Olen liian tyhmä yliopistoon
Eli otsikossa se tulikin. Onko muille käynyt näin? Sisäänpääsy ei ole ollut itselleni mikään ongelma, olen 2 kertaa päässyt opiskelemaan alaa jota pääsee hyvin pieni prosentti opiskelemaan. Itse opinnoista ei sitten tulekaan yhtään mitään vaikka ala kiinnostaakin.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hioa omaa lukemistaan ja lukutekniikkaa, jos tenttikirjojen omaksuminen tuntuu ylivoimaisen vaikealta. Jos asiat on vaikea muistaa pelkästään lukemalla, niin sinun tulee tehdä myös samalla muistiinpanoja, koska kirjoittamalla asioista jää vahvempi muistijälki. Opiskeltaessa tulee ylipäänsä aina ”liata kädet” eli kirjoittaa muistiinpanoja ja tehdä harjoitustehtäviä.
Tässä saattaa tulla monella aikapula vastaan. Olen itsekin ihminen, jonka pitää kirjoittaa muistiinpanoja, mutta onhan se ihan kamalan hidasta verrattuna niihin, jotka muistavat heti lukemalla kaiken. Siinä, missä opiskelukaveri lukee kirjan parissa viikossa tai kuukaudessa, toisella menee tuplasti tai enemmän muistiinpanoineen. Siihen ei vaan ole aikaa. Kurssi on loppu jo ja seuraavaan pitäisi siirtyä. En yhtään ihmettele, jos siinä tilanteessa ahdistuu ja tuntee olevansa tyhmä.
Kaikki ne, jotka kepeästi heittävät ilmaan väitteen, ettei haittaa, jos oppii hitaasti, kunhan oppii, niin eivät he tajua, että jokaisella meistä on vain se 24h vuorokaudessa. Lukiossakin voi jo tulla tilanne, että ei ehdi tehdä oman vauhdin mukaan. Tuolla tavoin ajattelevat ihmiset ovat ehkä itse niitä nopeita. Heillä menee puoli tuntia asian oppimiseen ja he kuvittelevat, että hitailla menee tunti, eikä se heistä vaikuta mahdottomasta. Eivät tajua, että jollain hitaalla meneekin kymmenen tuntia, ja se tosiaan vaikuttaa siihen, mitä ehtii oppia ja kuinka hyvin.
Samaistun.
Olin ihan järkyttynyt suorastaan, kun siskoni kertoi oppivansa kaiken oppitunneilla ja luennoilla. Siis pelkästään kuuntelemalla ja näkemällä. En oikeasti tajua miten tuo on edes mahdollista.
Tulppaanitar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelutekniikka kuntoon
Olen yrittänyt saada kyllä apua mutta ongelmaani ei ymmärretä. Asiat ei vaan pysy päässä, vaan kun opin jonkun asian niin sitten muu unohtuu.
Mä tunnistan tämän. Mä en opi sellaisia asioita jotka ei kiinnosta mua ja jos opinkin niin niille on hyvin rajallinen muistitila eli vanhat tippuu pois jos uutta tulee tilalle. Ilmeisesti ei ollenkaan harvinaista keskittymishäiriöisille, mulla add. Motivoivat ja kiinnostavat asiat opin opiskelematta kuin itsestään ja muistan pitkään. Olen älykäs ja yhdistelen tietoa luovasti ja helposti. Lääkiksen pääsykokeeseen koko alueen pänttääminen ulkoa on vaan miltei mahdotonta kun vanhat tippuu sitä mukaa pois kun uutta tulee tilalle.
No niin, tutulta kuullostaa. Onko diagnosoitu mitään muuta neurologista kuin ADD?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän sama ongelma. Onneksi keskittymisongelmani estää myös pääsykokeissa menestymisen, joten ongelmani ei siinä mielessä ole niin pahasti ristiriidassa kykyjeni kanssa. Onneksi on myös hyväpalkkaisia käytännö aloja, joille pääsee ihan heikolla koulutodistuksella.
Löysitkö itsellesi alan millä haluat työskennellä? Miten löysit sen, jouduitko kokeilemaan monenlaista ensin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelutekniikka kuntoon
Kyllä se opiskelutekniikka on pitänyt ottaa haltuun jo ennen yliopistoa, valitettavasti. Ei siellä ole enää aikaa alkaa opetella miten kirjoitetaan essee tai aikataulutetaan ja muuten organisoidaan omaa opiskelua. Yliopisto vaatii tosi paljon juuri opiskelun metataitoja, vähemmälläkin ällillä pärjää, mutta laiska ja lahjakas on vaikeuksissa, kuten minä olin.
No, itse en koe olevani laiska enkä lahjakas. Pärjäsin vielä lukiotasolla kirjoitustehtävissä, ne kun oli niin suppeita vielä silloin että tekstin hinkkaamiseen ja oikeinkirjoitukseen pystyi käyttämään ihan loputtoman kauan aikaa. Ja kun tekstit ei olleet niin laajoja niin niitä pystyi skannaamaan koko ajan edes takaisin että mitä siihen olikaan jo kirjoittanut ja kannattaisiko sittenkin muuttaa asioiden järjestystä tai sanavalintoja. Sen sijaan esim kielissä en ole pärjännyt edes peruskoulussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuskailen parhaillaan ihan saman asian kanssa. Diagnoosina ADHD. Suosittelen menemään testeihin. Pahimmat ongelma-alueeni on juuri samat, asiat jää epätasaisesti muistiin ja laajojen tekstien kirjoittaminen on hirveää tuskaa. Tuttua myös tuo ettei kukaan tunnu ymmärtävän mitä tarkoitan kun avaudun ongelmistani... tuttu tokaisi juuri että ei tarvitse tavoitella joka kurssista sitä vitosta kun harmittelin ettei yksi laaja kirjatentti mene sitten millään läpi.
Jep, tutulta kuulostaa... Ja opettajat vaan luulevat etten yritä tarpeeksi tms jos kirjoitan esseen otsikon ohi tai sinne on jäänyt jotain kirjoitusvirheitä, viittaustekniikka ontuu tai lähdeluettelossa virheitä. Saan usein palautetta kirjoitustekniikastani eikä se palaute ole kovin positiivista. Ja sitten kun yritän kertoa että jonkun asian tekemiseen meni tosi paljon aikaa enkä edes päässyt läpi tai pääsin täysin rimaa hipoen niin muut ei ymmärrä yhtään.
Ah, tuo kaikki on ihan liian tuttua. En tiedä mainittiinko tätä vielä mutta tehtäviin menevä aika tuntuu olevan täysin eri joka kerta. Tämä hankaloittaa aikataulun suunnittelua. Myös usein kuultu neuvo siitä että "tekee jonkun asian vaan valmiiksi, ei sen tarvitse olla niin hieno" on itselleni turha. Se oikeasti aivot narikassa tehty räpellys ei useinkaan riitä läpipääsyyn, vaan lisää sen sijaan työmäärää ja ahdistusta kun se tulee hetken päästä takaisin täydennettäväksi. Tekeminen vaatii aina sen pienen ponnistelun, se millaista jälkeä tulee on täysin arpapeliä. 65
Samaistun tähän. Helposti jää vielä sitten näpertelemään jonkin ihan turhan kanssa tai jumiutuu johonkin lauserakenteeseen tai siihen miten saisi tekstiä yhtään eteenpäin. Tai huomaa vääntäneensä jotain monta tuntia ja on tehnyt koko ajan turhaa työtä kun tehtävänanto ymmärretty pieleen. Tai ajattelee että tämän asian tekemiseen menee 2h mutta oikeasti menee vähintään 6h. Nauratti oikein kun yhden kurssin tuntimäärä oli laskettu että kauanko menee kirjallisten tehtävien tekemiseen ja itselläni meni melkein kaksinkertaisena se aika. Kuitenkin samaan aikaan pitäisi niiden muidenkin kurssien tehtävät saada tehtyä ja sisällöt omaksuttua.
Ainoat stressittömät kurssit on niitä, joissa on löyhä aikataulu ja joiden kirjoitustehtäviä saa näpertää niin pitkään kuin haluaa. Ihmettelin vuosia miksi olin aina tekemässä esseitä sun muita ihan viimetipassa, kunnes tajusin että aloitin itselleni liian myöhään. Voivottelin miten yhden tietyn esseen tekemiseen menee ainakin pari päivää, kaverit katsoi epäuskoisena ja totesi että heillä menee samaan teksimäärään korkeintaan tunti tai pari. En ymmärrä miten jotkut ihmiset vaan kirjoittaa menemään, omat aivoni eivät yksinkertaisesti tuota mitään kirjoitettavaa niin nopeasti. :D
Et oo. Mäkin pärjään vaikka oon taukki ku taivas. Nyt alotin yhden 5 op kurssin tyhjästä joka meni jo ohi. Nettiluennot keksitty. En pysty keskittymään kuin yhteen kurssiin kerrallaan ja en voi enää höseltää kuten ennen vanhaa, sataa kurssia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kokeilisit ottaa rinnalle opintoja korkeasaaresta? Katsot vähän menisikö siellä paremmin?
Ai, onko teillä siellä apinahäkissä nykyään tietokoneitakin kun oikein tälle palstalle asti löysit?
Opettajillahan on tapaamisaikoja. Marssi opettajan pakeille ja kerro ettet osaa kirjoittaa esseetä etkä ymmärrä mitä hyväksyttyyn esseeseen oikein vaaditaan. Opettajan pitää osata opastaa sinua tässä ja vaikka näyttää esimerkiksi hyvän esseen ja kertoo mistä palasista se hyvä essee koostuu. Varaa opettajalta ihan aika tähän ja etukäteen kerrot ongelmastasi. Yliopiston opettajan tehtäviin kuuluu tällainen opastus.