Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat pettymyksesi työnhaussa?

Vierailija
09.12.2020 |

Minulle luvattiin jo epäsuorasti työpaikka ja kyseltiin milloin voisin aloittaa, ja seuraavana päivänä tuli puhelu että paikka täytettiinkin yrityksen sisäisellä työntekijällä.

Hain toista paikkaa enkä tullut valituksi. Sama paikka tuli hakuun uudestaan haastattelupäivänäni.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vakituisen paikan jossa koe aika oli puoli vuotta. Ensimmäinen projektin kesto oli puoli vuotta. Sain projektin valmiiksi ennen koeajan loppua ja päivää ennen koeajan loppua irtisanottiin.

Hyväksi käyttivät. Esimies antoi työtodistuksen jossa oli arvosana kiitettävä.

Vierailija
22/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain vuokratyöfirman kautta postinjakajan osa-aikaista hommaa, palkka ja työajat sekä alue oli tosi surkeat, ja minä kuitenkin jo töissäkäyvä ihan normaali-ihminen (lähihoitajana, myös toinen ammatti opiskeltuna).

Olin ihan varma että heittämällä saan työn jos vaan haluan, koska kuka tuollaista noilla ehdoilla huolisi.

En päässyt hommaan. 😯

Ei työnhaussa useinkaan ole siitä kyse etteikö liki kuka tahansa voisi sitä työtä tehdä, hakijoita on vaan paljon enemmän kuin paikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset  hylkäykset tuntuivat, totuus on että parempia hakijoita on, eli pitää parantaa osaamistaan koulutustaan hakemustaan sosiaalisia taitoja. Ei kannata luulla itsestään liikoja. Kukaanhan ei tee epäpätevällä mitään, vaan sitten täytyy hakea sitä pätevyyttä, tai etsiä alaa jossa palkataan vähemmällä kokemuksella. 

-Sosiaalisia taitoja?? Mä oon ainakin paljon parempi sosiaalinen kasvokkain livenä, kun kirjottaessa taikka videoissakaan. :D Niitä sosiaalisia taitoja ei NÄE yksikään työnantaja, jolta ei saa kutsua haastikseen.

Epäpäteviä työntekijöitä on pilvin pimein, ja myös se että kuka on kenenkin mielestä epäpätevä VOI VAIHDELLA, ja vaihteleekin. Siksi mä en todellakaan ota itteeni. Aattelen vaan että no ne ei tiedä itse mitä menettää, mutta toki ymmärrän että voi saada silti hyvän työntekijän. :) Eli en vertaile. tiiän missä oon hyvä, missä en. Tiiän myös sen, että koulutuskaan ei kerro kaikkea. Eli joku kouluttautunu voi olla muuten huono työssä, kun taas joku toinen voi olla parempi jne.

Vierailija
24/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi noinkin ahdistua. Minua ahdistaisi se että joutuisin töihin. Juuri siksi yritykset maksavat veroja että valtiolla on varaa pitää suurta työvoimareserviä.

Vierailija
25/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain vuokratyöfirman kautta postinjakajan osa-aikaista hommaa, palkka ja työajat sekä alue oli tosi surkeat, ja minä kuitenkin jo töissäkäyvä ihan normaali-ihminen (lähihoitajana, myös toinen ammatti opiskeltuna).

Olin ihan varma että heittämällä saan työn jos vaan haluan, koska kuka tuollaista noilla ehdoilla huolisi.

En päässyt hommaan. 😯

Ei työnhaussa useinkaan ole siitä kyse etteikö liki kuka tahansa voisi sitä työtä tehdä, hakijoita on vaan paljon enemmän kuin paikkoja.

Ihmetyttää vain että millainen hakemus ja ihminen siihen katsottiin sopivammaksi.. Noilla ehdoilla kukaan täysijärkinen ja kunnollinen ei hakisi sitä paikkaa. Minua lukuunottamatta tietysti 😆

Vierailija
26/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalattoman ruljanssin ja testien jälkeen  asiantuntijahakuun profiloitunut headhunterfirma päätyi suosittelemaan minua tehtävään.  Meni viikko ja täysi hiljaisuus, otin yhteyttä lomailevaan konsulttiin ja hän alkoi selvittelemään tilannetta. Kävi ilmi, että samaisena päivänä asiakasyritys olikin muotoillut ja allekirjoittanut sopimuksen toisen hakijan kanssa. Ei vain tullut mieleen ilmoittaa minulle tai konsultille, että ovat päätyneet toiseen henkilöön. Sanomattakin selvää, että olen myös kiitollinen etten ole päätynyt tuollaiseen yrityskulttuuriiin töihin. 

Vierailija
27/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 vuotta määräaikaisena enkä kelvannut vakituiseen työhön. Se vei itsetunnon aika pahasti. 

Vierailija
28/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen ne pettyy jotka luulevat itsestään liikoja. Toiseksi sellaiset eivät ole myöskään ihan päteviä. Pätevyys vaatii nöyryyttä. Kun lähtökohtaisesti ajattelee että saa heittämällä paikan ei ole ajatellut asiaa kunnolla läpi. 

Vierailija
29/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just maaliskuussa haastatteluissa ja saamassa kivan parempipalkkaisen duunin. No emme ehtineet niin pitkälle että ehdoista olisi sovittu lopullisesti ja firmassa on nyt irtisanomisia ja rekrykielto. Eli ei vuoteen mitään saumaa. Olisi ollut myös alle 1 km työmatka

Vierailija
30/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jo työpaikan, mutta työsopimusta allekirjoitettaessa rekrytoija tajusi, että olen vasenkätinen. Siinä ei auttanut maammelaulut eikä mitkään selitykset, että käytän työkaluja oikealla kädellä ja ainostaan kirjoitan vasemmalla. Jäi se teollisuuden urakkamaalarin paikka saamatta. Jälkeenpäin tuo on lähinnä huvittanut, mutta silloin se kirpaisi...

Vierailija
31/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enimmäkseen ne pettyy jotka luulevat itsestään liikoja. Toiseksi sellaiset eivät ole myöskään ihan päteviä. Pätevyys vaatii nöyryyttä. Kun lähtökohtaisesti ajattelee että saa heittämällä paikan ei ole ajatellut asiaa kunnolla läpi. 

Minä varmaan sitten luulen itsestäni liikoja, kun haen työtehtäviä, joita olen tehnyt hyvällä menestyksellä vuodesta 1991 lähtien.

Vierailija
32/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiset  hylkäykset tuntuivat, totuus on että parempia hakijoita on, eli pitää parantaa osaamistaan koulutustaan hakemustaan sosiaalisia taitoja. Ei kannata luulla itsestään liikoja. Kukaanhan ei tee epäpätevällä mitään, vaan sitten täytyy hakea sitä pätevyyttä, tai etsiä alaa jossa palkataan vähemmällä kokemuksella. 

-Sosiaalisia taitoja?? Mä oon ainakin paljon parempi sosiaalinen kasvokkain livenä, kun kirjottaessa taikka videoissakaan. :D Niitä sosiaalisia taitoja ei NÄE yksikään työnantaja, jolta ei saa kutsua haastikseen.

Epäpäteviä työntekijöitä on pilvin pimein, ja myös se että kuka on kenenkin mielestä epäpätevä VOI VAIHDELLA, ja vaihteleekin. Siksi mä en todellakaan ota itteeni. Aattelen vaan että no ne ei tiedä itse mitä menettää, mutta toki ymmärrän että voi saada silti hyvän työntekijän. :) Eli en vertaile. tiiän missä oon hyvä, missä en. Tiiän myös sen, että koulutuskaan ei kerro kaikkea. Eli joku kouluttautunu voi olla muuten huono työssä, kun taas joku toinen voi olla parempi jne.

Työnantaja ehkä toivoisi enemmän itsekriittisyyttä ja vähemmän omakehua kuin mitä tuot esiin. Se ei ole tarpeen että olet mielestäsi sosiaalinen tai älykäs vaan osaat kyseenalaistaa sen ja tarvittaessa parantaa siten suoritusta. Et ole valmiissa maailmassa valmiiden vastausten kanssa vaan yleensä pätevä osaa esittää mitä ei ole otettu huomioon ja näkee asioita ohi oman egonsa. Toki mitä vaan voi olla koulutuksesta riippumatta, mutta se vaatii ihmiseltä ongelmanratkaisukykyjä ja kykyä hahmottaa niitä ongelmia. Tuo ne eivät tiedä mitä menettää on tyypillinen puolustautuminen(olen aikoinani itsekkin tehnyt niin) vaikka todellisudessa voi olla parempi hakija saanut paikan(et myöskään tiedä mitä ovat ottaneet tilallesi) ja se ei tee sinusta huonoa hakijaa, tai sen ei pitäisi vaikuttaa itsetuntoosi, jos tiedät olevasi hyvä työntekijä.

Vierailija
33/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pari kertaa se kun on päässyt haastatteluun ja sitten tulee se, että emme tällä kertaa valinneet sinua. Pahin oli viimeisin kun mulle sanottiin että olen liian koulutettu kyseiseen tehtävään ja luultavasti vaihtaisin paikkaa pian, kyseinen tehtävä olisi minulle vain tie eteenpäin. Okei, olen koulutettu mutta kyllä silti ihan vakavissani hain kyseistä paikkaa. Anteeksi että tähtäsin teidän mielestä liian matalalle ja en kyllä ole mikään kiipijä enkä antanut itsestäni sellaista kuvaa. Kyseessä oli iso yritys/organisaatio ja kyseinen paikka olisi ollut täydellinen minulle. Mutta ei sitten. Luultavasti halusivat jonkun nuoremman jota on helpompi kyykyttää. 

Vierailija
34/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain sisäisessä haussa uusiin tehtäviin. Minulta tivattiin haastattelussa, että jos tulisin valituksi, niin kuka teksisi ne minulta jäävät työt? Ja sanottiin että ei ole ketään sopivaa, joka osaisi.

Paikan sai toinen henkilö, jolla oli huonommat meriitit. Jäi sellainen fiilis, että minut sivuutettiin, koska teen nykyiset hommani hyvin. Ei kovin motivoivaa 😕.

Vierailija
35/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ehkä toivoisi enemmän itsekriittisyyttä ja vähemmän omakehua kuin mitä tuot esiin. Se ei ole tarpeen että olet mielestäsi sosiaalinen tai älykäs vaan osaat kyseenalaistaa sen ja tarvittaessa parantaa siten suoritusta. Et ole valmiissa maailmassa valmiiden vastausten kanssa vaan yleensä pätevä osaa esittää mitä ei ole otettu huomioon ja näkee asioita ohi oman egonsa. Toki mitä vaan voi olla koulutuksesta riippumatta, mutta se vaatii ihmiseltä ongelmanratkaisukykyjä ja kykyä hahmottaa niitä ongelmia. Tuo ne eivät tiedä mitä menettää on tyypillinen puolustautuminen(olen aikoinani itsekkin tehnyt niin) vaikka todellisudessa voi olla parempi hakija saanut paikan(et myöskään tiedä mitä ovat ottaneet tilallesi) ja se ei tee sinusta huonoa hakijaa, tai sen ei pitäisi vaikuttaa itsetuntoosi, jos tiedät olevasi hyvä työntekijä.

kiitos analyysistä ;DD

Vierailija
36/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se kun huomasin, että ainakin kaupungilla auenneet työpaikat on pistettävä avoimeen hakuun, vaikka organisaation sisältä olisi jo päätetty siirtää tietty henkilö siihen tehtävään. 

Hain pari vuotta sitten kaupungilta erästä viestinnän työpaikkaa, joka vastasi hyvin osaamistani ja tuntui minusta erittäin mielenkiintoiselta työltä. Olin innoissani, ja pääsin rekryssä ihan loppumetreille. Sitten tuli ilmoitus, että olivat valinneet siihen toisen (ilmoittivat nimenkin). Eikä siinä mitään - mutta kun kävin kyyläämässä valitun tietoja, näin hänen olevan lähes eläkeikäinen henkilö, joka oli työskennellyt kaupungilla liki 40 vuotta ja oli jo tuossa kyseisessä yksikössä töissä.

Toki ymmärrän, että työhön siirretään mieluusti se kollega, joka on ollut aiemmin jopa samassa tiimissä ja tuntee kuviot. Tuollaiset rekryt vain tuntuvat pelkältä teatterilta, ja ovat ajanhukkaa kaikille osapuolille.

Vierailija
37/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain sisäisessä haussa uusiin tehtäviin. Minulta tivattiin haastattelussa, että jos tulisin valituksi, niin kuka teksisi ne minulta jäävät työt? Ja sanottiin että ei ole ketään sopivaa, joka osaisi.

Paikan sai toinen henkilö, jolla oli huonommat meriitit. Jäi sellainen fiilis, että minut sivuutettiin, koska teen nykyiset hommani hyvin. Ei kovin motivoivaa 😕.

Tämän takia pitää olla suhteita.

Vierailija
38/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut oltiin headhuntattu haastatteluun lupaavana kykynä. Paikan päällä sitten kunnan johtohenkilö katseli koko haastattelun ajan puhelintaan EVVK-ilme naamallaan. Ei ottanut mitään kontaktia. Jäi todella tyly mielikuva kyseisestä paikasta.

Vierailija
39/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lemppari ja toistuva kommentti tulee mieleen.  Aika monen position kohdalla on todettu, että valitettavasti et pääse nyt jatkoon kun sulla ei ole tuota tehdaskokemusta. Siis mitä? Sen näki jo cv:stä, että miksi tarvitsee edes kutsua haastatteluun jos se koetaan rajoittavaksi tekijäksi.

Vierailija
40/61 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lemppari ja toistuva kommentti tulee mieleen.  Aika monen position kohdalla on todettu, että valitettavasti et pääse nyt jatkoon kun sulla ei ole tuota tehdaskokemusta. Siis mitä? Sen näki jo cv:stä, että miksi tarvitsee edes kutsua haastatteluun jos se koetaan rajoittavaksi tekijäksi.

Nämä on aina mysteeri. Pakko olla tekosyy. Vika on väärä sukupuoli tai vastaava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi