Olen liian tyhmä yliopistoon
Eli otsikossa se tulikin. Onko muille käynyt näin? Sisäänpääsy ei ole ollut itselleni mikään ongelma, olen 2 kertaa päässyt opiskelemaan alaa jota pääsee hyvin pieni prosentti opiskelemaan. Itse opinnoista ei sitten tulekaan yhtään mitään vaikka ala kiinnostaakin.
Kommentit (148)
Epäilen siltikin ennemmin motivaatio-ongelmaa kuin aivokapasiteetin riittävyyttä.
Sama juttu 😕 Omaa alaa ei voi oikeen opiskella muualla.
Monille on käynyt noin. Ei kävisi, jos keskustelusi opinnoistaan muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tule?
En kykene ottamaan isoja kokonaisuuksia nopeasti haltuun, en pysty muistamaan alani terminologiaa, en selviä laajoista kirjoitustehtävistä. Koko ajan vaan yhtä rämpimistä.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen siltikin ennemmin motivaatio-ongelmaa kuin aivokapasiteetin riittävyyttä.
En koe että motivaatiossani olisi vikaa vaan omaksumiskyvyssä.
Eiköhän. Minä en pärjäisi edes ammattikorkeakoulussa esim kielitaito aivan olematon. Ei asiaa kannata miettiä, jokainen tekee parhaansa siltä pohjalta mihin pystyy.
Olisiko sulla masennus tai joku muu sairaus, joka aiheuttaa tuon ongelman? Oletko muuttanut vasta kotoa ja on raskasta henkisesti?
Jos ei ollut lukiossa vaikeuksia opiskella, niin todennäköisesti vika ei ole älyssä.
Itsellä diagnosoimaton kaksisuuntainen mielialahäiriö teki opinnot todella vaikeiksi. Maniassa ei pystynyt keskittymään ja masentuneena ei ollut motivaatiota. Lääkitys teki valtavan eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö, ettei pääsykokeita varten ole tarvinnut omaksua mitään?
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu 😕 Omaa alaa ei voi oikeen opiskella muualla.
Jep. Ja turhauttaa että kun olen tehnyt alani töitä opiskeluaikana niin palaute on hyvää. Silti en kykene saamaan papereita ulos, kirjoitustyöt on ehdottomasti pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
En voi kertoa tunnistamisen vuoksi, aika spesifi ala jota voi opiskella vain parissa paikkaa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Monille on käynyt noin. Ei kävisi, jos keskustelusi opinnoistaan muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Ongelmaani ei ymmärretä, ei muiden opiskelijoiden saati opettajien taholta. En vain pysty parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaatii vaan treeniä. Varaa enemmän aikaa tehtävien tekoon. Ajan myötä voi helpottaa. Onko alkuoletuksesi alan opiskelun vaatimasta työstä ollut liian optimistinen?
Mun on ollut vaikea päästä sisään yliopistoon. Sen sijaan mun vahvuuksia on just nämä:
”En kykene ottamaan isoja kokonaisuuksia nopeasti haltuun, en pysty muistamaan alani terminologiaa, en selviä laajoista kirjoitustehtävistä. Koko ajan vaan yhtä rämpimistä.”
Ja olen sen vuoksi valmistunut aina nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
En voi kertoa tunnistamisen vuoksi, aika spesifi ala jota voi opiskella vain parissa paikkaa suomea.
Kerro edes, onko luonnontiede vai humanistis-yhteiskuntatiede.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän. Minä en pärjäisi edes ammattikorkeakoulussa esim kielitaito aivan olematon. Ei asiaa kannata miettiä, jokainen tekee parhaansa siltä pohjalta mihin pystyy.
Niin. Harmi että tämä olisi aivan unelma-alani, mutta en vaan kykene saamaan opintoja valmiiksi. Joku gradun tekeminen on täysin mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelutekniikka kuntoon
Olen yrittänyt saada kyllä apua mutta ongelmaani ei ymmärretä. Asiat ei vaan pysy päässä, vaan kun opin jonkun asian niin sitten muu unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tule?
En kykene ottamaan isoja kokonaisuuksia nopeasti haltuun, en pysty muistamaan alani terminologiaa, en selviä laajoista kirjoitustehtävistä. Koko ajan vaan yhtä rämpimistä.
Mikäköhän olisi sellainen ala, jonne on vaikea päästä, mutta ei sitten kuitenkaan tarvita noita taitoja pyrkiessä?
Taidat olla ihan fiksu, mutta luovutat helposti tms.
Miksei tule?