Onko englannissa vain kaksi aikamuotoa!?
Lapseni opettaja väittää, että englannissa verbeillä on vain kaksi aikamuotoa: preesens tai imperfekti. Eihän tämä voi olla totta?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 21:55"]
Niin eikä tulevaisuutta ollenkaan vai?
[/quote] Que sera, sera, whatever will be, will be.
[/quote] Eikös se ole che sera eikä que sera?
[/quote] OK, taisin sekoilla omiani. Italiassa qe lausutaan useimmiten "kve" ja che lausutaan "ke," joten siksi kai sekoitan.
Tässä asiassa on tosiaan tavallaan monta oikeaa vastausta. Tuo aspektien ymmärtäminen voi olla tosi hyödyllistä esimerkiksi romaanisten kielten ja käsittääkseni erityisesti venäjän kielen oppimisen kannalta. Ah, mutta eihän suomalaisten tarvitsekaan oppia muita kieliä kuin englantia ja ruotsia, ihme höpinää minulta.
Mutta tosiaan, varsinaisia muistettavia muotoja ei ole muita kuin preesens, imperfekti, partisiipin perfekti ja -ing-muoto, joka toimiikin englannissa vaikka missä tarkoituksissa.
Writing is interesting. (Substantivointi)
The author is writing. (Kestomuoto)
The writing author. (Partisiipin preesens)
Perfekti ja pluskvamperfekti on myös. Lapsesi ei ehkä ole opinnoissan vielä niin pitkällä. Etkö itse osaa ollenkaan englantia?
Kyllä, koska loput aikamuodot muodostetaan have-sanan avulla eli itse verbi pysyy imperfektimuodossa
Mitä ihmettä puuhailit englannin tunneilla?
Niin eikä tulevaisuutta ollenkaan vai?
23: Mitä väliä onko lause vai ei, jos niin voi kuitenkin sanoa? Enhän minä edes väittänyt, että se on lause.
Onko sinulla yleensäkin tapana huomauttaa ihmisille, että sori, en vastaa muuten kuin nälvien, jos et puhu täydellisillä lauseilla?