Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä traumoja lapsen liian varhainen tarhaan laitto voi aiheuttaa?

Vierailija
25.04.2014 |

Voiko esim aikuisesta ihmisestä huomata että hänet on laitettu liian aikasin hoitoon? Mietin vaan....

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kenestäkään aikuisesta voi sanoa, että tietyt asiat johtuu liian varhaisesta tarhaan laitosta. Siihen, millainen ihmisestä tulee kun vaikuttaa niin monet muutkin asiat kuin se tarhaan laitto, että sen vaikutusta on aika vaikea erottaa muun vaikutuksesta. Riippuu myös paljon lapsen temperamentista ja luonteesta miten vaikea kokemus hänelle tarhassa olo pienenä yleensäkin on.

Vierailija
22/24 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muutama kaveri joiden tiedän aloittaneen päiväkodin reilusti alle vuoden ikäisenä. Yhteistä kaikille on tietynlainen epävarmuus itsestään, tarve tuoda esille omaa osaamistaan ja paremmuuttaan jopa valehtelemalla. Ovat myös helposti kateellisia muille, ja minun on ainakin kovin vaikea ymmärtää mistä tällainen epävarmuus kumpuaa.

Ei tietysti voida sanoa, että tämä piirre johtuisi siitä että on laitettu lapsena liian aikaisin hoitoon, eikä asia ole niin mustavalkoinen muutenkaan. Mutta kyllä olen miettinyt, että onkohan mahtanut vaikuttaa asiaan?

Tunnen myös yhden oikein tasapainoisen aikuisen, joka on ollut pienestä pitäen päiväkodissa, vanhemmat aina paljon töissä jne... Joten tottakai moni asia vaikuttaa, mutta tottakai on mahdollisuus että tällaisesta jää traumoja, on välinpitämätöntä väittää muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:17"]

Minulla muutama kaveri joiden tiedän aloittaneen päiväkodin reilusti alle vuoden ikäisenä. Yhteistä kaikille on tietynlainen epävarmuus itsestään, tarve tuoda esille omaa osaamistaan ja paremmuuttaan jopa valehtelemalla. Ovat myös helposti kateellisia muille, ja minun on ainakin kovin vaikea ymmärtää mistä tällainen epävarmuus kumpuaa.

[/quote]

Itsekin olen tuollainen, ja minun äitini on ollut kotiäiti enkä ole ikinä ollut tarhassa tai vieraalla päivähoidossa... Enkä kyllä omalla kohdallani tiedä yhtään mistä tämä epävarmuus kumpuaa, ehkä koulukiusaamisesta ainakin osin, mutta ihan pienenäkin olin jo luonteeltani arka ja varovainen kuulemma.

Vierailija
24/24 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:17"]

[/quote]

Itsekin olen tuollainen, ja minun äitini on ollut kotiäiti enkä ole ikinä ollut tarhassa tai vieraalla päivähoidossa... Enkä kyllä omalla kohdallani tiedä yhtään mistä tämä epävarmuus kumpuaa, ehkä koulukiusaamisesta ainakin osin, mutta ihan pienenäkin olin jo luonteeltani arka ja varovainen kuulemma.

[/quote]

Niin no tuo on taas toinen ääripää... Kyllä lapselle on ihan hyväksikin olla välillä vieraalla hoidossa. Etenkin sitten vähän isompana. Kasvattaa itseluottamusta ja itsenäisyyttä, lapsi oppii tietämään että pärjää muuallakin kun äidin helmoissa... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi