Rehellisesti. Mihin käytit opintolainarahasi?
Kommentit (84)
Määrää en muista, mutta systeemi oli suunnilleen se, että lainan korko oli 3% ja perussäästötilin korko 5 %, joten ASP-tilille laitoin lainarahat ja ostin myöhemmin asunnon.
Vaatteisiin, alkoholiin, tupakkaan ja bensoihin taisi mennä. Harmittaa jälkikäteen kun hölmöilin sen käytön. 900€ on lainaa ja vielä maksamatta.
Lääkkeisiin. Ekat 2-3 kk vuodesta meni ~450 euroa lääkkeisiin, sitten humahti lääkekatto täyteen, mutta kun yksi lääke ei ollut korvattava, maksettavaa jäi ~200 euroa kuussa itselle.
Elämiseen, tosin ihan mukavaan sellaiseen (esim. edullinen ulkomaanmatka joka vuosi). Aika iso siivu meni myös autoon, olihan se edullisempaa maksaa opintolainalla kuin ottaa autolaina. Loput laitoin ASP-tilille. Kävin opiskeluaikana lisäksi myös töissä kesät ja välillä talvellakin.
Otin lainaa noin 7 tuhatta. Sillä rahalla kävin usealla bilelomalla, loput meni elämiseen. Mukavaa oli, nyt vielä pari tonnia maksamatta, mutta ei harmita yhtään.
Otin yhtenä vuonna lainaa, sillä ostettiin perheellemme auto.
Elämiseen käytin, mutta elin suht leveästi: asuin Helsingin keskustassa, matkustelin, ostin paljon uusia vaatteita. Lainaa taisin ottaa jotain 6000 eur yhteensä. Viime syksynä maksoin pois.
Täydet lainat 90-luvulla nostin. Käytin hevosen elättämiseen.
Huoriin ja huumeisiin. Lainaa noin 80000. Nyt on jo maksettu pois.
2 tutkintoon yhteensä 60 000mk. Rahoitin elämisen rahalla (minun ja lapseni). Ei mennyt hömppään, jaoin tasasesti joka kuukaudelle rahan.
Autonrotiskon (poikaystävän) remppaamiseen ja alpeilla oleiluun.
Oisko sitä ollu noin 6000€ ja on maksettu. Valmistuin kuitenkin yliopistosta ja olen töissä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:36"]
Elämiseen... Voi kunpa ei olisi tarvinnut, inhottava maksella sitä vielä vuosia...
[/quote]
kaikki rahat laitettu vaatteisiin!! Vittu että ottaa päähän! nyt lainaa 10 000 ja takasmaksu alkaa vuoden päästä! VOI SAAASTA!!!!!!!!!
Kahden vuoden opintolainat nostin. Kituuttamista oli siihen saakka opiskeluelämä ja jatkuva ahdistus rahojen loppumisesta ennen opintotukipäivää kulutti henkisesti. Opintolainat menivät ruokaan.
Matkustelin. On ainakin tullut nähtyä maailmaa :) Ens vuonna alan maksamaan takaisin 13000e
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:27"]
Maksullisiin naisiin. Harmitti, kun opiskelukaverit saivat naista sitseiltä ja baareista tuosta vain, mutta itse jäin kerta toisensa jälkeen ilman. Onneksi löysin sittemmin vaimon, niin tuo rahareikä umpeutui.
[/quote]
toivottavasti olet kertonut vaimollesi jotta tietää millaisen niljakkeen kanssa on ollut. Miten pystyt panemaan naista joka ei sitä halua?
Nostin opintolainaa yhtenä ainoana vuonna, silloin nostin maksimimäärän, en enää muista summaa, siitä on kymmenen vuotta. Käytin sen häiden maksamiseen. Opiskelin alalla, jolla työnsaanti oli 100% varmaa jo ennen valmistumista. Maksoin lainan pois valmistumisen jälkeen muutamassa kuukaudessa.
Matkusteluun ja bilettämiseen otin n. 7 000 € lainaa. Asuin ilmaiseksi vanhempien omistamassa kämpässä ja faija maksoi kaikki laskut. Vuosi valmistumisen jälkeen olin jo maksanut lainan pois. Kivaa oli!
Ennen lamaa matkustelin ja loin kansainvälistä ystäväpiiriä, laman tultua lainasin kaiken äidilleni, joka oli kahden asunnon loukussa, ja hukkasin ne ystävyydet kun säikähdin maailmanmenoa ja aloin vetäytyä. Mies maksoi lainat sitten kun itse olin työttömänä.
Annoin vanhemmille kun tarvitsivat rahaa. Pari tonnia.