3-vuotias vietiin lapsettomiin häihin...
Naapurini kertoi naureskellen että saivat muutama vuosi sitten kutsut lapsettomiin häihin. Kutsussa oli erikseen mainittu vauvat, että ne voi ottaa mukaan jos hoito ei järjesty tms. No, tämä naapurini oli sitten ottanut erikseen ilmoittamatta 3-vuotiaan tyttönsä mukaan. Syy: tyttö halusi niin kovasti kun se tykkää hääpuvuista.
Olin ihan sanaton.
Kommentit (36)
Mielestäni lapsikielto on nimenomaan taapero- ja leikki-ikäisiä varten. Vauvat ja koululaiset ovat suhteellisen harmittomia 2-6-vuotiaisiin verrattuna. Tosin kyllä pienet koululaiset saattaa väsyneenä riehaantua mutta ei niin pahasti.
t. kolmen pienen äiti ja itsekin lapsettomat häät järjestänyt
Jollakin on nyt todellinen pakkomielle tähän lapsettomat häät -teemaan...
Mä olen aina luullut että lapsettomat häät on K-18.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 15:46"]
[/quote]
Näin mäkin olen ajatellut. Ilmeisesti kaikki ei ajattele näin.
Mitenkäs vammaisvapaat häät? Onhan se aika häiritsevää, jos joku Touretten syndroomaa sairastava huutelee kesken papin aamenen.
Hujopitkin paistaa kirkon riveistä aika härskisti ja oikein tummaihoiset vasten possunpunaisia somistuksia...
Juhliin menee se, jonka nimi lukee kuoressa. Ei tarvitse mitään jotain-vapaata-häitä järjestää, kun kutsuu vain nimellä ihmiset. Jos joku on niin idari, että ilmoittaa muitakin, hänelle sanotaan etät kutsu koski vain niitä, joitten nimi oli kuoressa. Kuten ihan normaaleihin tapoihin kuuluu, lukee erikseen perässä perheineen, mikäli kutsu koskee lapsia, tai kaikkien kutsuttujen nimet erikseen.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 15:44"]
Jollakin on nyt todellinen pakkomielle tähän lapsettomat häät -teemaan...
[/quote]
Nähtävästi on, kun keksii monta eri aloitusta aiheesta. Onkos tää sitten häähullu
Mielestäni lapsikielto on nimenomaan taapero- ja leikki-ikäisiä varten. Vauvat ja koululaiset ovat suhteellisen harmittomia 2-6-vuotiaisiin verrattuna. Tosin kyllä pienet koululaiset saattaa väsyneenä riehaantua mutta ei niin pahasti.
[/quote]
Niin siis periaatteessa lapsettomuus tarkoittaa k-18 mutta varsinainen kielto on asetetu mielestäni 1-6-vuotiaita varten. He ovat meluisia, sottaisia, heitä täytyy vahtia, heille tulee olla ohjelmaa. Mutta tasapuolisuuden nimissä kielletään kaikki lapset.
t. tuo kolmen äiti
Tuttava oli yrittäny viedä pienen lapsensa suurlähetystön juhliin. Oli loukkaantunut, kun eivät päässeet sisään...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 15:56"]
[/quote]
Niin siis periaatteessa lapsettomuus tarkoittaa k-18 mutta varsinainen kielto on asetetu mielestäni 1-6-vuotiaita varten. He ovat meluisia, sottaisia, heitä täytyy vahtia, heille tulee olla ohjelmaa. Mutta tasapuolisuuden nimissä kielletään kaikki lapset.
t. tuo kolmen äiti
[/quote]
Puhu omasta puolestasi. Minä en halunnut ketään alle 15 v, etenkään vauvoja. siinä kun koliikkihuutoa kuuntelet, niin on juhlatunnelma kaukana, ja osa juoksentelee ympäriinsä kiljumassa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 15:47"]
[/quote]
[/quote]
Itse ajattelen, että iästä x ylöspäin lapsen voi kutsua häihin ihan omalla nimellä. Toisaalta yleensä nämä lapset ovat niin vanhoja, että pärjäävät kotona yksin vanhempien juhliessa.
[/quote]
[/quote]
Tarkoitatteko siis, että teidän 18v voi automaattisesti tulla mukaan, jos teillä on kutsu lapsettomiin häihin? Todellakaan EI, kyllä kutsuttujen nimet edelleenkin lukee siinä kuoressa. Jos nuori aikuisenne halutaan mukaan, se on tavalla tai toisella ilmaistu kuoressa tai sitten hän saa oman kutsun. So simple.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 16:22"]
[/quote]
[/quote]
Tarkoitatteko siis, että teidän 18v voi automaattisesti tulla mukaan, jos teillä on kutsu lapsettomiin häihin? Todellakaan EI, kyllä kutsuttujen nimet edelleenkin lukee siinä kuoressa. Jos nuori aikuisenne halutaan mukaan, se on tavalla tai toisella ilmaistu kuoressa tai sitten hän saa oman kutsun. So simple.
[/quote]
Näinpä. MINKÄÄN ikäinen ei voi tulla ellei häntä kuoressa mainita. Ei myöskään se 2 kk.
Meille häät olivat bileet siinä missä 30-vuotisjuhlat tai pikkujoulut. Eivät lapset sovi juhliin, joissa musiikki soi kovalla ja ihmiset humaltuvat.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 15:56"]
t. tuo kolmen äiti
[/quote]
Toisaalta monesti lapset rajataan kutsuttujen listalta pois myös sen takia, että saadaan säästettyä rahaa kun ei tarvitse varata ruokaa ja istumapaikkoja kaikkien jälkikasvulle, joita ei välttämättä itse edes tunne.
Meille tuli kutsu, missä oli vain mieheni ja minun nimet, lasta ei mainittu. Häistä ja kutsusta päätellen lahettäjällä olisi pitänyt olla etiketti hallussa, eli oletettiin, että kutsu ei lasta koskenut. Ilmoitimme siis, että meiltä osallistuu ainoastaan mieheni. Viikkoa ennen juhlia oli sulhasen äiti kuullut, että kutsusta oli puuttunut lapsen nimi, ja oli todella loukkaantunut kutsujan mokasta. Kun todellakin oli tarkoitus, että meiltäkin osallistuis koko perhe.
Hienoa kuulla, että monella kommentoijalla vaikuttaisi aikuiset sukulaiset ja muu lähipiiri koostuvan pelkästään moitteettomasti käyttäytyvistä ja tarjoiluista riippumatta kontrollinsa säilyttävistä yksilöistä. Ikävä kyllä varsin useista näin ei ole. Ongelmat toki painottuvat enemmän juhlan loppupäähän kuin kuvaukselliseen vihkitilaisuuteen, mutta on näissä ongelmavieraissa toinenkin ero. Sanoisin, että lasten ärripurreja ja juoksentelua ymmärretään huomattavasti paremmin kuin tahdittomia ja tappelevia aikuisia.
Eihän sitä ongelmasetää tai kaason viinaan menevää miestä tietenkään tarvitse kutsua, mutta kuka oikeasti tietää jokaisen vieraansa puolison pimeät puolet? Samoin: mistä sitä tietää, vaikka se serkun kolmivuotias onkin hiljainen päivänsäde?
Tietenkin vieraslistan saa rajata ihan niin kuin itse tahtoo ja lapsien jättäminen pois voi olla hyvinkin perusteltua. Mutta siitä nyt ei pääse mihinkään, että meidänkin kulttuurissamme häät mieltyvät ensisijaisesti perhejuhlaksi. Siksi mikä tahansa rajanveto, joka pilkkoo perheitä, olisi kohteliasta tehdä kaikille selväksi ja perustella. Budjetti on ihan käypä peruste, oli meidänkin häissämme.
Aikoinaan kutsuin tyttäremme häihin hyvän ystävättäreni, joka oli silloin erossa miehestään (jota olen aina inhonnut, mutta se on eri juttu). Laitoin kutsuun ainoastaan ystäväni nimen, niin annasolla, sieltä purjehti koko konkkaronkka:
ystäväni + se exä+ 2 lähes täysi-ikäistä lasta.
Paikkoja oli rajoitetusti, niin aiheuttihan se hieman ongelmaa.
Jos kaikki toisivat siivellä ketä huvittaa, niin kyllä porukkaa olisi yli oman
tarpeen.
Muuten jokainen pitäkööt häänsä joko lapsilla tai ilman, oma valinta.
No oli kyllä törkeä temppu. Minkä takia ei voi arvostaa toisen häitä sen vertaa, että menee sinne sellaisten ihmisten kanssa, keitä sinne on toivottu.
Minkä ikäiset siis on kielletty, jos on lapsettomat häät? Alle 1v.on ok? Entä yläikäraja? Onko se silloin K-18? Näin mä olen aina ajatellut.
Seiskan mukaan riehuvat lapset on kielletty. Miten mun 7-v. poika, joka osaa käyttäytyä, istuu kirkossa hiljaa eikä riehu? Olen ajatellut, että hän ei voi tulla, jos on lapseton tilaisuus.