Miksi naiset haluaa lapsia?
Olen 29-vuotias nainen. En ole koskaan kokenut tarvetta hankkia lapsia. Lapset eivät herätä minussa sen suurempia ajatuksia, joskus tosin ärsyynnyn kovaäänisistä ja huonosti käyttäytyvistä lapsista ympärilläni. Jotkut vauvat voivat olla ihan söpöjä, mutta ei kai kukaan sen takia hanki lapsia. Vauvoina kun ne eivät pysy kuin hetken.
En vaan osaa ajatella elämääni jotain 10-vuotiasta lasta. Ensimmäinen ajatukseni on, mihin minä sitä tarvitsen? Mitä niistä lapsista saa? Lähes kaikki naiset ja melkein kaikki miehetkin kuitenkin haluavat lapsia. Mistä voi johtua, etten minä koe tuota halua? Mitä se halu ylipäänsä on? Valaiskaa minua oikeasti. Vähän sama asia kuin että miksi hankkisin porakoneen, kun en sitä mihinkään tarvitse. Minkä takia te koitte tarpeelliseksi hankkia lapsia?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:56"]
Kaikki ei tietenkään tätä allekirjoita, mutta uskon, että monella se haluttomuus/halu liittyy omaan lapsuudenperheeseen - lapsena on ollut niin mukavaa perhe-elämä, että haluaa sitä aikuisenakin tai sitten niin kamalaa, ettei todellakaan halua sellaista/sellaiselle altistaa lapsia.
[/quote]
Minulla oli erinomaisen hauska ja onnellinen lapsuus. En ole silti koskaan halunnut omia lapsia. Kenelläkään tuntemallani vapaaehtoisesti lapsettomalla ei myöskään ole taustalla mitään lapsuudentraumoja. Joten epäilenpä, että uskomuksessasi on kyse vain ennakkoluuloista.
Musta heidän elämänsä vaikuttaa tylsältä, en haluaisi sellaista itselleni.
[/quote]
Älä suotta pyytele anteeksi, silä tunne on varmasti molemminpuolinen. :)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:02"]
Musta heidän elämänsä vaikuttaa tylsältä, en haluaisi sellaista itselleni.
[/quote]
Älä suotta pyytele anteeksi, silä tunne on varmasti molemminpuolinen. :)
[/quote]
No, en voi tätä asiaa tietää muuta kuin omalta kannaltani.
No minäpä kerron. Lapsia "halutaan" siksi kun ihmiset on ehdollistettu uskomaan että niin kuuluu haluta. Sitä kun on lapsesta asti ollut systemaattisen "aivopesun" kohteena niin eipä sitä muutakaan osaa elämäänsä "haluta."
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:04"]
No minäpä kerron. Lapsia "halutaan" siksi kun ihmiset on ehdollistettu uskomaan että niin kuuluu haluta. Sitä kun on lapsesta asti ollut systemaattisen "aivopesun" kohteena niin eipä sitä muutakaan osaa elämäänsä "haluta."
[/quote]
Harmittaako sinua, että vanhempasi aivopestiin haluamaan sinut?
Olen halunnut äidiksi niin kauan kuin muistan enkä osaa kuvitella elämääni ilman lapsia ja lastenlapsia. Jos en olisi saanut biologisia lapsia enkä adoption kauttakaan niin olisin varmaan omistautunut lasten hyvinvoinnin edistämiseen jotakin kautta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:05"]
[/quote]
Tämä on aina yhtä typerä kommentti. Henkilöön käydään, kun asiasta ei osaa sanoa mitään.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:07"]
Olen halunnut äidiksi niin kauan kuin muistan enkä osaa kuvitella elämääni ilman lapsia ja lastenlapsia. Jos en olisi saanut biologisia lapsia enkä adoption kauttakaan niin olisin varmaan omistautunut lasten hyvinvoinnin edistämiseen jotakin kautta.
[/quote]Miksi?
[/quote]
[/quote]
Olenko jo lakannut hakkaamasta vaimoani?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vastaa kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vastaa kysymykseen.
[/quote]
Kyllä, olen lakannut hakkaamasta vaimoani, ja ei, ei minua harmita sellainen asia jota ei ole tapahtunut. Olin vanhempieni vahinkolapsi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vastaa kysymykseen.
[/quote]
Kyllä, olen lakannut hakkaamasta vaimoani, ja ei, ei minua harmita sellainen asia jota ei ole tapahtunut. Olin vanhempieni vahinkolapsi.
[/quote]
Se ehkä selittää.
Miksi te olette niin kauhuissanne siitä, ettei sukunne jatku? Eihän sillä luulisi olevan mitään merkitystä, kun itse on kuollut. Ja aika harvan ihmisen geenit on niin erinomaiset, että sitä sukua oikeasti kannattaisi edes jatkaa.
Lapsen kanssa saa läheisen ihmissuhteen. Jos ei kaipaa läheisiö ihmissuhteita, ei kaipaa lapsia.
Minulle tuli vasta nuoruuden ohitettuani äidillinen puoli esiin, eli kaipasin lasta jota helliä ja rakastaa. Kyllä se on biologinen tarve. Ihmiskunta ei olisi jatkunut ellei olisi vahvaa tarvetta lisääntyä.
Lapsen kasvatus on monesti vaivalloista ja siksi tällainen vahva tarve täytyy olla.
Sinulla sitä ei ole, mutta varmasti ihmiskunta on tällaista vaihtelevaa muutenkin, eivät kaikki ole samanlaisia.
Mulle tuli vauvakuume ekan kerran 22-vuotiaana, kun luulin olevani raskaana. En ollutkaan (onneksi, koska olimme mieheni kanssa molemmat opiskelijoita) ja sain esikoiseni vasta 5 v myöhemmin. Ja sitten vielä kaksi lisää. Kolmannen jälkeen ei vauvakuumetta enää ole tullut ja nyt lapset ovat jo teinejä.
Mulla on itselläni monta sisarusta ja elämä monilapsisessa perheessä oli ihanaa ja sisarukset todella rakkaita ja läheisiä. Heilläkin on kaikilla lapsia, enkä osaisi kuvitella itseäni lapsettomana. Ellen olisi saanut omia biologisia lapsia, olisin adoptoinut. Nytkin tunnen sääliä vela-ystäviäni ja sukulaisiani kohtaan, vaikka tiedän, etteivät sitä kaipaa tai tarvitse, ovat varmaan ihan tyytyväisiä elämäänsä. Minusta elämästä olisi vain niin suuri osa pois ilman lapsia...miltä tuntuisi joulutkaan ilman lapsia? Kaikki ne ihanat jutut mitä lasten kanssa saa kokea...retket, lautapelit, lumileikit, eläinpuistot...puhumattakaan siitä rakkaudesta ja hellyydestä mitä voi saada vain omalta lapselta. Olisi tyhjää ilman kaikkea tuota.
Ja osasin kyllä ajatella elämää isompienkin lasten kanssa. Nyt kun ovat teinejä, ovat aivan ihania, niin fiksuja nuoria, että usein on liikutuksen kyynel silmässä. Pohdimme yhdessä elämän pieniä ja suuria kysymyksiä, kokkaamme, reissaamme, katsomme elokuvia, pelaamme pihalla petankkia ja sulkapalloa jne. Meillä on todella hauskaa yhdessä. Kaipaan lapsia varmasti hirveästi kun he muuttavat pois kotoa, mutta varmaan se suhde muuttuu taas erilaiseksi ja nautin sitten siitäkin. Ja onneksi on miehen kanssa hyvä parisuhde ja paljon yhteistä tekemistä.
Niin, minä halusin lapsia, koska...no halusin lapsia! Perhe on elämäni keskipiste, mies ja lapset ovat rakkaimpani. Minulle ystävät ja muu suku ei koskaan voi olla yhtä läheisiä kuin oma perhe. Mutta ymmärrän, että meitä on erilaisia ja eri asiat on tärkeitä ja jokainen voi valita elämäntyylinsä vapaasti. Minua ei muiden valinnat hetkauta.
Ihmisellä on tarve rakastaa, hoitaa ja hoivata. Lapsissa on toivo ja tulevaisuus. Lapset on ihania! Parasta elämässäni!
En minäkään tajua enkä tule koskaan tajuamaan. En oo ite koskaan halunnut lapsia enkä oo muutenkaan koskaan edes pitänyt lapsista.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:01"]
Ihmisellä on tarve rakastaa, hoitaa ja hoivata.
[/quote]
Minulla ei kyllä ole minkäänlaista hoivaamisen tarvetta.
Mä halusin lapsia, koska halusin perheen. Tämä ei ole sitten tarkoitettu loukkaukseksi yhdellekään vapaaehtoisesti lapsettomalla, mutta kun vapaaehtoisesti lapsettomatkin (tai ainakin yksi heistä) saa aina täällä kertoa, miksi ei halua lapsia ja miksi olisi niin hirveää, jos olisi lapsia, niin kai minäkin saan kertoa, mitä minä ajattelen asiasta. Siis: heräsin joskus viime viikolla yhtäkkiä aamuyöstä ja mun mieleen tuli ajatus, miten hienoa on se, kun on lapsi (ja toinen tulossa). Ajattelin muutaman lapsettoman ystäväpariskunnan elämää, ja totesin, että olen hirveän kiitollinen, että mun elämä on toisenlaista. En siis vähättele heidän elämäänsä, mutta totesin, että se ei olisi mun juttu. Musta heidän elämänsä vaikuttaa tylsältä, en haluaisi sellaista itselleni.