Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kerrostalossa asuvat lapset juosta ja meluta miten sattuu?

Vierailija
24.04.2014 |

Yläkerran muksut aloittaa juoksemisen ennen klo 7. Tavaroita lentelee, jatkuvaa ravaamista, välillä kuuluu kova pamahdus ja sitten itketään. Välillä menee neljäkin tuntia niin, että lapset purkaa energiansa juoksemalla sisällä. Ihan totta, onko tuota meteliä pakko sietää? Mä en jaksa tota norsulaumaa. Itse en anna lasteni pitää tuollaista meteliä, koska naapureitakin tarvitsee ajatella. Juostaan ja riehutaan sitten ulkona. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse rajoitan, jos mekkala yltyy todella kovaksi, vaikka ei vielä hiljaisuus olisikaan. Joku voi yrittää nukkua päivälläkin, esim. yövuorolaiset.

Vierailija
22/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin herään joka aamu 6.15 yläkerran lasten ääniin. Herätys olisi 6.45 joten alkuun ärsytti tosi paljon. Nyt siihen on jo tottunut. Kerran oon laittanu viestiä kun heräsin naapurin miehen huutoon lapsille ja kello oli 5.40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 10:41"]Ihan totta, onko tuota meteliä pakko sietää?

[/quote]

Ei ole. Muuta pois.

Vierailija
24/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yleiset käytöstavat koskevat myös kerrostalossa asuvia lapsia, eli ei saa juosta ja meluta miten sattuu päiväaikanakaan.

Vierailija
25/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleja elämiseen kuuluvia ääniä pitää sietää, paitsi kun on sääntöihin merkattu hiljaisuuden aika, esim.22.30 jälkeen. Tuolloinkin voi käydä suihkussa ja vessassa. Jos kerrostalossa on paperinohuet seinät voi joku ns. normaali elämisen ääni tuntua naapurista ihan kamalalta, kokemusta on. Pianolla harjoitteleva tenava eivälttämättä ole niitä miellyttävämpiä ääniä, mutta minkäs teet jos se tapahtuu päiväsaikaan. Kerrostalossa asuessa on vaan pakko suodattaa asioita, jos ei kestä, niin parempi yrittää löytää vuokralle vaikka omakotitalo tms.

Itse en ymmärrä sellaisia jotka narisevat joka ikisestä asiasta. Meille niin ei ole käynyt, on osuneet hyvät naapurit, mutta tuttava sai naapuriltaan kirjeen että hänen pitäisi olla hiljaa perheensä kanssa jo ilta kahdeksan jälkeen koska naapurin vauva perhe menee niin aikaisin nukkumaan ja vauva voi herätä. Tuttu tekee kolmivuorotyötä ja joutuu väkisin liikkumaan ja touhuamaan asunnossaan, kuitenkaan 22.30 jälkeen lapset eivät mekasta eikä meteliä kuulu(saanut siis naapureilta huomautuksen kun yhdeksän aikaan illalla kuului lasten ääniä vielä ja lapset 12 ja 13 vuotiaat).

Tämä on nyt vähän sama kun tuttuni veisi kirjeitä ja antaisi huomautuksia siitä että näiden naapurien vauva itkee yöllä ja hän vuorotyöläisenä herää/ei saa nukuttua ja valvoo sen takia.

Miten joillekin vaanvoi olla niin vaikeaa asua kerrostalossa... Jos vielä asut alimmassa kerroksessa tai yleensä niin, että joku asuu yläpuolella, niin ne kävelyn äänet kuuluu alaspäin paljon selkeämmin.

Vierailija
26/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos melu on kovaa ja päivittäistä, niin tietenkään ei tarvitse sietää päivästä toiseen. Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että päiväsaikaan saa kerrostalossa mölytä miten tykkää, mutta kun ei saa.

Jos melu on jatkuvaa ja päivittäistä, tekisin isännöitsijälle ilmoituksen. Täytyyhän kerrostaloissa asuville  esim.vuorotöitä tekeville tai muuten lepoa tarvitseville antaa mahdollisuus lepoon omassa kodissaan myös päiväsaikaan.

Vierailija
27/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:04"]

Jos melu on kovaa ja päivittäistä, niin tietenkään ei tarvitse sietää päivästä toiseen. Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että päiväsaikaan saa kerrostalossa mölytä miten tykkää, mutta kun ei saa.

Jos melu on jatkuvaa ja päivittäistä, tekisin isännöitsijälle ilmoituksen. Täytyyhän kerrostaloissa asuville  esim.vuorotöitä tekeville tai muuten lepoa tarvitseville antaa mahdollisuus lepoon omassa kodissaan myös päiväsaikaan.

[/quote]

Onko oikeasti niin, että jos perhe on hiljaa hiljaisuuden ajan, mutta päiväsaikaan lapset juoksevat ja pomppivat, niin siitä voi saada jotain seuraamuksia tai peräti häädön? Täällä usein uhkaillaan tällaisissa ketjuissa isännöitsijällä ym., mutta itse en ole koskaan kuullut kenenkään joutuneen vaikeuksiin lasten päiväsaikaan aiheuttaman metelin takia. Eli ei ehkä kannata antaa ap:lle väärää toivoa.

Ja asia ei koske minua, mulla on vain yksi rauhallinen lapsi, josta ei ole koskaan valitettu.

Vierailija
28/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutkun saa, niin kauan kuin toiminta ei ole lainvastaista. Jos kerrostalossa ei voi asua oman rytmin mukaan niin sitten on muutettava pois kerrostalosta. Se on voivoi monelle, mutta laki on se minkä mukaan Suomessa vielä toistaiseksi mennään.

Vierailija
29/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:14"]

[/quote]

Onko oikeasti niin, että jos perhe on hiljaa hiljaisuuden ajan, mutta päiväsaikaan lapset juoksevat ja pomppivat, niin siitä voi saada jotain seuraamuksia tai peräti häädön? Täällä usein uhkaillaan tällaisissa ketjuissa isännöitsijällä ym., mutta itse en ole koskaan kuullut kenenkään joutuneen vaikeuksiin lasten päiväsaikaan aiheuttaman metelin takia. Eli ei ehkä kannata antaa ap:lle väärää toivoa.

Ja asia ei koske minua, mulla on vain yksi rauhallinen lapsi, josta ei ole koskaan valitettu.

[/quote]

En tiedä onko siitä mitään seuraamuksia, mutta ihan oikeastiko ne mahdolliset seuraamukset olisivat ainoa syy lopettaa jatkuva meteli sisällä? Tässä taas näkee sen nykyisen minäminä -asenteen, ettei voi hetkeäkään ottaa huomioon muita ihmisiä.

Vierailija
30/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti saavat, kiljuminen ja lasten leikit kuuluvat kuulemma normaaliin elämiseen :-( Ainoastaan hiljaisuuden aikana pitää olla TÄYSIN hiljaista, silloin saat tehdä valituksen, mutta et muuten. Nim. kokemusta on, sain itse varoituksen kun yritin saada naapureita hiljenemään...

Vierailija
31/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:14"]

[/quote]

[/quote]

En tiedä onko siitä mitään seuraamuksia, mutta ihan oikeastiko ne mahdolliset seuraamukset olisivat ainoa syy lopettaa jatkuva meteli sisällä? Tässä taas näkee sen nykyisen minäminä -asenteen, ettei voi hetkeäkään ottaa huomioon muita ihmisiä.

[/quote]

Seuraamukset riippuvat varmaankin taloyhtiön isännöitsijästä. Tiedän muuten tapauksia, joissa isännöitsijä on puuttunut päiväsaikaan tapahtuneisiin kova äänisiin musiikin soittoihin ja myöskin koirien haukkumisiin. Olettaisin, että samaan kategoriaan menee myös lasten jatkuva älytön melu.

Ei kai kerrostaloissa kuitenkaan päiväaikaankaan voi elää kuin sika pellossa.

Vierailija
32/45 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Lapset saavat halutessaan hakata mummoja, räjäytellä pommeja ja puhkoa naapurin kissan silmät. Vain lapsivihamielisessä Suomessa ajatellaan, että siinä olisi jotain pahaa.

Vierailija
33/45 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tämä on jo vanha viestiketju, mutta kirjoitanpa kuitenkin. 

Me puolisoni kanssa asutaan pienessä kerrostalossa ja olemme eläkeläisiä. Niin on myös yläpuolella asuva pariskunta eläkeläisiä myös. Lapset (2kpl) tuovat omat lapsensa hoitoon viikottain. Lapsia on parhaillaan 4 kpl ja iät noin 3-6 vuotiaita tyttöjä ja poikia. Lapset ovat usein perjantaista suunnuntaihin ja joskus jopa lähes pari viikkoa. Meteli juokseminen, ympäri huoeistoa, joka pieni kolmio) hyppiminen huutaminen , mekastus ja rapuissa kova mekastus jatkuvaa näinä aikoina. Pariskunta ovat jo vanhoja sairaita ihmisiä he eivät ilmeisesti jaksa ulkoiluttaa heitä vaan koko porukka on sisällä suurimman osan ajasta. No lapsilla on paljon energiaa ja heidän pitäisi päästä todella ulos, missä he voisivat purkaa liian energian. Kävimme oventakana ja kerroimme millaista meillä on.Talon kantavat seinä vain tärisee ja tuntuu, että tullaan katosta läpi.

Eläkeläis rouva sanoi meille, että he ovat niin kilttijä ja mukavia lapsia. Yritimme sanoa, ettei lapsissa ole vikaa vaan heille täytyy laittaa rajat, ja opettaa mitä kerrostalossa voidaan tehdä muut huomioiden. Olemme myös eläkeläispariskunta. No, nyt on ilmeisesti muutkin valittaneet koska kaksi viikkoa on ollut hiljaisempaa. Tosi herra kun tulee vastaan ei edes tervehdi eli luulen että luulevat meidän ilmoittaneet isännöitsijälle. Samapa se, pääasia, että ollaan saatu rauha tähän taloon. Mikä lienee lasten vanhempien vastuu tässä. Lapset ovat vieraita eivätkä tietenkään talon kirjoissa.

Vierailija
34/45 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

super-Nanny hoitaa asian; myös vanhempien kohdalla. ja ulosotto.

Vierailija
35/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on hankalia asioita. itse edustan kärsivää osapuolta - ollaan kuunneltu alkuun uuden naapurin lapsenkasvatusmetodia, jossa parivuotias lapsi laitettiin yksinään "rauhottumaan" (huutamaan) omaan huoneeseen. Kuunneltiin sitä sitten aikamme, lapsen jokapäiväinen itkuhuuto on erittäin stressaavaa, hätä on aito siitä onko lapsella kaikki hyvin! Otettiin yhteyttä (yritin käydä pariin kertaan oven takana, ei vastausta), ja saatiin selvitys että lapsella uhma. aha.

No, he muuttivat käytäntöään, lapsi ei enää huuda tunteja illassa, mutta päivittäin kylläkin. Välillä tietty myös öisin. Ja kaikki kuuluu. ongelma on se, että asunno(i)ssamme ei sisäisesti tuo ääni niin kuulukkaan seinien lävitse. esim, minä en kuule miestäni huoneesta toiseen, joten öiseen aikaan lapsi saa huutaa hyvän matkaa itsekseen ennenkuin vanhemmat tähän virkoavat. Kerrosten välillä ääni kuitenkin välittyy aivan samalla tasolla kun olisi omassa makkarissa huudettu.

Jossakin vaiheessa metelin taso nousi moninkertaiseksi ja syykin selvisi: koiranpentu. Jolla on leluna jokin lattiaa pitkin vierivä, ihanan mukavasti koliseva asia. ja pallo toki. Meillä kotona kuulostaa, että asuttaisiin junaraiteiden alapuolella, niin mukavasti ympäri kämppää kierivän lelun meteli kuuluu, päivittäin.

Että näissä on aina kaksi puolta, harvoin kukaan huvikseen valittaa (vaikka toki niitäkin on). Itsellä alkaa olla voimat hyvin vähissä asian suhteen kun herään monena aamuna viikossa tähän koiran leluun. Sain juuri diagnoosin että olen hullu. tältä naapurilta siis, kun kehtasin valittaa, ettei ennen aamu kuutta jaksa kuunnella meteliä...

Olenkin varmasti hullu, mutta vain olosuhteiden pakosta. Aiempi yläkerran lapsiperhe noudatti näitä kerrostalon "kirjoittamattomia" sääntöjä, eli ottivat huomioon, mitä asioita tehdään sisällä ja mitä ei. Kerrostaloelämään kuuluu äänet, mutta siihen kuuluu myös tietynlainen yhteisöllisyys ja toisen aseman ymmärtäminen.

Vierailija
36/45 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuva jatkuva pitkäaikainen meteli on syy varoitukseen/häätöön. Isännöitsijään yhteys jos suora puhe naapurin kanssa ei tehoa. Hyvät perustelut isännöitsijälle, tarkat kloajat ja päivämäärät sekä mahdollisesti toinen ja kolmas naapuri valittamaan samasta asiasta niin johan alkaa muuttua ääni kellossa. Koti on koti ja siellä on oltava hyvä olla.

Kerrostalossa asuvien tulee ottaa muut huomioon. Jos siihen ei kykene, muutettava okt tai olla hankkimatta mahdollsia häiriötekijöitä, joita ei itse kykene hallitsemaan, esim. lapset, lemmikit, meluisat harrastukset jne.

Vierailija
37/45 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koirakaan saa haukkua kerrostalossa hiljaisuusajan ulkopuolella(kaan). Miksi sallitaan huutavat ja tömistelevät lapset ja nyt ei puhuta mistään satunnaisista leikkiäänistä ja tömistelyistä, vaan jatkuvasta rallista ja huudosta.

Vierailija
38/45 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoinpa vanhaa ketjua. Meillä ainakin sekä isännöitsijä että talonyhtiö ovat sitä mieltä, että kaikki lapsista lähtevä meteli on normaalia. Vaikka yläpuolella juostaisiin ja huudettaisiin tuntikausia putkeen, ei asiassa ole ongelmaa niin kauan, kun meteliä ei ole hiljaisuuden jälkeen.

Vierailija
39/45 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaa rauhoittavaa kaasua postiluukusta. Vielä parempi, jos saat kaasun leviämään talon ilmastointiin. Kohta ei pitäisi kuulua mitään enää.

Vierailija
40/45 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiössäni todettiin, että lapsista lähtevä ääni on normaalia elämisen ääntä. Siltikin, että se alkaa klo 7 ja sitä kestää viikonloppuisin välillä 4 tuntia yhtä soittoa, jonka jälkeen on hetken hiljaista ja sitten taas tuntien ryske ja pauke. Olen monesti joutunut lähtemään kotoa pois kun en ole kestänyt sitä meteliä. Naapuri on sitä mieltä, että minun ei pitäisi asua kerrostalossa jos en kestä ääniä. Hän ei tietenkään tiedä millainen meteli heiltä kuuluu asuntooni. Tuskin hän itsekään jaksaisi kuunnella vastaavaa melua asunnossaan. Tähän mennessä kerrostaloissa asumisessa ei ole ollut ongelmia naapureiden kanssa, ei myöskään häntä edellisten naapureiden kanssa. Harmittaa kun ainoa vaihtoehto on muuttaa pois, vaikka naapurihan se joutaisi muuttaa kun ei osaa huomioida muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi