Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomaton piirre kulttuurissamme: miksi ylipainoisia ei saa arvostella?

Vierailija
27.04.2014 |

Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.

Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!

Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.

- Oma terveytesi ja itsetuntosi.

- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.

- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.

Kommentit (301)

Vierailija
221/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 15:40"]

Ja tosiaan 174 oli ap.

172: toivoisin toki että ihmiset keskustelisivat täällä asiallisesti. Väärä foorumi.

ap

[/quote] 

Mikset itse sitten keskustele lihavuudesta asiallisesti, jos asiallista keskustelua toivoisit? Miksi itse aloitat keskustelun nimittelemällä lihavia läskeiksi ja vetoamalla heidän rumaan ulkonäköönsä? Mitä ideaa on hurskaasti toivoa muilta asiallista keskustelua, kun ei itse asiallisesti ole kiinnostunut keskustelemaan?

Vierailija
222/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:11"]Laihat satavuotiaaksi elävät tulevat yhteiskunnalle todella paljon kalliimmaksi kuin lihavat. Heille maksetaan kymmeniä vuosia eläkettä. Heille ehtii tänä aikana tulla kaihia, syöpiä, nivelrikkoa ja kaikkia muita ikääntymisen mukanaan tuomia vaivoja, joita leikellään ja hoidetaan. Pahimmillaan porukka matkustaa ja asuu valtaosan vuodesta Espanjassa tai jossain muualla, jossa on "terveellistä". Laihoihin iskee bonuksena vielä usein osteoporoosi, joka särkee lonkat. Niiden leikkaaminen ja hoitaminen maksaa. Viimeiset vuodet nämä tyypit saattavat kitkutella vuodepotilaina. Lisäksi he natisevat ja rutisevat ja valittavat ja "valistavat" kanssaeläjiään niin, että tekevät elämän epämiellyttäväksi heille. Paljon parempi kansantaloudelle olisi, kun ihmiset tekisivät työtä, olisivat eläkkeellä max vuoden pari ja kuolisivat sitten siististi aivohalvaukseen, kuten ennen muinoin.[/quote]hyvin koulutetut elevät pidempään mitä vähemmän koulutetut

[/quote]turha alapeukuttaa, vastahan siitä oli lehdessä, taisi olla Hesarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:42"]

http://m.iltalehti.fi/terveys/2014040118173800_tr.shtml

[/quote]

Kas, kun ei tähän kukaan ole kommentoinut. Outoa. :D

Vierailija
224/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:46"]

Otatko aina kaiken kirjaimellisesti?

[/quote]

En. Miten niin?

Osoitin vain, kuinka typerä tuo kommentti oli.

Vierailija
225/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sua arvostella että olet pimee???

Katsoa kun en arvostele ketään edes laudaksi.

Ympäristön arvostamista on myös pitää typerä suu kiinni eli tarkoitan sinua ap!

Vierailija
226/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan pitää kotiolot mukavina, ainakaan ei ole paljon syytä kommentoida puolison painoa ja usuttaa laihduttamaan: http://yle.fi/uutiset/parisuhdeneuvo_verensokerin_tutkijoilta_kyllainen_puoliso_on_leppoisa_puoliso/7199077

:D :D

Vierailija
227/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:13"]

Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.

Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!

Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.

- Oma terveytesi ja itsetuntosi.

- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.

- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.

[/quote]

Uskomatonta, että aikuinen ihminen kokee tarvetta arvostella, toisen ihmisen ulkonäköä. Olitpa sitten lihava tai laiha. Oletko AP kenties epävarma omasta ulkonäöstäsi tai todella nuori?

[/quote]

Ei, ap on tyypillinen parikymppinen, vähäisellä elämänkokemuksella ja liian isolla egolla varustettu tytsy. Juuri tuollaiset parikymppiset ovat pahimpia: suu vaahdossa jauhetaan milloin mistäkin yli-itsevarmana vailla todellista elämän kokemuksen tuomaa viisautta. Silti eletään siinä harhaluulossa, että minä tiedän kaiken ja minulla on oikeus töksäytellä mitä asioita nyt sattuu ikinä mieleen putkahtamaan, sensuroimattomana tietenkin.

Vierailija
228/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:20"]

Ei toki olekaan mitään syytä moittia toisten ulkonäköä päin naamaa. Vaan on PALJON syitä miksi lihavuusilmiöstä pitäisi voida keskustella realistisesti. Ei usein näytä esim. tällä palstalla onnistuvan.

ap

[/quote]

Tällä palstalla on niin paljon lihavia.

[/quote] mulla vaan painoa 74,1, oon päässyt vähän laihtumaan nainen ja pituus 169

Vierailija
229/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:09"]

Mitä muuta ihmisryhmää kuin lihavia tulisi aloittajan mukaan saada arvostella esteettisiin syihin vedoten? Joihinkin etnisiin vähemmistöihin kuuluvia? Vammaisia? Epämuodikkaasti pukeutuvia? Laihoja? Pienirintaisia naisia?

Entä miksi aloittajan mielestä esteettiset syyt oikeuttavat toisten ihmisten arvosteluun? Miksi aloittajan mielestä on asiallista ja rakentavaa vedota siihen, että toinen ihminen on niin vastenmielisen näköinen, että hänen tulisi muuttua, jotta ei ns. pilaa katukuvaa ja muiden ei tarvitse katsoa hänenkaltaistaan ihmistä? 

[/quote] 

Miksi aloittaja ei vastaa tähän?

Vierailija
230/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu huomannut, että eniten koko tällainen muiden arvostelu ylipainosta yms. tuntuu kiinnostavan niitä, jotka ovat itse ylipainoisia, tai ovat olleet ylipainoisia?

Itse olen ollut koko elämäni laiha, ja ihmettelen minkä takia jollakin kiinnostaa muiden olemus noin paljon, enkä kyllä irl arvota tai arvostele ihmisiä jonkun ylipainon perusteella.

Vierailija
231/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 120-kiloinen ja minua saa kyllä arvostella, jos niin tahtoo! Itse en viitsi käyttää aikaani toisten ulkomuodon miettimiseen, omissa asioissa on ihan tarpeeksi.

Tässä yksi esimerkki tosielämän tilanteesta, johon jouduin:

Julkisella paikalla täysin vieras nainen tuli ihmettelemään minun lihavuuttani. En vastannut mitään, vaan olin koko tapahtuman ajan täysin hiljaa ja katselin muualle.

Annoin hänen siis ihan rauhassa arvostella itseäni...

No, ympärillä oli muitakin ihmisiä, jotka katsoivat joko paheksuen tai naureskellen tätä naista, joka minulle "jutteli". Joku taisi ääneenkin tokaista, että kaikenlaisia moukkia sitä täällä liikkuukin.

Ihan vapaasti saa siis arvostella toisten ylipainoa, mutta olkaa sitten itsekin valmiita siihen, että teitä arvostellaan jostain muusta syystä, vaikka huonoista käytöstavoista.

Vierailija
232/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:30"]

Ap, missä niitä laihoja arvostellaan?

Päinvastoin sinunkin puheenvuorosi arvostelee lihavia ihmisiä.

Puhut kuin jostain rikollisryhmästä tai moraalisesti tuomittavasta porukasta, joita pitäisi yhteiskunnallisten syiden takia saada arvostella. Eikös yleensä yhteiskunnallississa ongelmissa keskustella ongelman syistä, eikä "arvostella ihmisiä henkilöinä"?

Taidat olla sama joka joka päivä postaa jonkun aloituksen, jossa paheksutaan jotain ällöttävää lihavaa ihmistä. Yrität piiloutua tekopyhästi "asiallisen arvostelun" viitan taakse, mutta vaikuttimesi taitaa todellakin olla vain oman vihasi suuntaamineen helppoon uhriin.

Jos puhuisit asiallisesti, viesteihisi ei reagoitasi niin kuin esität.

[/quote]

En ole ap, mutta vastaan silti kysymykseesi missä laihoja arvostellaan. Minä olen aina ollut luonnostani hoikka ihminen ja olen siitä saanut kuulla ihan kiitettävästi ja juuri nimenomaan arvosteluja: "Olet liian laiha", "söisit enemmän", "ei laaksoa ei kukkulaa" jnejne. Aina vaan lapsesta tähän päivään saakka.

Muistaako kukaan tätä facebookissa kiertänyttä typeryyttä: "***** tekee naisen! Lisää tämä statukseesi jos sinulla on ISO *****, etkä ole mikään tuulen nussima vinkuheinä, pakkasen raiskaama pulkannaru tai lautatarhasta varastettu kakkosnelonen. :D" 

Miltä kuulostaa? Asialliselta? Jos joku laittaisi tuollaista tekstiä lihavista, niin johan siitä myrsky nousisi. Ihan kuin laihoja saa kiusata ja heille saa huomautella suoraan ja tirskua tuulen nussimaa vinkuheinää. Kyllä se loukkaa meitä laihoja ihan samalla tavalla kuin teitäkin lihavat.

Vierailija
233/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se laihuus joku ihanuus, katsokaapa 60...80 v vanhaa naista laihana alasti, tojiikko?

Vierailija
234/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 15:56"]

Yritän nyt ohjata keskustelua rakentavampaan suuntaan.

Ihmiset, mitä mielestänne pitäisi tehdä jotta liikalihavat jotka asian ja sen terveyshaitat kieltävät itseltään tekisivät asialle jotakin?

ap

[/quote]

Miksi sinulla on sellainen uskomus, että ylipainoiset automaattisesti toimisivat noin? Ylipainoisella voi olla vaikka kuinka paljon yrityksiä laihduttamiseen aina atkinsin dieeteistä ja callaneticsista tämän päivän fitnessiin ja karppaamiseen. Saamattomuuteen syynä voi ollakin nimenomaan toivottomuus lukuisten epäonnistumisten jälkeen. Kuinka moni jaksaa intensiivisesti yrittää vielä yhdennentoista kerran, kun on epäonnistunut ne kymmenen edellistä kertaa? 

Henkisen puolen huomiointi painonpudotuksessa + terveellisten vaihtoehtojen ja tapahtumien kampanjointi myös pienemmille paikkakunnille, lisäksi esim. pienemmillä paikkakunnilla voisi ollakin kysyntää vaikkapa terveellisille lounasaterioille. 

Mutta minusta ylipaino ongelmana ei ole ainoa, johon pitäisi nyt tykit ladattuina osoittaa. Alkoholiongelma Suomessa on yhtä lailla erittäin merkittävä, ja erilaiset mielenterveysongelmat vievät yhtä lailla veronsa. Näihin ongelmiin pitäisi löytää parannusta laajemmin - sitäpaitsi voihan näissä ongelmissa olla jokin yhdistävä tekijä, mitä pitäisi tutkia enemmän.

Vierailija
235/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

238, se saattaa johtua siitä, että joskus elämässään ylipainoiset ovat joutuneet sitä arvostelua suht varmasti kuulemaan, enemmän tai vähemmän, jopa täysin ventovieraiden taholta.

Vierailija
236/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:35"]238, se saattaa johtua siitä, että joskus elämässään ylipainoiset ovat joutuneet sitä arvostelua suht varmasti kuulemaan, enemmän tai vähemmän, jopa täysin ventovieraiden taholta.[/quote]

Minkä takia ne sitten jakaa eteenpäin sitä saamaansa huonoa kohtelua, vai mitä meinasit?

Vierailija
237/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n pointtia.

Eihän ketään saa arvostella, miksi sitten jotakin yksittäistä ryhmää pitäisi saada arvostella.

Vaikka ei se, että ei saisi arvostella ihmisiä estä arvostelemasta.

Lihavia haukutaan ja arvostellaan, laihojakin joskus haukutaan ja arvostellaan, hiljaisia haukutaan ja arvostellaan, puheliaita haukutaan ja arvostellaan, työttömiä haukutaan ja joskus työssä käyviäkin haukutaan ja arvostellaan. Uskovaisia haukutaan ja arvostellaan, uskottomia haukutaan ja arvostellaan.

Listaa voisi jatkaa vaikka loputtomiin.

Vierailija
238/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, miten niin ei saa arvostella ylipainoisia? Sitähän tehdään koko ajan! Ja aina on joku besserwisser neuvomassa, vaikka oikeasti ikänsä normaalipainossa ollut ihminen ei tiedä yhtään mitään siitä mitä on laihduttaa iso määrä kiloja pois!

Olen laihduttanut kohtalaisen määrän painoa ja melkeinpä kaiken olen tehnyt muiden mielestä väärin. Jos sanoo vahingossa, että karppaa (koska se toimii), niin johan saa haukkuja osakseen, vaikka arvostelijat eivät edes tiedä mitä karpppaaminen tarkoittaa. Jos kieltäytyy alkoholista (pahinta laihduttajalle!), niin saa nipottajan maineen. Jos jättää juhlat väliin, pidetään töykeänä. Tai jos menee juhliin/kahville ja valitsee vain omaan ruokavalioonsa sopivia ruokia tai pahimmassa tapauksessa kieltäytyy kohteliaasti kahvipullasta, niin sitten loukkaannutaan. "Voit sä nyt yhden ottaa." "Maista edes!" "Ihan sua varten leivottu." "Etkö voi yhtään ottaa?"

Jos kaikkea maistaisi ja ottaisi, niin laihduttaminen olisi jatkuvasti katkolla. Ainakin omalla kohdallani voin sanoa, että yksikin kahvilakäynti tai herkkuilta tuntuu ja palautumiseen menee useita päiviä, viljatuotteita syötyäni on vatsa sekaisin, olo turvonnut ja nivelet kipeinä. Ja juhlasesonkeina se todella tuntuu! Projekti hidastuu tai pahimmassa tapauksessa katkeaa kokonaan, jos koko ajan pitää rampata juhlissa, joissa ei ole yleensä mitään sopivaa tarjolla.

Arvostelijoita ja mielensäpahoittajia on liikkeellä niin paljon, että olen päättänyt vaan sinnikkäästi jatkaa laihdutusprojektiani ja olla itsekäs: kieltäydyn, jos siltä tuntuu enkä ole kenellekään selitysvelvollinen omista valinnoistani. Yleisesti ottaen en tee minkäänlaista numeroa syömisistäni tai laihdutustyylistäni, mutta voin kertoa kokemuksistani ja keskustella, jos joku sitä haluaa. Tämä kommentti nyt vaan oli poikkeus, kun alkoi ärsyttää. Parempi mennä lenkille ja päästää höyryt ulos siellä. Heippa! :)

Vierailija
239/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jotkut kuvittelevat milloin minkäkin asian olevan 'kulttuurissamme tabu', kun suomeksi kyse on siitä, että he haluaisivat haukkua jotain ihmisryhmää ja loukkaantuvat, kun siitä ei pidetä.

Vierailija
240/301 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jälleen paikalla.

Myönnettäköön että aloitukseni oli kärkäs ja olisin voinut muotoilla sanomani asiallisemmin. Jos tästä joku pahoitti mielensä niin vilpittömät pahoitteluni.

Tästä huolimatta aloitukseni on mielestäni herättänyt ihan kiintoisaa keskustelua ja avannut ainakin allekirjoittaneelle uusia näkökulmia aiheeseen.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän