Poika 14v meinasi pyörtyä äsken ja nyt oksentaa. Päivystyksen mukaan ei kannata mennä käymään heti, vaan pitää soittaa suoraan hätäkeskukseen, jos tilanne pahenee. Olen huolissani. Epäilläänköhän lapsella koronaa, kun noin tiukkoja ollaan?
Lapsi on ihan kalpea ja huonovointinen. Meinasi äsken pyörtyä vaikka vain istui sängyllä. Lämpöä on vähän, ei kuitenkaan yli 38. Lääkäriin ei kuulema saa edes mennä. Koronatestiin sain iltapäivälle ajan. Kamalaa katsoa omaa lasta tuossa kunnossa
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt tavallinen vatsapöpö lämpöä nosta?
Tuokin on hyvin yksilöllistä tuo lämpö, monille vähän päälle 37C on jo ihan kunnon kuume, joku toinen ei taas edes huomaa että lämpö olisi koholla.
Testiin pääsee nykyisin kyllä nopeasti ainakin täällä Helsingissä ja tulostakaan ei tarvitse kauan odotella. Vähän harmittaa kun jotkut työkaverit ovat saaneet viikon sairauslomaa koronatestiä ja -tulosta odotellessa. Nyt se on enempi testiin mars ja töihin mars!
Mulla ei eläissäni ole ollut niin korkeaa kuumetta kuin kerran vatsataudissa! Ei edes influenssassa. Kohosi jo 40 asteeseen ja hourailin. Koko perhe sairasti vatsataudin, olin viimeinen joka sen sai ja muistan tuon viikon vieläkin koska oli niin hirveää odottaa sitä omaa vuoroa.
Ymmärrän huolen mutta tätä ihmisten tarvetta ja tapaa viedä lapsi lääkäriin heti heidän sairastuttuaan on omituinen. Yksi tuttu vie heti lääkäriin yksityiselle (julkisellehan ei näillä oireilla edes oteta) kun lapselle nousee kuume - lääkäri katsoo että ahaa, hänellä on kuumetta, anna reseptivapaata kipulääkettä, tässä lasku. Vaikka olisi vakuutus, en tajua tuota.
Pari päivää myöhemmin lääkäriä jo tarvitaan kun tauti on kehittynyt korvatulehdukseksi, minäkin sen jo hänen lapsensa tuntevana tiedän että niin tapaa käydä. Kuumeessa tarvitsee lepoa, ei muutamassa tunnissa tai edes 12 tunnissa iso lapsi mihinkään kuivu jos yhtään saa juotua.
Tajunnantason aleneminen pidemmäksi aikaa on hälyttävä merkki, kalpeus ja heikotus ja pyörrytys ei missään nimessä ole perusterveellä hädän merkki. Oksentaminen saa kenet tahansa heikoksi, vasta jos ei tule pissaa tai lapsi on todella oksentanut tunteja juomatta mitään ja alkaa olla veltto ja poissaoleva, silloin soitetaan 112 ja kysytään neuvoja jos tilanne tulee nopeasti. Jos on aikaa jonottaa neuvontaan niin hätä ei vaadi päivystystä.
Todella voimakas vatsakipu on aihe ensihoidon kutsumiselle. Tässä ei sitäkään ole. Kipeä lapsi on hankala ja sydäntäsärkevä juttu mutta olisi nyt esim 15 vuoden vanhemmuuden jälkeen olla edes auttavasti perillä siitä missä tilanteissa tarvitaan kiireellistä ensiapua tai päivystystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla noro nosti kunnon kuumeen, korona taas ei.
Koronan sairastin viime keväänä.Vaikka itsellä korona oli lievä, en silti väheksy tautia...
Kuka estää menemästä päivystykseen suoraan?
Päivystyksen puhelinneuvonta 116 117 (arkisin klo 16–08, viikonloppuisin ja juhlapyhinä ympäri vuorokauden). Soita aina ensin puhelinneuvontaan ennen päivystykseen hakeutumista!
Noiden ainoa tehtävä on sanoa että ei tarvitse mennä päivystykseen. Turha soitella.
Oikeasti todella vastuutonta antaa etenkin nyt korona-aikana netissä tällaisia neuvoja että "Älkää soitelko päivystykseen, menkää vain!" Kohta meillä räjähtää pandemia käsiin ja kuolleita on paljon. Niitä tehohoitopaikkoja on oikeasti todella vähän ja jos jo valmiiksi sairas saa päivystyksestä koronan siihen päälle, niin ne ei tule mitenkään riittämään.
Unohtui, että hoitajille koronalisä ja palkankorotus. Terv. AY-aktiivi
En ole hoitaja enkä hoitoalalla. Mulla on vain maalaisjärki tallella. Äläkä vastaile mun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla noro nosti kunnon kuumeen, korona taas ei.
Koronan sairastin viime keväänä.Vaikka itsellä korona oli lievä, en silti väheksy tautia...
Kuka estää menemästä päivystykseen suoraan?
Päivystyksen puhelinneuvonta 116 117 (arkisin klo 16–08, viikonloppuisin ja juhlapyhinä ympäri vuorokauden). Soita aina ensin puhelinneuvontaan ennen päivystykseen hakeutumista!
Noiden ainoa tehtävä on sanoa että ei tarvitse mennä päivystykseen. Turha soitella.
Mulle on kyllä sanottu soittaessa, että nyt lähdet tulemaan päivystykseen. Eli ei ne aina sano ettei tarvitse tulla.
Vierailija kirjoitti:
Oliko koronaa?
Ei vielä tiedetä, mutta joutui hälyt päällä ambulanssilla sairaalaan kun meni tajuttomaksi. Nyt jo "paremmassa" kunnossa mutta kuume oli noussut jo 40 asteeseen kun meni tajuttomaksi.. kova tauti, oli mikä oli. Ap
Lasten valtakunnalliset yhtenäiset kiireellisen hoidon perusteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koronaa?
Ei vielä tiedetä, mutta joutui hälyt päällä ambulanssilla sairaalaan kun meni tajuttomaksi. Nyt jo "paremmassa" kunnossa mutta kuume oli noussut jo 40 asteeseen kun meni tajuttomaksi.. kova tauti, oli mikä oli. Ap
Voi ei, kovasti tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tää nyt oo sitä Intian uutta pöpöä...
sehän on osoitettu olevan siellä missä guarkumikin kasvaa, löysivät DDT:tä.
Siis myrkytys on.
https://yle.fi/uutiset/3-5102003
Otsikko ei kerro kaikkea tuolla, mutt myrkytyksiin saattaa löytyä vasta-aine siellä sairaalassa, jos ehtii antaa. Vanhusten käyttämiin lääkkeisiin ei ole, ja sitä olen ihmetellyt vuodenpäivät. Siitäkö se riskiryhmäläisyys tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koronaa?
Korona oli. Nyt jännitetään muut kotona että millon iskee jos iskee. Toivotaan että ei... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koronaa?
Korona oli. Nyt jännitetään muut kotona että millon iskee jos iskee. Toivotaan että ei... Ap
Oikeesti? Onko poika vielä sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koronaa?
Huhuh.. eipä ollu kiva juttu. Paranemisia
Ps. Kyllä sun äidinvaisto toimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko koronaa?
Oikeesti? Onko poika vielä sairaalassa?
Joo. Oli eilen niin huonossa kunnossa, vaikka on perus terve nuori, että kieltämättä pelottaa nyt itseänikin (olen astmatikko).. vielä on tarkkailussa ja tipassa kun eilen kuume kuulema meinasi koko ajan nousta 40 asteeseen. Aina vähän laski ja nousi taas takaisin. Oksenteli kuulema myös rajusti. Edelleen 38-39 kuumetta ja voi pahoin, mutta ei enää oksenna. Varmaan huomenna tai ylihuomenna pääsee kotiin, että on muillekin tilaa. Poika kun tosiaan on nuori ja perusterve. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vaikka tulehtunut umpisuoli tai ihan mitä tahansa, jos pyörtyilee niin soita se ambulanssi heti.
Älä. Vie itse päivystykseen tai soita taksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa mennä koronatestiin tuossa kunnossa. Toimita itse lääkärille? Pakkohan niiden on ottaa vastaan kun viet sen oksentelevan lapsen odotustilaan.
Tämä pitää paikkansa. Paikan päälle tulevat akuutisti sairaat potilaat pitää lääkärin katsoa.
Sori nyt vaan, mutta kuka äiti muka kirjoittelee mammapalstalle, jos lapsi on sairaalassa? Ennemminkin vaikuttaa jonkun hysteerikon provolta, että perusterve lapsi sairastuu salamannopeasti koronaan ja joutuu heti sairaalaan... No, huomenna varmaan sitten kuullaan uutisista, että tällä hetkellä nuorin sairaalahoitoa vaativa potilas on 14-vuotias. Tai sitten ei.
Ai annat poikasi ehkä kuolla, koska EHKÄ hänellä on korona? Minusta sinun pitäisi selvittää, mistä pojan oireet johtuvat, ennen kuin tulee mitään vakavampaa. Aloituksen täytyy olla vitsi.
Oireita voivat olla
päänsärky
haju- tai makuaistin häiriöt
nuha, nenän tukkoisuus
yskä
hengenahdistus
voimattomuus, väsymys
lihaskivut
kurkkukipu, kurkun karheus
kuume
pahoinvointi, oksentelu
ripuli
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…