Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krooninen ummetus ( tarvitsen apua)

Vierailija
11.11.2018 |

Nuoresta lähtien kärsinyt hitaasta ruuansulatuksesta, nyt olen 29v ja tilanne on järkyttävää. Vatsantoiminta sen kun hidastuu. Nyt ei enää toimi ollenkaan ja tämän mukaan painokin alkanut nousemaan ( nesteet ja massa kertyy vatsassa).

Olen normaali painoinen ja täysin terve, vatsan takia paino kyllä heittelee välillä 5kg.

Käyn kerran viikossa kakkosella, jouduin jopa ottaa töistä yhden päivän saikkua kun en jaksa töissä seisoa tämän valtavan vatsan kanssa, hikoilen aivan hulluna ja pää täysin sumussa, tulee jopa migreeni, kuntosali ja jumpat jäi vähemmälle koska vatsa ei taivu. Mua oikeasti ällöttää se ajatus että se on täynnä vanhaa ruokaa, sinne vain kertyy tavaraa.

Reipas kävely on ainut asia joka auttaa oloon mutta ei ongelmaan.

Tiedän että silloin harvoin kun tyhjenee kunnolla niin voin todella hyvin eikä painokaan kerry. Tämä tapahtuu ehkä noin 5 kertaa vuodessa.

Minulla on hajoamassa kohta elämä ummetuksen takia. Huom. Korostan että olen täysin terve, lääkärillä rampannut.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko tarpeeksi vettä?syötkö runsaasti kuitua sisältävää ruokaa?

Vierailija
2/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap. Nimenomaan kun olen aina tehnyt kaikki oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö jotain lääkityksiä jotka voi hidastaa suolen toimintaa?

Vierailija
4/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kerroin jo olen täysin terve, en ole koskaan edes lääkkeitä syönyt.

Nyt apua! Kiitän!

Vierailija
5/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samanlaista. Vuosia ulostaminen ollut lähinnä papanoita, ja jossain vaiheessa olo alkaa olla aina niin tukala, että maha vaan turpoaa ja olo on kurja. Kivut ja turvotus on tuttua.

Joskus aina satunnaisesti maha saattaa tyhjentyä kunnolla, mikä on aivan mahtavaa. Tätä tapahtuu hyvin harvoin.

Olen kokeillut monia erilaisia asioita, kuidun lisäämistä, veden juontia jne... Liikun säännöllisesti joten siitä ei voi olla kyse. Jossain vaiheessa kävin lääkärissä ja hän suositteli Pegorion litkuja. Ne ei auttaneet yhtään, tuntui että turvotus vaan kasvoi mutta suolen hitaaseen toimintaan ne ei auttaneet ja maistui myrkyltä. Oli inhottava olo kun se keräsi nestettä suoleen ja kuitenkaan suoli ei liikkunut.

Levolac auttoi jonkunverran ja käytän sitä säännöllisesti. En ole uskaltanut lopettaa, koska ennen sitä ulostuskertoja saattoi olla jopa harvemmin kuin kerran viikkoon ja saatoin joskus joutua turvautumaan Laxoberoniin, mihin ei nyt ole tarvinnut enää turvautua.  Se on liian tujakkaa tavaraa ja siihen voi tulla tottumus.

Itsellä olen huomannut, että runsaasta veden juonnista on jonkinverran apua, mutta vettä ei kannata litkiä ruoan kanssa vaan ruokien  välissä. Myöskin suolta pitää "kouluttaa" niin, että käydä säännöllisesti pöntöllä, aamuisin esimerkiksi aamupalan jälkeen. Jos ohittaa kertaakaan vessahädän, voi olla että siitä alkaa sitten taas ummetuksen pahentuminen. Maitotuotteiden runsas käyttö aiheuttaa minulla ummetusta joten olen siirtynyt kasvimaitopohjaisiin korvaaviin tuotteisiin osittain - niissä taas saattaa valitettavasti olla joskus lisättynä guarkumia, karrageenia jne jotka voi olla joidenkin vatsalle huonoksi. Olen yrittänyt oppia tunnistamaan mitkä ruoat pahentaa minulla ummetusta. Liuotetut chiasiemenet toimii minulla psylliumkuitua paremmin mitä lääkäri suositteli. Liika viljan puputtaminen ei ole hyväksi minulla ja yritän syödä paljon vihanneksia, hedelmiä jne... Joskus ummetus voi johtua myös liian alhaisista vatsahappopitoisuuksista tai ruoansulatusvaivoista ja olen itse käyttänyt välillä esimerkiksi omenaviinietikkaa tai inkivääriä ruoansulatuksen tukena vatsahappoja lisäämään (ei hyvä niille jolla närästystä tai muuten herkkä maha). Ruoansulatusentsymejä olen joskus ajatellut kokeilla, mutta en ole tullut kokeilleeksi. Maitohappobakteerit voi auttaa joitakin vatsavaivoissa, ummetuksessakin.

Yön ajan veteen liuotettuja kuivattuja luumuja käytän joskus tai luumumehua jos maha tuntuu olevan aivan tukossa. Yritän aina olla päästämättä ummetusta liian pahaksi ja jos ummetus meinaa taas pahentua, yritän tosi paljon kiinnittää huomiota aina ruokavalioon.

Näin pärjäilen jotenkin, mutta ei tämä tilanne silti optimaalinen ole.

Vierailija
6/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot varmaan kokeillu jo laksatiiveja? Niitä on montaa eri sorttia. Juot varmasti tarpeeksi? Ruuassa on sopivasti kuituja?

Vierailija
7/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vain täytyy muuttaa ruokavaliosi rytmisi aivan täysin. Vaikka olet tehnyt kaiken "oikein", se ei näköjään sovi just sulle.

Vierailija
8/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuohon yksikään terveysalan ammattilainen ottanut kantaa? Moni suolistovaiva oireilee ummetuksena, ja jotain sellaista epäilisin, etenkin jos oikeasti olet kaiken tähän asti tehnyt yleisen käsityksen mukaan "oikein". Kannatta käydä tutkituttamassa mikä siellä suolistossa myllää kun se alkaa jo noin paljon vaikuttamaan elämään.

Vierailija
9/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta ruokavaliota. Selkeästi et syö ITSELLESI sopivalla tavalla. Mikä se on, sen joudut itse kokeilemalla selvittämään.

Vierailija
10/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun pitää mennä suolistosairauksiin erikoistuneelle lääkärille. Kyllä tuohon apu löytyy!

Ensinnäkin: sattuuko ulostaminen jollakin lailla? Onko sinulla haavaumia peräaukossa tai suolessa?

Kun kakkaat, onko kakka todella kovaa?

Miten paljon juot maitoa? Syötkö kunnolla kuitua eli täysviljoja, juureksia ja vihanneksia? Miten paljon juot vettä?

Jos sinulla on akuutti tilanne päällä, osta apteekista Klyx-peräruiskeita ja käytä nii. Osta samalla myös Laxoberon-tippoja ja ota sitä kuukauden kuuri ja lopeta tipat vähitellen niin, että otat niitä joka toinen ilta viikko parin viikon ajan ja sitten joka kolmas ilta parin viikon ajan. Tämä siksi, ettei vatsasi paukahda takaisin kovaksi, minkä se helposti tekisi, jos lopettaisit kuurin äkillisesti.

Ja tuon kuurin aikana muuta ruokavaliotasi. Vähennät eläinrasvoja ja lisäät voimakkaasti kuituja. Maitoa ei kannata juoda kuin kalsium-tarpeen verran, koska ylimääräinen kalsium kovettaa vatsaa. 6 desiä päivässä riittää.

Koeta käydä joka aamu aamiaisen jälkeen kakalla. Säännöllisyys on tärkeää, jos kärsii ummetuksesta, ettei suoleen pääse kertymään kakkatulppaa. Säädä iltaisin otettavan Laxoberontippojen määrä niin isoksi, että aamulla tulee sitä kakkaa.

Voit myös käyttää vaikkapa Pegorion- rakeita tai Levolacin kaltaisi laktuloosivalmisteita, niitä voi käyttää pitkäänkin, eivät laiskista suolta.

Ja tosiaan, mene erikoislääkärille jos tuo ei tehoa. Tai jos ulostamiseen liittyy kipua, silloin suolen tilanne pitää tutkia.

Vierailija
11/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täysin yksilöllistä mitkä keinot toimii ummetukseen ja esimerkiksi mitkä ruoat sopii omalle vatsalle. No esimerkkinä vaikka se että osalla maitotuotteet aiheuttaa ummetusta, toisilla ei. Jollekin sopii vain FODMAP - ruokavalio, toiset voi syödä mitä vaan ja maha toimii. Ärtynyt paksusuoli voi aiheuttaa ummetusta, siinä voi olla niin monenlaiset syyt taustalla. Jotkut ruoat voi pahentaa ärtyneen paksusuolen oireita. Kannattaa kokeilla erilaisia ruokia ja kikkoja mitkä ummetukseen voisi auttaa ja oppia kuulostelemaan mikä toimii, mikä ei.

Päiväkirjan pitäminen milloin maha on toiminut ja vaikka ruokapäiväkirja voi auttaa havaitsemaan mikä toimii ja mikä ei.

Joskus ummetus voi olla seurausta jostain sairaudesta tai ongelmasta elimistössä, esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Vierailija
12/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tarkemmin mitä kaikkea lääkitystä/ruokavalioo olet kokeillut.

Vierailija
13/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi-sibliniä kannattaa kokeilla. Se on luonnon kuitu ja sitä saa apteekista.

Vierailija
14/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, Laxoberonia nimenomaan pitää käyttää pidempänä kuurina, jos on kroonista ummetusta. Meillä se auttoi jopa kaksivuotiaan ummetukseen, toteutettiin suolistosairauksiin erikoistuneen lastenlääkärin määräyksestä. Laxoberon EI laiskista suolta.

Muuten olen monesta kanssasi samaa mieltä.

Itselleni Pegorion toimii hyvin. Minulla on divertikkeleitä ja siksi joudun pitämään hyvin tarkasti huolta säännöllisestä suolentoiminnasta.

11

Vierailija
15/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sinulla on akuutti tilanne päällä, osta apteekista Klyx-peräruiskeita ja käytä nii. Osta samalla myös Laxoberon-tippoja ja ota sitä kuukauden kuuri ja lopeta tipat vähitellen niin, että otat niitä joka toinen ilta viikko parin viikon ajan ja sitten joka kolmas ilta parin viikon ajan. Tämä siksi, ettei vatsasi paukahda takaisin kovaksi, minkä se helposti tekisi, jos lopettaisit kuurin äkillisesti."

Tuo sinun Laxoberon ohje kuulostaa vähän siltä, etten ainakaan itse kokeilisi ilman lääkärin konsultaatiota.

Itselläni Laxaberon aiheutti tosi ikävät vatsakivut ja kramppeja ja itse käytän sitä ihan vain äärimmäisessä hädässä pari päivää. Kuukaudessa vatsa ehtisi tottua siihen aikalailla.

Vierailija
16/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumoksidi auttoi mulla todella paljon, nyt toimii vatsa päivittäin. Ihanaa. Ei siis sitraatti, jota useimmat magnesiumvalmisteista on, vaan oksidi, esim Pirkalla on yks. En tiedä auttaako sullayhtä ratkaisevasti kuin mulla, mutta kokeilusta ei liene haittaa. Onnea matkaan!

Vierailija
17/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havitall on minusta paras (verrattuna Pegorion, Vi-Siblin jne) ja luonnonmukaisimman oloinen ja lisäksi sisältää maitohappobakteereja. 

Lisäksi kuivattuja luumuja. Ja vettä riittävästi, mutta ei tosiaan ruuan kanssa ettet vahingossa laimenna vatsahappoja liikaa. 

Vierailija
18/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fructolax- puristeet toimivat minulla aika hyvin. Kannattaa ostaa tablettimuotoinen, ne puristekuutiot 

ovat kamalan makuisia. Luonnontuote. Tasajalkahyppelyä kannattaa harrastaa ja muuta tömäyttelevää

liikuntaa.

Vierailija
19/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla musta surma.

Vierailija
20/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ohjeista! Autatte paljon enemmän kuin lääkärit.

Olen monta kymmentä kertaa jutellut lääkäreiden kanssa, ei tasan tarkkalleen mitään kannustusta, apua eikä mitään konkreettista apua. Aina vaa tyrkytetään apteekin kuitua. Eivät millään tavalla ota huomioon muita vaihtoehtoja.

En uskalla laksatiivi käyttää. 7 vuotta sitten kokeilin Toilaxia ja se kivun ja kyyneleiden määrä oli karmea!!