Rehellisesti. Mihin käytit opintolainarahasi?
Kommentit (84)
Vuokraan, ruokaan, kouluvälineisiin. Helsingissä pakko. 12 000 e velkaa.
Erosin väkivaltaisesta miehestäni toisena opintovuotenani. Ensimmäisen vuoden lainat menivät sinne minne upseerimieheni määräsi.
Eron jälkeen jatkoin opiskelua yliopistossa.
Laina meni pojan 5 v materiaalisen hyvinvointiin.
Eroinnostuksissani menin tosin ostamaan kalliin nahkatakin...
ostin tietokoneen ja ruokaa. vuokraa maksoin. ilman lainaa ei olisi ollut varaa esim. talvivaatteisiin tai kenkiin
Viimeisen vuoden laina meni ekan omistusasunnon omavastuuosuuteen. Kaikkiaan taisin ottaa 44000 markkaa lainaa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 18:22"]
Erosin väkivaltaisesta miehestäni toisena opintovuotenani. Ensimmäisen vuoden lainat menivät sinne minne upseerimieheni määräsi.
Eron jälkeen jatkoin opiskelua yliopistossa.
Laina meni pojan 5 v materiaalisen hyvinvointiin.
Eroinnostuksissani menin tosin ostamaan kalliin nahkatakin...
[/quote]
Anna mä arvaan: hoidit rajaloukkausta ryhtymällä paksunahkaiseksi? Ettei voi mikään enää haavoittaa?
Nostin yhteensä noin kahdeksan tonnia. Suurin osa meni matkusteluun, reissasin silloin kun opinnoissa oli kesken vuoden pidempi tauko (ei vain ollut suoritettavia kursseja) ja jos en saanut kesätöitä. Takuuvuokria maksoin sillä myös, ja kyllä ruokakauppaostoksiakin.
Ei kaduta, halpaa lainaa se oli. Eräs sukulainen sanoi opiskeluideni alussa että muista myös nauttia, siinä vaiheessa kun on vakityössä ja lapsellinen ei paljon ostella äkkilähtöjä.
Otin yhden vuoden lainan, olisko ollut noin 10000 mk. Ostin sillä astianpesukoneen, pyykkikoneen, sängyn ja jotain pientä sisustusjuttua. Oli ihan hyvä juttu, pyykkikone edelleen käytössä :D
Mieheni osti opintolainallaan meille auton. Oltiin 18 vuotiaita opiskelijoita silloin.
Join halpaa kaljaa halvoissa kuppiloissa ja söin kouluruokaa ja hapankorppuja. Viikonloppuisin kävin kotona syömässä. Pari kertaa kävin tallinnassa. Vuokraan ja laskuihin riitti opintotuki ja asumislisä, kesäisin olin töissä ja elelin niillä säästöillä marraskuulke jolloin nostin lainaa.
Elämiseen, sairaan omaisen luokse matkusteluun.
Harrastuksiin, äkillisiin kuluihin (esim. hammaslääkäriin), ruokaan. Baarissa kävin ehkä kerran vuodessa, pussikaljoilla kerran kuussa, joten viinaan ei mennyt rahaa oikeastaan. Kolmisen tonnia tuli tuota lainaa nostettua.
Ostin Nokiaa kun sai halvalla vuosikymmeniä sitten ja myin ne voitolla.
Lainaa otin vähän yli 10 000. Kävin kolme ja puoli vuotta psykoterapiassa yksityisellä. Sitä varten lainan otin ja sinne suurin osa meni. Varmaan osa häistä tuli myös maksettua noista lainarahoista. Mielestäni hyvin sijoitin ne rahat.
Otin opintolainaa 4000 euroa ja käytin ne kesälomaan. Olin burn outissa opiskeltuani samanaikaisesti kahta alaa yliopistossa ja tehtyäni töitä vuoden ympäri kolme vuotta putkeen. Totesin, että tarvitsen yhden sellaisen kesän, että voin ladata akkuni tulevaisuuden varalle. En siis mennyt kesätöihin, vaan elin tuolla opintolainalla nelisen kuukautta. Osa saattoi mennä jo hääjärjestelyihinkin, häitä vietettiin saman vuoden syksyllä.
Olen ihan tyytyväinen. Jälkikäteen ajateltuna olisin voinut estää loppuunpalamisen nostamalla lainaa jo aiemmin ja vähentämällä työskentelyä opiskelukuukausina. Tuolloin tuntui kuitenkin, että piti takoa raudan ollessa kuumaa. En tehnyt ns. kaupankassahommia, vaan omien alojeni töitä.
Rehellisesti sanoen, rankkaan juhlimiseen. Kesät olin töissä, ja nekin rahat paloi matkusteluun ja kurkusta alas. Velat jo maksettu noista ajoista monessakin mielessä.
Joskus nostin muutaman satasen ihan tarpeeseen. Matkusteluun nostin muutaman tonnin, joilla vietin elämäni parhaat kuukaudet, en kadu!
Viinaan, tupakkaan ja kaupungin kapakkien tukemiseen opiskelijarientojen yhteydessä. ostin mä autonkin niillä rahoilla.
elätin renttuja ja rahattomia poikaystäviä. ne miehet on jo historiaa, mutta lainaa maksan pois edelleen...
Rehellisesti en mihinkään kun en opintolainaa nostanut. Opiskelupaikka kotikaupungissa joten asuin siis kotona. Kesät töissä ja niillä maksoin sit ajokortin, vaatteet ja biletykseni yms.