Miksi naiset haluaa lapsia?
Olen 29-vuotias nainen. En ole koskaan kokenut tarvetta hankkia lapsia. Lapset eivät herätä minussa sen suurempia ajatuksia, joskus tosin ärsyynnyn kovaäänisistä ja huonosti käyttäytyvistä lapsista ympärilläni. Jotkut vauvat voivat olla ihan söpöjä, mutta ei kai kukaan sen takia hanki lapsia. Vauvoina kun ne eivät pysy kuin hetken.
En vaan osaa ajatella elämääni jotain 10-vuotiasta lasta. Ensimmäinen ajatukseni on, mihin minä sitä tarvitsen? Mitä niistä lapsista saa? Lähes kaikki naiset ja melkein kaikki miehetkin kuitenkin haluavat lapsia. Mistä voi johtua, etten minä koe tuota halua? Mitä se halu ylipäänsä on? Valaiskaa minua oikeasti. Vähän sama asia kuin että miksi hankkisin porakoneen, kun en sitä mihinkään tarvitse. Minkä takia te koitte tarpeelliseksi hankkia lapsia?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:04"]
No minäpä kerron. Lapsia "halutaan" siksi kun ihmiset on ehdollistettu uskomaan että niin kuuluu haluta. Sitä kun on lapsesta asti ollut systemaattisen "aivopesun" kohteena niin eipä sitä muutakaan osaa elämäänsä "haluta."
[/quote]
Älä jaksa lässyttää tuollaista ylemmyydentuntoista sontaa.
Suurin osa ihmisistä kyllä pohtii varsin tarkkaan mitä elämältään tahtoo ja miksi.
Vanhemmuus nyt vaan on ainutlaatuinen kokemus elämässä, mitä ei mikään voi korvata. Se, että saa vastuulleen ja rakastettavakseen ainutkertaisen pienen ihmisen, saa elää ja ihmetellä maailmaa sen rinnalla, seurata kasvua, vastata niihin pienen ihmisen suuriin kysymyksiin... Ja kukaan ei tässä maailmassa rakasta samalla tavalla kuin oma lapsi. Vain omalle lapselle voi olla jotain ainutkertaista, potentiaalisia puolisoita tai ystäviä on maailmassa miljardeja,mutta jokaisella on vain se yksi äiti.
Niin ja ennen kaikkea ne lapset on mahtavia tyyppejä! Miksi en haluaisi hengata loistojengissä, kun siihen on upea mahdollisuus?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 01:17"]
...jopa kasveilla on voimakas suvunjatkamisvietti.
[/quote]
Hahaha! Mitä?
Aloittajan kysymykseen en osaa vastata, itselläni lasten hankinta ei ole koskaan ollut prioriteettilistalla, mut ihan uteliaisuuttani ja osin varmuuden vuoksi päätettiin sit kokeilla, tärppääkö.
ja jos ei olis tärpännyt, niin ei sekään olis hsitsnnut
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:04"]
No minäpä kerron. Lapsia "halutaan" siksi kun ihmiset on ehdollistettu uskomaan että niin kuuluu haluta. Sitä kun on lapsesta asti ollut systemaattisen "aivopesun" kohteena niin eipä sitä muutakaan osaa elämäänsä "haluta."
[/quote]
Höpsis! Kyllä se on biologinen halu joka on meillä geeneissä, ilman sitä oltaisiin kuoltu sukupuuttoon jo aikaa sitten, viimeistään kun ehkäisy keksittiin. Ei se seksi ole niin mahtavaa että sen takia tehdään lapsiakin, vähän kuin vahingossa. Ihminen on eläin kuten muutkin eläimet, ja haluaa jatkaa sukuaan, jopa kasveilla on voimakas suvunjatkamisvietti.
Esimerkiksi leijonat käyvät tappamassa kaikkien muiden isojen kissaeläinten pennut, esim. tiikereiden, jotta heidän oma sukunsa jatkuisi mahdollisimman hyvin, ei olisi metsästysmailla kilpailevia petoja. Ei eläimet halua harrastaa seksiä, vaan nimenomaan tehdä jälkeläisiä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:08"]
Jaa a, itselläni on kait olla aina se ajatus että lapsia kuuluu hankkia. Mitään vauvakuumetta tms. en ole koskaan potenut. Oikeastaan olisin kait voinut olla hankimatta lapsia.
[/quote]
Tuollaista minä en tajua ollenkaan. Minä en ainakaan olisi vaarantanut henkeäni ja terveyttäni lapsen hankkimisella jos en todella, todella olisi halunnut lasta. En minä hommaa itselleni järkyttäviä kipuja ja kymmenien vuosien huolia ja murheita ja rahanmenoa, ihan vaan sen takia että jonkun yleisen käsityksen mukaan lapsia kuuluu hankkia.
Yleinen käsitys on se, että yleensä ihmiset haluavat jatkaa sukuaan, eli hankkia lapsia, ei lapsia mitenkään "kuulu" tehdä.
"kukaan ei rakasta sinua niin, kuin oma lapsi"
Siinähän se syy on. Mä en tarvitse lasta pönkittämään omaa itsetuntoani.
Minäkin olen vapaaehtoisesti lapseton nainen. Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, joten en ole lapsiakaan (ainakaan vielä) tehnyt, mutta minä itse asiassa pidän isommista lapsista kovasti. Heidän kanssa on kiva puuhailla ja jutella. Jos voisin synnyttää suoraan 2-3-vuotiaan, voisin harkita jopa raskaaksi tulemista. :) Olen hoitanut vauvoja tarpeeksi tietääkseni miten raskasta se on, enkä ymmärrä miten kukaan voi selvitä vauvavuodesta normaalina. :D
Useiden muidenkin elukoiden on pakottava tarve jatkaa sukua, joten ei ole poikkeus.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 01:54"]
Olen hoitanut vauvoja tarpeeksi tietääkseni miten raskasta se on, enkä ymmärrä miten kukaan voi selvitä vauvavuodesta normaalina. :D
[/quote]
Syynä on se, että oma vauva on ihan eri asia kuin jonkun toisen ihmisen vauva. Toisen ihmisen vauva on parhaimmillaan ihan kiva, mutta oma vauva on järjettömän rakas. Ne hormonit!
Mulla yksi kaveri , kuka ei haluaa lapsia , kertoo viikottain baarireissuista, kuinka hän juhlii, vetää essoja ja makaa tajuttomana jossain, jonkun alla. Niin huomaan, et 5 vuodessa oma elämä on mennyt eteenpäin , perhe, lapsi, onni ja hänellä se seisoo paikallaan , sehän on kohta 30 v
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:52"]
Niin huomaan, et 5 vuodessa oma elämä on mennyt eteenpäin , perhe, lapsi, onni ja hänellä se seisoo paikallaan , sehän on kohta 30 v
[/quote]
Lapsiperhe-elämä ei ole eteenpäin menoa. :D
Oon usein miettinyt miks parit tekee väkisin kakaroita ja sit eroavat. Kai se johtuu siitä, et naiset haluu olla niin itsekkäitä nisäkkäitä ja synnyttää kakaroita tähän turmeltuneeseen maailmaan, ja tuhota samalla nätin vartalonsa, joilla se nätti on. Sit miehet ei jaksa enää kattoo rumaa naista ja rääkyvää kakaraa.
Oletko kysynyt omilta vanhemmiltasi miksi tekivät sinut?
Olen halunnut lapsen jo teinistä saakka. Olen itsekin miettinyt, että miksi haluan mutta en ole itsekään täysin varma syystä. Haluan perheen ehdottomasti, haluan olla läheisten ja rakkaiden ihmisten seurassa ja haluan että meille kehittyy ns. omia juttuja.
En erityisesti välitä vauvoista, pari ekaa vuotta voisi vain ohittaa. Haluan itselleni olennon, joka vähän tajuaakin jostain jotain. Ehkä myös tarvitsen itselleni tavallaan syyn elää ja jaksaa eteenpäin. Lapsi on hyvä motivaattori siihen. Vetäisin itseni varmaan jojoon ilman lasta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 07:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:52"]
Niin huomaan, et 5 vuodessa oma elämä on mennyt eteenpäin , perhe, lapsi, onni ja hänellä se seisoo paikallaan , sehän on kohta 30 v
[/quote]
Lapsiperhe-elämä ei ole eteenpäin menoa. :D
[/quote]
Nyt vielä tähän perustelut :D
Itse sain 1. Lapsen onnettomuuden jälkeen, luulin kuolevani, ja tämä sai aikaan erittäin voimakkaan tunteen jälkikasvun tarpeellisuudesta. Kuka olisi jatkanut sukua ja perintöän jos olisinkin kuolluti? 41-vuotiaana koin vasta aidon vauvakuumeen, se on raastavaa masennusta ja kipuilua toisten onnesta ja vauvoista. Nyt raskaana viikolla 35, ja erittäin onnellinen asiasta. Ketään ei voi rakastaa samalla tavalla, kun omaa lasta, niin se vaan on.
[quote author="Inkeri41" time="30.04.2014 klo 07:18"]
Kuka olisi jatkanut sukua ja perintöän jos olisinkin kuolluti?
[/quote]
Miksi tällä on väliä?
Miksi jotakuta pitäisi rakastaa samalla tavalla kuin omaa lasta?
Joo tota miks nainen haluais lapsen tässä pari syytä lapsettomuuden haluun 1.raskaus on perseestä ku ei pysty tekee mitää 2.synnytys on erittäin kivuliasta 3.lapsen vauva ikä eli monien mielestä parasta aikaa lapsen kanssa tosin se on vaan vaippojen vaihtamista ja puklailua 4.lapsen kasvatus on vaikeaa ku se ei ymmärrä mitää se vaan kiljuu uhkaa ja pelleilee. vauvan haluavat ajattelevat vaan että se on ikuisesti sitä söpön vauvan kanssa leikkimistä ja sitä se ei ole.että MIETTIKÄÄ KAHESTI HALUATTEKO LAPSEN.
Jaa a, itselläni on kait olla aina se ajatus että lapsia kuuluu hankkia. Mitään vauvakuumetta tms. en ole koskaan potenut. Oikeastaan olisin kait voinut olla hankimatta lapsia.