Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko samalla henkilöllä olla laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja normaali tai korkea älykkyys?

Vierailija
10.12.2020 |

Vai tarkoittaako kyseinen diagnoosi nimenomaan juuri sitä, että älykkyys/päättelykyky on keskimääräistä alhaisempi?

Kommentit (198)

Vierailija
1/198 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD:lla on usein oppimis- (tai paremminkin keskittymis-) vaikeuksia täysin älykkyydestä riippumatta. ADHD keskittymisvaikeudet saadaan usein hoidettua erittäin lievällä amfetamiinipohjaisella lääkityksellä.

2/198 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voi, niin ainakin on hyvin harvinaista.

https://verneri.net/yleis/laaja-alaiset-oppimisvaikeudet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/198 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tarkoittaa nimenomaan juuri keskimääräistä alhaisempaa älykkyyttä. Tämä tuntuu olevan hieman sellainen tabu, jota ei saisi sanoa ääneen. Ei alhainen älykkyys huononna ihmisarvoa eikä poissulje sitä, etteikö kyseessä voisi olla mukava ja miellyttävä henkilö.

Vierailija
4/198 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Esim erilaisten mielenterveysongelmien takia voi olla oppimiskyky melko laillakin madaltunut siitä mitä se olisi ilman niitä.

Vierailija
5/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tarkoittaa nimenomaan juuri keskimääräistä alhaisempaa älykkyyttä. Tämä tuntuu olevan hieman sellainen tabu, jota ei saisi sanoa ääneen. Ei alhainen älykkyys huononna ihmisarvoa eikä poissulje sitä, etteikö kyseessä voisi olla mukava ja miellyttävä henkilö.

Ihme kun kehitysvammaisista saa puhua. Sekin vielä puuttuisi, että kiellettäisiin älyllisen kehitysvamman olemassa olo. Ihmisrotujen välisistä älykkyyseroistahan ei saa puhua, mutta koiria saa luokitella älykkyyden mukaan.

Vierailija
6/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee mieleen se ketju täällä, joka oli täynnä epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosin saaneita, jotka oli kaikki hyvin pärjääviä, tasapainoisia ihmisiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriökin on oppimisvaikeus ja sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Ilmeisesti laaja-alaisella oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan isompia ongelmia kuin lukihäiriötä. Enpä niistä tiedä, mutta kai ne voivat korreloida matalan älykkyyden kanssa.

Vierailija
8/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Esim erilaisten mielenterveysongelmien takia voi olla oppimiskyky melko laillakin madaltunut siitä mitä se olisi ilman niitä.

Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on virallinen diagnoosi, eikä sitä diagnoosia kyllä saa, jos oppimisen vaikeudet johtuu mt-häiriöstä, dementiasta, päihderiippuvuudesta tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriökin on oppimisvaikeus ja sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Ilmeisesti laaja-alaisella oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan isompia ongelmia kuin lukihäiriötä. Enpä niistä tiedä, mutta kai ne voivat korreloida matalan älykkyyden kanssa.

Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on sama asia kuin heikkolahjaisuus, jossa henkilön äo on alempi kuin keskiverrolla, mutta korkeampi kuin kehitysvammaisella.

Nykyään pitäisi olla poliittisesti korrekti, niin sen takia ei puhuta heikkolahjaisuudesta. Psykologin lausunnossa asia tuotiin kaunistellen esille: "Prosessointinopeus on erittäin heikkoa". On opettajankin vaikeaa päätellä tuon perusteella, että mistä on kysymys.

Vierailija
10/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuo diagnoosi voi olla väärä, jos testaajat ei katso kokonaistilannetta. Ei oteta huomioon mahdollista masennusta, joka vaikeuttaa koulussa käymistä sekä motivaatiota, ja mahdollisesti taustalla voi olla koulukiusaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on uusi termi, jolla korvattiin vanha heikkolahjaisuus-termi. Se nimenomaan tarkoittaa heikkoja kognitiivisia kykyjä eli alhaista älykkyyttä. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivän älykkyysosamäärä on 70-85. Älykäs ei siis missään nimessä voi määritelmän mukaan kuulua tähän ryhmään.

Osa laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivistä on hyvin lähellä lievästi kehitysvammaista. Kyseessä on usein veteen piirretty viiva. Merkittävä osa näistä ihmisistä ei pysty pärjäämään työelämässä tai saa itse hoidettua arkeaan aikuisenakaan. He voivat olla helposti höynäytettävissä ja hyväksikäytettävissä.

Vierailija
12/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittaa juurikin samaa kuin heikkolahjaisuus. Heikkolahjaisuus tarkoittaa alhaista älykkyysosamäärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketäs nyt oot diagnosoimassa?

Vierailija
14/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poijaat vaan veistelöö puupalikoita apuopettajan kanssa kaiket päivät. Vällil  piereskellööt,no sepä se!

Peruskoulun päästötodistuksen saapivat yhtä kaikki. Kannattaako se päntätä piähäsä tietoo,jota ei ensinnäkkää tarte missään ( no korkeintaan tietokilpailuissa..) ja löytyy netistä kaikki! Kerrannii opettaja jottai koetti kysellä,nii Matti kahto netistä,ku sillä oli älypuhelin mukana luokassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriökin on oppimisvaikeus ja sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Ilmeisesti laaja-alaisella oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan isompia ongelmia kuin lukihäiriötä. Enpä niistä tiedä, mutta kai ne voivat korreloida matalan älykkyyden kanssa.

Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on sama asia kuin heikkolahjaisuus, jossa henkilön äo on alempi kuin keskiverrolla, mutta korkeampi kuin kehitysvammaisella.

Nykyään pitäisi olla poliittisesti korrekti, niin sen takia ei puhuta heikkolahjaisuudesta. Psykologin lausunnossa asia tuotiin kaunistellen esille: "Prosessointinopeus on erittäin heikkoa". On opettajankin vaikeaa päätellä tuon perusteella, että mistä on kysymys.

Kiitos vastauksesta. Eipä tuo termi maallikolle kerro, mistä on kyse. Omassa lapsuudessa vielä puhuttiin heikkolahjaisuudesta niin en tiedä nykyajan korrekteja termejä.

T. Tuo, jolle vastasit

Vierailija
16/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihmisellä olisi kokonaisuutena laaja-alaiset oppiliavaikeudet, voi hänenellä silti olla hyvät tai jopa erittäin hyvät valmiudet jollakin kapealla osa-alueella. Työni puolesta tiedän jopa kehitysvammaisen diagnoosin saaneita, jotka loistavat jollakin (kapealla) osa-alueella. Harvinaista toki.

Vierailija
17/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja-alainen oppimisvaikeudet eivät todellakaan tarkoita samaa kuin heikkolahjainen ihminen eikä sillä voi osoittaa älykkyyden osamäärää.

En tiedä mistä palstan "kyökki oppineet" repivät näitä sepistyksiään mutta asiat eivät todellakaan ole noin.

T. Henkilö joka näiden diagnoosien kanssa työskentelee ja niistä jotain tietääkin.

Vierailija
18/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se entisaikoina keskimäärin meni, että tarkkislainen oli älykäs mutta kuriton, kun apukoululainen puolestaan heikkolahjainen mutta kiltti.

Vierailija
19/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin kiertoilmaukset ovat moninaisessa käytössä, kun ei uskalleta puhua heikkolahjaisesta. "On haasteita siinä ja tässä" jne. Käytännössä jokaisella luokalla alkaa olla oppilas tai useampi, joka ei pääse normaalisti edes peruskoulua läpi. Se sentään alkaa aivan alkeista ja kumulatiivisesti edeten pitäisi normaalijärkinen omaksua vuosiluokkansa asiat. Kyse ei ole kvanttifysiikasta vaan perustaidoista! Nykyään on liikaa oppiliata, jotka eivät osaa edes lukea, laskea eikä kirjoittaa yläkouluissakaan. Helpotusta tehdään helpotuksen perään kokeisiin ja tehtäviin. Ei mitään järkeä. Apukoulut takaisin ehdottomasti. On järjetöntä kidutusta raahata normitunneilla täysin kyvytöntä läpi, vaikka on pönkitetty ja tuettu. Ei mikään laaja-alaisen erityisopetuksen resurssi riitä enää noihin.

Vierailija
20/198 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD:lla on usein oppimis- (tai paremminkin keskittymis-) vaikeuksia täysin älykkyydestä riippumatta. ADHD keskittymisvaikeudet saadaan usein hoidettua erittäin lievällä amfetamiinipohjaisella lääkityksellä.

Oppimisvaikeus ja laaja-alainen oppimisvaikeus ovat eri asioita. Oppimisvaikeuksia voi olla kenellä tahansa.