Kolesterolilääkitys
Olen 60-vuotias mies, jonka kolesteroli on korkea (6,8) huolimatta ruokavalista, jolla kolesterolin pitäisi pysyä vitosen alla. Suurin syy lienee perintötekijät; äidillä ja siskoilla on myös korkeat lukemat. Lienee pakko alkaa syödä lääkkeitä. Onko kokemuksia kolesterolilääkityksestä? Haittoja, sivuvaikutuksia? Jos se vaikuttaa heikentävästi erktioon ja seksuaaliseen halukkuuteen, jätän lääkityksen väliin.
Kommentit (60)
Syön atorvastatinia, eikä minulle ole tullut sivuvaiktuksia (N53).
Itselläni on ollut korkea kolesteroli jo nuoresta, ja tämä valitettavasti johtuu sukurasituksesta.
Kiitos nyt kuitenkin näistä opettavaisista vinkeistä, joista en koskaan aikaisemmin ollut kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ollut korkea kolesteroli jo nuoresta, ja tämä valitettavasti johtuu sukurasituksesta.
Kiitos nyt kuitenkin näistä opettavaisista vinkeistä, joista en koskaan aikaisemmin ollut kuullutkaan.
Millaiset olivat kolesterolilukemasi ennen lääkitystä ja nyt lääkityksen aikana?
Ei siihen auta kun marginaalisesti terveelliset elämäntavat ja ruokavalio. Lääkkeillä tuli mullakin kuntoon, eikä sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele palstan tomppeleita. Syö lääkkeitä jos ne sinulle lääkäri määrää. Aivoinfarktin jälkeen et välttämättä päätä itse mistään enää.
http://finbible.fi/jakeittain/UT/Luukas_24.htm
Ethän nytkään päätä, vaan annat lääkärin m ä ä r ä t ä elämästäsi?
Ei ne lääkkeet minnekään mene kaupaksi ilman lääkäriä, siinä olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele palstan tomppeleita. Syö lääkkeitä jos ne sinulle lääkäri määrää. Aivoinfarktin jälkeen et välttämättä päätä itse mistään enää.
Sydänliitto näköjään käyttää tuota sanaa, etkö tiedä:
"24:25 Ja hän sanoi heille: O te tompelit ja hitat sydämest uscoman nijtä caickia/ cuin Prophetat puhunet owat."
LDL kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nyt kuitenkin näistä opettavaisista vinkeistä, joista en koskaan aikaisemmin ollut kuullutkaan.Millaiset olivat kolesterolilukemasi ennen lääkitystä ja nyt lääkityksen aikana?
En muista ulkoa vanhoja lukuja, mutta yli kuuden kuitenkin. Nyt viimeksi oli 4,3.
Hulluja kaikki! Syötte statiineja jotta ette sairastuisi?
Ei ne ole pelastus.
Isäni kuoli sydäriin, kolestrooli hänellä oli n. 4. Äiti eli 99 vuotiaaksi, eikä syönyt lääkkeitä vaikka kolesteroolinsa oli n. 8 niin pitkään kun sitä mitattiin.
Kertokaapa mitä hyötyä niistä statiineista on ollut? Haittoja niistä on kuitenkin kauheasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole pelastus.
Isäni kuoli sydäriin, kolestrooli hänellä oli n. 4. Äiti eli 99 vuotiaaksi, eikä syönyt lääkkeitä vaikka kolesteroolinsa oli n. 8 niin pitkään kun sitä mitattiin.
Kertokaapa mitä hyötyä niistä statiineista on ollut? Haittoja niistä on kuitenkin kauheasti.
Ennen Puskaa Suomella oli maailmanennätys sydän- ja verisuonitautikuolleisuudessa. Puskan jälkeen olemme säälittävästi sijalla 20.
Suurimpana syynä tähän tilastotappioon on voin korvaaminen margariinilla ja statiinien käyttöönotto.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole pelastus.
Osakkeenomistajille tietysti. Algoritmit on rakennett niin. Lainsäätäjäkin on ovela, kun järjesti niin, että eläkeläinen saa työterveyspalveluty ilmaiseksi vielä puoli vuotta sen jälkeen, kun työt ova tkokonaan loppuneet. Mun mielestä siellä eduskunassa lääkäriporukka ajaa vain noita samoja asioita. Ja se ostopalveluna tehty lääkärin (kolesterolimittaus ensisijaisesti!) vastaaotto voi toki olla se viimeinen p a l k a l l i n e n päivä:-D
Tässä hyvä artikkeli statiinien haitoista: https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/statiinien-hai…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LDL kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko painat ja liikutko tarpeeksi?
Paino on kuluneen vuoden aikana laskenut 64,5.sta nykyiseen 60-61 kg, pituutta 173 cm. Pyöräilen työmatkat (7km) lumen tuloon asti. Kävelen töissä portaat, talossa on 11 kerrosta ja työtilani ylimmässä kerroksessa. Kahdesti viikossa nyekkeilemässä ja kahdesti kuntosalilla.
Voita en ole käyttänyt 20 vuoteen, kodissamme käytetään vain rypsi- ja oliiviöljyä. Makkaraa en syö, kinkkua vain jouluisin. Leivänpäällisjuusto on vaihtunut 15prosenttiseen. Punaista lihaa olen myös vähentänyt viimeisen 5 vuoden aikana ja se näkyy hemoglobiinissa (nyt 128). En jaksa enää muuttaa ruokavaliotani tämän askeettisemmaksi, vegaanius on poissuljettu. Olutta voisin vähentää, mutta onko oluella edes vaikutusta kolesteroliin?
Itse siis laihdutan ja lisännyt liikuntaa.
Ruokavalio on nyt kunnossa.
Sulla eri tilanne.
Voit kokeilla niitä kolestroli tuotteita eli jogurtti ja margariini.
Saattaa olla että lääkkeet joudut ottamaan.Mulle ei siis lääke sopinut ollenkaan. Miehelläni ja tutulleni lääke sopii.
Omin päin ei saa lääkitystä lopettaa, lääkäriin vain ja lääkkeen vaihto esimerkiksi voi tulla kysymykseen.
Mun mies kanssa valitti pohjekipuja, mutta jotenkin se vaiva sitten meni ohi. Piti viikon tauon lääkkeestä. Pitää kyllä yöllä lämpimiä sukkia tai kuumavesipulloa jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole pelastus.
Kertokaapa mitä hyötyä niistä statiineista on ollut? Haittoja niistä on kuitenkin kauheasti.Osakkeenomistajille tietysti. Algoritmit on rakennett niin. Lainsäätäjäkin on ovela, kun järjesti niin, että eläkeläinen saa työterveyspalveluty ilmaiseksi vielä puoli vuotta sen jälkeen, kun työt ova tkokonaan loppuneet. Mun mielestä siellä eduskunassa lääkäriporukka ajaa vain noita samoja asioita. Ja se ostopalveluna tehty lääkärin (kolesterolimittaus ensisijaisesti!) vastaaotto voi toki olla se viimeinen p a l k a l l i n e n päivä:-D
Sori kirjailuvirheet, mut nyt on ainoa aika saada i h o l l e D-vitamiinia. Kyllä tuosta asia selviää!
Niitä lanoliinivalmisteita voisivat tarkastella paremmin, kun ei edes spc fimea näytä, missä on käytetty. Kuka ei vielä ole kuullut sen sisältävästä Growth Factorista? Kyllä sitä on ollut kauan aikaa, mutta miksi ihmisen pitäisi sellaista sietää? Methos Bioclip. Mulla ei ole mitään nappuloita käytössä, kun titaanidioksidista tulee kuulonalenema ja E904 saa aikaan migreenin - niitä pintakäsittelyaineita ainakaan ei tarvikaan sietää, kun ei be ole nieltäväksi tarkoitettu! Ilman kolesterolia ei iho pysty sitäkään vitamiinia tekemään, tietää kai kaikki?
Täällä on näköjään foliohattujen kokoontumisajot.
Statiinien on ihan kliinisesti todettu alentavan kolesteroliarvoja. Jos et halua täysin luopua eläintuotteista, niin sitten Simvastatin-reseptiä vaan hakemaan lääkäriltä.
LDL kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino on kuluneen vuoden aikana laskenut 64,5.sta nykyiseen 60-61 kg, pituutta 173 cm. Pyöräilen työmatkat (7km) lumen tuloon asti. Kävelen töissä portaat, talossa on 11 kerrosta ja työtilani ylimmässä kerroksessa. Kahdesti viikossa nyekkeilemässä ja kahdesti kuntosalilla.
Voita en ole käyttänyt 20 vuoteen, kodissamme käytetään vain rypsi- ja oliiviöljyä. Makkaraa en syö, kinkkua vain jouluisin. Leivänpäällisjuusto on vaihtunut 15prosenttiseen. Punaista lihaa olen myös vähentänyt viimeisen 5 vuoden aikana ja se näkyy hemoglobiinissa (nyt 128). En jaksa enää muuttaa ruokavaliotani tämän askeettisemmaksi, vegaanius on poissuljettu. Olutta voisin vähentää, mutta onko oluella edes vaikutusta kolesteroliin?
Syötkö vähintään 500g kasviksia joka päivä?
Olen kuullut kolesterolilääkkeistä pelkkää huonoa.
Terveydelle vaaran aiheuttaa elimistön tulehduksellisuus, ei varsinaisesti kolesteroli.
Joudut joka tapauksessa muuttamaan elintapojasi, jos niissä on parantamisen varaa. Olet vielä melko nuori. Sinuna kokeilisin vuoden terveellisempiä ruokailutottumuksia, ja hauskempaa elämää, jos sillä saralla on enää parantamisen varaa. En koskisi mihinkään kolesterolilääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
LDL kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö vähintään 500g kasviksia joka päivä?
Kasvikset ei kolesteroliin vaikuta. Lihaa pitää syödä, samoin oikeaa rasvaa.
"Syötkö vähintään 500g kasviksia joka päivä?"
Syön joka aamu marjoja pikkukulhollisen, pari riuokalusikallista puolukoita, muutama tyrni, hyppysellinen mustikoita ja muutama mansikka. Sen lisäksi hedelmälautanen, jossa puolikas omana, päärynä, appelsiini ja banaani. Vaimo syö ne toiset puolikkaat. Lisäksi vähintään kerran päivässä salaattia. Jos maailma muuttuu normaaliksi, ja pääsen taas työpäivän aikana lounasravintolaan, niin sitten syön salaattia kahdesti päivässä. Mutta tuleeko siitä 500g, en ole varma. Juureksia ja ruisleipää en syö, en voi töissä päästellä ilmaa ulos, sillä ne aiheuttavat karmivat ilmavaivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö voita?
mies52v
Voissa ei ole muuta vikaa, kuin se syanidi siinä E536. Tietysti jos se tehdään kermasta, joka on vitaminoitu, on liikaa D-vitamiinia. Sen liika-annostuksesta tulee sydänpysähdys, mutta sitähän ei kukaan tutki missään:-X
Sellaiset teesit sieltä. Saisit varmaankin slaagin, jos tietäisit, että perheessämme käytetään runsaasti eläinrasvaa mm. voita sekä d3,vitamiinia ~ 1000 ug eli satakertaista yliannosta. Toki syömme myös k2, jotta veren kalsiumkonsentraatio ei nouse. Lääkäriperhe olemme.
Aloita nyt reippaasti lääkitys. Muuten ei ole erektiosta muutaman vuoden kukuttua mitää jäljellä, kun suonet ovat tukossa. Kaikista lääkkeistä voi tulla sivuvaikutuksia mutta suurin osa käyttää lääkkeitä ongelmitta, myös kolesterolilääkkeitä.