Olen liian tyhmä yliopistoon
Eli otsikossa se tulikin. Onko muille käynyt näin? Sisäänpääsy ei ole ollut itselleni mikään ongelma, olen 2 kertaa päässyt opiskelemaan alaa jota pääsee hyvin pieni prosentti opiskelemaan. Itse opinnoista ei sitten tulekaan yhtään mitään vaikka ala kiinnostaakin.
Kommentit (148)
Yths:lle vaan tutkimuksiin. Voi olla munkin mielestä jotain lukihäiriöön, adhd:hen tai autisminkirjoon liittyvää. Varmaan löytyy jotain opiskelutekniikan valmennuskursseja. Tenttejä voi suorittaa eri tavoin, niihin voi saada lisäaikaa. Gradua voi pilkkoa osiin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu 😕 Omaa alaa ei voi oikeen opiskella muualla.
Jep. Ja turhauttaa että kun olen tehnyt alani töitä opiskeluaikana niin palaute on hyvää. Silti en kykene saamaan papereita ulos, kirjoitustyöt on ehdottomasti pahimpia.
Mulla sama, harjoittelut ja työnteko sujuu, pitkään jo soitettu kotoa aina töihin kun olen yrittänyt opiskella välissä. Esseet, opinnäytetyöt itkien, olen kerrannut paljon kun en saanut palautettua. Stressi asiasta jo pitkään epäterveellä tasolla. Hävettävän pitkään opintojen kanssa tahkonnut, gradu on painajaista. No tarkkaavaisuushäiriö nyt löytyi vuosien epätoivon jälkeen, lääkityksen avulla palasia kuntoon. Voi kun olisi osannut hakea apua/saanut sitä paljon aikaisemmin sen sijaan että vuosia (no, aina) tunsi itsensä liian tyhmäksi ja sai hävetä itseään. Sisulla pääsee kohtuu pitkälle, mutta jossain vaiheessa loppuu kompensaatiotaidot tai voimat.
Sinä et ole opintomenestyksesi tai haasteesi, etsi apua ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Yths:lle vaan tutkimuksiin. Voi olla munkin mielestä jotain lukihäiriöön, adhd:hen tai autisminkirjoon liittyvää. Varmaan löytyy jotain opiskelutekniikan valmennuskursseja. Tenttejä voi suorittaa eri tavoin, niihin voi saada lisäaikaa. Gradua voi pilkkoa osiin. Jne.
Siis yritin päästä opiskelijaterveydenhuollon kautta testeihin, ei onnistu. Ei ole resursseja, valitettavasti. Myöskään yliopistoni opintopsykologin kautta ei onnistu. Kuulun neurokirjoon, sen tiedän. Olen yrittänyt löytää vaihtoehtoisia suoritustapoja kursseihin mutta jostain syystä siihen suhtaudutaan erittäin negatiivisesti. Kuulemma kaikkien pitäisi tehdä asiat samalla tavalla ja ymmärtää tehtävänanto samoin. Olen yrittänyt saada osapalautuksia tehtäville tai pyytänyt ison esseen sijaan monta pienempää tehtävää mutta ei käy. Olen puhunut tästä myös opintosuunnittelijan kanssa, ei apua eikä hyötyä. Yksi proffa ihan suoraan sanoi ettei heillä ole enempää resursseja, ymmärrän että siitä tulee varmasti lisätöitä muille jos jollekin mietitään erilliset tehtävät tai kurssin suoritustapa eri. Toisaalta yliopisto saisi valmistumisestani rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu 😕 Omaa alaa ei voi oikeen opiskella muualla.
Jep. Ja turhauttaa että kun olen tehnyt alani töitä opiskeluaikana niin palaute on hyvää. Silti en kykene saamaan papereita ulos, kirjoitustyöt on ehdottomasti pahimpia.
Mulla sama, harjoittelut ja työnteko sujuu, pitkään jo soitettu kotoa aina töihin kun olen yrittänyt opiskella välissä. Esseet, opinnäytetyöt itkien, olen kerrannut paljon kun en saanut palautettua. Stressi asiasta jo pitkään epäterveellä tasolla. Hävettävän pitkään opintojen kanssa tahkonnut, gradu on painajaista. No tarkkaavaisuushäiriö nyt löytyi vuosien epätoivon jälkeen, lääkityksen avulla palasia kuntoon. Voi kun olisi osannut hakea apua/saanut sitä paljon aikaisemmin sen sijaan että vuosia (no, aina) tunsi itsensä liian tyhmäksi ja sai hävetä itseään. Sisulla pääsee kohtuu pitkälle, mutta jossain vaiheessa loppuu kompensaatiotaidot tai voimat.
Sinä et ole opintomenestyksesi tai haasteesi, etsi apua ja tukea.
<3
Erityisoppijoiden liiton kautta tutkimuksiin.
https://www.eoliitto.fi/tukea-ja-neuvontaa/luki-ja-matematiikkatestaus/…
Voisko ne yths:n kautta laittaa sulle lähetettä aikuispsykiatrian poliklinikalle nepsy-tutkimuksiin? Kyllä yliopiston intresseissä pitäis olla sun valmistuminen, kumma jos ei jousteta.
No meillä on lähiomainen joka kirjoitti huippuarvosanat, meni pääsykoepisteillä sisään, lukion ka 9,5. Mutta opintoja ei saa yliopistossa tehtyä eteenpäin. Hän tottui lukiossa siihen, että kymppejä saa lukaisemalla koealueen edellisenä iltana läpi ja kirjoituksiinkaan ei lukenut yhtään. Yliopistossa hän ei osaa pitkäjänteisyyttä.
Mitä alan töitä olet voinut tehdä opiskeluaikana, joissa vaikeuteni ei ole näkynyt? Onko ne olleet vähemmän vaativia kuin se työ, jota tekisit valmistuttuasi? Onko ap:n ala oikeustiede? Oikeustieteissä saa syventyä yksityiskohtiin, joten sovit sille alalle kyllä..
Vierailija kirjoitti:
Erityisoppijoiden liiton kautta tutkimuksiin.
https://www.eoliitto.fi/tukea-ja-neuvontaa/luki-ja-matematiikkatestaus/…
Ei riitä nyt rahat ollenkaan, kiitos koronan. Selvittelin että jos menen yksityisille laajoihin lukitesteihin niin maksaa helposti monta tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Voisko ne yths:n kautta laittaa sulle lähetettä aikuispsykiatrian poliklinikalle nepsy-tutkimuksiin? Kyllä yliopiston intresseissä pitäis olla sun valmistuminen, kumma jos ei jousteta.
Yritin YTHS:n kautta mutta ei onnistunut, käskettiin seuraavaksi terveyskeskukseen missä teilattiin täysin.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on lähiomainen joka kirjoitti huippuarvosanat, meni pääsykoepisteillä sisään, lukion ka 9,5. Mutta opintoja ei saa yliopistossa tehtyä eteenpäin. Hän tottui lukiossa siihen, että kymppejä saa lukaisemalla koealueen edellisenä iltana läpi ja kirjoituksiinkaan ei lukenut yhtään. Yliopistossa hän ei osaa pitkäjänteisyyttä.
No, omat opinnot ei ole yhtään mennyt noin kun olen tottunut jo lapsena että asiat ei pysy päässä...
Vierailija kirjoitti:
Monille on käynyt noin. Ei kävisi, jos keskustelusi opinnoistaan muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Mitä tarkoitat? Meillä opettaja sanoi, että yksi kysymys vastaa arvosanan pudottamista yhdellä numerolla.
Uudestaan vaan lääkärille. Aloita vaikka pyytämällä adhd-testausta. Tee uusi kierros kaikilla tahoilla, joilla oot jo käynyt. Joku uusi voi ottaa sut tosissaan ja auttaa.
Jos jo tiedät olevasi neurokirjolla, panosta tietämiisi tekniikoihin. Kirjoituksistasi näkee, että olet fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä alan töitä olet voinut tehdä opiskeluaikana, joissa vaikeuteni ei ole näkynyt? Onko ne olleet vähemmän vaativia kuin se työ, jota tekisit valmistuttuasi? Onko ap:n ala oikeustiede? Oikeustieteissä saa syventyä yksityiskohtiin, joten sovit sille alalle kyllä..
Olen pystynyt tekemään sellaisia töitä jotka ovat hyvin käytännöllisiä ja niitä haluaisin tehdä myöskin valmistumisen jälkeen. En usko että pystyisin kuitenkaan saamaan vakituista työpaikkaa ilman papereita ja on ihan normaali käytäntö maksaa huomattavasti huonompaa palkkaa niille jotka eivät ole valmistuneet. Ei ole oikeustiede kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monille on käynyt noin. Ei kävisi, jos keskustelusi opinnoistaan muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Mitä tarkoitat? Meillä opettaja sanoi, että yksi kysymys vastaa arvosanan pudottamista yhdellä numerolla.
Hmm, siis jos kysytte ohjaavalta oopettajalta jotain niin arvosana putoaa? Meillä ei suostuta antamaan apua, itselleni kyllä kävisi huonommatkin arvosanat kunhan pääsisi läpi mutta ei voi antaa mitään apukysymyksiä tai yhtään mitään kun se kuulemma asettaisi muut opiskelijat epätasa-arvoiseen asemaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta en usko, ennen kuin joku nimeää alan, että sen sisältämät kurssit olisivat jotenkin eri sfääreissä vs. pääsykoe.
Tämä ei ole ap:n ala, mutta esimerkiksi matematiikkaa pääsee opiskelemaan helposti, mutta ne itse opinnot ovatkin sitten yhtä tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
En aina edes ymmärrä mitä minun pitäisi tehdä jotta onnistuisin paremmin. Tuntuu että saan kokonaisuuksista vain jonkun pienen osan haltuun. Tai osaaminen on koko ajan tosi epätasaista, pystyn ymmärtämään/omaksumaan vain osan.
Oletko käynyt tämän asian vuoksi tapaamassa esim. opintopsykologia tai lääkäriä? Tai onko sinua tutkittu lukion aikana? Voihan kyseessä olla jonkin sortin oppimisvaikeus tai hahmotushäiriö ja mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Uudestaan vaan lääkärille. Aloita vaikka pyytämällä adhd-testausta. Tee uusi kierros kaikilla tahoilla, joilla oot jo käynyt. Joku uusi voi ottaa sut tosissaan ja auttaa.
Jos jo tiedät olevasi neurokirjolla, panosta tietämiisi tekniikoihin. Kirjoituksistasi näkee, että olet fiksu.
Ehkä yritän vielä terveyskeskuksen kautta jos onnistuisin saamaan jollekin toiselle lääkärille ajan... Minulla on siis jo yksi neurokirjon diagnoosi mutta se ei selitä tätä opiskeluun ja kielelliseen hahmottamiseen liittyvää vaikeutta. Pystyn kyllä joitain muita asioita oppimaan ihan normaalisti vaikka se välillä onkin työläämpää minulle kuin monille muille. Olin edelliselle tk-käynnille listannut kyllä kaikkia niitä ongelmia joista kärsin mutta lääkäriä nämä asiat ei edes kiinnostaneet, hän vain ihmetteli että miksen pärjää yliopistossa kun lukiostakin kerta selvisin. Vaikka rämpimistä se lukio oli ja sen sanoinkin. En tiedä epäilikö lääkäri sitten koko aiempaa diagnoosiani vai missä oli vika.
Jos ihminen on päässyt yliopistoon, katsotaan Suomessa, että hän pärjää riittävän hyvin eikä tutkimuksia lähdetä tekemään kovin helposti, vaikka olisi ihan aihettakin. Enemmän käytetään resursseja siihen, miten saadaan torpattua henkilö pois tutkimuksesta. Jos paukut laitettaisiin tutkimiseen ja asioiden selvittämiseen sen sijaan, olisi monen opiskelijan tilanne ihan erilainen. Sori vaan, olet väliinputoaja.
Sain netin lukivaikeustestistä korkeat pisteet mikä viittaisi lukihäiriöön. Sanoin tämänkin terveyskeskuksessa ja minulle lähinnä naurettiin.