Uskomaton piirre kulttuurissamme: miksi ylipainoisia ei saa arvostella?
Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.
Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!
Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.
- Oma terveytesi ja itsetuntosi.
- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.
- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.
Kommentit (301)
Ei kelpaakaan. Turhaan leikit marttyyriä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:33"]Ei kelpaakaan. Turhaan leikit marttyyriä.
[/quote]
ok.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 17:56"]
Sinä sanot, että lopettakaa jauhaminen. Minä sanon saman sinulle. Turhaan vain annat itsestäsi tyhmän kuvan. Vaikka niin - tyhjästä on paha nyhjästä. Pardon the pun.
[/quote]
Niin no. Voit olla aivan oikeassa. Ehkä se tosiaan on tyhmää yrittää auttaa ihmisiä jotka eivät halua apua. Olette sellaisia, että ensin käytöksellänne viestitätte, että kaipaatte apua ja sitten kun joku yrittää auttaa, niin alatte raivoamaan, että älä puutu mun asioihin! Minulla laihdutuksen onnistuminen oli kiinni pienestä tiedonmurusta jonka eräs tuttu kertoi. Olen kiitollinen, että joku auttoi muttatietysti jos ette halua apua, niin ei sitten. Pidän huolen omista asioistani. Yleensä kyllä sanotaan, että laita hyvä kiertämään mutta ei sitten jos ei kelpaa.
[/quote]
Niin, tottakai jos yksi lihava pyytää apua, kaikki tuntemattomatkin haluavat kuulla neuvojasi. Ja ilman muuta, jos jokin asia on juuri sinua auttanut, niin se samahan auttaa ihan varmasti kaikkia muitakin. Olet keksinyt siis keinon, jolla kaikista lihavista saadaan laihoja! Hyvänen aika, nyt kannattaa repiä siis jokaista lihavaa hihasta ja kuuluttaa se heille kaikille.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:12"]
Sinä sanot, että lopettakaa jauhaminen. Minä sanon saman sinulle. Turhaan vain annat itsestäsi tyhmän kuvan. Vaikka niin - tyhjästä on paha nyhjästä. Pardon the pun.
[/quote]
Niin no. Voit olla aivan oikeassa. Ehkä se tosiaan on tyhmää yrittää auttaa ihmisiä jotka eivät halua apua. Olette sellaisia, että ensin käytöksellänne viestitätte, että kaipaatte apua ja sitten kun joku yrittää auttaa, niin alatte raivoamaan, että älä puutu mun asioihin! Minulla laihdutuksen onnistuminen oli kiinni pienestä tiedonmurusta jonka eräs tuttu kertoi. Olen kiitollinen, että joku auttoi muttatietysti jos ette halua apua, niin ei sitten. Pidän huolen omista asioistani. Yleensä kyllä sanotaan, että laita hyvä kiertämään mutta ei sitten jos ei kelpaa.
[/quote]
Niin, tottakai jos yksi lihava pyytää apua, kaikki tuntemattomatkin haluavat kuulla neuvojasi. Ja ilman muuta, jos jokin asia on juuri sinua auttanut, niin se samahan auttaa ihan varmasti kaikkia muitakin. Olet keksinyt siis keinon, jolla kaikista lihavista saadaan laihoja! Hyvänen aika, nyt kannattaa repiä siis jokaista lihavaa hihasta ja kuuluttaa se heille kaikille.
[/quote]
Joo joo. Uskotaan.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:13"]
Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.
Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!
Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.
- Oma terveytesi ja itsetuntosi.
- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.
- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.
[/quote]
Juurihan arvostelit eikä kukaan estänyt :D. Eli kyllä saa, mutta en pidä ulkonäön arvostelua erityisen sivistyneenä. Ruokailutottuksia, yleisellä tasolla, arvostelen itsekin. Myös omiani tarpeen vaatiessa.
Läskeistä pääsee eroon jos haluaa. Itse tehty terveellinen ruoka ja herkut minimiin ja liikuntaa päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:25"]
Itsetunto ei ole kiinni ulkomuodosta. Anorektisen laihoilla useimmiten on äärimmäisen huono itsetunto ja minäkuva.
[/quote]Heh, juurihan tässä itse vahvistit sen että itsetunto tiettyyn pisteeseen asti tosiaan riippuu ulkomuodosta (anorektikko ei ole tyytyväinen ulkomuotoonsa)! Ja näin on useilla lihavillakin. Suurimmalla osalla ylipainoisista asiaan ei vain liity syömishäiriö - joillakin toki liittyy.
ap
[/quote]
Tosiasia nyt kuitenkin on, että itseluottamus on psyykkinen asia ja ylipaino/alipaino on fyysinen asia. Joo ulkomuodolla voi olla tekemistä sen kanssa miksi ihminen tuntee itsensä epävarmaksi, mutta paino ei ole sen hallitsija. Itseluottamukseen tulee mukaan niin monia monituisia asioita, joten sen rajaaminen näin pieneen alaan on todella tyhmää.
En ole eläissäni tavannut vielä ihmistä joka olisi kehdannut mollata jonkun lihavuutta päin naamaa. Siitähän saisi paskan tyypin leiman ja joukkolyttäyksen hyvin nopeasti (kuten kuuluukin).
Mutta se miten laihoja (omasta tahdostaan tai tahtomattaan, luonnostaan tai esim. sairauden takia) kohtaan käyttäydytään, on ihan järkyttävää settiä. Saa haukkua tikuksi, laudaksi, anorektikoksi(!) ja kommentoida elintapoja syömisestä liikkumiseen. Kaikki tämä PÄIN NAAMAA. Eikä kukaan pidä mitään puolustuspuheita. Anoreksiakin on sairaus: paraneeko sairaus haukkumalla?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 03:07"]
En ole eläissäni tavannut vielä ihmistä joka olisi kehdannut mollata jonkun lihavuutta päin naamaa. Siitähän saisi paskan tyypin leiman ja joukkolyttäyksen hyvin nopeasti (kuten kuuluukin). Mutta se miten laihoja (omasta tahdostaan tai tahtomattaan, luonnostaan tai esim. sairauden takia) kohtaan käyttäydytään, on ihan järkyttävää settiä. Saa haukkua tikuksi, laudaksi, anorektikoksi(!) ja kommentoida elintapoja syömisestä liikkumiseen. Kaikki tämä PÄIN NAAMAA. Eikä kukaan pidä mitään puolustuspuheita. Anoreksiakin on sairaus: paraneeko sairaus haukkumalla?
[/quote]
Kerro vielä kuinka paljon sinulla on omakohtaista kokemusta siitä, mitä on olla lihava ja kuinka paljon lihavana olet saanut kuulla kommentointia ulkopuolisilta painoasi koskien?
Uskomatonta, että ylipäänsä kaikkia pitäisi nykyään arvostella. Aloittajalle facepalm.
Niin.. aika harvalla on nykyään varaa alkaa arvostella muita, kuitenkin kokevat että se on heidän oikeutensa..
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 19:52"]
Hoikilla harvemmin on vaarallista viskeraalista rasvaa, jota ylipainoisilla (varsinkin keskivartalolihavilla) on runsaammin. Jokaisen lihavan olisi hyvä nähdä kuva rasvan sekaan litistyneistä sisäelimistä tai rasvoittuneista verisuonista ja sen jälkeen miettiä, kannattaako sitä ylipainoaan mukisematta "hyväksyä".
[/quote]
Tiedätkö: laihuus ei ole tae terveistä elämäntavoista, vaikka kenties haluaisit niin uskoa. Laiha voi yhtä lailla tupakoida, syödä epäterveellisesti, jättää liikumatta ja turruttaa itseään mitä moninaisimmilla lisäaineilla. Kuinka terveellistä on esimerkiksi paastota viikko, että saa ryypätä ja syödä roskaruokaa sitten viikonlopun? Tai skipata terveellinen kouluruoka, ja hakea ennen koulubussin lähtöä kioskilta karkkia ja limpparia?
Jos väität ettei kukaan laiha niin toimi tai että he ovat marginaalinen ryhmä, olet sokea. Tai sitten vain keskityt siihen jargoniin, mitä nykypäivä tarjoaa: riittää, että näytät terveeltä, viis siitä oletko sitä oikeasti.
[/quote]
En ymmärrä tuohtumistasi. Tuskinpa kukaan ajattelee niin mustavalkoisesti, että laiha=terve ja terveet elämäntavat. En minä ainakaan. Mutta tässä ketjussa on puhuttu lihavuudesta ja sen haittavaikutuksista elimistölle ja sitä ylläoleva kommenttinikin koski. Totta kai joillakin lihavilla on terveemmät elämäntavat kuin joillakin laihoilla, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että lihavalle kertynyt viskeraalinen rasva on elimistölle haitallista.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:25"]
Itsetunto ei ole kiinni ulkomuodosta. Anorektisen laihoilla useimmiten on äärimmäisen huono itsetunto ja minäkuva.
[/quote]
Huomsitko itse, että kumosit toisen väitteesi ensimmäisellä väitteelläsi :D
Eli mielestäsi itsetunto ei ole ulkonäöstö kiinni, jos on ylipainoinen. Mutta silloin se on, jos on alipainoinen? Ei hyvää päivää mitä logiikkaa. :D :D
[/quote]
Vain av-palstalla voi todella olla näin vajukkeja ihmisiä.
Mä väännän sulle rautalangasta jos kukaan muu ei ole sitä vielä tehnyt:
itsetunto EI OLE KIINNI painosta, hyvää itsetuntoa ei voi saavuttaa laihduttamalla eikä lihominen sitä vie. Kun elämme yhteiskunnassa joka ihannoi laihuutta, kaiken järjen mukaan anorektisen laihuuden pitäisi taata hyvä itsetunto, vaan näin ei tietenkään käy, koska itsetunto ei ole siitä kiinni.
Ja tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikilla lihavilla olisi hyvä itsetunto, tosin varmaan kaikilla anorektikoilla on huono itsetunto, kyseessä kun on kuitenkin psyykkinen sairaus, joihin harvoin kuuluu tervettä minäkuvaa ja hyvää itsetuntoa.
Ainut asia, miksi aiheesta vaahdotaan, on ihmisten tarve pönkittää omaa egoaan toisen "virheillä".
Ei kellään ole oikeutta arvostella, mikä on toiselle oikea tapa olla ja elää.
Itse olen laiha ja urheilullinen, kuitenkin viehätyn pulleista naisista. He ovat naisellisia ja ihania..Kuitenkin itsekin viihdyn tällaisena, ja minäkin koen oloni hyväksi tällaisena. Miksi teillä heteroilla on pakonomainen tarve löytää joku "kauneusihanne"? Opetelkaa nauttimaan erilaisuudesta ja persoonallisuudesta..
Terveysriskipointti.. Minusta ihan samanlainen terveysriski on stressata ulkonäköasioista noin paljon kuin ap, saattaa tulla vaikka aivoverenvuoto..
Tietystikään yksilötasolla ei pidä arvostella ihmisiä heidän ulkonäkönsä perusteella. Toisaalta esimerkiksi lääkärillä pitää olla oikeus huomauttaa ylipainosta ja velvollisuus puhua siihen liittyvistä vaaroista.
Usein sanotaan, että ylipainoiset tietävät, että heidän pitäisi laihduttaa ja tuntevat ylipainon vaarat. Ensimmäisen he yleensä tietävät, mutta ylipainoon liittyviä vaaroja harva oikeasti tuntee kovin hyvin.
Paljon myös puhutaan siitä, että ylipainon syyt ovat moninaiset. Todellisuudessa vain pieni osa ylipainosta johtuu jostain sairausesta. Lihavuusepidemian syy on siinä, että ihmiset syövät liikaa ja väärin. On todella yleinen näky, että ylipainoinen ihminen jättää välistä esimerkiksi kunnon lounaan. Ihmisillä näkee myös mitä erikoisempia ruoka-annoksia, vaikka ruokaympyrä on varmasti kaikille tuttu jo peruskoulusta. Paljon myös on sitkeitä uskomuksia siitä, että jokin ruoka-aine on paha ja lihottava. Näitä ihan todella ylipainoisia aineenvaihduntansa sekoittaneita karppaajia esimerkiksi näkee. Samaten näitä pussikeittoilijoita, jotka tuhoavat lihaksensa kitudieetillä, saavat nesteet pois elimistöstä ja palaavat sen jälkeen entisiin elämäntapoihinsa. Liikunnan osuus painonhallinnassa tuntuu olevan monelle myös täysi mysteeri. Usein oma kulutus yliarvioidaan. Raskaskaan liikunta ei riitä, jos syö liikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:23"]En tiedä onko se laihuus joku ihanuus, katsokaapa 60...80 v vanhaa naista laihana alasti, tojiikko?
[/quote]
Taas loistavaa palstalogiikkaa :D päätit sitten varmemmaksi vakuudeksi olla lihava jo nuorena?
Turhaapa teidän kanssa on mitään tästä aiheesta keskustella, kun vedätte kaikkeen naurettava tekosyy-kortin. Ette yhtään osaa ajatella nokkaanne pidemmälle. Vissiin lasten busaaminen surkastuttaa aivot. Että olis peiliin katsomista muillakin ku meillä ryhävalailla..!!
Meillä kaikilla on heikkoutemme. Jotkut ihmiset on ikäviä ja kokevat oikeudekseen pamahdella toisille ihmisille. He tietävät sen, ettei se ole oikein, mutta kun luonto on heikko. Jotkut ihmiset on taas laiskoja siivoamaan. Mikseivät nouse sieltä sohvalta siivoamaan, kun ympärillä on sotku? Näitä voisi jatkaa loputtomiin. Kaikilla ihmisillä on heikkoutensa. Niitä asioita, jotka sille ihmiselle on vaikeita ja helposti sortuvat menemään "mistä aita matalin": Lihavuus on yksi sellainen asia. Se on heikkous siinä kuin muutkin. Yhtälailla voisi ajatella esimerkiksi ilkeyden olevan hirveää ympäristönsä sortamista ja pahimmillaan aiheuttaa toisille henkisiä traumoja ihan toisella tavalla kuin jonkun epäesteettinen lihavuus.
Olen koko ikäni taistellut painon kanssa. Ylös, alas, ylös, alas. Se on minun heikko paikka. En osaa hallita syömistäni. Sen sijaan ihmisenä olen iloinen, mukava, avulias ja sosiaalinen. Minun seurassani on toisten ihmisten hyvä olla. Samoin olen ahkera työntekijä, kannan vastuuta työpaikalla enemmän kuin tarvisi, olen äidillinen, lempeä ja hellä. Koulut kävin huippuarvosanoin ja valmistuin 4 vuodessa yliopistosta. Se, etten pysty hallitsemaan painoani vaan olen välillä 20kg ylipainoinen, ei voi nollata sitä kaikkea muuta hyvää, mitä olen elämässäni. Yhtälailla voisin haukkua sitä ihmistä, joka ei opi laskuja koulussa tai on epäsosiaalinen tai mitä tahansa sellaista, joka on minulle helppoa.
Ylipaino tulee olemaan tulevaisuudessa ihmisten "normaalipaino", halusimme sitä tai emme. Ihan sama, paasataanko laihdutuksesta joka tuutissa. Väistämätön totuus on kuitenkin, että ihmiset lihovat tällaisessa yhteiskunnassa.
[/quote]