Synnytin täysin luomusti
Kommentit (202)
Mä olen raskautunut lapsettomuushoidoilla ja synnyttänyt epiduraalin voimalla. Mut raskausaika meni luomuna, ilman mitään lääkitystä. Paitsi vitamiinit, että ei ehkä luomuna sitten kuitenkaan.
Onhan se hienoa, että jotkut pystyy synnyttämään ilman lääkitystä. Kyllä mä voin antaa sulle mitalin :)
Kaikki kunnia sulle, jos pidät tuota tavoiteltavana, mutta en oikein tajua mihin pyrit tällä. Siis, mitä hyötyä tällaisestä synnytyksestä on mielestäsi, kumpi siitä hyötyy sinä vai lapsi? Mun mielestäni, kun nykyään on käytettävissä kivunlievitysmenetelmiä, en näkisi yhtäkään syytä miksi en käyttäisi niitä.
Minä en vaan ehtinyt.
Tämähän on vähän samaa juttua naisilta, kuin miehiltä olisi Rambo - leffassa, päähenkilö on kova jätkä kun ompelee itse haavansa, naama peruslukemilla? :)
- 26
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:52"]
Olin päättänyt välttää kaikkia lääkkeitä, koska ne eivät ole hyväksi - ei siihen kipuun kuole. Ja olen tyytyväinen lopputulokseen! Huusin kyllä kuin palosireeni, mutta se ei ole tai ollut mun ongelma :D
Ap
[/quote]
Ja tikkaamisen kohdalla sopivasti unohdit tuon periaatteesi? Ei kai siihenkään kipuun olisi kuollut?
Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, eli haittavaikutuksia.
Ap
Eka epiduraalin jne kera ja toka luomuna. Luomu oli paljon helpompi synnytys. Kestikin vain muutaman tunnin. Ekaa en luomuna pihalle olis saanut. Oli tupa täynnä porukkaa ja hengenlähtö lähellä vuodon takia.
Minä olen varma, että näiden luomuna synnyttäneiden synnytykset on kestäneet max.10h. Sellaisen nyt kestäisi vaikka päällään seisten.
Sitten kun synnytyskivut on kestänyt 24h tai siitä enemmän voitte alkaa edes puhua synnytyksestä tai synnyttämisestä.
Tää on vähä sama asia kuin imetys. Periaatteessa kaikkien pitäisi siihen pystyä mutta osa ei pysty, osa ei halua ja osalla tulee suihkuamalla samalla hetkellä kun lapsi syntyy. Jotkut imettää 3kk, toiset 3vuotta. Jotkut yrittää pitkän aikaa kuitenkaa maitoa ei alkaa herumaan.
Luomuna tai ei, imetys tai pullo, jokainen on maailman paras äiti lapselleen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:52"]
Olin päättänyt välttää kaikkia lääkkeitä, koska ne eivät ole hyväksi - ei siihen kipuun kuole. Ja olen tyytyväinen lopputulokseen! Huusin kyllä kuin palosireeni, mutta se ei ole tai ollut mun ongelma :D
Ap
[/quote]
Ja tikkaamisen kohdalla sopivasti unohdit tuon periaatteesi? Ei kai siihenkään kipuun olisi kuollut?
[/quote]
Joo, kun kyse ei ollut enää synnytyksestä. Valitettavasti puudute ei yltänyt viimeisen tikin paikkaan, joten tulipa sekin koettua. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:52"]
Ap
[/quote]
Moneen muuhunkaan kipuun ei kuole, mutta lääkitään niitäkin kipuja silti. Esim. leikkauksissa nukutetaan/puudutetaan.
Hienoa että siihen pystyt,olen onnellinen puolestasi. Valitettavasti sinulle ei sitten ole suotu kykyä nähdä asoita laajemminkin, vaan aika mustavalkoisesti koska pidät nysverönä sellaista joka kipulääkkeitä tms. käyttää (eli joka toimii eri tavala kuin sinä). Ihmisillä on erilaiset kipukynnykset, se mitä joku pitää kivuliaana, voi toiselle olla ihan helppo nakki ja kolmannelle ihan helvetillistä.
Se että moitit toisia heidän valinnoista himmentää kyllä hehkutuksesi luomusynnytyksestä. (Ymmärrän kyllä että halusit sohaista ampiaispesää liittyen normaali synnytykseen.)
T. Eräs joka olisi riemuinnut normisynnytyksistä ja luomuna, mutta saikin raskausmyrkytykset ja sektiot x2 ja keskosen x1 (juu, et tarkoittanut poikkeustilanteita, ymmärsin kyllä)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:08"]Minä olen varma, että näiden luomuna synnyttäneiden synnytykset on kestäneet max.10h. Sellaisen nyt kestäisi vaikka päällään seisten.
Sitten kun synnytyskivut on kestänyt 24h tai siitä enemmän voitte alkaa edes puhua synnytyksestä tai synnyttämisestä.
[/quote]
Totta, olin onnekas - synnytys kesti kokonaisuudessaan vain 3,5 tuntia. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:08"]
Minä olen varma, että näiden luomuna synnyttäneiden synnytykset on kestäneet max.10h. Sellaisen nyt kestäisi vaikka päällään seisten.
[/quote]
Sinäkö se mitalin halusitkin? :D
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 16:17"]
No jos sanot sen olleen kokemuksena voimaannuttava niin pakkohan se on olla. Muuten en.
[/quote]
Ehdottomasti oli :) Alusta loppuun huippu kokemus.
[/quote]
Oikeastiko? Kaikki muut ovat sanoneet, että kahtihalkeamisen tunne on aivan hirveää.
En ole väittänyt kenestäkään mitään, vaan ainoastaan perustellut omia valintojani. Että tää palsta on ärsyttävä. Ap
Alkuajatus oli synnyttää luomuna, mutta 36 h:n jälkeen halusi lääkäri toisin. Samoin kävi toisen kanssa. Kalvot puhkaistiin ja se aiheutti sellaisen sellaisen kivun, että halusin kipulääkettä. Yli vuorokauden valvomisen jälkeen kipukynnys alkoi jo madaltua tuntuvasti.
Lapsista kuoli jopa puolet synnytykseen vanhoina hyvinä aikoina, ja valitettavasti minä olisin synnyttänyt silloin vain vammautuneita tai kuolleita lapsia.
Ei tule kruunua näistä synnytyksistä, mutta olen lääketieteelle todella kiitollinen lapsisitani.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:51"]Luomusti tottakai vaikka sairaalassa. En tajua naisia jotka kehittelevät synnytyksistä jotain ihmejuttuja, normaaleista siis.
Niin luonnollinen juttu, moni tekee siitä ihmeellisen uroteon. Tottakai synnytys on hieno kokemus ja lapsi ihme ja ihana, mutta synnytys vain yksi pikku juttu, eiu siitä ihmeempiä tarinoita saa aikaseksi, tämmönen tavallinen synnyttäjä ainakaan. Helpompaa on varmasti kuin vaikka hammaslääkäri tai päivä intissä!!
[/quote]
Joo, historiassa ennen länsimaisen lääketieteen hapatusta synnytykset oli aina helppoja ja päätyi onnellliseen lopputulokseen NOT.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:07"]
Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, eli haittavaikutuksia.
Ap
[/quote]
Sivuvaikutus ei ole yhtä kuin haittavaikutus, joskus lääkkeitä määrätään niiden toissijaisten vaikutusten vuoksi.
Esimerkiksi raskausmyrkytystä potevalle synnyttäjälle suositellaan epiduraalia juuri siksi, että kipu nostaa jo ennestään koholla olevia verenpaineita, ja epiduraali itsessään myös alentaa verenpaineita. Korkea verenpaine lisää kouristamisen riskiä.
Luomuna täysin enkä kyllä edes huutanut. Mitä se nyt auttaa? Viereisessä salissa joku rääkyi koko ajan kuolevansa ja v***ua ja s****naa. Vähän itsehillintää hei.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 21:02"]
Syön myös luomukasviksia ja - lihaa. Entä sinä? Mikä siinä luomussa on niin provokatiivista?! Blääh.
Ap
[/quote]
Minäkin syön luomukasviksia, luomulihaa ja kuitenkin nauran teidän luomusynnytyksillenne. Ei siinä ole mitään luomua, jos synnyttää sairaalassa kätilöiden avustuksella ja tarkkailtavana. Se on tietysti kiva juttu, että synnytys on onnistunut.
Minunkin oli tarkoitus saada mahdollisimman toimenpiteetön synnytys, käynnistyksestä huolimatta. Kolme vuorokautta tuskaa myöhemmin olisin oikeasti tappanut itseni sen kivun vuoksi jos olisin kyennyt. Hätäsektio pelasti minut sekä lapsen. Kyllähän se ensimmäinen 1,5vrk oikeasti meni, vaikka kivuliasta oli. Sitten kun kohtu kramppasi pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti tuntikausia ymmärsin, että kipuun oikeasti voi kuolla. Sain sitten onneksi epiduraalin.
Helpompaa oli sektio, kiireellinen, kun puudutus loppui puolivälissä, eikä enää toiminut. Kyllä, minäkin huusin kuin palosireeni, mutta se kipu ei ollut mitään verrattuna ensimmäiseen synnytykseen, niin siinähän se meni.
Synnytys voi onnistua hienosti, tai mennä perseelleen, yhtä kaikki olen onnellinen, että sain elävät ja terveet vauvat ja minä selvisin hengissä, vaikken lähellekään vammoitta. Turha siitä on mitään mitaleja jaella, toiset ovat onnekkaampia synnytyksessä kuin toiset, ei se ole mitään omaa paremmuutta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:55"]Tarkoitin luomulla sitä, että mitään aineita ei ollut käytössä, eikä kalvoja puhkaistu tms. Muutaman pähkinän ja rusinan söin kun vielä pystyin supistusten välissä.
Ap
[/quote]
mä kävinki kakalla supistuksien välissä juuri ennen sairaalaan lähtöä.