Mies vähättelee väsymystäni
Meillä on vauva, joka heräilee muutaman tunnin välein. Mieheni ei herää laisinkaan, vaikka hävittäjät tulisivat ikkunasta sisään, joten vauvan hoitaminen yöllä jää minun harteilleni. Mies sanoo, että onhan minulla ne kuuluisat päiväunet, mutta en saa silloin unta. Mies ei ymmärrä tätä. Nyt olen aika poikki. Olen uupunut ja en jaksa tehdä mitään muuta kuin hoitaa vauvaa. Kotityöt jäävät ja koti on läävä. :/ Mieheni ei anna minun levätä, kun hän tulee kotiin vaan menee istumaan tietokoneelle. Hän ei ymmärrä, että miten voin olla väsynyt päivästä, koska hänen mielestään vaan olen täällä ja katson telkkaria. Joo, I wish... Tosin en edes voisi mennä lepäämään, koska tunnen syyllisyyttä. Äh, olen loppu. :C
Kommentit (51)
Jaahans, että kotona 10-kuukautisen kanssa ja äippä on ny sitten "uupunut"? Aika helvetin hyvin on asiat, jos tuollaisesta kerkiää väsymään. Koeta ny saatana ryhdistäytyä.
Huomaa että täällä ei monikaan tiedä mitään oikeasta väsymisestä! Se nyt vaan on ihan selvä juttu että ihminen tarvitsee unta. Muuten kuolo korjaa pois. Jos viikosta, kuukaudesta toiseen et nuku kuin hyvin pieniä määriä niin huonostihan siinä kroppa voi...
Hei ap,
Opettele mahdollisimman pian "pakottamaan" mies osallistumaan vauvan ja kodinhoitoon. Ja ennen kaikkea opettele pian lähtemään kodista yksin ulos.
Joskus sitä haluaa myös nauttia omasta kodistaan yksin, ainakin mulla oli niin. Joten mars mies menköön viikon ruokaostoksille vauvan kanssa tai vähintäänkin vieköön lapsen joka ilta ulos pihalle/vaunulenkille etc. jotta saat rentoutua.
Minäkään en olisi nukkunut päiväunia. Musta tuntui, että aika olisi mennyt hukkaan, jos olisin käyttänyt vauvan päiväuniajan nukkumiseen.
Ehei, silloin yritin pikaisesti tehdä pakolliset kotityöt, vain ne ihan pakolliset, mutta tärkeintä oli että oli omaa aikaa nautiskella hiljaisessa kodissa. Jo puoli tuntia niin, että silloin istuu sohvalle kahvin kanssa, lukee lehteä, katsoo telkkaria tekee ihmeitä.
HUonosti nukkuva vauva ja kotitöiden teko päiväsaikaan väsyneenä ei ole toimiva yhtälö.
Sulla on vakavan tai miksei iloisen keskustelun paikka siitä, että mies alkaa osallistumaan. Ehkä siitä voisi selvitä ilman sellaista "nyt keskustellaan", niin että vain yksinkertaisesti lykkäät vauvan miehen syliin ja lähdet ovesta ulos. Sen miehen täytyy henkilökohtaisesti kokea vauvan kanssa oloa, jotta voi tajuta, miten sitovaa se on.
Suosittelen myös, että varaat koko päivän reissun äkkiä jonnekin, jotta saa enemmän sitä kokemusta ja sitä myötä tulee ymmärtämään sun arkea.
Se tarvitsee sen kokemuksen, pelkkä saarnaaminen asiasta ei varmasti muuta mitään.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:45"]
Huomaa että täällä ei monikaan tiedä mitään oikeasta väsymisestä! Se nyt vaan on ihan selvä juttu että ihminen tarvitsee unta. Muuten kuolo korjaa pois. Jos viikosta, kuukaudesta toiseen et nuku kuin hyvin pieniä määriä niin huonostihan siinä kroppa voi...
[/quote]
Yllättävän moni ei osaa hakea syitä ja apua siihen unettomuuteen ja vuorokausirytmi on seikaisin vuodesta toiseen vaikka se olisi helposti korjattavissa.
Eli ap. rutiineja, rutiineja ja rutiineja.
Olen yrittänyt "ryhdistäytyä", mutta ei se noin vaan käy väsymyksen kanssa. Vaikka olen hyvin väsynyt niin en vaan saa unta. Mielessä pyörii ajatuksia ja olen levoton. Tämä on hirveää. Kaikki eivät toki ymmärrä, että miten niin ei saa unta. Sen ymmärtää sitten kun sen kokee. :) Saa kokeilla: laita herätyskello soimaan kahden tunnin välein ja käy vessassa. Ole välillä tunti hereillä, koska vauvakaan ei välttämättä nukahda heti. Jatka pari viikkoa. Muista herätä seitsemältä joka aamu.
34 = AP
Unohdan aina. Pahoittelut!
Miksi naiset on aina niin ilkeitä toisilleen? Se että toinen ei väsy yksin seitsemän pienen lapsen kanssa kotona, voi silti joku väsyä ja olla uupunut sen yhden kanssa. Lapset on erilaisia ja äidit on erilaisia.
Ja toisella auttaa mies paljon kaikessa ja toisilla ei ollenkaan.
Yhden nettikirjoituksen perusteella ei voi tietää kuinka rankkaa jonkun elämä on. Taitaa tuo vastaaja 30 olla itse katkera jostain kun noin ilkeästi vastaa.
Meillä on myös vain yksi 9kk lapsi ja kyllä se voi olla rankkaa sen kanssa kotona jos mies ei auta. Käyn hoitovapaalla silloin tällöin töissä, yövuoroja joiden jälkeen päivät vielä lapsen kanssa. Rankkaa on ja mies valittaa kun ei 1,5 vuorokautta putkeen valvoneena kiinnosta siivoaminen tai ruoanlaitto.
Ei mielestäni ole mikään ihme että äidit katkeroituu miehilleen kun yksin joutuu kaiken tekemään. Ja mitä se kaikki kenenkin perheessä on, sehän vaihtelee.. Meillä se on ison omakotitalon siivous, useamman koiran hoito ja ulkoilutus, pyykkivuoret ja ruoanlaitto jos haluan jotain syödä. Väsyneen en jaksanut viikkoon tehdä ruokaa enkä käydä kaupassa niin en sitten syönyt mitään tuona aikana.
Jos mies ei olisi henkisesti niin painostava lähtisin pois, mutta nyt haaveilen itsemurhasta sen aikaa...
Hurjasti tsemppiä aloittajalle. Kannattaa hakea ihan nukahtamis tai unilääkettä jos ei uni muuten tule. Kroonistuu tuommoiset niin äkkiä. Nimi. kokemusta on. Silloin sain jotain psykoosin hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä jotka vei tajun niin että nukuin.
Minulla on kaksi lasta ja jotka molemmat heräilevät tasatahtiin toistuvissa korvatulehdukissa ja kelloni soi joka aamu kello viisi, kun on lähettävä töihin. Laiska töitään luettelee ja ei auta itku markkinoilla, kun lapset on ruokittava jne. On tämä äitiys vaan liian raskas ponnistus, mutta itsepä olen valinnut. Paitsi en tietenkään leskyttä. Arvosta miestäsi ja koittakaan löytää yhteys, että hän olisi osa arkeanne.
Joko on uusi vauva tilauksessa?!
Tuttu tunne. Viikot hoidan yksin lasta ja kotia ja käyn töissä ja olen puolessa välissä raskautta. Mies on muualla töissä, ja vkl hän on se joka saa nukkua aamulla pitkään ja pötkötellä sohvalla kun on ollut niin raskasta kun on ollut töissä koko viikon, kun minä siivoa ja laitan ruokaa ja hoidan lasta.. hohhoh!!
Ei ole reilua. Viikonloppuöinä herätä mies kunnolla ja sano, että mene kanniskelemaan vauvaa olohuoneeseen, koska mun on nyt pakko nukkua. Annat vauvan miehen syliin ja työnnät ulos makuuhuoneesta.
Toinen juttu on sitten se, että ehkä voisitte harkita jonkinlaista unikoulua, jonka mies voisi ehkä jopa toteuttaa lomalla. Vuoden ikäisen ei tarvitse syödä öisin.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 10:38"]
Jos on oikeasti väsynyt, osaa kyllä nukkua päiväunet.
[/quote]
Jos ei tiedä asiasta mitään, on parempi olla kommentoimatta.
Noin voi vastata vain ihminen, joka ei ole kokenut totaalista väsymystä. Mulla oli aikoinaan just semmonen tilanne, että kun väsymys meni tavallaan "yli", niin enää ei saanut unta silloinkaan, kun olisi ollut mahdollisuus nukkua. Ole kiltti ja sivistä vähän itseäsi, me ei alottajan kanssa olla mitään friikkejä poikkeuksia vaan on tosi yleistä tuo pitkäaikaisen unettomuuden aiheuttama unensaannin vaikeus.
[/quote]
On vain yksi väsymys ja se on minun pyhä väsymys.