Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Sumalaisten enemmistön mielestä sosiaaliturvan vastineeksi on tehtävä jotakin hyödyllistä – etenkin suurituloiset haluavat vastikkeellisuutta"

Vierailija
08.12.2020 |

"Kahdessa alimmassa tuloluokassa eli alle tuhannen euron kuukausibruttotuloilla vastaajien enemmistö on sitä mieltä, että ehtoja ja vastikkeellisuutta ei tarvittaisi.

Ylimmissä tuloluokissa enemmistö puolestaan haluaa vastikkeellisuutta. Yli 7 500 euron kuukausituloja saavista yli 75 prosenttia on sitä mieltä, että sosiaaliturvan uudistukseen täytyy sisältää vaatimuksia erilaisesta yhteiskunnallisesti hyödyllisestä tekemisestä.

Jos ihmisellä oli omaa kokemusta työttömyydestä viiden viime vuoden aikana, se vähensi vastikkeellisuuden kannatusta ja vastaavasti jos kokemusta ei ollut, vastikkeellisuutta myös kannatettiin enemmän."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007667931.html

Kommentit (354)

Vierailija
341/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka on kateellinen tuilla eläville, voi irtisanoutua työstään ja alkaa elämään tukien varassa. Eikö olekin siistiä, että kaikilla on mahdollisuus päästä osalliseksi tähän unelmaelämään ja arkeen? Miksi et ole jo tehnyt sitä? Eikö olisi kivempaa alkaa elämään sitä elämää, jota kadehtii kuin katkerana käydä töissä? 

Miksi? Työtön voi valita töihinmenon, mutta ei niin tee. Minä valitsin työnteon jo, olisin voinut valita työttömyyden, mutta vanhanaikainen kotikasvatus ei salli sitä, että olisi loisena.

Kasvatuksessasi ei sitten varmaankaan opeteltu toisten ihmisten kunnioittamista , kun nimittelet ihmisiä, loisiksi, jotka eivät voi mitään tilanteelleen. Onko sinusta kaikki koronan takia työttömiksi joutuneen ihmiset loisia? Tai se, joka sai yt-neuvottelujen takia potkut eikä kymmenistä työhakemuksista huolimatta vain saa töitä? Tai se, joka joutui työpaikkakiusatuksi eikä enää kestänyt töissä? Tai se, joka teki konkurssin ja maksaa nyt pienistä tuista velkaa pois? Mä en ymmärrä, että miten teidän päähän saatais taottua se, että KAIKILLE EI RIITÄ TÖITÄ. Millään matematiikalla ei saada kaikkia työttömiä työnhakijoita avoinna oleviin työpaikkoihin. Tämän näkee ihan tilastokeskuksen tilastoista.

Tuet ja verokiila alas niin täällä vallitsee lähes täystyöllisyys. Tietty jotkut ihmiset nyt vaan ei osaa mitään rahanarvoista, eikä heitä voi kukaan siten palkata.

No entäs minä? Olen osannut tehdä ihan ammattihommia 40v, mutta nyt työpaikka meni alta työnantajan jäädessä eläkkeelle. Olen siis osannut tehdä  "rahanarvoista" työtä. Nyt en enää kelpaa ikäni puolesta kai(60v mittarissa) Kuollako tässä pitäis? Että ei olisi yhteiskunnan riesana ja luuserina? 

Vierailija
342/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha syyllistää yksittäistä ihmistä. Ensinnäkin osa työtrömyysturvasta on vastikkeellista. Sitä saadakseen on haettava töitä. Oli niitä tai ei. Toisekseen, ei ole kauaa siitä kun vapaaehtoistyötä tai mitään muutakaan omaehtoista toimintaa tekemällä menetti työttömyystuen. Kolmanneksi, opiskelu työttömyysturvalla on monimutkaista, joku virkailija jossain "arvioi" miten hänen mielestään sun elämän kuuluu mennä ja mitä voit opiskella. Ehkä tilanne on parantunut, mutta lähtökohtaisesti työkkäri rankaisi aiemmin kaikesta mahdollisesta oma-aloitteisuudesta, vastuunotosta, siitä et ihminen on oman elämänsä asiantuntija, ja kontrolloi ja pompotti ja laittoi ihmiset tekemään jotain epäolennaista sen sijaan et olisivat tukeneet oikeasti siinä mistä ihminen hyötyy. Ja vielä, työttömyys voi myös olla todella kuormittavaa ja siitä selviytymiseen voi tarvita tukea. Ja pitkäaiksistyöttömät tarvitsisivat useimmiten muutenkin psyykkistä tukea. Kuinkas paljon sitä on tarjolla? Eipä taida kauheasti olla.

? Miten luulet että opiskelijat voi opiskella? Sinä olet vapaa opiskelemaan mitä haluat, ei sitä oikeutta työkkärintäti vie?

Silloin kun minulla on lapset elätettävänä en ole vapaa opiskelemaan mitä vain. Olen lapsettomana nuorena opiskellut maisterin paperit kyllä. Mut viittaan tällä siihen, että työttömänä ollessa voisi täydentää osaamistaan ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan opiskelemalla. Perheellinen yh tarvitsee jostain sen toimeentulon 24/7 vähän eri tyyliin kuin parinymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnöstä maksettu verot jo sitä ansaitessa ja periessä joutuu maksamaan toiseen kertaan verot. Ei siinä ole mitään vastikkeetonta.

Juu ja työttömyyskorvauksestakin maksetaan veroa, joten sekään ei ole vastikkeetonta.

Taloudessa raha kiertää. Aina kun se siirtyy ihmiseltä tai firmalta toiselle, maksetaan veroa. Kyllä minun työnantajanikin on maksanut jo veroa niistä rahoista, joista maksaa palkkani, ja silti minä joudun maksamaan veroa. Ja taas lisää, kun käyn kaupassa ja maksan ostoksistani arvonlisäveron. 

Työttämyyskorvauksesta ei työtön itse maksa veroa vaan valtio pyörittää rahojaan. Työttömät eivät ole veronmaksajia.

Ai. Vähintään 25% menee veroa minun tietääkseni.

Vierailija
344/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rikas, mutta ilman muuta ajattelen niin, että kellekään ei rahaa pidä jakaa ilmaiseksi, pois lukien eläkeläiset ja sairaat. Ärsyttää jo pelkästään työpaikan saikuttajat.

Vierailija
345/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nykyään keskituloinen ja olen yhä samaa mieltä vastikkeellisuudesta kuin olin pienituloisena työkkärin asiakkaanakin. Vastikkeellisuus pitää toimeliaisuutta yllä, tulee kontakteja, mielenterveydelle parempi ja muutenkin on sellainen olo, että ansaitsee rahansa.

Olen ollut esimerkiksi palstalla vihatulla työkokeilulla vaikka olisin lääkärin lausunnon turvin voinut jäädä kotiin kuntouttamaan selkää samalla tukimäärällä.

Onhan opintotukikin vastikkeellinen tuki. Äitiys-/isyysrahat ja muut vastaavat ovat mielestäni sairaustukien lisäksi ainoita, joita kuuluisi saada "ilman vastapalvelusta".

Äitiys ja isyys ovat ne vastike. Työttömänä pysyttelyä pidetään nykyisin käsittämättömän tärkeänä sen nimessä, että pitää olla valmiina ottamaan työtä vastaan, joten kaikenlaiset muut puuhat kielletään vaikka niistä olisi hyötyä työttömälle, hänen läheisilleen ja koko yhteiskunnalle. Toisin sanoen, työttömyysturva on luvattomankin vastikkeellista. Kuitenkin ihmisen sanaan pitäisi voida luottaa - jos hän sanoo olevansa valmis lähtemään töihin, sen pitäisi riittää. Laitettakoon sitten sanktioita, jos on sitonut itsensä lupauksestaan huolimatta niin, ettei pysty työtä vastaanottamaan. Mutta tämän sijaan, ihmiset kertovat miten pupukurssittaminen muuttuu niin itsetarkoitukseksi, että ihminen saa huudot jopa keskeyttäessään kurssin saatuaan työpaikan. Tämä ei ole mitenkään oikein.

Sinä olet hyötynyt työkokeilusta. Minä taas en olisi, olen harvinaisen älykäs ja hyvinkoulutettu. Kontaktit, toimeliaisuus ja ansaitsemisen tunne toteutuvat kohdallani paremmin, jos tekemisiini ei sotkeudu päsmärit.  Minun aikani on arvokkainta niin, että itse pystyn päättämään mihin sen käytän, koska olen ainoa asiantuntija sen suhteen, miten juuri minun kykyjäni on tehokkainta käyttää. Olisin masentunut jos minut olisi laitettu tekemään jotain, mistä joku muukin selviäisi, samalla kun minua olisi estetty tekemästä juuri niitä asioita, joihin muut eivät pysty ja joihin olen juuri se oikea tyyppi.

Turha käydä kimppuuni tästä, olen huolellisesti vältellyt tuilla elämistä, elätän itseni niukasti yrittäjänä. Tämä nimenomaan siksi, että säilytän vapauteni yhteiskunnassa, joka ei tunnusta sitä, että koska äly on niukkuustekijä, sitä pitäisi vaalia. Yhteiskunnan olisi kuitenkin järkevämpää maksaa minulle jonkinlaista stipendiä ja antaa vapaat kädet, se säästäisi aikaani tärkeämpiin töihin, koska köyhä yrittäjä joutuu tekemään paljon sellaistakin itse, minkä joku toinen tekisi paremmin.

Mutta kun näkee, mitä yliopistolla tehdään työksi nykyisin (kerjätään rahaa, jotta saataisiin tehdä töitä), niin enpä usko yhteiskunnan hoksaavan hetkeen, mikä olisi järkevää ja mikä on tuhlausta. Kansakunnan lahjakkuuspotentiaalia hukataan näin tehokkaasti. Olen laskenut, että se määrä hukkatyötä jonka joudun tekemään vapaana yrittäjänä on pienempi kuin minkä joutuisin käyttämään kerjäämiseen tutkijana, lisäksi mielenterveys kärsii vähemmän.

Päsmäröintiyhteiskunnan ajaminen ei ole kunniaksi kenellekään. Mitä vauraampia olemme olevinamme, sitä pahemmin hukkaamme ne asiat, jotka olisivat arvokkaita. Useimmat ihmiset hyötyisivät eniten siitä, että kaikenlainen aktivointi tapahtuisi täysin vapaaehtoisesti, porkkanan kautta. Niinkuin sinäkin itse asiassa toimit. Jos sinut olisi pakotettu työkokeiluun vaikka olisit epäillyt selkäsi kestämistä, olisit saattanut kadottaa kalliin omanarvontuntosi. Miksi siis ajat sellaista muille, kun itse olit vapaaehtoispohjalta motivoituneena liikkeellä?

Vierailija
346/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurituloiset voisivat avata silmänsä sille, mihin yhteiskunnan varat erityisesti hupenevat. Yritystuet ja huonon äidin suklaat varmaan jo antaa vähän osviittaa. Toisessa esimerkissä selviää mittaluokka, toisessa sen "tärkeys". 

No niinpä. On ihme homma kun tää on se vituttavin asia. Jättäytykää toki itsekin työttömiksi, niin näette miten ihanaa se on. Ja tarpeeksi kauan sitten, että mitään säästöjä ei ole. Mutta eihän tätä kukaan edes lehtijutun vertaa viitsi kokeilla, esimerkkinä toimii siis se toimittaja, joka teki jutun siitä miten pärjää työttömänä/köyhänä. Söi viikon ajan ilmaista lounasta, käytti ruokakaappinsa antimia ja mitä vielä. On kokemusta siitä, kun kaikki yleensä kaapista löytyvät ruoka-aineet, jauhot, ketsupit, kaikki loppuu, ja ei vaan ole varaa ostaa uusia. Toki silloinkin voi syödä jotain, jos yhään rahaa on, mutta en kadehtisi tällaista "loikoilijaa"

Vierailija
347/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut työelämässä noin pitkään, on saanut mahdollisuuden säästää & sioittaa.

Vierailija
348/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein keskituloisena olisin valmis tekemään 500 € työmarkkinatuen edestä n. 30 tuntia töitä ja suhteessa saman verran asumistukea vastaan, siis jos jonain päivänä tulee se tilanne eteen. Tämä maa on väärällään hommia, joita kukaan ei tee, mutta joilla voisi monenkin eloa ja oloa parantaa. Voisin käydä lukemassa/pitämässä seuraa/pelaamassa kortti/ ulkoilemassa vanhusten kanssa. Olla ylimääräisenä käsiparina alakoulussa, päiväkodissa tai miksei vaikka jossain suurperheessä. Sulan maan aikaan voisin tehdä ulkohommia ikäihmisille. Kaikilla avuntarvitsijoilla ei ole varaa maksaa avusta, joten voisihan tuon niinkin järjestää. Soittotaitoinen voisi kiertää vaikka trubaduurina laitoksissa/koulujen välitunneilla. Ei se kolkyt tuntia kuukaudessa ois kovin paljon.

Sinulla on ihmeellinen käsitys, että työttömänä ihmisellä on tekemisen puutetta. Enkä tarkoita nyt kotitöitä. Akateemisella työttömällä menee valtavasti aikaa uuden työpaikan petaamiseen, jo hakemusten taso on oltava jotain ihan muuta kuin suorittavassa työssä. Lisäksi ammattitaito vanhenee tosi nopeasti, joten käytännössä monet tekevät samaa kuin työssäkin käydessä eli esimerkiksi opettelevat uusia ohjelmointijuttuja, vaikka eivät palkkaa siitä saakaan. Tutkijat tutkivat, analyytikot seuraavat uusia ohjelmia ja trendejä jne.

En todellakaan kuvittele, että työttömällä on ajanvieteongelmia. Itse vaan haluaisin antaa vastinetta yhteiskunnalta tuleviin tukiin mahdollisessa työttömyystilanteessa. 30 tuntia kuukaudessa ei ole todellakaan paljon. Toki akateeminen työtön voisi tehdä sen viisisatasen eteen kymmenen tuntia kuukaudessa yhteisöä hyödyttävää työtä.

Vierailija
349/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palattaispa takaisin siihen aikaan kun oltiin ja eleltiin onnellisena, ihmisen syntyaikoina 1.9 miljoona vuotta sitten.         SIllon ei ollut näitä nykypäviän ongelmia.

Miks perhanassa kehityksessä taaksepäin meno on niin vaikeeta.

Vierailija
350/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein keskituloisena olisin valmis tekemään 500 € työmarkkinatuen edestä n. 30 tuntia töitä ja suhteessa saman verran asumistukea vastaan, siis jos jonain päivänä tulee se tilanne eteen. Tämä maa on väärällään hommia, joita kukaan ei tee, mutta joilla voisi monenkin eloa ja oloa parantaa. Voisin käydä lukemassa/pitämässä seuraa/pelaamassa kortti/ ulkoilemassa vanhusten kanssa. Olla ylimääräisenä käsiparina alakoulussa, päiväkodissa tai miksei vaikka jossain suurperheessä. Sulan maan aikaan voisin tehdä ulkohommia ikäihmisille. Kaikilla avuntarvitsijoilla ei ole varaa maksaa avusta, joten voisihan tuon niinkin järjestää. Soittotaitoinen voisi kiertää vaikka trubaduurina laitoksissa/koulujen välitunneilla. Ei se kolkyt tuntia kuukaudessa ois kovin paljon.

Kai sinä vähämielinen tajuat että sinä päivänä kun tuollainen sallitaan, niin alkaa nykyisillä halpatyöaloilla sellainen työsopimusten halpuutus että ei ole ennen nähty. Saa siivooja, myyjä ja hoita valita laskeeko palkkansa vapaaehtoisesti 4,16 euroon tunnilta, vai potkitaanko pihalle ja saa tulla tekemään samaa hommaa työkkärin pakottamana 500€/kk tukiaisella.

Huoh... varmaan äänestät perussuomalaisia, etkö vain?

No en todellakaan äänestä persuja. Jos viis satasen jakaa kolmella kymmenellä saa n. 17 euroa per tunti, miten ihmeessä se alentaa sitä pienempiä palkkoja mihinkään? Joku pidemmälle koulutettu voisi tehdä kymmenen tuntia siihen viisisatasen. Ja ihanko oikeasti jossain maksetaan siitä, että lukee heikkonäköiselle mummulle kirjaa ja on läsnä.

Vierailija
351/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä vähämielinen tajuat että sinä päivänä kun tuollainen sallitaan, niin alkaa nykyisillä halpatyöaloilla sellainen työsopimusten halpuutus että ei ole ennen nähty. Saa siivooja, myyjä ja hoita valita laskeeko palkkansa vapaaehtoisesti 4,16 euroon tunnilta, vai potkitaanko pihalle ja saa tulla tekemään samaa hommaa työkkärin pakottamana 500€/kk tukiaisella.

Huoh... varmaan äänestät perussuomalaisia, etkö vain?

No en todellakaan äänestä persuja. Jos viis satasen jakaa kolmella kymmenellä saa n. 17 euroa per tunti, miten ihmeessä se alentaa sitä pienempiä palkkoja mihinkään? Joku pidemmälle koulutettu voisi tehdä kymmenen tuntia siihen viisisatasen. Ja ihanko oikeasti jossain maksetaan siitä, että lukee heikkonäköiselle mummulle kirjaa ja on läsnä.

Nykyään on paljon ihmisiä, jotka tekevät osa-aikaista tai keikkaluontoista työtä, toiset enemmän, toiset vähemmän. Yleensä silloin saadaan soviteltua päivärahaa. Tai jos tekee tosi vähän, niin se ei vielä vähennä työttömyysetuutta.

Eli tätä systeemiä pitäisi siis muuttaa niin, että mitään "suojaosaa" tai osa-aikaiseen työhön kannustavaa tukea ei enää työttämyystuessa ole? Tämä tarkottaisi tietysti sitäkin, että työnantajatahot velvotettaisiin ottamaan ihmisiä töihin riippumatta näiden työkyvystä, -motivaatiosta jne.

Mummoille lukemisesta muuten pitäisi maksaa. Onhan se nyt inhimillisesti katsoen vähintään yhtä arvokasta kuin vaikka kaupan kassan tai tarjoilijan työ, jostain puhelinmyynnistä puhumattakaan.

Vierailija
352/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihanko oikeasti jossain maksetaan siitä, että lukee heikkonäköiselle mummulle kirjaa ja on läsnä.

Henkilökohtaiset avustajat? :)

Vierailija
353/354 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnöstä maksettu verot jo sitä ansaitessa ja periessä joutuu maksamaan toiseen kertaan verot. Ei siinä ole mitään vastikkeetonta.

Juu ja työttömyyskorvauksestakin maksetaan veroa, joten sekään ei ole vastikkeetonta.

Tällä sinun logiikalla minun vastikeeni työstä saamastani palkasta on veronmaksu eikä työpanokseni firmalle. Miten meni noin omasta mielestäsi?

Vierailija
354/354 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään lasta tähän maahan on turha tehdä kun entisillekkään ei riitä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän