Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä hoitajat uupuivat, kun koronan takia niin harva hoidossa?

Vierailija
11.12.2020 |

Kysymys otsikossa. Enkä kysy ilkeyttäni vaan haluan ymmärtää.

Mistä uupuivat Suomessa hoitajat jo keväällä, kun silloin ei koronaa juuri edes testattu, saati että hoidossa olisi sen takia ollut ihmisiä kourallista enempää? Eikö meille näytetä samoja tilastoja, eli onko jotain mystisiä koronapotilaita joista ei ole koskaan kerrottu? Ymmärrän, että Italiassa hoitajat uupuivat kun potilaita oli oikeasti. Eihän niitä potilaita ole Suomessa vieläkään. Mistä uupumus?

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, samaa olen ihmetellyt, mutta: jos sua pelotellaan ensin kuukausitolkulla, kiristetään rokotteella jota ei ole kunnolla edes testattu (!?) ja annetaan pakkoloma (kesällä ei hoidettu potilaita normaalisti - aikoja jopa peruttiin), jonka jälkeen kaikki kaadetaan kerralla niskaasi... MAHTAVAA propagandaa! :D

Ottakaa selvää faktoista. Koronarokotetta ON tutkittu jo pitkään, joten uuden, mutta samaa sarjaa olevaan virukseen kohtalaisen nopeasti voi todellakin rakentaa toimivia rokotteita.

Vierailija
102/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ei erota hoitajan työtä normaalisti ja tämän koronaskandaalin aikana. Nyt on kai kyse jälkimmäisestä tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että koronarokote testattu... eipä paljon vakuuta, kun heitä kuuntelee! https://www.bitchute.com/video/mQx03qEGoiTR/

Vierailija
104/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitajia kiristetään rokotteella (?), se olisi äärimmäisen törkeää. 

Vierailija
105/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka huuli pyöreänä ihmettelevät jonkun itselleen tuntemattoman ammatin olemusta. Jos et oo päivääkään tehnyt vaikka niitä hoitoalan töitä, on aivan turha besserwissersoida siihen liittyen mitään.

Vierailija
106/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin jo 16 vuotiaana eri ammattivaihtoehtoja miettiessä että ei koskaan hoitoalalle. Raskas työ, kolmivuorotyö ja huono palkka. Miksi kukaan haluaa hoitoalalle?

Vierailija
107/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tajusin jo 16 vuotiaana eri ammattivaihtoehtoja miettiessä että ei koskaan hoitoalalle. Raskas työ, kolmivuorotyö ja huono palkka. Miksi kukaan haluaa hoitoalalle?

Ei ole ainakaan pelkoa työttömyydestä, ehkä siksi? Osa myös ajattelee haluavansa auttaa muita, mutta ei ehkä tajuta miten raskasta se oikeasti on. Itse kyllä tajusin myös jo nuorena, että ei missään tapauksessa hoitajaksi, mutta arvostan kyllä kovasti niitä, jotka sitä työtä jaksaa tehdä.

Vierailija
108/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni stressasi keväällä se, ettei viruksesta ollut kovin paljoa luotettavaa tietoa saatavilla.

Ylemmältä taholta tuli päivittäin muuttuvia ohjeistuksia ja tiedotteita. Pelkäsin vieväni viruksen kotiin perheelleni.

Pelkäsin pakkosiirtoa toiseen sairaanhoitopiiriin, pois lasteni luota. Pelkäsin joutuvani hoitamaan kuolevia lapsipotilaita. (Tästä syystä en ole töissä pediatrian puolella vaikka rakastankin lapsia).

Näiden lisäksi samat pelot kuin muillakin; läheisten ja oma sairastuminen, jälkitaudit...

Vierailija
109/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronapotilaitahan hoidetaan muuallakin kuin sairaaloissa. Vanhusten palvelutaloissa on koronatartuntoja tällä hetkellä paljon ja ympäri Suomen. Ei heitä sairaalaan siirretä, heitä hoidetaan siellä palvelutalossa.

Maskeissa ja suojavarusteissa työskentely on todella uuvuttavaa, sillä nehän pidetään päällä myös suihku- ja saunapäivinä. Hoitajan työ on fyysistä eli paljon kävelemistä pitkillä käytävillä, painavien ihmisten nostamista, siirtämistä, kääntämistä. Aina maskit ja visiirit kasvoilla, tunteja joka päivä. Omalla työpaikallani suuri osa henkilökunnasta oireilee tämän takia: migreenikohtauksia ja lievempää päänsärkyä, oksentelua ja lievempää pahoinvointia, väsymistä, todella pahoja niska-hartiaseudun jumeja, huimausta ja pyörtymisiä jne. 

Vanhushoidossa omaisten rooli on ollut merkittävä. Meillä on paljon asukkaita, joita omainen tai omaiset käyvät päivittäin tai useita kertoja viikossa esimerkiksi ulkoiluttamassa ja syöttämässä. Koronarajoitusten takia käynnit ovat harvenneet tai kokonaan kielletty. Se tarkoittaa lisää töitä meille hoitajille. Lisäksi vanhusten kunto heikkenee todella nopeasti, jos esimerkiksi päivittäiset ulkoilut tai kävelyttäminen jäävät pois. Se tarkoittaa, että heistä tulee nopeasti vuodepotilaita eli vaikeammin hoidettavia, hoitoalalla puhutaan ns. kahden hoidettavasta eli tarkoittaa sitä, että potilas on sen kuntoinen, että vessassa käyntiin vaaditaan kaksi hoitajaa nostamaan, tukemaan ja auttamaan. 

Sijaisia on ollut vaikea saada jo tähänkin asti. Nyt sairauspoissaoloja on poikkeusellisen paljon, sillä kotiin pitää jäädä pienestäkin flunssan oireesta tai jos on altistunut. Koska ei saada sijaisia, tekee vakihenkilökunta säännöllisesti tuplavuoroja (esimerkiksi töissä useana päivänä viikossa klo 7-22) tai yövuoroputkia lyhyillä vapailla (esim. neljä yötä töissä ja niiden perään yksi vapaapäivä). Lomia peruttiin jo kesällä ja nyt taas vuodenvaihteessa.

Että esimerkiksi tämän takia väsyttää. 

Vierailija
110/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä opiskelin aikoinaan sairaanhoitajaksi varman työn sekä kolmivuorotyön luonteen vuoksi, joka sopi silloin parikymppisenä, lapsettomana sinkkuna mulle erinomaisesti. Puolison ja lapsien myötä sekä työvuosien aikana kertyneen uupumuksen ja yhteiskunnan kyykyttämisen vuoksi päätin vaihtaa ammattia. Nyt olen täysin toisissa hommissa. En kuitenkaan kadu noita sh-vuosia, ne on osa mun elämänkokemusta.  Mutta en lähde todellakaan edes tämän koronan vuoksi takaisin noihin hommiin.

Vierailija
111/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojautuminen ja varotoimenpiteet ihan kaikkia hoitaessa on lisääntynyt roimasti, töistä pitää olla poissa pienestäkin niiskutuksesta, sijaisia ei saada, eli kyllä se kuormitus nyt vaan on lisääntynyt vaikka sä et sitä ehkä tajua.

Eli pelkkä normaali yöpuku ei riitä ja saikkua saa jopa normaalia helpommin.

Samaan aikaan moni mies kiskoo joka päivä paljon raskaamman suojavarustuksen niskaansa ja sairaslomista ei ole tietoakaan. 

Ja suojavarustus oli mikä? Työtehtävät mitkä? Palkka mikä? Millaiset työvuorot?

Palomies, viemärisukeltaja.

Savusukellus on raskasta, mutta noita savusukellustehtäviä ei satu edes joka viikko. Ei viemärisukeltajakaan 8 h sukella varusteet päällä, joten huono vertaus. Koronapotilaita hoidettaessa olet koko vuoron noissa varusteissa, tauot tietysti poislukien. Maski, kasvosuojus, haalari, muoviessu, hihat 2x kumihanskat, kumisaappaat. Hikoilla et voi, jos aivadtuttaa, niin menet sulkutilaan. Varusteiden riisuminen ja pukeminen vaatii 2x henkilöä. Ja riisuminen on erityisen tarkkaa ja hankalaa, koska olet ollut koronapotilasta hoitamassa.

Lisäksi joudut koko ajan miettimään mitä teet ja miten normaalin työn lisäksi, koska koronapotilaat ovat ns pisaratartuntaeristyksessä. Tämä siis sekä teholla että vuodeosastolla. Lisäksi , Et voi vaan viedä lääkettä potilaalle, vaan edellytt tuota monivaiheista pukeutumista ja riisumista

Koko ajan pelko ja ahdistus siitä, että saanko itse koronan tai vienkö sen kotiini ja tartutaan lapsiini ja mieheeni - suojavarustuksesta huolimatta voit sen saada ja noissa maissa, jossa pandemia rehotti keväällä koronapotiöaita hoitavat hoitajat ja lääkärit saivat paljon tartuntoja ja kuolivat

Vierailija
112/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nyt kun tässä on kurjisteltu aikansa, niin täällä ilmoittautuu yksi hoitaja, joka ei koe olevansa loppuun ajettu raakki ja joka ihan viihtyy työssään. Minä teen kaksivuorotyötä, meillä on vakiyököt. Koen, että työni vanhusten kanssa on todella merkityksellistä ja tärkeää, ihmisläheistä ja monipuolistakin. Tiedän tekeväni tärkeää työtä, jolla on merkitys. Fyysistä juu, mutta pysyypä kilot kurissa ja kunto hyvänä. Minusta ei olisi miksikään hankesuunnittelijaksi ja palaveripaperien pyöritteiljäksi. Palkka, no se voisi tietysti olla suurempi, mutta tulen ihan mukavasti toimeen. Itselleni kolme kertaa paikkakuntaa muuttaneena on ollut myös iso etu se, että töiden saamista ei ole ikinä tarvinnut murehtia, olen voinut käytännössä valita oman työpaikkani. En aina ymmärrä sitä valtavaa valitusta ja negatiivisuuden ilmapiiriä, joka hoitoalaa ympäröi. Minusta se tekee vain hallaa koko alalle, nuoret alasta haaveilevat saavat väärän käsityksen.  

Vierailija
113/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan pelkoa työttömyydestä, ehkä siksi? Osa myös ajattelee haluavansa auttaa muita, mutta ei ehkä tajuta miten raskasta se oikeasti on. Itse kyllä tajusin myös jo nuorena, että ei missään tapauksessa hoitajaksi, mutta arvostan kyllä kovasti niitä, jotka sitä työtä jaksaa tehdä.

Ai ei ole???? Minut ja usea muu hoitaja irtisanottiin kesällä yt- neuvotteluissa. Että ihan pjaskaa. Mutta emme aio mennä koronatalkoisiin, vaikka mikö tilanne tulisi

Vierailija
114/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä opiskelin aikoinaan sairaanhoitajaksi varman työn sekä kolmivuorotyön luonteen vuoksi, joka sopi silloin parikymppisenä, lapsettomana sinkkuna mulle erinomaisesti. Puolison ja lapsien myötä sekä työvuosien aikana kertyneen uupumuksen ja yhteiskunnan kyykyttämisen vuoksi päätin vaihtaa ammattia. Nyt olen täysin toisissa hommissa. En kuitenkaan kadu noita sh-vuosia, ne on osa mun elämänkokemusta.  Mutta en lähde todellakaan edes tämän koronan vuoksi takaisin noihin hommiin.

Olen aiemmin jo ketjuun vastannut alanvaihtaja, mutta voin allekirjoittaa tämän. Hoitotyö antoi sellaista näkökulmaa elämään mitä ei mistään muusta työstä saa.

Vierailija
115/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojautuminen ja varotoimenpiteet ihan kaikkia hoitaessa on lisääntynyt roimasti, töistä pitää olla poissa pienestäkin niiskutuksesta, sijaisia ei saada, eli kyllä se kuormitus nyt vaan on lisääntynyt vaikka sä et sitä ehkä tajua.

Kyllä kovin monella muullakin alalla on jouduttu korona-aikaan venymään ja joustamaan. Eivät ne hoitajat ainoita ole. Entä lääkärit? Eiköhän tuo ole ammatinvalintakysymys? Hoitajat ovat käyneet koulunsa valmistuakseen hoitamaan sairaita, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Aina voi vaihtaa alaa/työpaikkaa, jos ei hommat miellytä. 

Lääkärit on virassa, virkavelvoite on sellainen, että erilaiset velvollisuudet kuin työsuhteisilla. Lisäksi koronapotilaita hoitaville lääköreille maksettiin lisäkorvaus, samoin osastonhoitajille koronaosatoilla.

Terveydenhoitoala venynyt , mutta lääkäreilke ja pomoille siitä on korvaus maksettu.

Vierailija
116/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma arvostukseni hoitajia (ja opettajia) kohtaan on romahtanut nyt korona-aikana. Keväällä tuli niitä videoita ”etulinjasta”, vaikka piti olla kiire ja hoppu ja kuormitusta, nyt on jatkuva valitus palkasta ja koronalisistä. Hoitajat kuitenkin ovat niitä harvoja, jotka tässä koronan aiheuttamassa TALOUSkriisissä voivat olla varmoja työpaikkojensa säilymisen puolesta. Ja voin kuvitella, että hoitajien tulotkin ovat tänä vuonna olleet aika muhkeat, jos tosiaan tekevät ylitöitä niin paljon kuin mediassa antavat ymmärtää.

Vierailija
117/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vähän tälläisiä aloja, joihin pääsee kuka vaan pienellä kouluttautumisella. Totuttu siihen että hoidellaan, kun ehditään, on kahvitauot ja rupattelut kolleegoiden kanssa, pientä flirttailua komeiden lääkäreiden kanssa. 

Nyt kun joutuu tekemään töitä, kuten muutkin, niin alkaa sellainen turha valitus. 

Toiveisiisi on vastattu ja "laiskat"hoitajat ovat siirtyneet sinne oikeisiin töihin.

Muutama päivä sitten uutisoitiin, kuinka ministeriö oli kaikessa hiljaisuudessa tehnyt tutkimuksen reservissä olevista hoitajista, joilla oli sh-koulutus ja heitä oli lähes parisataatuhatta, n. 140.000 vaihtanut alaa ja loput työskenteli Norjassa ja Ruotsissa tai muissa maissa. Ja hoitajien alavaihto ja irtisanomiset ovat koronaepidemien aikana vain jatkunut. Ja en ole itse hoitaja.

Eiköhön sinun, minun ja ap. pitäisi lähteä alalle ja näyttää mallia, ettei väsymystä tunneta, tehdään töitä 24/7. Eikä näin puskita vain huudeta, miten hoitajien pitäisi toimia.

Toi "reservi" on ihan soopaa, jokainen hoitaja tietää sen, se on vain tehty ns suuren yleisön rauhoittamiseksi. Ei hoitajan työtä voi tehdä millään 5 päivän pikakoulutuksella, vaikka olisi hoitajan koulutus , jos tyltä ei ole tehnyt. Voi toimia ns "apukädinä" joista ei ole mitään hyötyä, ja sitä "apukäsien" hommaa voi tehdä kuka vaan.

Että samaa mieltä. Täällä vinkujat voitte sitten 2. aallon roihutessa ilmoittautua sairaaloihin apukäsiksi- sehän on niin helppoa hommaa ja kevyttä ja kovapalkkaista ja työtä voi tehdä kuka vaan.

Vierailija
118/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arvostukseni hoitajia (ja opettajia) kohtaan on romahtanut nyt korona-aikana. Keväällä tuli niitä videoita ”etulinjasta”, vaikka piti olla kiire ja hoppu ja kuormitusta, nyt on jatkuva valitus palkasta ja koronalisistä. Hoitajat kuitenkin ovat niitä harvoja, jotka tässä koronan aiheuttamassa TALOUSkriisissä voivat olla varmoja työpaikkojensa säilymisen puolesta. Ja voin kuvitella, että hoitajien tulotkin ovat tänä vuonna olleet aika muhkeat, jos tosiaan tekevät ylitöitä niin paljon kuin mediassa antavat ymmärtää.

Edelleen

TALOUSkriisi aiheutti sen että sairaaloiden tulot laskivat js pitää säästää. Ympäri Suomen on sairaaloissa käyty YT- neuvotteluja ja HOITAJIA IRTISANOTTU, kuten minut ja usea muu ja UUTTA TYÖTÄ EI OLE LÖYTYNYT. Miehrni on opettaja, ja hänelle kävi samoin

Että lopeta tuo vinkuminen

Vierailija
119/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Kuopioon. K on irtisanonut suuren joukon hoitajia ja sanoo edelleen. Täällä ei ainakaan ole tarvetta hoitajille. Helsingistä varmaan saa töitä

Vierailija
120/146 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. On ihan erilaista tehdä työtä suojavarustuksessa kuin ilman sitä. Ja juuri tuo että vatsakivustakin heti testiin jne. Tätä ei sitten tietenkään normitallaaja siellä läppärin ääressä etätyössä ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi