sama kuin sen yksittäinen työntekijä.
Ei voi syyllistää koko Postia, siitä että siellä on töissä varkaita ja epärehellisä ihmisiä.
Suurin osa postin työntekijöistä on tavallisia rehellisiä suomalaisia duunareita.
Mutta ei tarvita kuin muuta paskatyyppi, niin koko yrityksen maine menee.
Postin asemassa olevan yrityksen onkin sen vuoksi erityistä syytä vahtia, ettei noin pääse käymään. Miten Posti tämän tekee? Valitaanko palvelukseen otettavat henkilöt tarkkaan, testien ja turvallisuusselvitysten kautta, vai otetaanko henkilöstö halvimmilta mahdollisilta epämääräisiltä alihankkijoilta sen ihmeemmin kyselemettä, että keitäs onkan töihin tulossa?
Ai valitaanko? Vuokrafirmoista ne otetaan.
Posteljooni on saattanut jakaa kirjekuoren väärään taloon ja sinne sitten jäänyt. Jos oli lukenut huolimattomasti.
Olen monesti lähettänyt rahaa kirjeessä, en tosin enää parin viime vuoden aikana. Aina menivät perille, vaikka aina oli huoli perceessä, että joku kerta kirja häviää.
Ja ei ollut huumerahoja, vaikka laitonta sinänsä... avustin pimeästi erästä toimeentulotuen saajaa. Jos tilille olisin laittanut, niin tukea olisi pienennetty saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi immeiset jos te saisitte nähdä millaisiin linkouksiin ja litistelyihin ne teidän lähettämät kirjeet oikein joutuukaan koneellisissa käsittelyissä. Ja usein tulee koneisiin tukoksia, niin siinä vasta lähetykset hankautuukin ja repeilee auki ja palasiksi. Etenkin kirjekuorissa olevat esineet kuten avaimet ja muistitikut näitä tukoksia jerkästi aiheuttaa, ja toistenkin kirjeet vahingoittuvat siinä samalla. Olen siellä ollut itse töissä pari vuoskymmentä. Kirjekuorien liima on myös heikkolaatuista, sulkekaa edes teipillä.
Käsittelykoneissa niitä lähetyksiä hölskytellään siihen malliin etette uskokaan. Pakatkaa hyvät ihmiset huolella kaikki. Ei mitään tavaraa paperikuoreen, pehmokuori eli kuplamuovikuori pitää vähintään olla, mieluiten pahvirasia. Pahvinen kortti ja pari paperiarkkia käy toki paperiseen kirjekuoreen.
Kuvitelkaa laittavanne lähetyksenne pesukoneen rumpuun ja ohjelma päälle ilman vettä. Sekaan muutamat vähän painavammat esineet. Miten käy? Se mitä kuoresta tulee ulos käsitteyssä, sitä ei niin vain saadakaan kohdennettua alkuperäiseen kuoreen. Yllättävän moni kun vielä lähettää kirjeensä sulkematta kuorta ollenkaan. Avonaisia postitettuja, auenneita ja revenneitä kirjeitä on usea. Mihin niistä sujautat irtonaisina pyörivät avaimen, muistitikun, setelin, kolikot ja kaulakorun? Arpoako pitäisi?
Leikkaako se lajittelukone kirjeen reunasta auki mitä? Ja ottaa sieltä kaiken kuivtteelisesti arvokkaan sisällön pois ja jättää kaiken muun. Ja jos se kone rikkoo käsiteltävän tavaran, niin pitäsiköhän sille tehdä jotakin muutakin kuin vain katsella huuli pyöreänä.
Vai mitä luulet : hammaslääkäri poraa poskesta läpi - tätä nyt sattuu varsinkin maanataisin, se sinun pyykinpesukoneesi päättää kuumentaa hienopesuveden sataan asteeseen - olis kannattanut pestä käsin kun tuo lämpövastus nyt on mitä on.
Tullissa varastavat myös rahaa. En tiedä tapahtuuko kummalla puolen, Ruotsin vai Suomen, mutta niin vain katoaa mummon lapsenlapsenlapsille lähettämä synttäriraha :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut Postilla kesätöissä ja jouluna lajittelijana useampana vuonna ja ei kyllä ikinä törmännyt tai edes kuullut juttuja että joku availisi niitä lähetyksiä. Usein kiire myös sellainen ettei siinä kerkeä kirjeitä tunnustelemaan saati availemaan. Ja tilatkin sellaisia ettei niitä siinä lajitellessa voi alkaa availemaan ilman että joku näkisi.
Jakajat sitten eri asia kun voivat yksinään niitä plärätä autoissa tai rappukäytävillä.
No aika kuurona ja sokeana olet siellä ollut, ettei vain olisi huomio kiinnittynyt niihin kirjekuoriin.
Onhan noita ollut useasti tuomiollakin.
Seteli ja jotain tosi leviävää glitteriä kirjeeseen
Oikeastiko joku vielä nykypäivänä lähettää käteistä postilla? Itse en missään nimessä olisi näin tehnyt enää vuosikausiin eli siis yli 15 vuoteen juurikin varkausriskin takia.
Viimeksi Posteljooni toi meille naapurifirman postit. Laskuja oli selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakajat sitten eri asia kun voivat yksinään niitä plärätä autoissa tai rappukäytävillä.No aika kuurona ja sokeana olet siellä ollut, ettei vain olisi huomio kiinnittynyt niihin kirjekuoriin.
Onhan noita ollut useasti tuomiollakin.
Kyllä, huomioni oli juuri niissä kirjekuorissa ja niiden sujuvan lajittelun varmistamisessa. En ehtinyt keskittyä toisten tekemisiin.
Postin asemassa olevan yrityksen onkin sen vuoksi erityistä syytä vahtia, ettei noin pääse käymään. Miten Posti tämän tekee? Valitaanko palvelukseen otettavat henkilöt tarkkaan, testien ja turvallisuusselvitysten kautta, vai otetaanko henkilöstö halvimmilta mahdollisilta epämääräisiltä alihankkijoilta sen ihmeemmin kyselemettä, että keitäs onkan töihin tulossa?