Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miks nykyään kaikki ovat niin lapsivastaisia?

Vierailija
10.12.2020 |

Olen törmännyt eri foorumeilla viime aikoina samantapaisiin aloituksiin. Haluaisin / puoliso haluaa lapsen ja toinen osapuoli siinä miettii omaa kantaansa. Hyviä ja huonoja puolia. Vastauksista varmaan 75% on, että ei kannata. Olenko nyt ihan väärässä havaintoni kanssa vai onko tämä lpsivastaisuus uus trendi. T: kahden äiti, ei kiitos enempää

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin pentu kiljuu, rääkyy, riehuu, sotkee, sylkee, lyö äitiään, paiskoo tavaroita, kiusaa kissaa. Tätä on jatkunut jo pitkään, lapsi on nyt 4v. Käytös on aivan hirveää. Silti mitään ei saa tehdä, ei voi kieltää, ei pistää rajoja, ettei lapselle tulisi paha mieli. Ystäväni ei halua käyttää valtaa lapseensa, vaan olla kiva kaveri.

Jos tämä on tällaista nykyään, niin ei - en halua tulla vanhemmaksi.

Riippuu vanhemmasta. Olen itse vasta 25, eli lapsuudestani ei nyt niin hirveän kauaa aikaa ole. Ollaan välillä äidin kanssa (jonka kanssa ollaan hyvissä väleissä ja nähdään usein) heitetty vitsiä hänen tittelistään Kersantti Virtasena*. Koskaan ei kurittanut fyysisesti tai jättänyt ruuatta tms. epäinhimillistä, mutta kuri meillä oli. Ans olla jumankauta että olisin kissaa kiusannut tai paiskonut tavaroita.

Sun ikäisiä ja mun lapseni (20) ikäisiä on vielä saanut kasvattaa. Teille karjaistiin jos räpäköitte irtokarkkilaarista sormin, ja komennettiin käyttäytymään bussissa. Loputon ymmärtäminen alkoi vasta myöhemmin.

Siis ei kai tämä oikeesti ole todellisuutta että lapselle ei saa korottaa ääntään jos hän tekee jotain edellä mainituista? Olen niin toivonut että tää on jotain ylidramatisointia

-Sama 25v

Vierailija
162/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, keskusteluketju todistaa kantasi todeksi. Lapset ovat "sotkuisia, vaivalloisia, meluisia, huonosti käyttäytyviä" jne. Liian vaikeaa työtä monen nykyaikuisen mielestä? Kivempaa on pelata pleikkaa ja käydä baareissa?

Itselleni lapset ovat tuottaneet sellaista onnea, jota en olisi muuten kokenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi lasta ja ilman heitä elämä olisi kyllä kurjempaa. Välillä, useinkin, väsyttää ja onhan kasvattaminen iso vastuu. Mutta on se palkitsevaakin. Ihania lapsia ja erityinen ihmissuhde omiin lapsiin. En koe että olisin jäänyt mistään paitsi, koska minulla on lapset. Olen saanut viettää "makeaa elämää" ja harrastaa. Ihmetyttää tämä nykypäivän trendi.

Ap

Trendeistä en tiedä, itse tiesin jo 1980-luvulla etten tahdo lapsia. En harrasta enkä vietä makeaa elämää, mitä se onkin.

Vierailija
164/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, keskusteluketju todistaa kantasi todeksi. Lapset ovat "sotkuisia, vaivalloisia, meluisia, huonosti käyttäytyviä" jne. Liian vaikeaa työtä monen nykyaikuisen mielestä? Kivempaa on pelata pleikkaa ja käydä baareissa?

Lapsettomuus ei todellakaan tarkoita pelaamista eikä baareissa käymistä.

Vierailija
165/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ollut lapsivihaajia ja vielä 20-30 vuotta sitten sellaista pidettiin vähän outona, mutta nykyään nuoruus jatkuu vielä yli kolmekymppisillä. Varmaan taustalla on ikäviä kokemuksia lapsuudesta ja kokemus, että muun maailman on toimittava omien sääntöjen mukaan, vaikeus hyväksyä tai ymmärtää erilaisuutta ja erilaisia tapoja elää. Kaikki lapsivihaa julistaneet tyypit ovat olleet oikeassa elämässä todella hankalia tyyppejä. En itsekään erityisesti hingu perheenlisäystä, mutta lapset ovat silti ihan ihmisiä siinä missä muutkin. Osa kivoja ja osa ei. Aivan kuten aikuisetkin. Lasten kanssa osaan suhteuttaa, että kehittyvät vielä eivätkä osaa tai ymmärrä ihan kaikkea. En ärsyynny elämästä. :)

No esim. tässä aloituksessa "lapsivihaajiksi" luokiteltiin kaikki, jotka kysyttäessä eivät suosittele lasten hankkimista. Veikkaan, että aika moni näistä ap:n näkemistä vastaajista on ihan samalla kannalla kuin sinäkin, eli lapset ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Eivät vaan silti näe syytä suositella lapsen yrittämistä, tai varsinkaan suositella, että painostaisi epävarmaa kumppania yrittämään.

Vierailija
166/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, mutta samalla tavalla täällä yleistetään että lapset ovat keisareita, kakaroita, vanhemmat eivät osaa sanoa ei. Ja mitä vielä? Lapset nyt ovat lapsia, eivät jotain sohvalla tuntikaupalla nököttäviä pikkuaikuisia. Ja se tuntuu monelle olevan liian rankkaa kestää.

Vierailija
167/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, mutta samalla tavalla täällä yleistetään että lapset ovat keisareita, kakaroita, vanhemmat eivät osaa sanoa ei. Ja mitä vielä? Lapset nyt ovat lapsia, eivät jotain sohvalla tuntikaupalla nököttäviä pikkuaikuisia. Ja se tuntuu monelle olevan liian rankkaa kestää.

Ja juuri syystä moni ei niitä lapsia halua. Ja oli se syy mikä hyvänsä niin kenenkään ei tarvitse lapsia hankkia tai edes niistä pitää. Ja siitä on turha äityleiden vetää herneitä nenään.

Vierailija
168/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia lapsia on kaksi ja he ovat ehdottomasti tärkeintä, mitä tässä maailmassa on. Olen surullinen niiden ihmisten puolesta, jotka eivät tällaista ylitsevuotavaa rakkautta saa koskaan kokea. Toivon sydämeni pohjasta, että saan joskus lapsenlapsia!

Jaa miksi eivät? Kuka sinä olet muiden rakkautta määrittelemään? 

Jotkut eivät ilmeisesti tajua, että rakkautta voi saada muiltakin, kuin lapsilta!

Väittäisin, että aikuiselta ei voi saada yhtä ehdotonta rakkautta kuin lapselta.

Mä en ymmärrä, miksi sitä lapsen biologiseen välttämättömyyteen perustuvaa, väliaikaiseen kehitysvaiheeseen kuuluvaa rakkautta pidetään niin paljon parempana kuin vapaaehtoisuuteen ja tasa-arvoiseen suhteeseen perustuvaa rakkautta aikuisten ihmisten välillä.

Mitä ehdottomuuteen tulee, niin useimmilla ihmisillä elämän kierto menee niin, että aikuistumisen myötä elämän tärkein ja rakkain ihminen ei enää ole oma äiti tai isä, vaan oma puoliso tai lapsi. Toki jos välit pysyy hyvinä, niin omia vanhempiaan silti edelleen rakastaa, mutta ei sellainen lapsen ylitsevuotava rakkaus ole mitenkään ehdotonta tai edes pysyvää.

Vierailija
169/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on kurjaa oli lapsia tai ei.

Vierailija
170/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, mutta samalla tavalla täällä yleistetään että lapset ovat keisareita, kakaroita,

vanhemmat eivät osaa sanoa ei. Ja mitä vielä? Lapset nyt ovat lapsia, eivät jotain sohvalla tuntikaupalla nököttäviä pikkuaikuisia. Ja se tuntuu monelle olevan liian rankkaa kestää.

Ja juuri syystä moni ei niitä lapsia halua. Ja oli se syy mikä hyvänsä niin kenenkään ei tarvitse lapsia hankkia tai edes niistä pitää. Ja siitä on turha äityleiden vetää herneitä nenään.

Ihan sama sinänsä ainakin minulle, jokainen tehköön niin kuin haluaa tai mihin pystyy. Ei se silti oikeuta nimittelemään ja halveksimaan lapsia, jos ei aikuinen itse kestä lasten lapseutta.

Vierailija
171/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyneet haluavat muutkin siihen uppoavaan laivaan kärsimään

Vierailija
172/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua jakaa tätä tuskaa enää seuraavalle sukumme polvelle, vaan kärsin yksinäisyydestä ym.

Vierailija
173/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että itsekkäät hommaavat kakaroita.

Vierailija
174/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas se kakara... Näin se vain aina on. Täysin hedelmätön keskustelu, kuten nämä ilmeisesti aina.

Vierailija
175/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas se kakara... Näin se vain aina on. Täysin hedelmätön keskustelu, kuten nämä ilmeisesti aina.

Pentu, kakara, lapsi, muksu, mukelo... Mitä väliä sillä sanalla nyt tässä on`? Keksin lukuisia ilkeämpiäkin sanoja.

Vierailija
176/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on epävakaita ja arvaamattomia olentoja. He saattavat tehdä/sanoa mitä vaan milloin vaan, tai heille voi tapahtua herkästi vaikka mitä pahaa. Ei voi ottaa sellaista riesakseen tällaisena itsekin vähän epävakaana ja stressaantuneena aikuisena. Tai edes sietää sellaista seuraa, oli sitten lapsi tai aikuinen.

Vierailija
177/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentu, kakara, lapsi, muksu, mukelo... Mitä väliä sillä sanalla nyt tässä on`? Keksin lukuisia ilkeämpiäkin sanoja.

, kersa.

"Rakas" pitäisi aina kutsua av-mammojen mukaan.

Vierailija
178/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 33-vuotias lapseton, parisuhteessa elävä nainen, mutta en tosiaankaan vihaa lapsia. Olisi mahtavaa jos minulla olisi pieniä sukulaislapsia tai kummilapsia, joiden kanssa voisi touhuta. Olisi ihan mahtavaa vaikka hakea varastosta omia vanhoja lastenkirjoja ja lukea niitä jollekin pienelle. Tai leikkiä barbeilla tai koota palapeliä yhdessä.

Omia lapsia en ole hankkinut. Siihen on monta syytä ja uskon, että päätös on myös syntymättömän lapsen parhaaksi.

On sulla vielä 10 vuotta aikaa.

Vierailija
179/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin pentu kiljuu, rääkyy, riehuu, sotkee, sylkee, lyö äitiään, paiskoo tavaroita, kiusaa kissaa. Tätä on jatkunut jo pitkään, lapsi on nyt 4v. Käytös on aivan hirveää. Silti mitään ei saa tehdä, ei voi kieltää, ei pistää rajoja, ettei lapselle tulisi paha mieli. Ystäväni ei halua käyttää valtaa lapseensa, vaan olla kiva kaveri.

Jos tämä on tällaista nykyään, niin ei - en halua tulla vanhemmaksi.

Riippuu vanhemmasta. Olen itse vasta 25, eli lapsuudestani ei nyt niin hirveän kauaa aikaa ole. Ollaan välillä äidin kanssa (jonka kanssa ollaan hyvissä väleissä ja nähdään usein) heitetty vitsiä hänen tittelistään Kersantti Virtasena*. Koskaan ei kurittanut fyysisesti tai jättänyt ruuatta tms. epäinhimillistä, mutta kuri meillä oli. Ans olla jumankauta että olisin kissaa kiusannut tai paiskonut tavaroita.

Liikaa periaatteita ja erilaisia kasvatusideologioita sekä aina vaan laajeneva käsitys siitä, että mikä on "epäinhimillistä". Siitä se kurittomuus syntyy.

Vierailija
180/212 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat niin stressaantuneita työelämästä ja arvostavat rahan tuomaa helppouttta ja vapautta käyttää vapaa-aikansa miten haluaa (=töistä palautumiseen aurinkorannalla), että on vaikea ymmärtää millaisia ei-materialistisia iloja lapsesta voi olla. Onhan lapset ajatuksen tasolla järjetön ajatus (rahanmeno, vapaa-ajan meno jnejne) eikä niitä hyviä puolia ja onnea ole helppo käsittää ennen niiden omien lasten saamista.

Mutta kun kaikille lapset eivät tuo sitä onnea. Taas vapaaehtoista lapsettomuutta selitetään ties millä työstressillä, kun ei jostain syystä kestetä ajatusta siitä, että kaikille se elämän onni vain ei tule lapsista, vaan jostain muusta.