Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Sumalaisten enemmistön mielestä sosiaaliturvan vastineeksi on tehtävä jotakin hyödyllistä – etenkin suurituloiset haluavat vastikkeellisuutta"

Vierailija
08.12.2020 |

"Kahdessa alimmassa tuloluokassa eli alle tuhannen euron kuukausibruttotuloilla vastaajien enemmistö on sitä mieltä, että ehtoja ja vastikkeellisuutta ei tarvittaisi.

Ylimmissä tuloluokissa enemmistö puolestaan haluaa vastikkeellisuutta. Yli 7 500 euron kuukausituloja saavista yli 75 prosenttia on sitä mieltä, että sosiaaliturvan uudistukseen täytyy sisältää vaatimuksia erilaisesta yhteiskunnallisesti hyödyllisestä tekemisestä.

Jos ihmisellä oli omaa kokemusta työttömyydestä viiden viime vuoden aikana, se vähensi vastikkeellisuuden kannatusta ja vastaavasti jos kokemusta ei ollut, vastikkeellisuutta myös kannatettiin enemmän."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007667931.html

Kommentit (354)

Vierailija
181/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisena on kivaa ja vielä kivempaa kun tietää miten nämä työssä raatajat irvistelevät raivoissaan ;D

Vierailija
182/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka on kateellinen tuilla eläville, voi irtisanoutua työstään ja alkaa elämään tukien varassa. Eikö olekin siistiä, että kaikilla on mahdollisuus päästä osalliseksi tähän unelmaelämään ja arkeen? Miksi et ole jo tehnyt sitä? Eikö olisi kivempaa alkaa elämään sitä elämää, jota kadehtii kuin katkerana käydä töissä? 

Jos minä ja naapurin Pirkko ja kaikki miljoonat työssäkäyvät se tehdään, niin kuka maksaa sun loisimisen?

Ne jotka innosta kiljuen saivat vihdoin työpaikan kun sinä ja Pirkko otitte loparit.

Raketti-insinööri ja aivokirurgi?

Saatan olla väärässä, mutta epäilen ettei Pirkko naapureineen ole sen enempää raketti-insinööri kuin aivokirurgikaan. Toisaalta raskas työ vaatii raskaat huvit ja jos raketti-insinööri ja aivokirurgi-Pirkko rentoutuvat trollaamalla vauvalle, niin mikä minä olen heitä tuomitsemaan.

Eivät ole Pirkko tai Pentti raketti-insinöörejä tai aivokirurgeja. Ja on hyväkin etteivät ole, sillä vuonna 2015 maahantulleilla on valtaosalla jompikumpi noista tutkinnoista eivätkä hekään ole työllistyneet nimeksikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Vastaavasti voidaan laittaa osingot ja muut rikkaiden "tuet" vastikkeelliseksi.

Nekö ei sitä muka jo ole? Osingot ei ole tukia eikä niitä ilmaiseksi saa.

Käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on o.k. että joillekin jaetaan ilmaista rahaa. Sairaat ja heistä huolehtiminen on erikseen. Yleensähän tuota mieltä on ne jotka eivät omasta pussistaan mitään maksa vaan ovat saamapuolella. Mieli muuttuisi hyvin nopeasti jos joutuisivat itse lahjoittamaan rahojaan pois.

Pitäisikö työttömien sitten vaan kuolla nälkään? 

Jos sosiaalitukia ei jaettaisi, Suomen rikkailla olisi aidatut asuinalueet ja henkivartijat mukana. Ja hyvinhän te osaatte veroja kiertää, silti pitää itkeä. 

Sinä mielummin k u olisit nälkään kuin opiskelisit tai tekisit vapaaehtoistyötä?? Siitähän oli kyse. Että annettais yhteiskunnalle jotain takaisinkin. Minä en kehdannut työttömänä ainakaan vaan olla ottajana. Pyrin tekemään kaikkea mahdollista hyödyttääkseni yhteiskuntaa. Täällä on hirveä shokkiuutinen, että rahan eteen vois edes jotain tehdä.

Ja nyt pois suljetaan toki ihmiset, joilla ei ole kykyä tähän esim sairauden vuoksi.

Aivan turhaa räyskytystä jos et ole valmis siirtymään elämään tuilla ja tekemään vapaaehtoistöitä. 

Etkö ymmärrä lukemaasi? Minähän olen tehnyt niin! Ei tulis mieleenkään kuvitella, et mulla olisi oikeus passivoitua. Olen tehnyt arvokasta työtä sekä työttömänä ollessani että nyt kun on töitä. Kaikilla mahdollisilla tavoilla räpiköin pois siitä tilanteesta, mikä ei ole oikein! Ei ole moraalisesti yhteiskunnan kannalta oikein, vaikka se olisi itselle kivaa ja helppoa.

Mutta mitä tehdään heille, jotka eivät räpiköinnistä huolimatta pääse samaan kuin sinä? Vaikka miten yrittäisi ja antaisi kaikkensa? Kadulle vai orjatöihin palkatta vai kuulaa kalloon?

Kerron esimerkin, tämä Yhdysvalloista Pomo piilossa-ohjelmasta. Tuolta monien rikkaiden ihannemaista, joissa veroja ei tartte maksaa sosiaaliturvana, vaan saa pitää kaiken rahan ihan itse.

En muista enää minkä alan firma oli kyseessä, mutta sen omisti mies, jonka isä oli muuttanut Yhdysvaltoihin Kiinasta. Isä oli  perustanut firman ja raatanut sen eteen. Tämä pomo, Amerikassa syntynyt, kertoi auttaneensa firman kanssa isää jo pienestä lähtien. Oli töissä ja opiskeli kovasti. Isä sanoi aina, että kun tekee parhaansa, menestyy varmasti.

Ollessaan piilossa tavallisena työntekijänä hän tapasi alaisensa, nuoren miehen. Mies kertoi tekevänsä 3 työtä ja joutuneensa jättämään koulun kesken, koska hänen perheensä on köyhä. Sairas yksinhuoltajaäiti ei pysty tekemään töitä, joten tämän 19-vuotiaan piti elättää perhe ja sisarukset. Hän kertoi tehneensä töitä, tekevänsä parhaansa ja olevansa sinnikäs - ja tämän pomo myös itse näki katsellessaan hänen työntekoaan.

Työpäivän päätteeksi pomo palasi hotelliinsa ja itki koko illan. Sanoi, että hän on aina ajatellut, että kunhan vaan tosiaan tekee kaikkensa, niin sieltä tulee menestys. Asiat järjestyvät aina, kun tekee kovasti töitä ja on ahkera ja rehellinen - ja tässä minulla on 19-vuotias mies, joka on tehnyt töitä helvetisti enemmän kuin minä ja ollut minua ahkerampi ja hänellä ei ole mitään toivoa menestyksestä. Mies ei ollut koskaan tajunnut, miten paljon hänen tilanteeseensa ja elämäänsä vaikutti se, että hänellä oli a) hyvä perhe b) terveet molemmat vanhemmat c) valmis yritys, jonne pääsi heti töihin d) vanhemmilla varaa maksaa koulutus e) yritys, jota jatkaa, kun isä eläköityy.

Hänelle oli järkytys tajuta, miten helpolla hän oli päässyt.

Vierailija
184/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norsunluutornista ja pehmeiltä palleilta ,taskut täynnä rahaa on toisille vastikkeellisuutta hyvä huudella....

Rikkaat tahtoo vaan orjia itselleen,jotka tekee työt heille ilmaiseksi.EI käy!!!!!! Jos haluatte porukan töihin,maksatte siitä. Kyllä näin ON!!!!!!!!

Tuohan ei ole suurimman osan suomalaisista todellisuutta.

Kerro, millä säilytetään halu ja moraali työntekoon, kun suurella osalla on pienet palkat, joiden tasolla osan tuet ovat?

Vierailija
185/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapanteri.- kirjoitti:

Kuluttamalla köyhtyy. Säästämällä ja sioittamalla voi vaurastua, mutta ei, jos luottaa vinettoon ja norttiin.

Mitä on sioittaminen? Onko sillä jotain tekemistä porsituksen kanssa?

Vierailija
186/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on o.k. että joillekin jaetaan ilmaista rahaa. Sairaat ja heistä huolehtiminen on erikseen. Yleensähän tuota mieltä on ne jotka eivät omasta pussistaan mitään maksa vaan ovat saamapuolella. Mieli muuttuisi hyvin nopeasti jos joutuisivat itse lahjoittamaan rahojaan pois.

Jos sosiaalitukia ei jaettaisi, Suomen rikkailla olisi aidatut asuinalueet ja henkivartijat mukana. Ja hyvinhän te osaatte veroja kiertää, silti pitää itkeä. 

Onko liikaa pyydetty että siivoaisi vaikka tienvarsia ruokansa vastikkeeksi jos ei muu onnistu? Vai pitääkö olla ihan täysi loinen? Tai jaa vaikka ruoka-avustuksia muille, jutelkaa keskenänne ettei tartte maksaa kalliita psykologeja _taas_ muiden pussista. Paras tietty olisi kun kaikille löytyisi sen verran tuottavaa työtä että siitä joku olisi valmis maksamaan, mutta se nyt taitaa olla mahdottomuus pienen ryhmän osalta.

Miksi tällainen, sinunkin mielestäsi pieni ryhmä, pitäisi pakottaa tekemään yhtään mitään? Ei yhteiskunta heidän tekemisiinsä tai tekemättä jättämisiinsä kaadu ja jos henkilöt itse eivät tuosta toiminnasta hyödy, niin mikä on motiivisi pakottaa heidät siivoamaan ojia? Että voit audistasi katsella miten ro*kasakki saa mitä ansaitsee? Vai oletko junan ikkunasta nähnyt miten on paljon tekemätöntä työtä ja siitä se ajatus sitten lähti?

Minä en ainakaan aikuisena, kyvykkäänä, terveenä ihmisenä ilkeäisi elää muiden rahoilla tekemättä mitään hyödyllistä muidenkin eteen. Tiedän kyllä, et monelle ei ole ongelma. Omasta lähipiiristä löytyy muutamia esimerkkejä. Kaikki saadaan valmiina ja odotukset sen suhteen sen ku lisääntyvät.

Miten te kehtaatte? Ei työ ole mikään etuoikeus, jossa pitää kiitollisena ottaa vastaan haukut ja jakaa avokätisesti veroja ja muita maksuja, että työttömät voivat kahvitella ja käydä kävelyillä päivät pitkät. Onpa nurinkuriseksi mennyt tämä suomalaisten ajatusmaailma.

Tämä sopii toki, jos itse olet valmis samaan.

Tässähän oli nyt koronakeväänä hieno kapitalistinen esimerkki, että noille pahat, mutta mua ei koske samat säännöt: Hesburger. Hesen omistaja on vaahdottunut pitkin mediaa ties miten pitkään, että mitään vastikkeettomia tukia ei pidä antaa kenellekään (eli samaa kuin sinä), ja töitä pitää ottaa vastaan vaikka miten pienellä palkalla (ilmeisesti 9e/h on ihan liian ruhtinaallinen korvaus työstä yhdessä maailman kalleimmista maista, jossa on Euroopan huonompiin kuuluva ostovoima).

Korona iski ja burgereiden myynti romahti. 2 viikon(!!) jälkeen sama Hesemies on itkemässä mediassa, että kun rahat loppuu, nyt pitää valtion pelastaa minut, antakaa minulle vastikkeetonta rahaa, kun olen hädässä!

Ei kiinnostanut pikkulinnun ruikun vertaa työttömien hätä ja surkeus, mutta kun kakka osuu omaan naamaan pikku ruikulla, tuli itku.

Aina se menee näin. Ei koske minua, ei kiinnosta, kunnes osuu omalla kohdalle ja sitten se oma arvomaailma ei enää olekaan sopiva, eikä koske minua.

TÄMÄ!

Samoin matkailuyrittäjät ja muut jolle tulikin yllätyksenä, että muut ihmiset ovatkin ne, jotka HEIDÄN OMAN palkkansa maksavat. Muulloin onkin kiva huomautella miten he kustantavat muille leveän elämän. Harmi vaan, että harva heistä päästää totuutta tajuntaansa, vaan edelleen syyttelevät milloin hallitusta ja milloin palkanmaksajiaan siitä kun taikaseinänsä lakkasi taikomasta rahaa. Kaikki ovat riippuvaisia toisistaan tavalla tai toisella.

Vierailija
187/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää että kun ruvetaan laittamaan vastikkeita työttömyysetuuksiin niin samalla hävitetään ihan oikeita työpaikkoja. Siis työnantajat eivät sitten suostu palkkaamaan ketään, kun ilmaiseksi saadaan. Saadaan vaan lisää työttömiä.

Ja miksi maksaa kenellekään mitään? Pirjo ja Pertti voidaan potkia pihalle ja ottaa takaisin tekemään samaa työtä 500 eurolla kuussa, kun ennen palkka oli 3500 euroa. Ei tämä ole tai olisi kiellettyä. Jos Pirjo tai Pertti sanoo, että hän hakee uuden työpaikan, niin mistäpä haet, kun kaikki asiantuntijat jne. saa nyt yhteiskunnalta ilmaiseksi.

Kukaan ei ole niin hyvä, etteikö häntä tällaisessa yhteiskunnassa voisi korvata ilmaisella työntekijällä.

Ja mistäs me otetaan niille ilmaisille työntekijöille tuo 500 euron korvaus, jos kukaan ei maksa veroja?

Eli meneekö se siihen, että Pirjo ja Pertti pistetään parakkiin asumaan ilmaiseksi työnantajan maille ja he saavat tehdä sitä vastaan työnantajalle ilmaiseksi töitä?

Eikö torppariyhteiskuntaa ja maaorjuutta jo testattu?

Vierailija
188/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne muita köyhiä tukien varassa eläviä ihmisiä kuin nuorehkon sukulaistyttöni. Kämppä on täynnä lemmikkejä ja jostain rescue-yhdistyksestä piti hankkia koira, jolla on sairauksia, joihin menee satoja euroja vuodessa. Mitään ei ole opiskellut yläasteen jälkeen, koska kaikki ahdistaa. Reilusti yli parikymppinen eikä ole tehnyt koskaan palkkatöitä.

Tuskin on ainoa laatuaan. Kaveripiiri ainakin tuntuu olevan samanlaista syrjäytymisen kynnyksellä keikkuvaa porukkaa. Eikö näille voisi tehdä jotain? Velvoittaa edes johonkin, eikä antaa lojua kotona? En usko, että kukaan tästä porukasta ryhdistäytyy itsekseen. Vai onko ok, että osa vaan syrjäytyy pääse koskaan tavalliseen elämään kiinni? Kyllä ne velvoitteet oikein asetettuna olisi lähinnä ihmisten itsensä etu.

Voihan hänellä olla vaikka sosiaalisten tilanteiden pelko, ken tietää. Se ei parane ihmisten joukkoon menemällä, vaan päin vastoin pahenee. Pitää myös miettiä mikä esimerkiksi tuontyyppistä voi aiheuttaa, vaikka ei tuttusi olisikaan sellainen tapaus: esimerkiksi koulukiusaaminen ja syrjintä on yksi joka aiheuttaa vetäytymistä. Kun saa muilta vain negatiivista palautetta, niin kääriytyy kotiinsa. Sellaista ei ole kuin "itsestä niskasta kiinni ottaminen" ja "kestäminen", vaan kyse on siitä, että ihminen muuttuu pikkuhiljaa toimintakyvyttömäksi. Tämä on yksi niitä eroja joita toiseen ryhmään kuuluvien on vaikeaa ymmärtää. Ihmisten hermojärjestelmä on erilainen ja siinä missä yksi kykenee toimimaan, niin toinen lamaantuu.

Mitä voisi tehdä? Korjata meidän rikkinäisen koulun, jossa kiusataan edelleen kauniista kivakoulu -puheesta huolimatta, korjata ihmiset vahvoiksi ja ehyiksi, tukea heitä ja poistaa kiusaaminen myös työpaikoilta.

Esimerkiksi sinä voisit kirjoittaa tutustasi aivan toisin: Wau, meillä on kyllä ihanan hyväsydäminen tyttö, joka ei kannata sairaiden koirarotujen jalostamista, vaan on ottanut rescuekoiria! Voi miten hyvää työtä hän tekee huolehtiessaan niistä eläimistä, joilla on ollut kova elämä. Uhraa vielä omat rahansakin airaimman hyvinvointiin. Hieno ihminen!

Mutta ei - sinäkin vain vihaat ja vihaat ja siksi meillä on niin paljon syrjäytyneitä ja työttömiä.

Tämän tyyppisiä henkilöitä voisi eläinrakkaina vaikka ohjata vapaaehtois- tai kuntouttavaan työtoimintaan esim. kunnan eläinhoitolaan tai vastaaviin paikkoihin, missä riittää kyllä tekemistä siivouksesta ja ruokkimisesta hoivatöihin. Aina on mahdollisuuksia, jos löytyy halua.  Pahinta on tuollaisen elämisen automaattinen hyväksyntä. Ja vielä pitäisi kannustaa "kivaa ja mukavaa koirista tykkäävää tyttöstä", joka joka päivä luisuu  yhä kauemmas yhteiskunnan normeista.   -ohis

Ajatus on kaunis, mutta miten työtön pääsee 25 kilometrin päähän eläinsuojaan tekemään vapaaehtoistyötä? Eläinsuojat kun usein sijaitsevat "metsässä" ja "maalla".

No meillä ainakin iso eläinhoitola alle 10 km kaupungin keskustasta. Bussit kulkee. Ja varmaan on muitakin vaihtoehtona. Esim. kunnan pieneläinklinikka, päivystys jne. on yleensä linja-autolinjojen varrella.

Nykyäänhän on myös muutettava (ansio)työn perässä minne käsketään. Eiköhän Suomesta löydy paikkoja, missä asuntokin saattaisi järjestyä läheltä? Kannattaa tätäkin ajatella, ennen kuin persaukisena haalii elikoita itselleen. Niistä on sitten luovuttava kun käsky käy.

Jos on terve, on sopeuduttava yhteiskunnan normeihin, niitä kun ei voi itse keksiä ja alkaa noudattaa halujensa mukaan ja tukia nostellen, jääden oman käden oikeudella kotiin kissojensa ja koiriensa kanssa.

Näin tämä marssijärjestys menee, ei ole oma keksintöni.

Vierailija
189/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TEHKÄÄ VÄHEMMÄN NIITÄ TÖITÄ!! Niin riittää kaikille. Ja jäisi enemmän vapaa-aikaa raatajille. Mutta ei, kun pitää saada se rahamäärä. Ja tuloerot, koska mitä sillä rahalla tekisi, jos muutkin saisi lähemmäksi saman.

Vierailija
190/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoi, että hän on aina ajatellut, että kunhan vaan tosiaan tekee kaikkensa, niin sieltä tulee menestys. Asiat järjestyvät aina, kun tekee kovasti töitä ja on ahkera ja rehellinen - ja tässä minulla on 19-vuotias mies, joka on tehnyt töitä helvetisti enemmän kuin minä ja ollut minua ahkerampi ja hänellä ei ole mitään toivoa menestyksestä. Mies ei ollut koskaan tajunnut, miten paljon hänen tilanteeseensa ja elämäänsä vaikutti se, että hänellä oli a) hyvä perhe b) terveet molemmat vanhemmat c) valmis yritys, jonne pääsi heti töihin d) vanhemmilla varaa maksaa koulutus e) yritys, jota jatkaa, kun isä eläköityy.

Hänelle oli järkytys tajuta, miten helpolla hän oli päässyt.

Tämä on ihan sama Suomessa. Surullisinta on, että suurin osa ei tule koskaan myöntämään sitä itselleen, niinkuin tuo pomo. Erilaisilla lähtökohdilla on todella suuri merkitys ja samoin on henkilön muilla ominaisuuksilla.

Aika moni haluaa olla vahva selviytyjä, mutta ominaisuuksiensa takia on edelleen heikko räpiköijä. Ei tarvitse olla edes luovuttaja. Suomessa näitä heikkoja tehtaillaan lisää koulukiusaamisen kautta. Se on ollut ja on edelleenkin valtion, koulujen ja yhteisöjen valinta. Sitten on kiva suu messingillä potkia heitä koko loppuikä päähän ilmaistyövoimana käyttämällä, haukkumalla jne.

Vierailija
191/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne muita köyhiä tukien varassa eläviä ihmisiä kuin nuorehkon sukulaistyttöni. Kämppä on täynnä lemmikkejä ja jostain rescue-yhdistyksestä piti hankkia koira, jolla on sairauksia, joihin menee satoja euroja vuodessa. Mitään ei ole opiskellut yläasteen jälkeen, koska kaikki ahdistaa. Reilusti yli parikymppinen eikä ole tehnyt koskaan palkkatöitä.

Tuskin on ainoa laatuaan. Kaveripiiri ainakin tuntuu olevan samanlaista syrjäytymisen kynnyksellä keikkuvaa porukkaa. Eikö näille voisi tehdä jotain? Velvoittaa edes johonkin, eikä antaa lojua kotona? En usko, että kukaan tästä porukasta ryhdistäytyy itsekseen. Vai onko ok, että osa vaan syrjäytyy pääse koskaan tavalliseen elämään kiinni? Kyllä ne velvoitteet oikein asetettuna olisi lähinnä ihmisten itsensä etu.

Voihan hänellä olla vaikka sosiaalisten tilanteiden pelko, ken tietää. Se ei parane ihmisten joukkoon menemällä, vaan päin vastoin pahenee. Pitää myös miettiä mikä esimerkiksi tuontyyppistä voi aiheuttaa, vaikka ei tuttusi olisikaan sellainen tapaus: esimerkiksi koulukiusaaminen ja syrjintä on yksi joka aiheuttaa vetäytymistä. Kun saa muilta vain negatiivista palautetta, niin kääriytyy kotiinsa. Sellaista ei ole kuin "itsestä niskasta kiinni ottaminen" ja "kestäminen", vaan kyse on siitä, että ihminen muuttuu pikkuhiljaa toimintakyvyttömäksi. Tämä on yksi niitä eroja joita toiseen ryhmään kuuluvien on vaikeaa ymmärtää. Ihmisten hermojärjestelmä on erilainen ja siinä missä yksi kykenee toimimaan, niin toinen lamaantuu.

Mitä voisi tehdä? Korjata meidän rikkinäisen koulun, jossa kiusataan edelleen kauniista kivakoulu -puheesta huolimatta, korjata ihmiset vahvoiksi ja ehyiksi, tukea heitä ja poistaa kiusaaminen myös työpaikoilta.

Esimerkiksi sinä voisit kirjoittaa tutustasi aivan toisin: Wau, meillä on kyllä ihanan hyväsydäminen tyttö, joka ei kannata sairaiden koirarotujen jalostamista, vaan on ottanut rescuekoiria! Voi miten hyvää työtä hän tekee huolehtiessaan niistä eläimistä, joilla on ollut kova elämä. Uhraa vielä omat rahansakin airaimman hyvinvointiin. Hieno ihminen!

Mutta ei - sinäkin vain vihaat ja vihaat ja siksi meillä on niin paljon syrjäytyneitä ja työttömiä.

Tämän tyyppisiä henkilöitä voisi eläinrakkaina vaikka ohjata vapaaehtois- tai kuntouttavaan työtoimintaan esim. kunnan eläinhoitolaan tai vastaaviin paikkoihin, missä riittää kyllä tekemistä siivouksesta ja ruokkimisesta hoivatöihin. Aina on mahdollisuuksia, jos löytyy halua.  Pahinta on tuollaisen elämisen automaattinen hyväksyntä. Ja vielä pitäisi kannustaa "kivaa ja mukavaa koirista tykkäävää tyttöstä", joka joka päivä luisuu  yhä kauemmas yhteiskunnan normeista.   -ohis

Ajatus on kaunis, mutta miten työtön pääsee 25 kilometrin päähän eläinsuojaan tekemään vapaaehtoistyötä? Eläinsuojat kun usein sijaitsevat "metsässä" ja "maalla".

No meillä ainakin iso eläinhoitola alle 10 km kaupungin keskustasta. Bussit kulkee. Ja varmaan on muitakin vaihtoehtona. Esim. kunnan pieneläinklinikka, päivystys jne. on yleensä linja-autolinjojen varrella.

Nykyäänhän on myös muutettava (ansio)työn perässä minne käsketään. Eiköhän Suomesta löydy paikkoja, missä asuntokin saattaisi järjestyä läheltä? Kannattaa tätäkin ajatella, ennen kuin persaukisena haalii elikoita itselleen. Niistä on sitten luovuttava kun käsky käy.

Jos on terve, on sopeuduttava yhteiskunnan normeihin, niitä kun ei voi itse keksiä ja alkaa noudattaa halujensa mukaan ja tukia nostellen, jääden oman käden oikeudella kotiin kissojensa ja koiriensa kanssa.

Muuten hyvä, mutta kukaan ei käskytä ketään muuttamaan (ansio)työn perässä minnekään. Muutenhan meillä olisi yhteiskunnallisena ongelmana rikkonaiset perheet, jotka joku valtiovalta on erottanut toisistaan pakollisilla työmääräyksillä.

Työttömille voidaan osoittaa työpaikkoja 80km/1,5h työmatkan päästä, joita hakea. Työnantaja päättää, kenet palkkaa, ja yleensä he haluavat palkata siitä samalta kylältä/kaupungista/läheltä jonkun. Poikkeuksena tietysti, jos on erityisen haluttu työntekijä ja omatoimisesti hakee töitä kauempaa. Olen itsekin muuttanut töiden perässä useita kertoja ympäri Suomea, mutta lapsettomana sinkkuna se on ollut helppoa - ja on edelleen. Periaatteessa olisi mahdollista hakea töitä myös globaalisti.

Jos työntekija hakee tällaista osoitettua paikkaa 1,5h työmatkan päästä ja saa sen, mutta kieltäytyy siitä, siitä seuraa karenssi.

Vierailija
192/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi teillä on! Sittenhän kaikki Suomen työttömät voivat muuttaa teidän kaupunkiin ja mennä ilmaistöihin teidän kaupungin hoitolaan! Kiitos kun ratkaisit työttömyysongelman Suomessa, noin helppoa se oli eikä kukaan ennen tajunnut sitä. Suurkiitos sinulle :)

Vierailija
193/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä alkaisi,porvarihan miettii aina miten kusettas,ja ,hyötyisi.Me lampaat annamme kaiken tapahtua.Kun ihminen putoaa kelkasta,sairaus joku kuka auttaa?ei kukaan julkinen.Pitää taistella niin että kuolet,suruun ainakin.Varautukaa hyvät ihmiset pahoihin hetkiun,eräs tuttu rva kertoi,en muista oliko miehensä eläkeiässä edes,syöpä,sairaala julkinen joka verikok.joka tarvikk.laskutti.Luulin että siinnäkin oli se katto.Mies säästi eläkeaikaa varten..kaikki meni!Sumilainen maksaa kaikesta moninverroin muutenkin moneen kertaan.Millin te sanotte kuppaukselle seis!!riitti.Työttömyysturva pieni,työtä ole viety maasta.Itsekkin maksoin aikanaan paljon tilistä.Uusi työ siirryin Ytk.Työt menee tulee.Tällä älä osta mitään päivästä tuli pysyvä,toki ruokakaupois käy. Järkeee kulutukseen tyypit!!se on turhaa!!mitä siitä saa jätekasan,Romut arvottonii,rikki menee..heität.Porvari nauraa ylihint.tuotteita palveluita.Niitä riittää...

Vierailija
194/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovulaatiolaskuri

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoistyö voisi olla hyvä, jos henkilö on tarpeeksi terve siihen. Koskee myös mielenterveyttä.

Mitä tulee yhteiskunnan normeihin ja niihin sopimiseen, normit ovat meidän omaa keksintöämme. Niihin ei ole pakko kenenkään sopeutua. Ainoa pakko on syntyä ja kuolla. Verotkin voi kiertää, kuten jotkut ökyrikkaat yrityksineen tekevät. Yhteiskunnalliset normit muuttuvat ja toivottavasti jossain vaiheessa yhteiskunnallinen normi olisi, että ihmisia autettaisiin, jotta he voisivat paremmin. Ei siksi, että joku muu pahastuu, kun ei sovi normiin.

1900-luvun alussa oli vielä yhteiskunnallisesti sopimatonta, että nainen pitää housuja. Nyt moni somefitnessvaikuttaja tienaa elantoaan vetämällä ihonmyötäiset housut jalkaan ja pyllistämällä kameralle. Itse asiassa tätä jopa tunnutaan nyt toivovan meiltä naisilta, että onhan sillä fitneskroppa ja tiukka pylly ja pidät pyllyhousuja, muuten et sovi tämän hetkiseen naisnormiin.

Kaikkein pahin sudenkuoppa ihmiselle ja kehitykselle on todeta, että näin me ollaan ennenkin tämä tehty. Oltaisiin voitu jäädä elämään luoliin nuotion ympärille, mitäpä sitä parempaa yhteiskuntaa kehittämään. Kaikki vaan samaan muottiin, vaikka pakolla.

En ihan usko, että tätä litaniaa voi huoletta TE-toimistossa selitellä. Ne kuules vastaa, että meillä on nyt sulle sellaiset normit, että sä teet tätä tai vastaavasti tuota toista työtä tai otat vastaan karenssin. Olet vaan pieni pelinappula ja 2020-luvulla. Jos ei ole sairas, todistettavasti, niin lusmuilijoille on alkanut koittaa ankeammat ajat, rahat kun on loppu.

Persiinsä esittely somessa on ihan ok, jos sillä tienaakin vielä, eli työntekoa siis. Veronkierto on rikos.

Vierailija
195/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, luu kurkkuun näille rikkalle paskoille pikkuhiljaa jo. Vaikka sitten lain pimeältä puolelta, ellei muuten. Toivotaan, että osalla korona rokottaa.

Vierailija
196/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että näitä viestejä lukiessa nautin kahta kauheammin tästä työttömän elämästä ansiosidonnaisella eikä huolen häivää, teen kyllä töitä itseni hyväksi ei siinä mitään, lenkkeilen ja käyn kuntosalilla, olen paremmassa kunnossa kuin ikinä, jaksan myös panostaa ruokaa ja terveelliseen ravintoon, saan tarpeeksi unta ja kaikki stressi ja ahdistus on hävinnyt mitä työelämässä oli, se pirullinen kiusaaja työpaikalla joka teki elämästäni helvettiä monta vuotta on pois elämästäni ikuisesti ja nautin kun mietin miten se paska raataa töissä naama norsunveellä ja miettii miten "elättää minua" 😁

Juuri sinunkaltaisten loisijoiden vuoksi tuet pitäisi saada vastiikkeelliseksi. En vain ymmärrä miksi ansiosidonnaistakin maksetaan niin pitkään. 

Nyt sitä koronan ansiosta maksetaan vieläkin pidempään, ansiosidonnaisen päivät eivät kulu 1.7.2020-31.12.2020 revi siitä :D

Tälläisten vajakkien takia minäkin joudun duunaria vastoin omia periaatteita äänestämään oikeistoa. Teiltä pitää näpäyttää sormille ja kunnolla.

Vierailija
197/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Onko liikaa pyydetty että siivoaisi vaikka tienvarsia ruokansa vastikkeeksi jos ei muu onnistu? Vai pitääkö olla ihan täysi loinen? Tai jaa vaikka ruoka-avustuksia muille, jutelkaa keskenänne ettei tartte maksaa kalliita psykologeja _taas_ muiden pussista. Paras tietty olisi kun kaikille löytyisi sen verran tuottavaa työtä että siitä joku olisi valmis maksamaan, mutta se nyt taitaa olla mahdottomuus pienen ryhmän osalta.

Miksi tällainen, sinunkin mielestäsi pieni ryhmä, pitäisi pakottaa tekemään yhtään mitään? Ei yhteiskunta heidän tekemisiinsä tai tekemättä jättämisiinsä kaadu ja jos henkilöt itse eivät tuosta toiminnasta hyödy, niin mikä on motiivisi pakottaa heidät siivoamaan ojia? Että voit audistasi katsella miten ro*kasakki saa mitä ansaitsee? Vai oletko junan ikkunasta nähnyt miten on paljon tekemätöntä työtä ja siitä se ajatus sitten lähti?

Minä en ainakaan aikuisena, kyvykkäänä, terveenä ihmisenä ilkeäisi elää muiden rahoilla tekemättä mitään hyödyllistä muidenkin eteen. Tiedän kyllä, et monelle ei ole ongelma. Omasta lähipiiristä löytyy muutamia esimerkkejä. Kaikki saadaan valmiina ja odotukset sen suhteen sen ku lisääntyvät.

Miten te kehtaatte? Ei työ ole mikään etuoikeus, jossa pitää kiitollisena ottaa vastaan haukut ja jakaa avokätisesti veroja ja muita maksuja, että työttömät voivat kahvitella ja käydä kävelyillä päivät pitkät. Onpa nurinkuriseksi mennyt tämä suomalaisten ajatusmaailma.

Tämä sopii toki, jos itse olet valmis samaan.

Tässähän oli nyt koronakeväänä hieno kapitalistinen esimerkki, että noille pahat, mutta mua ei koske samat säännöt: Hesburger. Hesen omistaja on vaahdottunut pitkin mediaa ties miten pitkään, että mitään vastikkeettomia tukia ei pidä antaa kenellekään (eli samaa kuin sinä), ja töitä pitää ottaa vastaan vaikka miten pienellä palkalla (ilmeisesti 9e/h on ihan liian ruhtinaallinen korvaus työstä yhdessä maailman kalleimmista maista, jossa on Euroopan huonompiin kuuluva ostovoima).

Korona iski ja burgereiden myynti romahti. 2 viikon(!!) jälkeen sama Hesemies on itkemässä mediassa, että kun rahat loppuu, nyt pitää valtion pelastaa minut, antakaa minulle vastikkeetonta rahaa, kun olen hädässä!

Ei kiinnostanut pikkulinnun ruikun vertaa työttömien hätä ja surkeus, mutta kun kakka osuu omaan naamaan pikku ruikulla, tuli itku.

Aina se menee näin. Ei koske minua, ei kiinnosta, kunnes osuu omalla kohdalle ja sitten se oma arvomaailma ei enää olekaan sopiva, eikä koske minua.

Ja se yksi poliitikkonainen, joka huuteli, että metsään työttömät töihin, ei mitään vastikkeetonta tukea ja nyt itse eduskunnasta pudottuaan muhii ihan tyytyväisenä vastikkeettomalla sopeutumiseläkkeellä.

Ei koske samat säännöt heitä eikä eletä arvojen mukaisesti. Muita kyllä vaaditaan elämään heidän arvojensa mukaisesti.

Vierailija
198/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää että kun ruvetaan laittamaan vastikkeita työttömyysetuuksiin niin samalla hävitetään ihan oikeita työpaikkoja. Siis työnantajat eivät sitten suostu palkkaamaan ketään, kun ilmaiseksi saadaan. Saadaan vaan lisää työttömiä.

Ja miksi maksaa kenellekään mitään? Pirjo ja Pertti voidaan potkia pihalle ja ottaa takaisin tekemään samaa työtä 500 eurolla kuussa, kun ennen palkka oli 3500 euroa. Ei tämä ole tai olisi kiellettyä. Jos Pirjo tai Pertti sanoo, että hän hakee uuden työpaikan, niin mistäpä haet, kun kaikki asiantuntijat jne. saa nyt yhteiskunnalta ilmaiseksi.

Kukaan ei ole niin hyvä, etteikö häntä tällaisessa yhteiskunnassa voisi korvata ilmaisella työntekijällä.

Ja mistäs me otetaan niille ilmaisille työntekijöille tuo 500 euron korvaus, jos kukaan ei maksa veroja?

Eli meneekö se siihen, että Pirjo ja Pertti pistetään parakkiin asumaan ilmaiseksi työnantajan maille ja he saavat tehdä sitä vastaan työnantajalle ilmaiseksi töitä?

Eikö torppariyhteiskuntaa ja maaorjuutta jo testattu?

Edellisen kerran tuo ilmaistyövoiman käyttö johti juuri siihen, että työt teetettiin ilmaiseksi. Näitä ilmaistyöntekijöitä ketjutetaan eli kun yhden pätkä loppuu, niin toinen otetaan tilalle. Ei siihen ketään vakinaisteta. Myös valtio itse käytti tätä systeemiä härskisti hyväkseen.

Vierailija
199/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Mitä..? Mä olen säästänyt 5 vuotta 1700e nettopalkasta, jotta olen päässyt tilanteeseen jossa saan osinkoja 100e kuukaudessa ja tästä maksan vielä 30% veroa. Väität etten ole mitään itse tehnyt tuon käteen jäävän 70e eteen??

Tämä! Olen aina ollut pienipalkkainen, nettona 1500€ ja olen siitä sijoittanut vuosia kuukausittain ja saan just n 150€/kk osinkoja joista maksan verot uudelleen (vaikka palkasta olen ne jo kertaalleen maksanut). En minä ole mikään rikas mutta pienipalkkainen myös voi sijoittaa. Mitään perintöjä en ole saanut vaan pienestä palkasta pitkäjänteisesti säästänyt. Ja se on vaatinut myös epämukavuutta!

Vierailija
200/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on rikkaille palkinto, että ihmiset eivät seiso kerjuukuppi ojossa joka kadunkulmassa ja etteivät he tule koko ajan ryöstetyksi. Monet kuitenkin tyytyvät vaatimattomaan elämään, kunhan saavat jokapäiväisen leivän.

Nytkin jo valitetaan Helsingissä, kun muutamille paikoille ilmestyy kerjäläisiä Itä-Euroopasta, ettei voi edes ohi kulkea töihin rauhassa.

Silti haluttaisiin suomalaisia sinne seuraksi kuppien kanssa häiritsemään näitä kiireisiä ja tärkeitä yhteiskunnan sankareita.