Miten motivoida mies laihduttamaan?
Eilen vähän järkytyin kun katselin miehen sivuprofiilia, ei se vähään aikaan missään kovin timmissä kunnossa ole ollut, mutta nyt sille on jotenkin salakavalasti päässyt muodostumaan ihan kunnon läskimaha. Se itse valittelee joka toinen päivä että pitäis tiputtaa painoa, kun tiedostaa olevansa huonossa kunnossa (muutenkin kuin ulkonäöllisesti) ja kertoo, että aikoo esimerkiksi aloittaa ensi vuoden 10kg kevyempänä, mutta saattaa samana iltana ehdotella jos tilattaisi pizzaa. Itsekuria ei siis ole ollenkaan ja tätä menoa kuolee varmaan johonkin verisuonitukokseen ennen neljääkymmentä. Millä tuon saa dieetille tuhoamatta kovin lujaa itsetuntoa? Ei nyt viitsisi läskiksikään haukkua
Kommentit (58)
Askelmittari voi innostaa kävelemään jopa 1,5 km enemmän – joka päivä!
https://kuntoplus.fi/treeni/kavely/askelmittari-voi-innostaa-kavelemaan…
https://www.olipakerranmies.fi/tama-vimpain-saa-sinutkin-liikkumaan-ene…
Sitten joku kalorilaskuri ja ruokapäiväkirja appi.
Voihan pizzaakin tilata, vaikka tilaatte puoliksi ja laitat siihen salaattia toisen puolikkaan lautasellisen. Kuulostaa olevan omaakin motivaatiota, mutta muutos elamantavoissa ei tule helposti. Kysy suoraan, haluaako mies sinun muistuttelevan ja ohjaavan vai haluaako mieluummin itse huolehtia asiasta. Pakottaa et voi, mutta voitte sopia avusta ja muistuttelusta. Ja esim kaupasta tuodaan tarpeeksi ruokaa, mutta parempia valintoja. Esim sipsit keksit namit sun muut pois ja tilalle ok naposteltavaa kuten mandariineja, tomaatteja, omppoja, sokerittomia proteiinirahkoja...
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään. Mies sanoi mun lihomisesta 2016. (+28kg)
Alkoi nii vitu ttaan ja surettaan että suutuin ja lihoin 12kg lisää!
Se on nyt hiljaa.
Nyt haluaisin laihtua, mutta ei onnistu. Aloitan monta kertaa viikossa, ei se pidä.Kun ei itsellä motivaatiota, niin ei sitä saa ulkoa päinkään.
N 100kg
Tuommoiset varmaan Hannu Lauerman asiakkaita.
Pahin mahdollinen ihmistyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salille ei oikein löydy yhteistä aikaa, kun molemmilla on omat harrastukset. Enkä usko, että muutama salikerta viikossa tekee yhtään mitään, kun saa vartissa syötyä senkin kulutuksen plussan puolelle.
Vähän myös pelkään, että se motivaatio vaan tulee jos on tullakseen tai sitten ei tule. Mies ei todellakaan ole itseensä ja painoonsa tyytyväinen ja periaatteessa tietää, millä sen painon saisi laskuun, mutta kun ei lähde niin ei lähde.
Pihtaamislinjalle ei millään jaksaisi lähteä, siinä häviää molemmat.
-Ap
https://areena.yle.fi/1-4149302
Hedelmät pois (pl puolikas banaania päivässä) ja leipä (tilalle lumukvinoa) ja perunakuitu pois, pikkumurujakaan semmosia ei sallita! Luomuvoita kaiken rasvan tilalle, suolattomana. Luomukermaa, sitä levätöntä. Munakas kolmella kananmunalla aamuisin - ei suolaa siihen, vaan luomuvalkosipulirouhetta ja luomuhapankaalta. Pannullinen heinävettä: vadelmanlehtiä, piparminttua ja fenkolia olen kuivattanut ja pussittanut kesällä haudutuspusseihin. Luomuhunajaa eikä koskaan sokeria eikä missään tapauksessa glutamaatteja. Suolana ainoastaan Maldonsuola ja karkeaa merisuolaa olen laittanut niihin myllyihin, missä oli valkosipulia - kiinalaisia ei enää syödä, kun se ei ollut luomua. Suosittelen! Ei ole itse punnittu, vaan hoitajalla kävi. Vähän oli kysellyt, mitä oot tehnyt. Pehmeitä rasvoja käski silti käyttää, mutta ei mene tippaakaan rypsiölyä meillä mihinkään! Käytän kookoskermaa ilman E407 runsaasti, salaattiin ei tule kastikkeita, vaan luomuoliiviöljyä vaan. Katso siis paljon hyviä telkkariohjelmia, kaikki Attenboroughin ohjelmat - niin eikä mitään muuntogeenista saa olla, ei siis soijaa eikä maissia eikä sokeria.
Puolessa vuodessa lähtenyt 7 kiloa eikä mitään muuta muutosta, mutta ollaan katsottu telkkarista valikoituja ohjelmia. Tuossa yksi sellainen. Itse en ole tehnyt asian eteen m i t ä ä n, kun sen heinäveden ja jonku kvinoapaistoksen :-D
Hieman helpommillakin ratkaisuilla saa 7 kiloa pois. En usko kovinkaan monen miehen tuollaiseen alkavan. Ja pysyvan.
Yleensä tuossa iässä se maha vain tulee itsestään vaikka kävisi salilla tai juoksemassa.
Kun katsoo miehen isän kuvia saman ikäisenä, niin aika identtinen koostumus.
Ei se hoikkuus säily kun ikää tulee. Lihavuus on perinnöllistä.
Isävatsa on ihan normaali ja luonnollinen asia.
Tosi kovaa epäterveellistä dieettiä pitäisi olla että kroppa pysyisi vanhempana hoikkana.
Tätä on itse hyvin vaikea hyväksyä ja varmasti vaimojen on vaikea hyväksyä.
Jossain erämailla olisi asia eri, mutta jos elää hyvien palveluiden äärellä ja lähellä on marketteja, niin turha kuvitella laihtuvansa. Jos vain ottaa rehellisen tavoitteen ettei ihan vuoden aikana kerää sitä viittä kiloa ympärille, vaan vain kilo vuodessa lisää.
Minäkin olin hoikkapoika ja lenkkeilen edelleen viikossa 60km ja salitreenit päälle kolmesti viikossa 30 min kerta, niin nelikymppisenä miehenä on ylipainoa sen 15kg verran. Kesällä oli 20kg ja vyötäröhän on melkoinen ja ei sille voi mitään.
Lapset jättää ruokaa ja isän on pakko syödä. Ei niitä roskikseen voi heittää, eikä vaimo tue yhtään jätteiden syönnissä. Kun katsoo taulukkoa niin itsellä lihominen alkoi siinä 35v.
Pari kiloa vuodessa tullut vaikka mitä tekisi.
Koronakevät oli pahin kun kiloja jysähti pommin lailla vyötäröön ja kyllä sitä kaasuakin muodostui melkoisesti. Olin koko perheen läski ja piereskelevä iskä.
Silti kovakuntoinen ja pärjään paremmin laihoille lenkkikavereille.
Ei ne läskit tarkoita että kunto olisi heikko. Enemmän saa vastusta jaloille juoksussa ja erilaisissa hypyissä sekä ihan punnerruksiin ja leuanvetoihin. Muskelit vaan kasvaa ja niin se mahakin.
T. mies42
Kun katselee ympärilleen ja näkee isejä, niin lihaviahan ne on.
Pieni osa on hoikkia ja varmasti kuvittelevat olevansa niin omasta tahdostaa.
Perintötekijät ja ympäristö sen tekee. Elämme markettejen läheisyydessä, ympärillä on ravintoloita ja pikaruokaloita. Kuvitteletteko todella että lihavuudelta voisi välttyä tälläisessä ympäristössä?
Kaikki nuoret ja sitten harvat vanhat hoikat edelleen uskoo omaan tahtoon kuin kristukseen.
Heiltä on turha saada yläpeukkuja tähän kirjoitukseen.
Katselkaapa ympärille niin näette totuuden ja todellisuuden missä elämme.
Mihinkään tiukkaan dieettiin en usko, että on edes tarvetta, kun nuo syömistottumukset on niin perseellään, että pienellä siistimisellä lähtisi aivan varmasti paino laskuun. Askelmittarikin löytyy. Nyt oli mies tilannut jotain cla-pillereitä ja suunnittelee taas kunnon laihdutusprojektia, vähän toivon, että nyt olisi pidempi motivaatiopuuska ja olen muistuttanut, että pitäähän sitten ruokavalionkin siistinä ettei mene rahat ihan hukkaan.
Perinnöllisyyteen ei tämä lihavuus viittaa, kun molemmat vanhemmat on hoikassa kunnossa vieläkin. Mulla ei ole ongelmaa iskävartalon kanssa enkä edes toivo, että puoliso olisi bodattu hunks, mutta nyt on kyse merkittävästä ylipainosta, selkeästi epäterveellisestä ruokavaliosta ja liikunnan puutteesta. Juoksemaan ei pysty, kun ei kunto kestä ja painon vuoksi on raskasta, kävelylenkitkin (tai edes hyötyliikunta) on työn ja tuskan takana kun ei huvita tai jaksa tai kerkeä. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Laihduta itse niin mies näkee että se on mahdollista ja eikä edes vaikeaa. Ehkä hänkin innostuu.
Helppoa, hah Hah! :"D
Kaikki ois hoikkia, jos se oi helppoa!
N 98kiloa
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt hiljaa.
Nyt haluaisin laihtua, mutta ei onnistu. Aloitan monta kertaa viikossa, ei se pidä.Kun ei itsellä motivaatiota, niin ei sitä saa ulkoa päinkään.
N 100kg
Ei toisen sanominen ole mikään oikeutettu syy lihoa lisää. Olisit sanonut miehellesi että on ihan oikeassa ja toivot että voisit laihtua.
Jos et terveydellisistä seikoista saa motivaatiota, niin eipä paljoa ole tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Askelmittari voi innostaa kävelemään jopa 1,5 km enemmän – joka päivä!
https://kuntoplus.fi/treeni/kavely/askelmittari-voi-innostaa-kavelemaan…
https://www.olipakerranmies.fi/tama-vimpain-saa-sinutkin-liikkumaan-ene…
Sitten joku kalorilaskuri ja ruokapäiväkirja appi.
Ihminen liikkuu koska on elämäntapa. Se että alkaisi laihtuakseen liikkua on tuhoon tuomittua. Tuo askelmittari on oikein kaikkien laihisprojektien irvikuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt hiljaa.
N 100kgEi toisen sanominen ole mikään oikeutettu syy lihoa lisää. Olisit sanonut miehellesi että on ihan oikeassa ja toivot että voisit laihtua.
Jos et terveydellisistä seikoista saa motivaatiota, niin eipä paljoa ole tehtävissä.
En oikeuttanut sitä, se vaan tapahtui. Ensin suutuin, sitten itkin. Sitten sanoin että voin tap paa itseni jos ei kelpaa.
Lopulta söin muka terveellisesti, kun mies oli töissä aamun, hain kaupasta suklaata ja suolapähkiöitä. Illalla vaunulenkille, oikeasti menin kioskille ostamaan päivän toisen suklaalevyn, jonka söin kun mies oli treeneissä. Olin surullinen.
Ei sille toinen ihminen oikein voi tehdä mitään. Tuollaiset vuoden alussa aloitetut projektit ovat yleensä tuomittu tuhoon. Aloitetaan liian rankasti, rääkätään liialla liikkumisella ja syödään liian vähän ja kielletään kaikki herkut. Sitä jaksaa kuukauden ehkä pari mutta harvoin siitä mitään elämäntapaa tulee. Ennemmin kannattaa alkaa hieman vähentämään niitä pitsoja ja karkkeja. Aloitella iisisti, sitten kun se sujuu niin taas tehdä muutoksia. Pienillä muutoksilla saa vuodessa paljon aikaan ja vuosi voi tuntua pitkältä ajalta mutta loppuelämään nähden se on lyhyt pätkä. Opetella rauhassa terveellisempi elämä.
Ja joku ehdotti koiran hankkimista. Suurin osa koiranomistajista lihavia, löntystellään sen koiran perässä ja käytetään pikkusilla pissalenkeillä lähimaastossa. Harvemmin se saa ketään laihtumaan ja innostumaan liikunnasta.
Mun aviomies on nyt omasta aloitteestaan alkanut pudottaa painoa jokin aika sitten, ja sitä pudotettavaa kyllä löytyy (lähtöpaino yli 130 kg, pituus 190 cm).
Hänellä merkittävät tekijät:
- ei saada asuntolainaan lainaturvaa, koska miehen paino on liian korkea
- suvun terveysrasitteet
- huono itsetunto
- työ oli todella stressaavaa, söi stressiin. Kävi psykologilla jonkin aikaa ja mieliala parani
- tehdään nykyään ruokaa niin, että jääkaapista saa mukaan 0,5 L annosrasiassa ruokaa. Ennen tätä paljon buffetlounaita, eikä mies osannut lopettaa syömistä kun oli niin hyvää/piti syödä koko rahalla
Nyt hän käy salilla 4 kertaa viikossa ja siihen päälle pelaa yhtä pallopeliä, johon saa helposti kaveriksi vaikkapa talouden teinin tai työkaverin. Katsoo innoissaan myös painonnostovideoita YouTubesta. Näkee, että tulosta on tullut, mies on kiinteytynyt silmissä. Myös testosteronitasot on nousseet.
En pakottanut tai ilkeillyt, mutta kerroin että kohta loppuu saatavilla olevat vaatekoot kokonaan ja että meidän yhteisten suunnitelmien kannalta hänen terveys alkaa olla riskitekijä (oma talo, lapset joita hän haluaa minua enemmän). Jostain hän löysi sen perimmäisen motivaattorin, joka sai aikaan muutoksen. Mä olen ylpeä jokaisesta pienestä ilonaiheesta (vaaka näyttää vähemmän, sarjan painot nousi) joka tähän liittyy. Itse asiassa ostin hänelle käynnin urheilufysioterapiaan joululahjaksi, jotta voi tsekata ammattilaisen kanssa kehon lihastasapainon kuntoon (hänen oma toive).
Tsemppiä, toivottavasti viestini antoi jotain uusia ajatuksia!
Pi
lu kortille.
Ja uhkaat että otat Ranelta jos ei yhtään etene.
Kyllä motivaatio pitää itsellä olla ja itsekuri. Ei niitä toinen voi tehdä eikä pitemmän päälle toimi jos ei itellä oo yhtään selkärankaa. Sun pitäis muka mennä salille kun sun ukko on läski? Menköön ite. Mäkin olen laihtunut yli 10kg ihan omatoimisesti. En oo vaatinut puolisoa mulle kokkaamaan tai liikkumaan, että mä laihtuisin.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkillä.
Tämä ja terapia. Neuvot, ehdotukset ja kritiikit vain lihottaisivat miestä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mun aviomies on nyt omasta aloitteestaan alkanut pudottaa painoa jokin aika sitten, ja sitä pudotettavaa kyllä löytyy (lähtöpaino yli 130 kg, pituus 190 cm).
Hänellä merkittävät tekijät:
- ei saada asuntolainaan lainaturvaa, koska miehen paino on liian korkea
- suvun terveysrasitteet
- huono itsetunto
- työ oli todella stressaavaa, söi stressiin. Kävi psykologilla jonkin aikaa ja mieliala parani
- tehdään nykyään ruokaa niin, että jääkaapista saa mukaan 0,5 L annosrasiassa ruokaa. Ennen tätä paljon buffetlounaita, eikä mies osannut lopettaa syömistä kun oli niin hyvää/piti syödä koko rahallaNyt hän käy salilla 4 kertaa viikossa ja siihen päälle pelaa yhtä pallopeliä, johon saa helposti kaveriksi vaikkapa talouden teinin tai työkaverin. Katsoo innoissaan myös painonnostovideoita YouTubesta. Näkee, että tulosta on tullut, mies on kiinteytynyt silmissä. Myös testosteronitasot on nousseet.
En pakottanut tai ilkeillyt, mutta kerroin että kohta loppuu saatavilla olevat vaatekoot kokonaan ja että meidän yhteisten suunnitelmien kannalta hänen terveys alkaa olla riskitekijä (oma talo, lapset joita hän haluaa minua enemmän). Jostain hän löysi sen perimmäisen motivaattorin, joka sai aikaan muutoksen. Mä olen ylpeä jokaisesta pienestä ilonaiheesta (vaaka näyttää vähemmän, sarjan painot nousi) joka tähän liittyy. Itse asiassa ostin hänelle käynnin urheilufysioterapiaan joululahjaksi, jotta voi tsekata ammattilaisen kanssa kehon lihastasapainon kuntoon (hänen oma toive).
Tsemppiä, toivottavasti viestini antoi jotain uusia ajatuksia!
Mikään ei motivoi miestä niinkuin toinen nainen! :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä motivaatio pitää itsellä olla ja itsekuri. Ei niitä toinen voi tehdä eikä pitemmän päälle toimi jos ei itellä oo yhtään selkärankaa. Sun pitäis muka mennä salille kun sun ukko on läski? Menköön ite. Mäkin olen laihtunut yli 10kg ihan omatoimisesti. En oo vaatinut puolisoa mulle kokkaamaan tai liikkumaan, että mä laihtuisin.
Kaikilla ei olen. Vaikka kuinka yrittää, monta kertaa viikossa aloittaa laihdutuksen.
BMI 38,10
lisää seksiä ja mies aktiiviseen rooliin, sillä lähtee. Ja annat aina kun mies pyytää.
https://areena.yle.fi/1-4149302
Hedelmät pois (pl puolikas banaania päivässä) ja leipä (tilalle lumukvinoa) ja perunakuitu pois, pikkumurujakaan semmosia ei sallita! Luomuvoita kaiken rasvan tilalle, suolattomana. Luomukermaa, sitä levätöntä. Munakas kolmella kananmunalla aamuisin - ei suolaa siihen, vaan luomuvalkosipulirouhetta ja luomuhapankaalta. Pannullinen heinävettä: vadelmanlehtiä, piparminttua ja fenkolia olen kuivattanut ja pussittanut kesällä haudutuspusseihin. Luomuhunajaa eikä koskaan sokeria eikä missään tapauksessa glutamaatteja. Suolana ainoastaan Maldonsuola ja karkeaa merisuolaa olen laittanut niihin myllyihin, missä oli valkosipulia - kiinalaisia ei enää syödä, kun se ei ollut luomua. Suosittelen! Ei ole itse punnittu, vaan hoitajalla kävi. Vähän oli kysellyt, mitä oot tehnyt. Pehmeitä rasvoja käski silti käyttää, mutta ei mene tippaakaan rypsiölyä meillä mihinkään! Käytän kookoskermaa ilman E407 runsaasti, salaattiin ei tule kastikkeita, vaan luomuoliiviöljyä vaan. Katso siis paljon hyviä telkkariohjelmia, kaikki Attenboroughin ohjelmat - niin eikä mitään muuntogeenista saa olla, ei siis soijaa eikä maissia eikä sokeria.
Puolessa vuodessa lähtenyt 7 kiloa eikä mitään muuta muutosta, mutta ollaan katsottu telkkarista valikoituja ohjelmia. Tuossa yksi sellainen. Itse en ole tehnyt asian eteen m i t ä ä n, kun sen heinäveden ja jonku kvinoapaistoksen :-D