Olen liian tyhmä yliopistoon
Eli otsikossa se tulikin. Onko muille käynyt näin? Sisäänpääsy ei ole ollut itselleni mikään ongelma, olen 2 kertaa päässyt opiskelemaan alaa jota pääsee hyvin pieni prosentti opiskelemaan. Itse opinnoista ei sitten tulekaan yhtään mitään vaikka ala kiinnostaakin.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen siltikin ennemmin motivaatio-ongelmaa kuin aivokapasiteetin riittävyyttä.
En koe että motivaatiossani olisi vikaa vaan omaksumiskyvyssä.
Väitätkö, ettei pääsykokeita varten ole tarvinnut omaksua mitään?
Kyllähän pääsykokeissakin on pitänyt osata asioita mutta kuitenkin ihan pieni pintaraapaisu siitä mitä nämä itse opinnot ovat. Sama molempien opiskelemieni alojen suhteen.
Minusta ahkeruus on yliopistossa se oleellinen. Joillakin aloilla tosin pääsee helpolla, jos tajuaa asiat nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen siltikin ennemmin motivaatio-ongelmaa kuin aivokapasiteetin riittävyyttä.
Väitätkö, ettei pääsykokeita varten ole tarvinnut omaksua mitään?
Kyllähän pääsykokeissakin on pitänyt osata asioita mutta kuitenkin ihan pieni pintaraapaisu siitä mitä nämä itse opinnot ovat. Sama molempien opiskelemieni alojen suhteen.
Sori, mutta en usko, ennen kuin joku nimeää alan, että sen sisältämät kurssit olisivat jotenkin eri sfääreissä vs. pääsykoe.
Jos on joku pilipalitiede, jossa vaikea saada töitä, niin ehkä oikeasti kannattaa harkita vaihtoa johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaatii vaan treeniä. Varaa enemmän aikaa tehtävien tekoon. Ajan myötä voi helpottaa. Onko alkuoletuksesi alan opiskelun vaatimasta työstä ollut liian optimistinen?
Olen opinnoissa enemmänkin loppusuoralla nyt ja olen meinannut kerran saada ihan totaalisen burn outin. Minulla myös menee yksinkertaisenkin asian tekemiseen kauemmin kuin muilla mitä olen muiden opiskelijoiden kanssa puhunut. Olen ylipäänsä tehnyt opintojani normaalia hitaammalla rytmillä, iso osa samaan aikaan aloittaneista on valmistunut jo.
Vierailija kirjoitti:
Mun on ollut vaikea päästä sisään yliopistoon. Sen sijaan mun vahvuuksia on just nämä:
”En kykene ottamaan isoja kokonaisuuksia nopeasti haltuun, en pysty muistamaan alani terminologiaa, en selviä laajoista kirjoitustehtävistä. Koko ajan vaan yhtä rämpimistä.”
Ja olen sen vuoksi valmistunut aina nopeasti.
Jep. En tiedä onko pääsykokeissa sitten jotain vikaa kun itse olen pari kertaa päässyt itseäni parempien opiskelijoiden ohi. Ja olen päässyt nimenomaan pääsykokeella, en millään lukiopapereilla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
En voi kertoa tunnistamisen vuoksi, aika spesifi ala jota voi opiskella vain parissa paikkaa suomea.
Kerro edes, onko luonnontiede vai humanistis-yhteiskuntatiede.
Jälkimmäistä osastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tule?
En kykene ottamaan isoja kokonaisuuksia nopeasti haltuun, en pysty muistamaan alani terminologiaa, en selviä laajoista kirjoitustehtävistä. Koko ajan vaan yhtä rämpimistä.
Mikäköhän olisi sellainen ala, jonne on vaikea päästä, mutta ei sitten kuitenkaan tarvita noita taitoja pyrkiessä?
Taidat olla ihan fiksu, mutta luovutat helposti tms.
Jos luovuttaisin helposti en olisi jaksanut rämpiä näin kauaa. Ollut aika todella epätoivoista opiskelu viime vuosina.
Luulen ettei sulla ole mitään ongelmaa, Yo-opinnot on vaikeita kaikille. Luulet vaan että muilla on helpompaa. Jaa hommat osiin, opiskele kaverin kanssa jne. Joku järki tohon hommaan nyt. Oot luultavasti väsynyt ja tarviit lepoa. Ota itsellesi aikaa ja ole armollinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ahkeruus on yliopistossa se oleellinen. Joillakin aloilla tosin pääsee helpolla, jos tajuaa asiat nopeasti.
En aina edes ymmärrä mitä minun pitäisi tehdä jotta onnistuisin paremmin. Tuntuu että saan kokonaisuuksista vain jonkun pienen osan haltuun. Tai osaaminen on koko ajan tosi epätasaista, pystyn ymmärtämään/omaksumaan vain osan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on joku pilipalitiede, jossa vaikea saada töitä, niin ehkä oikeasti kannattaa harkita vaihtoa johonkin muuhun.
Olen tehnyt jo opiskeluaikana alani töitä ja työllistymisen pitäisi olla kohtuu hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei sulla ole mitään ongelmaa, Yo-opinnot on vaikeita kaikille. Luulet vaan että muilla on helpompaa. Jaa hommat osiin, opiskele kaverin kanssa jne. Joku järki tohon hommaan nyt. Oot luultavasti väsynyt ja tarviit lepoa. Ota itsellesi aikaa ja ole armollinen.
Siis en saa aina esseitäni tms edes läpi, ei kelpaa. Aina on jotain pielessä, kirjoitettu otsikon ohi tms.
Itse opiskelin ensin kaikkea kivaa, mutta opinnot jäivät toistuvasti kesken, kun kaikenlainen vielä kivempi veti pois koulun penkiltä.
Lopulta valmistuin alalle, josta en edes valmistumisen jälkeen ymmärrä yhtään mitään.
Onko tutkittu lukivaikeus? Se voi aiheuttaa tuollaisia esseen aiheen ohi kirjoittamisia ja hitautta muutenkin kouluhommissa. Mulla itselläni todettiin yliopistossa lukivaikeus, vaikka peruskoulun lukiseuloissa en ollut jäänyt kiinni. Oli tarkemmat tutkimukset yliopistossa.
Onkohan sinulla jonkinlainen tiedon strukturoinnin ongelma? Eräällä tuttavallani on teini-ikäinen, jolla on tuollainen, hänellä on myös erittäin hyvä muisti, joten tuota ongelmaa ei ole aiemmin huomattu. Hänen on vaikea liittää asioita toisiinsa, joten aiemmin ei niinkään piitattu siitä että hänen koevastauksissaan esimerkiksi oli asioita jotka eivät sinne kuuluneet niin kauan kuin siellä oli myös oikeita asioita - yliopistoopinnoissa tämän tyyppinen strategia ei tietenkään enää toimi. Se että hän on tietoisesti miettinyt ensin otsikkoja, sitten niitä asioita, jotka siihen liittyen jo tietää ja sitten yhdistäen tekstissä tulevia asioita noihin edellisiin esimerkiksi mindmappingin avulla, on auttanut häntä. Ehdottomasti kannattaa puhutella yliopistollasi henkilöitä, jotka tuntevat erilaisten oppijoiden ongelmia ja miten niihin voidaan vaikuttaa - ei niistä kannata proffilta tai muilta opiskelijoilta kysellä.
Omalla opiskelualallani lukihäiriöt ovat hyvin yleisiä, eikä niitäkään ole välttämättä tunnistettu kunnolla ennen kuin yliopistotasolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu lukivaikeus? Se voi aiheuttaa tuollaisia esseen aiheen ohi kirjoittamisia ja hitautta muutenkin kouluhommissa. Mulla itselläni todettiin yliopistossa lukivaikeus, vaikka peruskoulun lukiseuloissa en ollut jäänyt kiinni. Oli tarkemmat tutkimukset yliopistossa.
Yritin päästä lukitesteihin, mutta niihin ei pääse. Ja terveydenhuollossa oltiin sitä mieltä että en olisi näin pitkälle selvinnyt lukihäiriön kanssa, joten ei tarvitse tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla jonkinlainen tiedon strukturoinnin ongelma? Eräällä tuttavallani on teini-ikäinen, jolla on tuollainen, hänellä on myös erittäin hyvä muisti, joten tuota ongelmaa ei ole aiemmin huomattu. Hänen on vaikea liittää asioita toisiinsa, joten aiemmin ei niinkään piitattu siitä että hänen koevastauksissaan esimerkiksi oli asioita jotka eivät sinne kuuluneet niin kauan kuin siellä oli myös oikeita asioita - yliopistoopinnoissa tämän tyyppinen strategia ei tietenkään enää toimi. Se että hän on tietoisesti miettinyt ensin otsikkoja, sitten niitä asioita, jotka siihen liittyen jo tietää ja sitten yhdistäen tekstissä tulevia asioita noihin edellisiin esimerkiksi mindmappingin avulla, on auttanut häntä. Ehdottomasti kannattaa puhutella yliopistollasi henkilöitä, jotka tuntevat erilaisten oppijoiden ongelmia ja miten niihin voidaan vaikuttaa - ei niistä kannata proffilta tai muilta opiskelijoilta kysellä.
Omalla opiskelualallani lukihäiriöt ovat hyvin yleisiä, eikä niitäkään ole välttämättä tunnistettu kunnolla ennen kuin yliopistotasolla.
No selkeästi jotain hahmottamiseen tms liittyvää ongelmaa, mutta en saa apua vaikka olen pyytänyt niin yliopistolta, terveyskeskuksesta että opiskelijaterveydenhuollosta. Voin tietysti vaan olla yksinkertaisesti normaalia tyhmempikin. En tiedä pitäisikö mennä älykkyystesteihin seuraavaksi, mutta tuskinpa sekään mitään auttaisi kun visuaalinen hahmottaminen jne sujuu, kielellinen ei. Ei jotkut mensan matriisitestit ihan tavoita sitä ongelmaa mikä minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin päästä lukitesteihin, mutta niihin ei pääse. Ja terveydenhuollossa oltiin sitä mieltä että en olisi näin pitkälle selvinnyt lukihäiriön kanssa, joten ei tarvitse tutkia.
Terveydenhuolto on väärässä ja tietämätön aliarvioija. Lievät lukivaikeudet ei tule niin helposti ilmi ja sinnikkyydellä henkilö kyllä keksii kompensointikeinoja elämänsä varrella. Vaikeudet voi tulla enemmän esille just yliopistossa, kun suuria aineistoja luettavana ja vanhat keinot ei enää auta. Lukivaikeuksii on myös erilaisii.
Mutta jos joku osaa vähän paremmin noista hahmotusongelmista, "tiedon strukturoinnin vaikeudesta" tms kertoa niin otan kiitollisena avun vastaan. Haluaisin löytää syyn tähän ja onko mitään edellytyksiä ylipäänsä opiskella vai ei, kannattaako jo luovuttaa ennen kun menee mielenterveys lopullisesti.
Oli lukiossakin vaikeuksia, meni normaalia kauemmin ja sain vain minimin tehtyä. Opiskelu oli aika epätasaista, joissain asioissa pärjäsin hyvin ja toisissa menin täysin rimaa hipoen. Ja on myös masennus, mutta en koe että se aiheuttaisi nämä ongelmat, vaan enemmänkin joku rajoite aivokapasiteetissa. Kun yritän puhua asiasta minua ei ymmärretä yhtään.