Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhtiö on selkosuomeksi firma?

Vierailija
20.02.2023 |

Ihmetyttää miksi näin. Eihän firma ole edes kunnon suomea vaan lainasana.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma on puhekielinen, paljon käytetty sana ja näin ollen varmasti tutumpi sille kansanosalle, joka tarvitsee selkokieltä. Luultavasti sana yhtiö jäisi ymmärtämättä.

Selkokielessä oleellista on, että se on helposti ymmärrettävää, eikä se, onko se jonkun nipon mielestä "oikein".

Vierailija
2/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma on latinaa ja tarkoittaa kiinteää, pysyvää. Pysyvyys ja luotettavuus on yritystoiminnan keskeisin elementti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika: miksi nyt yleensäkin tulee kieleen muualta sanoja? Koska emme asu pussissa. Moottori, traktori, robotti. . .

Vierailija
4/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten voisi viettää firman pikkujouluja? 😕

Vierailija
5/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että Suomeen on tullut tuhansittain sanoja ruotsin kielestä.

Vierailija
6/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu=skola

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

smoo kirjoitti:

Miten muuten voisi viettää firman pikkujouluja? 😕

Yhtiön pikkujoulut

Vierailija
8/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tämän radiosta selkouutisten laatijalta: sanaa yritys ei käytetä, koska sillä on monta muutakin merkitystä. Firma on selkeä tuossa. Yhtiötä hän ei maininnut. Ehkä firma käy molemmille.

Vierailija
10/11 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firma on latinaa ja tarkoittaa kiinteää, pysyvää. Pysyvyys ja luotettavuus on yritystoiminnan keskeisin elementti.

minusta firma voi olla vaikka yhden henkilön pyörittämä toiminimi, yhtiö taas esim osakeyhtiö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo sana firma kovin selkosuomelta vaikuta koska helposti sekoitettavissa vaikkapa sanaan virma joka puolestaan kertoo hevosen virkeystilasta ja käyttäytymisestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan