Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaakko Sveitsiin vai Norjaan?

Vierailija
16.05.2014 |

Suomen taloudellinen ja muu yhteiskunnallinen kehitys jotenkin arveluttaa ja surettaa. Olen itse matalasti koulutettu, joten palkka ei Suomessa ole kovin hyvä. Toimeen sillä kyllä tulee. Tällä hetkellä olen pidemmällä reissulla, kun sain rahaa säästettyä. Olen ollut aikaisemmin pari vuotta töissä Sveitsissä.

Suomeen paluu ei enää houkuta. Olen alkanut miettiä muuttaisinko Sveitsiin vaiko Norjaan. Ja päälimmäinen syy on tosiaan palkka. Koska olen ollut Sveitsissä töissä ja vaikka siellä kuinka on kallista asua, niin sillä palkalla, mikä sveitsiläisen mittapuun mukaan oli varmasti aikavan surkea, tuli ihan hyvin toimeen. Säästöön jäi (sen turvin pystyin ostamaan asunnon Suomesta), pystyin matkustelemaan ja ostelemaan erilaisia hyödykkeitä. Toki asunto ei ehkä isossa kaupungissa ollut kaikkein paras, mutta sainpahan kuitenkin jonkun. Arvelen Norjan olevan samassa mittakaavassa palkan ja kalleuden suhteen.

Nyt vain pitäisi päättää kumman valitsisin. Molemmissa hyvät puolensa. Sveitsissä tiukka mamu-politiikka (tärkeä asia minulle, sillä tämäkin asia ärsyttää Suomessa, kuinka täällä kustannetaan kaiken maailman somppujen elämistä), lyhyet välimatkan joka paikkaan, myös  naapurimaihin, ruoka hyvää, kaunista, turvallista ja siistiä. Ehkä vähän tylsä.

Norja taas lähellä Suomea, raikas ilma, sillä pidän myös kylmästä ilmasta, yhteiskuntana ehkä lähempänä Suomea.

Kumpi kannattaa valita? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että Sveitsi olisi sinulle oikeampi paikka. Olet jo testannut, ja se sopii sinulle. Olisin kyllä puhunut Sveitsin puolesta joka tapauksessa. Norja on tietääkseni hintatasoltaan Euroopan kallein maa asua. Tervemenoa vaan ja onnea matkaan, terveisin kateellinen! :)

Vierailija
2/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa paljon Sveitsiä kovempi verotus ja mamupolitiikkakin lepsua. Tylsä maa se Norjakin on. Sveitsissä on sentään kunnon vuoria, lyhyt matka naapurimaiden kaupunkeihin ja Välimeren rannoille. Norjassa on tietenkin tilaa ja vapaata luontoa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsi tietysti, norja on aika paska paikka verrattuna sveitsiin, eikä norjankaan tulevaisuus hyvältä näytä, siellä on ihan valtavat mamuongelmat.

Vierailija
4/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja ehdottomasti! Vihaan sveitsiläisiä. Jäte maa joka sopii ainoastaan pilkunviilaajille. Kaunista on muuallakin, joten sen takia sinne ei todellakaan kannata muuttaa. Sveitsi voisi olla ok ilman sveitsiläisiä!

Vierailija
5/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin lähtisin Sveitsiin jos olisi mahdollisuus. Norjassa on haittamamuja moninkerroin enemmän kuin Suomessa.

Tietääkö kukaan Sveitsin asuntopolitiikasta, myydäänkö asuntoja ulkomaalaisille? Haluaisin ostaa itselleni eläkeasunnon sieltä.

Vierailija
6/10 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:29"]Minä ainakin lähtisin Sveitsiin jos olisi mahdollisuus. Norjassa on haittamamuja moninkerroin enemmän kuin Suomessa.

Tietääkö kukaan Sveitsin asuntopolitiikasta, myydäänkö asuntoja ulkomaalaisille? Haluaisin ostaa itselleni eläkeasunnon sieltä.

[/quote]Kyllä Sveitsissäkin paljon työttömiä maahanmuuttajia/turvapaikanhakijoita elelee, vaikka lainsäädäntöä ollaankin tiukentamassa.

Asuntopolitiikka on ihan vastaava mikä kaikissa muissakin kapitalistisissa maissa, eli rahalla saa ja hevosella pääsee. :) Asuntojen hinnat onkin sitten toinen juttu. Alta miljoonalla CHF:lla ei irtoa homeista yksiötä parempaa muualta kuin kaupunkien ulkopuolelta.

Vierailija
7/10 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:29"]

Minä ainakin lähtisin Sveitsiin jos olisi mahdollisuus. Norjassa on haittamamuja moninkerroin enemmän kuin Suomessa.

[/quote]

Ei myydä asuntoja ulkomaalaisille, paitsi mahdollisesti hiihtokämppiä. Pitää olla oleskelulupa, että saa ostaa. Terveisiä Sveitsistä! Miksi haluaisit täältä eläkekämpän? Törkeän kallista, ihmiset hiukan töykeitä. Osta mieluummin Itävallasta tai Saksan vuoristosta. Halvempaa ja mukavammat ihmiset.

Vierailija
8/10 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:29"]

[/quote]

Ei myydä asuntoja ulkomaalaisille, paitsi mahdollisesti hiihtokämppiä. Pitää olla oleskelulupa, että saa ostaa. Terveisiä Sveitsistä! Miksi haluaisit täältä eläkekämpän? Törkeän kallista, ihmiset hiukan töykeitä. Osta mieluummin Itävallasta tai Saksan vuoristosta. Halvempaa ja mukavammat ihmiset.

[/quote]Kyllä B-permitti irtoaa aivan varmasti, jos on varaa asunto täältä ostaa. Samaa mieltä paikallisista. Todella ylimielistä ja töykeää porukkaa ulkomaalaisia kohtaan.

T. Toinen täältä

Vierailija
9/10 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanska hyvä vaihtoehto myös!  

Vierailija
10/10 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin Norjan ihan saman kaltaisen kulttuurin, ihmisten ja vaurauden takia. Norjassa on paljon öljyä, Sveitsissä ei yhtään.

Itse asun tällä hetkellä Saksassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme