Vyötärönympäryksestä! Varsinkin pikkuisen lihaville..
Olen 170cm/79-80kg. Liikun paljon, kuntosalilla ohjatuissa liikunnoissa n3krt vkossa lisäksi kävelen ja pyöräilen päivittäin. Olen siis pienesti lihava mutta kohtuu hyvässä "kunnossa".
Mittasin
vyötärönympärykseni ja se oli yli 90 (!) mikä tarkoittaa vaarallista lihavuutta keskivartalolla. Luulin sen olevan hiukan pienempi..
Miten teillä muilla ihmisillä on ympärysmitat ja oletteko huolissanne vatsanalaisesta rasvasta? Luulin olevani tasaisen lihava, eli paino tasaisesti jakautunut mutta nyt olenkin vaarallisesti keskivartalolihava...
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:27"]AP: Joo siis todellakin tiedän että minulla on ylipainoa, jotenkin vaan olen elännyt siinä harhaluulossa, että olen tasaisen lihava enkä vaarallisesti lihava koska minulla "normaalipainoon" on matkaa 8-10kg ja olen ajatellut ettei se olisi vielä niin haitallista.. Ja luullut että mun lihakset painavat niin paljon, mutta ei, pakko se nyt on tarttua asiaan ja saada tota keskivartaloa piukemmaksi...
[/quote]
Mikä on tasainen, ei-vaarallinen lihavuus? Sen takia se on määritelty lihavuudeksi, että noilla mitoilla on yleisesti ajan kanssa tullut terveyshaittoja.
AP: Joo olen kyllä tietoinen että minulla on "normaalipainoon" matkaa 8-10kg mutta olen jotenkin huijannut itseäni että se ei olisi vielä niin paha ja että muhkeat lihakseni vaan ovat niin raskaat..Mutta ei kai siinä nyt muu auta kun katsoa peiliin ja lopettaa toi ylimääräisen makean mässääminen. (mutta kun se on niin vaikeaa... miten olette pystyneet lopettamaan makean syönnin???)
Niinniin, juuri sitä tarkoitan itsensä huijaamisella :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:27"]AP: Joo siis todellakin tiedän että minulla on ylipainoa, jotenkin vaan olen elännyt siinä harhaluulossa, että olen tasaisen lihava enkä vaarallisesti lihava koska minulla "normaalipainoon" on matkaa 8-10kg ja olen ajatellut ettei se olisi vielä niin haitallista.. Ja luullut että mun lihakset painavat niin paljon, mutta ei, pakko se nyt on tarttua asiaan ja saada tota keskivartaloa piukemmaksi...
[/quote]
Mikä on tasainen, ei-vaarallinen lihavuus? Sen takia se on määritelty lihavuudeksi, että noilla mitoilla on yleisesti ajan kanssa tullut terveyshaittoja.
[/quote]
AP: Missä voi mitata rasvaprosentin helpoimmin?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:33"]AP: Missä voi mitata rasvaprosentin helpoimmin?
[/quote]
Kysy salilta, jossa käyt ohjatuissa jumpissa.
Olen 165cm 72 kg ja ympärys on n. 90-93cm. Pari vuotta sitten kun painoin 57kg niin ympärys oli silti yli 80cm.
Sukuvika, kaikki on painosta riippumatta enemmän tai vähemmän omenia tässä suvussa :€
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:29"]Siis nelosen vyötärö on 68 cm, Se on ihan hyvä mitta eikä yhtään liikaa. Alle 80 cm pitäisi olla. Rasvaahan Se tietysti on, mikä vyötärölle kertyy.
[/quote]
Sullahan on ihan normaali vyötärö, vaikka muuten keikut alipainoinen rajalla. Ei se vyötärökään loputtomasti kapene, sisäelimetkin tarvitsevat jotain tilaa.
Mittaa pituus-vyötärönympärys suhteesi, se kertoo paremmin tuon vyötärönympäryksen tilanteen. Ja googlaa aiheesta esim. height waist ratio.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:07"]
Miten ne rajat menee? Mikä ympärys pitää olla että on vaarallinen keskivartalon lihavuus ym?
[/quote]
Naisilla 85 senttiä ja miehillä 95 senttiä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:36"]
Olen 165cm 72 kg ja ympärys on n. 90-93cm. Pari vuotta sitten kun painoin 57kg niin ympärys oli silti yli 80cm.
Sukuvika, kaikki on painosta riippumatta enemmän tai vähemmän omenia tässä suvussa :€
[/quote]
Jos vartalo on luustoltaan ylhäältä vankka eli leveät hartiat ja laajat kylkiluut niin et saa ohutta vyötäröä vaikka olisit virallisesti alipainoisen kirjoissa. Kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja selvityttää veren rasva-arvot jos asia huolestuttaa.
Minä olen pulska, 160 cm ja painoa 75 kg. Reilusti liikaa siis. Jaloissa, vatsassa ja käsissä löysää, rasvat näyttäisi jakaantuneen tasaisesti. Vyötärö kyllä 80 cm. Ennen tätä +20 kg vyötärö oli alle 70 cm.
Ihmetyttää se että lyhyellä pullukalla voi olla vyötärö helposti 70 kun pitkällä rotevalla vyötärö 90-100 vaikka ylipainoa suhteessa vähemmän kuin lyhyellä?
Hhhm, olen saman pituinen ja painan 12 kiloa enemmän. Silti vyötärönympärykseni on kaksi senttiä pienempi.[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:07"]
En ole oikeen miettinyt vatsan alaisia rasvoja.. Olen 168 ja 50. Vyötärönympärys taitaa olla jotain 68. Ei ole kuitenkaan yhtään ylipainoa. On vaan niin pitkät jalat ja lyhyt selkä. Kylkiluiden ja lantion välimatka on niin lyhyt niin ei ehdi vyötärö juuri kaventua. :(
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:49"]
Ihmetyttää se että lyhyellä pullukalla voi olla vyötärö helposti 70 kun pitkällä rotevalla vyötärö 90-100 vaikka ylipainoa suhteessa vähemmän kuin lyhyellä?
[/quote]
Olen lyhyt ja ehkä sitten todellinen pullukka, kun vyötärönympärykseni on oikein mitaten juuri navan yläpuolelta ja rentona 76 cm. Painoindeksi jotain päälle 21.
mä oon 176 vm ja 80 kg ja vy on 73
No sulla on kuitenkin ihan oikea ylipaino kyseessä, monella normaalipainon sisälläkin menee tuo raja rikki paukkuen... Sun kannattaa nyt tosissaan pyrkiä laskemaan rasvaprosenttiasi, noilla mitpilla se on varmaan ainakin 40 (pitäisi olla 24 tai alle että olisit hyvässä kunnossa, toki kaikki pudotus on kotiinpäin). Ei kannata huijata itseään että pelkällä liikunnalla pysyy terveenä jos ruokailu on ihan pielessä.
En ole pikkuisen lihava vaan palstan llihavinta kärkeä 164cm/ 102,7kg
vy 102cm.
Kun laihdun, vyötäröltä katoaa tasan sentti per kilo, eli kun onnistuin tiputtamaan 90 kiloon, oli myös vy 90cm. Parikymppisena lihomista mitta oli 164/54kg/ 62cm
Siis nelosen vyötärö on 68 cm, Se on ihan hyvä mitta eikä yhtään liikaa. Alle 80 cm pitäisi olla. Rasvaahan Se tietysti on, mikä vyötärölle kertyy.